Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647768_0001.png
Notat
Opgørelse af taxameterforhøjelsen til humaniora og samfundsvidenskab 2013
1. Indledning
Partierne bag globaliseringsaftalen af 5. november 2009 besluttede at gennemføre
en forhøjelse af taxameteret (takstgruppe 1) pr. STÅ til humaniora og samfundsvi-
denskab på 4.180 kr. i 2010, 4.775 kr. i 2011 og 5.000 kr. i 2012. Forhøjelsen er
herefter med finansloven for 2013 videreført for perioden 2013-2015. Med finans-
loven for 2014 videreføres forhøjelsen til 2016.
Dette notat beskriver, i hvilken udstrækning taxameterløftet indtil nu har haft en
effekt på antallet af undervisnings- og vejledningstimer og forskningsbaseret un-
dervisning på baggrund af universiteternes seneste indberetning fra oktober 2013.
Notatet sammenligner således udviklingen fra sidste opgørelse til opgørelsen i år,
dvs. perioden 2009/10-2011/12 i forhold til perioden 2009/10-2012/13.
1
Først præ-
senteres den samlede vurdering i
afsnit 2.
Dernæst følger et overblik over den ge-
nerelle udvikling i
afsnit 3.
Dernæst beskrives de anvendte indikatorer
i afsnit 4,
og
til sidst præsenteres konkrete data for hvert enkelt universitet med bemærkninger
til den konkrete udvikling i
afsnit 5.
2. Samlet vurdering
Universiteterne har i de anvendte opgørelser indberettet tal for følgende to indika-
torer:
1. Antal undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS på uddannelsen
fordelt på henholdsvis:
a) undervisning (forelæsninger, holdtimer, øvelsestimer og lignende)
b) vejledning
2. Antal VIP og DVIP-årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse, og
på baggrund heraf beregnes VIP/DVIP-ratioen for uddannelsen (VIP og
DVIP betegner henholdsvis fastansatte forskere og deltidsansatte uden
forskningsforpligtelse)
Herudover har universiteterne indberettet antallet af studerende (bestand) for den
enkelte uddannelse.
13. december 2013
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
7231 7800
7231 7801
[email protected]
www.fivu.dk
3404 2012
Der er forskel på, om universiteterne har indberettet pr kalenderår eller pr. studieår. I det følgende
præsenteres alle år af hensyn til formidlingen dog som henholdsvis 2009/2010, 2011/2012 og
2012/2013 uagtet denne forskel.
Side
1/23
1
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0002.png
I 2009 blev det i forbindelse med drøftelserne af, hvordan effekten af taxameter-
forhøjelsen skulle måles, aftalt, at universiteterne, udover de fælles indikatorer,
kunne fastsætte yderligere supplerende indikatorer, hvis de fandt det relevant.
AAU, KU og SDU fastsatte oprindeligt yderligere supplerende indikatorer. Det er
kun KU og SDU, som har fortsat valgt fortsat at opgøre de supplerende indikatorer.
Opgørelsen af disse præsenteres i
afsnit 5
under beskrivelse af data for de enkelte
universiteter.
Den samlede vurdering er følgende:
Generelt har de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser, der indgår i
opgørelsen, fået flere undervisnings- og vejledningstimer, både i forhold til sidste
måling samt i forhold til udgangspunktet. Forskerdækningen er også forbedret
siden sidste måling, men i mindre omfang. Der er generelt større/store udsving i
graden af forbedring fra uddannelse til uddannelse, ligesom der er nogle uddan-
nelser, der ikke har opnået en forbedring.
Uddybende vurdering i forhold til udvikling i antal undervisnings- og vejlednings-
timer pr. 60 ECTS
For både bachelor- og kandidatuddannelser gælder det, at det særligt er uddannel-
ser med lavt timeantal i udgangspunktet 09/10, som har haft en stigning.
Bachelor:
Gennemsnittet i antal undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS
var for bacheloruddannelser i 09/10 278 timer pr. 60 ECTS. Ser man på udviklin-
gen for de uddannelser, som i 09/10 havde et timeantal under gennemsnittet, har
de haft en gennemsnitlig stigning på 26 pct. i perioden 09/10-12/13, svarende til
gennemsnitligt 53 timer ekstra pr. 60 ECTS. Til sammenligning har den gennem-
snitlige stigning for de uddannelser, som i 09/10 havde et timeantal over gennem-
snittet, været 1 pct., svarende til gennemsnitligt 5 timer ekstra.
For de uddannelser, som i udgangspunktet havde timeantal under gennemsnittet på
278, har godt 20 pct. øget timeantallet, så de nu ligger over de 278 timer. 80 pct. af
uddannelserne har således på trods af stigningen stadig timer under det niveau,
som var gennemsnittet i 09/10.
De uddannelser, som i 09/10 havde det højeste timeantal pr. 60 ECTS, har stadig i
dag det højeste timeantal. Dette gælder f.eks. bacheloruddannelsen i økonomi på
KU, som i 12/13 har 551 timer pr. 60 ECTS. Herudover er det en række uddannel-
ser på SDU og AU, som har meget høje timeantal. Det er primært samfundsviden-
skabelige uddannelser, som har høje timeantal, dvs. økonomi (486), HA (jur.)
(453), HA (421) og Jura (453) – alle på SDU - og Economics and BA, Intl. Econo-
mic Consulting (423) og økonomi (454) – begge på AU -, men også 2 humanistiske
uddannelser BA negot. i arabisk (463) og kinesisk (439) fra SDU har høje timean-
tal.
Kandidat:
Gennemsnittet i antal undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS
var for kandidatuddannelser i 09/10 166 timer pr. 60 ECTS. Ser man på udviklin-
gen for de uddannelser, som i 09/10 havde et timeantal under gennemsnittet, har
de haft en gennemsnitlig stigning på 57 pct., svarende til 47 timer pr. 60 ECTS. Til
sammenligning har den gennemsnitlige stigning for de uddannelser, som i 09/10
havde et timeantal over gennemsnittet, været 1 pct., svarende til gennemsnitligt 3
timer ekstra pr. 60 ECTS.
Side
2/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0003.png
Halvdelen af kandidatuddannelserne, som i 09/10 lå under gennemsnittet på 166
timer har i 12/13 et timeantal over de 166 timer. Turisme på AAU (202 pct. stig-
ning), politik og administration på RUC (110 pct. stigning), og nordisk på AU (91
pct. stigning) har haft meget store procentvise stigninger. Der er 3 uddannelser,
som stadig ligger lavt i timeantallet, pga. af ingen eller lille vækst, og det er en-
gelsk almen på AAU (95 timer), engelsk på KU(87 timer), og filosofi på KU(110
timer). Filosofi har dog haft en vækst på 36 pct., svarende til 29 timer, men havde
også det laveste udgangspunkt på 81 timer.
Godt 2/3 af de kandidatuddannelser, som i 09/10 havde undervisnings- og vejled-
ningstimer over gennemsnittet på 166 timer, har frem til i dag haft et fald eller
ingen ændring i timeantallet. Mange af disse uddannelser ligger dog stadig et godt
stykke over det gennemsnitlige udgangspunkt. F.eks. har cand.merc.aud. på CBS
haft et fald på 39 timer pr. 60 ECTS, men er stadig med 289 timer pr. 60 ECTS den
kandidatuddannelse med det højeste antal timer. Også økonomi på KU har højt
timeantal. Begge uddannelser har en stor studentermasse.
Det er styrelsens vurdering, at kvaliteten af data nogle steder er usikker, fordi nog-
le universiteter ikke har fulgt en konsistent opgørelsesmetode i hele perioden. Med
virkning fra 2014/2015 har Uddannelsesministeriet igangsat et projekt om måling
af udbuddet af blandt andet undervisnings- og vejledningstimer på de videregående
uddannelser. Dette skal sikre ensartede definitioner og opgørelsesmetoder og der-
ved muliggøre sammenligninger på tværs af uddannelser, institutioner osv.
3. Overordnet udvikling
80 pct. af de målte uddannelser har som minimum en positiv udvikling på en af
de to indikatorer. Dette er samme andel, som opgørelsen sidste år.
36 pct. af de målte uddannelser har haft en positiv udvikling i både antal un-
dervisnings- og vejledningstimer
og
VIP/DVIP-ratio. Dette er en stigning på 12
procentpoint i forhold til opgørelsen sidste år, hvor andelen var 24 pct.
65 pct. af de målte uddannelser har haft en forbedring i antallet af undervis-
nings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Dette er en stigning på 8 procentpoint
i forhold til opgørelsen sidste år, hvor tallet var 57 pct.
De 65 pct. af de målte uddannelser, der har haft en forbedring i antallet af un-
dervisnings- og vejledningstimer, svarer til, at 60 pct. af de studerende på de
målte uddannelser har haft en forbedring i antallet af undervisnings- og vejled-
ningstimer pr. 60 ECTS.
50 pct. af de målte uddannelser har haft en forbedring af VIP/DVIP-ratioen i
forhold til 2009. Dette er en stigning på 3 procentpoint i forhold til opgørelsen
sidste år, hvor tallet var 47 pct.
De 50 procent af de målte uddannelser, der har haft en forbedring af
VIP/DVIP-ratioen svarer til, at stigningen i VIP/DVIP-ratioen har haft en ef-
fekt på 56 pct. af de studerende på de målte uddannelser.
57 pct. af de målte uddannelser har haft en stigning i antal VIP-årsværk. Dette
er et fald på 2 procentpoint i forhold til sidste opgørelse, hvor tallet var 55 pct.
Side
3/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0004.png
På 20 pct. af de målte uddannelser har der hverken været en forbedring på antal
undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS eller i VIP/DVIP-ratioen
2
.
Dette er samme andel som sidste opgørelse.
De 115 uddannelser har en samlet bestand på 51.168 studerende. Antallet af
studerende ved de 23 uddannelser uden forbedring på nogen af de målte indi-
katorer er 11.242. Den samlede andel af studerende, som ikke har oplevet en
forbedring indenfor de to målte indikatorer udgør derfor 22 procent af den
samlede bestand.
Nedenstående
tabel 1
viser antallet af uddannelser, hvor der har været en stigning
på de enkelte indikatorer fordelt på hovedområder og procent af alle uddannelser.
Tabel 1. Antal uddannelser med stigning i indikatorer
Stigning i undervisnings- og vej-
ledningstimer pr. 60 ECTS
(indikator 1)
09/10-
09/10-
12/13
11/12
Antal HUM
Pct. HUM
Antal SAMF
Pct. SAMF
Antal i alt
Pct. i alt
Stigning i
VIP/DVIP-ratio
(indikator 2)
09/10-
09/10-
11/12
12/13
Ingen forbedring i
nogen af indikato-
rerne
09/10-
09/10-
11/12
12/13
Positiv effekt på
indikator 1 eller 2
09/10-
09/10-
11/12
12/13
Antal
uddan-
nelser
Begge år
34
59%
32
56%
66
57%
38
66%
37
65%
75
65%
23
40%
31
54%
54
47%
22
38%
36
63%
58
50%
16
28%
7
12%
23
20%
14
24%
9
16%
23
20%
42
72%
50
88%
92
80%
44
76%
48
84%
92
80%
58
100%
57
100%
115
100%
Note: Stigning i antal undervisnings- og vejledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning.
Tilsvarende skal stigning i VIP/DVIP-ratioen mindst udgøre 0,04, før det tæller som en stigning.
Tabel 2 og 3
viser antallet af uddannelser, hvor der har været en stigning på de
enkelte indikatorer fordelt på universiteter ved opgørelsen i år og ved sidste års
opgørelse.
Tabel 2. Antal uddannelser med stigning fordelt på universitet
Stigning i undervisnings- og vej-
ledningstimer pr. 60 ECTS
(indikator 1)
09/10-11/12
09/10-12/13
Stigning i VIP/DVIP-ratio
(indikator 2)
09/10-11/12
09/10-12/13
Antal uddan-
nelser
Begge år
20
10
20
19
26
20
115
AU
CBS
KU
RUC
SDU
AAU
Total
17
8
15
7
3
16
66
85%
80%
75%
37%
12%
80%
57%
14
8
10
17
7
19
75
70%
80%
50%
89%
27%
95%
65%
12
1
7
11
13
10
54
60%
10%
35%
58%
50%
50%
47%
13
3
7
13
12
10
58
65%
30%
35%
68%
46%
50%
50%
I notatet er uddannelser uden forbedring defineret som uddannelser, hvor der ingen positiv udvikling
er på nogen af indikatorerne. Ligeledes er uddannelser, hvor der er status quo på indikatorerne, regi-
streret som uddannelser uden forbedring.
Side
4/23
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0005.png
Note: Stigning i antal undervisnings- og vejledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning.
Tilsvarende skal stigning i VIP/DVIP-ratioen mindst udgøre 0,04 før det tæller som en stigning
Tabel 3. Antal uddannelser med stigning fordelt på universitet
Hverken forbedring i indikator 1
eller 2
09/10-11/12
09/10-12/13
Positiv effekt på både indikator 1 og 2
09/10-11/12
09/10-12/13
Antal uddan-
nelser
Begge år
20
10
20
19
26
20
115
AU
CBS
KU
RUC
SDU
AAU
Total
2
2
2
4
11
2
23
10%
20%
10%
21%
42%
10%
20%
3
2
7
-
11
-
23
15%
20%
35%
0%
42%
0%
20%
11
1
4
3
1
8
28
55%
10%
20%
16%
4%
40%
24%
10
3
4
11
4
9
41
50%
30%
20%
58%
15%
45%
36%
Note: Stigning i antal undervisnings- og vejledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning.
Tilsvarende skal stigning i VIP/DVIP-ratioen mindst udgøre 0,04, før det tæller som en stigning.
4. Om indikatorerne og metoden
Indikator 1: Undervisnings- og vejledningstimer
Undervisningskvalitet handler om mere end antallet af konfrontationstimer, og
taxameterløftet er således også anvendt til at forbedre undervisningen på andre
måder, f.eks. via mindre undervisningshold, nye undervisningsformer, efteruddan-
nelse af undervisere eller anvendelse af it i undervisningen, hvilket ikke kan aflæ-
ses i målingen af denne indikator. Opgørelsen viser antallet af undervisnings- og
vejledningstimer i ét samlet tal, selvom en vejledningstime ofte vil være mere res-
sourcekrævende end en undervisningstime, ligesom der er ikke er taget højde for
holdstørrelse mv. Udviklingen i både undervisningstimer og vejledningstimer på
den enkelte uddannelse præsenteres i
afsnit 5.
Indikator 2: VIP/DVIP- ratioen for uddannelsen
VIP/DVIP-ratioen måler forholdet mellem fastansat videnskabeligt personale og
deltidsansat personale uden forskningsforpligtelse med det formål at vurdere forsk-
ningsbaseringen af undervisningen på den enkelte uddannelse. Det bør dog i den
forbindelse bemærkes, at kategorien DVIP omfatter en bred gruppe, som også kan
indeholde videnskabeligt personale, såsom læger, aktive forskere fra et andet uni-
versitet mv. Usikkerheden ved denne indikator er, at hvis både antal VIP’er og
DVIP’er stiger, vil ratioen ikke ændre sig. Udviklingen for begge indikatorer kan
ses under præsentation af data for det enkelte universitet i
afsnit 5.
Generelt om metoden
Det ligger inden for universiteternes selvstyre at tilrettelægge den enkelte uddan-
nelse mv. Der kan derfor være faglige begrundelser for, at nogle uddannelser har
færre eller flere undervisningstimer og /eller større eller mindre forskningsdæk-
ning. Et opmærksomhedspunkt er desuden, at indikatorerne kan have indbyrdes
modsatrettede effekter. Eksempelvis kan ansættelse af flere DVIP’er på universite-
Side
5/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0006.png
terne betyde flere undervisningstimer til de studerende, men vil samtidig betyde et
fald i VIP/DVIP-ratioen.
Udgangspunktet for igangsættelsen af målingerne var at kunne måle udviklingen på
det enkelte universitet. Der er derfor metodiske forskelle i, hvordan universiteterne
har valgt at opgøre de enkelte indikatorer. Disse opgørelsesforskelle betyder, at det
metodisk er uhensigtsmæssigt at foretage direkte sammenligninger af data på tværs
af både uddannelser, hovedområder og universiteter, f.eks. sammenligninger af
antallet af undervisningstimer på danskstudierne på forskellige universiteter.
Der måles samlet på 115 uddannelser, fordelt på de 6 universiteter, som tilbyder
humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Universiteterne har i enkel-
te tilfælde foretaget rettelser af allerede indberettede tal i forbindelse med opgørel-
sen sidste år, hvilket betyder, at tallene for perioden 2009/10-2011/12 adskiller sig
en anelse fra de tal, som styrelsen offentliggjorde for denne periode i forbindeles
med sidste opgørelse.
I notatet er uddannelser uden forbedring defineret som uddannelser, hvor der ingen
positiv udvikling er på nogen af indikatorerne. Ligeledes er uddannelser, hvor der
er status quo på indikatorerne, registreret som uddannelser uden forbedring.
5. Opgørelser over de enkelte universiteter
Aarhus Universitet, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vejledningsti-
mer pr. 60 ECTS
Undervisning (timer)
09/10
HUM BACH
Historie
Engelsk og Kom-
munikation (IVK)
Engelsk
Nordisk
Antropologi
HUM KAND
Historie
Cand.ling.merc.
(IVK)
Engelsk
Nordisk
Pæd.psyk.
SAMF BACH
Økonomi
Jura
Psykologi
Statskundskab
Economics and
BA
SAMF KAND
Økonomi
Jura
250,7
251,0
245,3
205,7
165,1
130,0
157,0
72,5
94,5
158,0
403,3
327,0
245,7
286,7
412,2
216,0
180,0
266,0
254,7
259,0
263,0
217,0
144,0
200,0
96,0
144,0
187,0
446,7
359,3
250,0
306,0
412,2
216,0
181,0
268,0
248,3
279,0
292,0
254,7
181,5
216,5
148,5
190,5
159,0
448,7
350,7
241,3
306,7
419,2
216,0
181,0
9,3
4,3
7,5
3,3
10,0
20,5
13,0
16,5
11,5
12,0
5,5
24,7
1,7
3,5
3,3
17,5
5,0
9,2
4,3
5,6
7,1
11,3
23,0
13,0
15,5
13,5
10,0
5,5
15,1
1,7
3,5
3,3
17,5
7,0
9,3
4,3
7,5
3,3
11,4
20,5
13,0
16,5
11,5
9,0
5,5
15,1
1,7
3,5
3,8
17,5
7,0
15,2
3,7
11,8
61,1
53,2
16,5
43,0
22,5
51,5
27,0
43,4
22,7
4,3
19,3
-
-
3,0
Side
Vejledning (timer)
09/10
11/12
12/13
11/12
12/13
Samlet
stigning
(timer)
09/10-11/12
Samlet
stigning
(timer)
09/10-12/13
17,3
-2,7
33,7
86,3
91,0
51,5
59,5
76,0
96,0
-2,0
45,4
14,1
-4,4
20,0
7,5
-
3,0
6/23
Bestand
2013
400
253
315
333
275
199
286
133
171
1.039
461
1.293
642
714
599
387
865
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0007.png
Psykologi
139,0
176,5
195,5
12,5
12,5
12,5
37,5
Statskundskab
135,0
135,0
135,0
24,5
24,5
24,5
-
Economics and
BA, Intl. Econom-
ic Cons.
235,5
235,5
234,0
11,5
12,6
11,4
1,1
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings- og vej-
ledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning.
56,5
-
766
506
-1,6
79
Ud af de 20 uddannelser på AU er der i år 14 uddannelser, der har haft en stigning i
antallet af undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Sidste år var der 17
uddannelser med en stigning, og der er dermed overordnet tale om et fald. Det er
dog værd at bemærke, at en række uddannelser har et væsentligt højere antal timer
i år i forhold til 2009, særligt på de humanistiske uddannelser, f.eks. bachelorud-
dannelsen i antropologi og nordisk og kandidatuddannelsen i engelsk og nordisk
med stigninger på hhv. 86, 91, 76 og 96 timer pr. 60 ECTS. Der er 2 uddannelser
uden nogen udvikling og 4 uddannelser med et fald. Faldet er dog relativt lille. Det
største fald er 4 timer pr. 60 ECTS på bacheloruddannelsen i psykologi.
AU kommenterer, at udsving i antallet af undervisnings- og vejledningstimer kan
forekomme, når der af pædagogiske årsager afprøves andre undervisningsformer.
Det kan eksempelvis være, at der er lidt færre forelæsningstimer til fordel for en
prøveeksamen, e-læringselementer, aktiverende undervisningsformer, gruppearbej-
de med supervision, færre studerende på hold mv.
AU kommenterer desuden, at flere af uddannelserne bliver behandlet som værende
én samlet uddannelse med en bachelor- og en kandidatdel. Der kan derfor godt
være et lille fald på bachelordelen, der så opvejes af en stigning på kandidatdelen.
Aarhus Universitet, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP årsværk
09/10
HUM BACH
Historie
Engelsk og Kom-
munikation (IVK)
Engelsk
Nordisk
Antropologi
HUM KAND
Historie
Cand.ling.merc.
(IVK)
Engelsk
Nordisk
Pæd.psyk.
SAMF BACH
Økonomi
Jura
Psykologi
Statskundskab
Economics and
BA
7,8
0,7
7,2
15,6
13,2
15,0
0,7
15,0
16,8
12,3
4,7
1,6
2,0
4,1
1,4
8,1
0,8
5,0
12,0
16,5
16,2
1,1
11,1
13,2
18,8
4,6
2,0
2,9
4,2
1,4
8,3
1,5
5,3
12,4
16,5
16,5
1,2
13,2
13,9
18,9
5,1
1,6
2,7
4,0
4,6
3,0
2,5
2,3
0,9
2,0
1,0
2,4
0,8
0,2
1,5
0,3
2,7
0,6
0,5
0,6
1,7
2,7
0,8
0,9
1,6
0,6
2,0
0,4
0,2
2,5
0,1
2,6
0,5
0,6
0,6
1,8
4,7
1,2
1,0
1,6
0,9
1,7
0,3
0,5
2,6
0,2
3,3
0,7
0,7
1,1
2,2
-0,0
3,1
-4,0
3,7
12,0
0,3
9,0
-18,0
-0,7
30,3
0,2
2,5
-1,2
-
Side
DVIP årsværk
12/13
09/10
11/12
12/13
11/12
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-11/12
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-12/13
2,0
0,0
1,3
-4,9
3,7
3,3
0,4
25,3
-56,2
-1,1
9,8
-0,1
0,5
-2,6
1,9
7/23
Bestand
2013
400
253
315
333
275
199
286
133
171
1.039
461
1.293
642
714
599
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0008.png
SAMF KAND
Økonomi
6,8
7,9
7,6
0,2
0,3
0,1
-7,7
Jura
2,1
2,9
5,2
2,7
2,2
2,0
0,5
Psykologi
3,1
4,7
4,9
2,9
2,6
2,6
0,7
Statskundskab
8,0
7,1
7,8
0,3
0,1
0,2
44,3
Economics and
BA, Intl. Econom-
ic Cons.
0,7
0,7
3,2
0,1
0,1
0,6
-6,6
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Opgørelsen viser antal VIP- og DVIP- årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04 før det tæller som en stigning.
42,0
1,8
0,8
12,3
387
865
766
506
-7,9
79
Ud af de 20 uddannelser på AU har 13 haft en positiv udvikling i VIP/DVIP ratio-
en. Sidste år var der 12 uddannelser med en stigning. Der er 6 uddannelser, der har
haft en negativ udvikling. En af disse uddannelser har dog haft en stigning i VIP-
årsværk. Årsagen til, at ratioen er faldende på trods af en stigning i antallet af VIP
er, at der samtidig har været en stigning i antallet af DVIP.
AU kommenterer, at udsving i VIP/DVIP ratioer i nogle tilfælde kan forklares med
blandt andet undervisningsplanlægning, mens det i andre tilfælde skyldes, at en
forøgelse af konfrontationstimer på kort sigt nødvendigvis må betyde en stigning i
DVIP-timer, da der ikke på så kort tid kan skaffes videnskabeligt personale til den
øgede undervisning.
Side
8/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0009.png
Copenhagen Business School, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vej-
ledningstimer pr. 60 ECTS
Undervisning (timer)
Vejledning (timer)
Samlet stig-
ning (timer)
09/10-11/12
Samlet stig-
ning (timer)
09/10-12/13
Be-
stand
2013
09/10
11/12
12/13
09/10
11/12
12/13
HUM BACH
Interkulturel Mar-
kedskomm.
178,0
251,9
264,9
2,0
0,1
1,6
72,0
HUM KAND
Cand.ling.merc.
(amerikansk/eng.)
147,0
108,3
200,0
13,5
14,5
14,0
-37,8
SAMF BACH
Erhvervsjura, HA
(jur.)
361,3
328,3
333,5
4,3
3,0
4,3
-34,3
HA-komm.
171,3
229,6
222,0
4,3
5,7
5,2
59,7
Business, Language
and Culture
178,9
204,3
255,9
5,1
5,0
4,5
25,4
Erhvervsøkono-
mi/HA.
261,2
264,3
345,4
2,2
2,2
2,5
3,1
SAMF KAND
Cand.merc.aud
317,5
347,0
278,5
10,5
10,5
10,5
29,5
MSc BLC
151,0
163,5
166,8
10,5
13,5
13,5
15,5
Cand.merc.
175,0
218,1
214,5
10,5
11,1
11,0
43,8
Cand.soc.
159,5
196,4
178,3
11,4
11,4
11,4
36,8
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings- og vej-
ledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning. Optællingen på CBS gælder ka-
lenderåret 2012, hvilket svarer til tidligere års afgrænsning.
CBS bemærker, at indberetningen af timer i 2010, 2011 og 2012 er sket på baggrund af forskellig
metode, hvorfor der kan være afvigelser i afgrænsningen af data over tid. Antallet af vejledningstimer
på bachelorniveau er opgjort på baggrund af samlet bestand for studiet, hvilket vil undervurdere det
reelle antal vejledningstimer, da vejledning overvejende sker på sidste semester på uddannelsen.
Antallet af vejledningstimer på kandidatniveau er opgjort på baggrund af registreringer af konkrete
vejledningsaktiviteter og ændringer i forhold til niveauet 2011.
86,4
662
53,5
619
-27,8
51,6
76,5
84,4
-39,0
18,8
40,0
18,7
519
388
336
1.652
1.016
352
4.191
1.157
CBS har indberettet på 10 uddannelser, og ud af disse er der i år 8, der har haft en
positiv udvikling i antallet af undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Det
er samme andel som sidste år. Bacheloruddannelsen i interkulturel markedskom-
munikation, Business, Language and Culture (BLC) og erhvervsøkonomi er de tre
uddannelser med den største stigning på henholdsvis 86, 77 og 84 timer pr. 60
ECTS. Bacheloruddannelsen i erhvervsjura har haft en negativ udvikling begge år.
CBS kommenterer, at vejledningstimerne generelt er stabile for den samlede perio-
de. Faldet i antallet af timer skal derfor ikke findes blandt vejledningstimerne.
Copenhagen Business School, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP årsværk
DVIP årsværk
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-11/12
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-12/13
Side
9/23
Be-
stand
2013
09/10
11/12
12/13
09/10
11/12
12/13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0010.png
HUM BACH
Interkulturel Mar-
1,1
4,0
5,2
0,8
5,6
7,7
-0,7
kedskomm.
HUM KAND
Cand.ling.merc.
8,4
6,9
6,5
8,7
7,0
6,0
0,0
(amerikansk/eng.)
SAMF BACH
Erhvervsjura, HA
(jur.)
3,3
2,7
3,5
2,9
4,7
5,2
-0,6
HA-komm.
3,0
2,8
2,6
3,3
4,9
5,6
-0,3
Business, Language
and Culture
7,8
4,7
5,0
6,1
5,0
4,9
-0,3
Erhvervsøkono-
mi/HA.
11,1
13,3
15,1
26,6
27,0
26,5
0,1
SAMF KAND
Cand.merc.aud
3,5
3,1
4,4
6,0
7,3
7,2
-0,2
MSc BLC
3,7
3,3
3,4
1,5
2,0
1,9
-0,8
Cand.merc.
30,7
35,8
41,9
19,3
24,8
25,1
-0,1
Cand.soc.
5,2
6,1
6,7
1,0
3,0
3,9
-3,2
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Opgørelsen viser antal VIP- og DVIP- årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04 før det tæller som en stigning.
-0,7
662
0,1
619
-0,5
-0,4
-0,3
0,2
0,0
-0,7
0,1
-3,5
519
388
336
1.652
1.016
352
4.191
1.157
Ud af de 10 uddannelser på CBS har 3 haft en stigning i VIP/DVIP-ratioen i for-
hold til 2009. Der er dog tale om relativt små stigninger. Sidste år havde én uddan-
nelse haft en stigning. 6 uddannelser har haft et fald, 3 af disse har dog haft en stig-
ning i antal VIP-årsværk. Selvom CBS har haft en stigning i VIP/DVIP-ratioen på
3 uddannelser, er der 6 uddannelser, hvor antal VIP-årsværk er steget i forhold til
2009.
Side
10/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0011.png
Syddansk Universitet, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vejlednings-
timer pr. 60 ECTS
Undervisning (timer)
09/10
HUM BACH
BA. negot, arabisk
BA. negot, engelsk
BA. negot, spansk
BA. negot, tysk
BA. negot, int. turisme
BA. negot, hotel-
management
BA. negot, kinesisk
Historie KoldingOdense
Dansk, Kolding/Odense
Sproglig og kulturel
formidling
HUM KAND
Cand.negot alle sprog
Cand.negot, int. turisme
Int. Virksom.komm.
Historie,KoldingOdense
Kultur og formidling
Mellemøststudier
SAMF BACH
HA
HA.jur
Jura
Statskundskab
Økonomi
SAMF KAND
Cand.merc
Cand.merc.aud.
Cand.jur.
Cand.scient.pol.
Cand.oecon.
458,6
352,8
366,0
366,0
369,6
373,8
438,3
225,3
248,4
374,4
183,0
223,8
182,0
169,0
182,0
156,0
418,0
435,0
415,0
388,0
455,0
203,0
206,0
203,0
203,0
203,0
450,1
343,1
356,1
356,1
369,8
374,2
430,8
229,8
248,4
374,4
183,0
224,0
182,0
162,5
182,0
156,0
408,0
340,0
420,0
350,0
485,0
203,0
206,0
102,0
90,0
203,0
458,6
353,1
400,8
400,8
369,8
374,2
434,5
229,8
248,4
374,4
183,0
224,0
182,0
162,5
182,0
156,0
415,0
450,0
450,0
353,0
483,0
203,0
213,0
186,0
135,0
203,0
4,8
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
4,2
3,0
3,0
2,7
18,0
18,5
8,5
11,9
8,5
13,4
6,0
3,0
3,0
3,0
3,0
7,0
7,0
7,0
7,0
7,0
4,8
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
4,2
3,0
3,0
2,7
18,0
18,5
8,5
11,9
8,5
13,4
6,0
3,0
3,0
3,0
3,0
7,0
7,0
7,0
7,0
7,0
4,8
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
4,2
3,0
3,0
2,7
18,0
18,5
8,5
11,9
8,5
13,4
6,0
3,0
3,0
3,0
3,0
7,0
7,0
7,0
7,0
7,0
-8,5
-9,7
-9,9
-9,9
0,2
0,4
-7,5
4,5
-
-
-
0,2
-
-6,5
-
-
-10,0
-95,0
5,0
-38,0
30,0
-
-
-101,0
-113,0
-
-
0,3
34,8
34,8
0,2
0,4
-3,8
4,5
-
-
-
0,2
-
-6,5
-
-
-3,0
15,0
35,0
-35,0
28,0
-
7,0
-17,0
-68,0
-
101
332
255
60
215
166
288
141
146
109
2.218
255
462
270
188
1.387
436
240
143
203
25**
438*
11/12
12/13
09/10
Vejledning (timer)
11/12
12/13
Samlet
stigning
(timer)
09/10-11/12
Samlet
stigning
(timer)
09/10-12/13
Bestand
2013
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings- og vej-
ledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning. *BA negot arabisk, engelsk,
spansk og tysk har tilsammen 438 studerende. **BA negot international turisme og hotelmanagement
har tilsammen 25 studerende
SDU har indberettet på 26 uddannelser. 7 af uddannelserne har haft en positiv ud-
vikling i antallet af undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Dette er en
stigning i forhold til sidste år, hvor der var 3 uddannelser med en stigning. BA
negot. i spansk og tysk samt bacheloruddannelsen i jura og økonomi har haft de
største stigninger på henholdsvis 35, 35, 35 og 28 timer pr. 60 ECTS. BA negot-
uddannelserne har dog relativt få studerende og har derfor virkning for en for-
holdsvis afgrænset gruppe af studerende. Der er 6 uddannelser med en negativ
udvikling. Bachelor- og kandidatuddannelsen i statskundskab har haft et fald i an-
tallet af timer på hhv. 35 og 68 timer pr. 60 ECTS i forhold til 2009. Ud af de 26
uddannelser på SDU er der 13 uddannelser, der har samme antal timer eller haft en
stigning på mindre end en time pr. 60 ECTS i forhold til 2009.
SDU vurderer, at timetallet er fastholdt på samme høje niveau som hidtil, og blandt
andet har udbud af øvelsestimer i fire humanistiske fagelementer givet en stigning i
Side
11/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0012.png
undervisningstimer på bachelor i negot. engelsk, ligesom ekstra øvelsestimer i to
fagelementer har givet en stigning i undervisningstimer på bachelor i negot. ara-
bisk. Desuden fremhæver SDU, at alle uddannelser har levet op til universitetets
minimumsgaranti, der består af minimum 12 timers undervisning pr. uge i 13 uger
pr. semester, og at der for de fleste uddannelser er tilbudt flere timer end mini-
mumsgarantien.
Side
12/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0013.png
Syddansk Universitet, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP Årsværk
09/1
0
HUM BACH
BA. negot, arabisk
BA. negot, engelsk
BA. negot, spansk
BA. negot, tysk
BA. negot, int. turisme
BA. negot, hotelmanage-
ment
BA. negot, kinesisk
Historie Kolding/Odense
Dansk, Kolding/Odense
Sproglig og kulturel
formidling
HUM KAND
Cand.negot alle sprog
Cand.negot, int. turisme
Int. Virksom.komm.
Historie Kolding/Odense
Kultur og formidling
Mellemøststudier
SAMF BACH
HA
HA.jur
Jura
Statskundskab
Økonomi
SAMF KAND
Cand.merc
Cand.merc.aud.
Cand.jur.
Cand.scient.pol.
Cand.oecon.
DVIP Årsværk
09/10
11/12
12/13
11/12
12/13
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-11/12
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-12/13
Bestand
2013
4,6
3,6
3,0
2,6
2,6
2,6
2,2
5,0
3,8
4,3
1,6
0,8
3,3
2,4
1,4
1,3
5,9
1,2
1,8
1,8
2,0
1,8
2,4
1,9
2,3
2,5
1,5
3,1
5,5
4,3
4,8
2,0
1,0
2,0
3,1
1,5
1,3
6,5
2,2
1,8
2,3
2,2
1,6
2,0
1,7
2,1
2,3
0,5
3,3
6,0
4,0
3,3
1,5
1,3
1,8
1,8
1,5
1,4
9,1
1,9
1,9
2,5
2,7
0,7
1,3
0,7
0,9
1,1
0,9
1,5
0,4
0,9
1,2
0,1
-
0,7
-
0,2
-
4,6
1,2
0,7
0,6
0,4
1,6
2,0
1,3
1,1
0,7
0,4
0,6
1,4
0,6
0,6
0,3
0,3
0,5
-
-
0,1
1,8
0,4
0,8
0,2
0,3
1,7
3,1
1,7
1,2
1,0
0,1
0,8
1,6
1,1
1,5
0,5
-
0,5
0,0
-
-
1,8
0,7
0,7
0,0
0,5
-6,0
-1,7
-3,2
-0,6
1,2
0,5
3,8
-8,1
2,7
4,1
-5,7
Fald
-0,9
-
Stigning
Fald
2,3
4,6
-0,0
11,8
2,1
-6,2
-2,3
-3,6
-1,0
-0,0
3,5
2,4
-8,1
-0,5
-1,2
-8,7
-
-1,3
Fald
Stigning
-
3,8
1,8
0,2
60,3
0,1
14,6
0,6
-0,6
3,7
13,9
438*
25**
101
332
255
60
215
166
288
141
146
109
2.218
255
462
270
188
1.387
436
240
143
203
7,0
8,5
9,9
0,8
1,5
0,4
-2,8
1,1
1,8
1,4
1,4
0,8
1,0
1,6
2,5
3,2
2,1
1,8
3,2
2,9
-0,4
3,0
4,2
3,7
0,3
-
0,3
Stigning
1,4
1,6
3,6
0,4
0,3
0,2
3,0
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser
Opgørelsen viser antal VIP- og DVIP- årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04, før det tæller som en stigning. I tilfælde, hvor undervisning
varetages alene af VIP og VIP/DVIP-ratioen derfor ikke kan opgøres, er angivet ”stigning” eller
”fald”. *BA negot arabisk, engelsk, spansk og tysk har tilsammen 438 studerende. **BA negot inter-
national turisme og hotelmanagement har tilsammen 25 studerende.
Ud af de 26 uddannelser på SDU har 12 uddannelser haft en stigning i VIP/DVIP
ratioen. Sidste år var det 13 uddannelser. 12 uddannelser har haft et fald, 2 af disse
har dog haft en stigning i antal VIP-årsværk. I alt har 15 uddannelser haft en stig-
ning i antal VIP-årsværk i forhold til 2009.
SDU kommenterer, at det overordnede fald i perioden primært skyldes større ud-
bud af øvelsestimer, der varetages af DVIP samt flere studerende og dermed højere
grad af holddeling, som kræver yderligere underviserressourcer, hvorfor deltidsun-
dervisere kommer i spil. SDU fremhæver desuden, at fastlærerdækningen på de
humanistiske uddannelser samlet set ligger på 79 pct. for studieåret 2012/13. De
Side
13/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0014.png
vurderer derfor, at der fortsat er en tilfredsstillende forskningsdækning af undervis-
ningen på de humanistiske uddannelser.
Supplerende indikatorer
Syddansk Universitet har udvalgt tre supplerende indikator på de samfundsviden-
skabelige uddannelser: 1) Mindre samlæsning og øget valgudbud, 2) Reducering af
holdstørrelser og 3) Øget pædagogisk indsats, herunder implementering af E-
læring. Samtlige af de samfundsvidenskabelige uddannelser på SDU har haft en
positiv udvikling i de supplerende indikatorer.
Side
14/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0015.png
Aalborg Universitet, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vejledningsti-
mer pr. 60 ECTS
Undervisning (timer)
09/10
HUM BACH
Engelsk almen
Engelsk Int. Studier
Dansk
Sprog og Int. Virksom-
hedskommunikation
154,0
157,3
140,7
163,2
176,0
166,0
169,3
220,6
200,0
205,6
194,7
250,9
29,0
15,5
8,3
7,8
33,0
16,0
18,7
16,4
34,6
16,0
16,0
16,4
26,0
9,2
39,0
66,1
51,6
48,8
61,7
96,4
86,3
12,0
31,8
102,8
163,0
75,5
42,6
40,7
35,0
16,6
80,2
22,0
23,8
50,5
-42,2
21,6
166
230
116
395
436
37
47
266
252
294
75
474
406
304
717
28
125
119
47
390
11/12
12/13
Vejledning (timer)
09/10
11/12
12/13
Samlet
stigning
(timer)
09/10-11/12
Samlet
stigning
(timer)
09/10-12/13
Bestand
2013
Psykologi
151,0
213,0
238,0
14,0
15,0
13,3
63,0
HUM KAND
Engelsk almen
63,0
67,0
75,0
20,0
20,0
20,0
4,0
Sprog og International
Virksom.kommunikation
87,3
83,8
121,0
29,0
27,0
27,0
-5,5
Psykologi
129,0
155,5
226,5
22,8
32,5
28,0
36,3
Turisme
56,0
100,0
218,0
24,5
24,5
25,5
44,0
Kultur, Kommunikation og
Globalisering
219,0
264,0
292,0
25,5
25,5
28,0
45,0
SAMF BACH
Økonomi/Oecon
151,0
187,3
190,3
21,7
25,0
25,0
39,7
Sociologi
159,0
183,0
204,7
28,7
28,7
23,7
24,0
Administration
188,3
190,3
214,0
20,7
30,0
30,0
11,3
Erhversjura/HA. Jur.
286,7
298,3
303,3
15,0
16,7
15,0
13,3
Erhvervsøkonomi/HA.
170,7
228,7
235,9
15,0
30,0
30,0
73,0
SAMF KAND
Økonomi/Cand.Oecon
79,0
96,0
105,0
28,0
28,0
24,0
17,0
Sociologi
118,0
97,0
138,0
17,5
22,0
21,3
-16,5
Administration
82,5
106,5
117,0
15,0
31,0
31,0
40,0
Erhvervsjura
/Cand.merc.jur.
238,0
213,0
193,3
17,5
20,0
20,0
-22,5
Erhvervsøkonomi
/Cand.merc
133,0
101,3
130,2
10,0
34,0
34,4
-7,7
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser
. Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings- og
vejledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning.
Ud af de 20 uddannelser på AAU har 19 uddannelser haft en positiv udvikling i
antallet af undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Sidste år var det 16
uddannelser. Det er særligt de humanistiske, som har haft store stigninger, f.eks.
har bacheloruddannelserne i sprog og international virksomhedskommunikation
samt psykologi og kandidatuddannelserne i psykologi samt turisme haft stigninger
på henholdsvis 96, 86, 103 og 163 timer pr. 60 ECTS i forhold til 2009. Kandidat-
uddannelsen i erhvervsjura er den eneste uddannelse på AAU, som har haft en ne-
gativ udvikling i forhold til 2009 på minus 42 timer.
AAU kommenterer, at faldet af undervisnings- og vejledningstimer på kandidatud-
dannelsen i erhvervsjura skyldes, at uddannelsen havde et meget højt udgangspunkt
i 2009. Desuden fremhæver AAU, at taxameterforhøjelsen på erhvervsjura i stedet
er gået til at give de studerende større valgfrihed med indførelse af flere valgfag,
som kvalificerer til differentieret beskæftigelse efter endt kandidatuddannelse.
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på AAU har derudover iværksat en række
tiltag i efteråret 2012 og foråret 2013 for at kunne tilbyde de studerende mere
Side
15/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0016.png
forskningsbaseret undervisning, sikre at uddannelserne svarer til et fuldtidsstudie
og for at øge læringsværdien af undervisningen med blandt andet målsætninger for
antallet af undervisningstimer, udarbejdelse af deklarationer af studieaktiviteterne,
forhøjelse af undervisningspligten, princip om øvelser mv. efter al forelæsningsak-
tivitet/kursusundervisning samt harmonisering af forberedelsesnormer.
Aalborg Universitet, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP årsværk
DVIP årsværk
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-11/12
5,4
27,0
-84,2
-0,9
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-12/13
0,4
2,2
-82,7
-1,6
-1,1
Stigning
Be-
stand
2013
09/10
HUM BACH
Engelsk almen
Engelsk Int. Studier
Dansk
Sprog og Int. Virksom-
hedskommunikation
1,7
1,7
1,8
4,2
11/12
2,8
3,5
1,0
5,7
12/13
2,8
2,7
2,6
6,0
09/10
0,5
0,9
0,0
1,1
11/12
0,3
0,1
0,2
1,9
12/13
0,8
0,7
0,5
2,6
166
230
116
395
436
37
Psykologi
2,4
4,7
3,8
0,8
2,8
2,0
-1,2
HUM KAND
Engelsk almen
0,3
0,6
0,6
0,0
-
-
Stigning
Sprog og International
Virksomhedskommunikati-
on
0,9
1,2
0,8
0,1
0,3
0,2
-13,6
Psykologi
3,9
3,9
5,7
1,3
3,1
2,1
-1,7
Turisme
0,7
1,9
2,2
0,4
0,3
0,9
4,1
Kultur, Kommunikation og
Globalisering
2,5
2,4
2,7
0,4
1,6
1,7
-5,6
SAMF BACH
Økonomi/Oecon
2,0
2,9
2,1
0,1
0,2
0,2
-20,1
Sociologi
4,7
2,9
4,2
0,4
0,5
0,3
-6,7
Administration
3,3
1,5
3,5
1,2
0,1
0,4
12,5
Erhversjura/HA. Jur.
1,5
4,3
2,3
0,9
2,5
1,4
0,1
Erhvervsøkonomi/HA.
3,5
2,4
3,3
2,2
1,7
1,6
-0,2
SAMF KAND
Økonomi/Cand.Oecon
1,1
0,8
1,3
0,0
-
0,0
Stigning
Sociologi
3,0
3,2
3,4
0,2
0,1
0,3
10,1
Administration
3,3
2,7
3,0
1,2
0,1
0,2
19,7
Erhvervsju-
ra/Cand.merc.jur.
1,5
1,3
3,1
0,9
0,9
1,8
-0,2
Erhvervsøkono-
mi/Cand.merc
3,8
4,0
6,1
2,3
1,9
1,6
0,5
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser
Opgørelsen viser antal VIP- og DVIP- årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04 før det tæller som en stigning.
-12,6
-0,2
0,8
-5,4
-21,1
-0,0
5,3
0,0
0,5
71,3
-0,4
11,7
0,0
2,2
47
266
252
294
75
474
406
304
717
28
125
119
47
390
Ud af de 20 uddannelser på AAU har 10 haft en positiv udvikling i VIP/DVIP rati-
oen, hvilket er uændret i forhold til sidste år. 10 uddannelser har haft et fald, men
på 5 af disse uddannelser har der været en vækst i antal VIP-årsværk. Årsagen til
den faldende ratio skyldes dermed, at der samtidig har været en stigning i antallet
af DVIP. I alt har 16 uddannelser haft en stigning i VIP-årsværk i forhold til 2009.
AAU fremhæver, at den faldende VIP/DVIP ratio skyldes et øget undervisningsud-
bud samt stigende optag. Desuden skyldes det for de humanistiske uddannelser
udfordringer i forhold til i tilstrækkelig grad at kunne rekruttere VIP personale.
AAU fremhæver desuden, at faldet i VIP/DVIP ratioen på bacheloruddannelsen i
Side
16/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0017.png
Økonomi skyldes, at Økonomi har et lavt forbrug af DVIP, hvorfor ændringen
dækker over et lille fald i brugen af DVIP, som giver et stort udslag på ratioen
Side
17/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0018.png
Københavns Universitet, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vejled-
ningstimer pr 60 ECTS
Undervisning (timer)
09/10
HUM BACH
Dansk
Engelsk
Filosofi
Historie
299,0
204,0
235,0
294,0
322,0
210,0
306,0
264,0
304,7
336,0
305,8
292,0
12,0
12,0
9,0
2,0
10,0
12,0
11,0
5,0
7,0
20,0
5,4
-
21,0
6,0
73,0
-27,0
0,6
140,0
67,2
-4,0
24,0
32,8
-
29,0
-7,0
14,0
-56,7
89,7
-30,0
24,8
0,5
-
3,5
-6,0
10,3
-5,0
784
592
250
651
439
382
279
219
413
145
2.535
758
396
814
1.156
2.229
813
364
836
721
11/12
12/13
Vejledning (timer)
09/10
11/12
12/13
Samlet
stigning
(timer)
09/10-11/12
Samlet
stigning
(timer)
09/10-12/13
Bestand
2013
24,0
Teologi
312,0
336,0
336,0
-
-
-
HUM KAND
Dansk
126,0
131,0
168,0
23,0
15,0
13,8
-3,0
Engelsk
72,0
72,0
72,0
15,0
15,0
15,0
-
Filosofi
72,0
82,0
92,0
9,0
9,0
18,0
10,0
Historie
168,0
200,0
168,0
12,0
20,0
5,0
40,0
Teologi
182,0
196,0
196,0
10,0
10,0
10,0
14,0
SAMF BACH
Jura
322,0
283,0
266,0
1,0
1,0
0,3
-39,0
Psykologi
260,0
303,0
353,3
5,0
2,0
1,3
40,0
Sociologi
330,0
337,0
300,3
3,0
4,0
2,7
8,0
Statskundskab
271,0
274,0
295,8
3,0
18,0
3,0
18,0
Økonomi
544,0
552,0
548,0
6,0
7,0
2,5
9,0
SAMF KAND
Jura
153,0
153,0
154,0
2,0
2,0
1,0
-
Psykologi
134,0
138,0
138,0
29,0
29,0
28,5
4,0
Sociologi
142,0
156,0
141,0
15,0
15,0
10,0
14,0
Statskundskab
140,0
140,0
148,3
3,0
4,0
5,0
1,0
Økonomi
279,0
279,0
274,5
11,0
16,0
10,5
5,0
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings- og vej-
ledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning. For Historie gælder det, at vejled-
ningstimer er indeholdt i opgørelsen af ”undervisningstimer”, bortset fra vejledning til specialestude-
rende. For Psykologi gælder, at Ph.d.-årsværk først er inkluderet i VIP-årsværk i denne opgørelse for
kalenderåret 2012
.
Ud af de 20 uddannelser på KU har 10 haft en positiv udvikling i antallet af under-
visnings- og vejledningstimer. Det er særligt de humanistiske uddannelser, der har
haft en stigning, og bacheloruddannelsen i engelsk er uddannelsen med den største
stigning på 140 timer pr. 60 ECTS siden 2009. Der er 4 uddannelser, som ved sid-
ste års opgørelse havde haft en positiv stigning i forhold til 2009, men som i år har
et fald. Der er 4 uddannelser, som ikke har haft nogen udvikling.
KU fremhæver, at faldet i undervisnings- og vejledningstimer på Jura skyldes en
studiereform af uddannelsen. Tidligere var Jura bygget op om forelæsninger, hvor
200 studerende modtog undervisning, hvilket gav mulighed for at give de stude-
rende mange konfrontationstimer. KU’s egen vurdering er, at både det videnskabe-
lige personale og de studerende er enige om, at en ændring i undervisningsformen,
der foregår på seminarhold og dermed giver bedre kontakt til underviseren, men
som samtidig giver færre timer for den enkelte studerende, i højere grad står mål
med moderne kandidaters forventninger til undervisningsformer.
Københavns Universitet, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP årsværk
DVIP årsværk
Stigning
VIP/DVIP
Stigning
VIP/DVIP
Side
18/23
Bestand
2013
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0019.png
09/10
HUM BACH
Dansk
Engelsk
Filosofi
Historie
2,9
0,5
1,7
1,4
11/12
12/13
09/10
11/12
12/13
ratio
09/10-11/12
0,5
0,6
-0,8
-1,9
ratio
09/10-12/13
0,4
21,0
-0,8
-1,6
-1,6
0,2
Stigning
-5,5
-12,9
-1,8
0,1
-0,3
-0,9
-0,3
-0,2
-0,2
0,1
-1,4
0,2
-0,1
784
592
250
651
439
382
279
219
413
145
2.535
758
396
814
1.156
2.229
813
364
836
721
3,4
8,2
1,8
2,8
3,4
6,5
1,4
3,7
3,0
0,8
0,9
0,5
2,3
6,7
1,7
3,1
2,4
0,3
1,3
3,1
Teologi
11,2
12,2
13,1
1,2
1,7
1,6
-2,5
HUM KAND
Dansk
3,6
2,9
2,1
1,8
0,5
1,0
3,8
Engelsk
4,0
2,6
2,1
0,1
0,6
-
-35,7
Filosofi
1,7
1,5
1,5
0,2
0,4
0,5
-4,8
Historie
1,9
2,2
3,7
0,1
0,4
0,6
-13,5
Teologi
6,6
7,2
7,7
0,6
0,8
0,8
-2,5
SAMF BACH
Jura
4,4
9,0
9,2
23,4
26,9
38,2
0,1
Psykologi
7,0
7,0
4,6
5,6
5,6
4,9
-0,0
Sociologi
3,7
3,7
4,4
2,4
2,4
7,1
0,0
Statskundskab
7,8
4,8
5,9
6,6
3,5
6,6
0,2
Økonomi
13,5
12,5
10,5
17,4
17,8
17,8
-0,1
SAMF KAND
Jura
17,7
18,0
12,3
19,8
13,6
18,3
0,4
Psykologi
8,9
8,9
8,2
15,2
15,2
12,1
0,0
Sociologi
7,0
7,0
4,4
3,0
3,0
4,6
-0,0
Statskundskab
10,4
9,1
7,8
5,0
2,1
3,4
2,2
Økonomi
8,8
7,8
7,5
3,8
4,2
3,4
-0,4
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser
Opgørelsen viser antal VIP- og DVIP- årsværk, der underviser på den enkelte uddannelse. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04, før det tæller som en stigning.
Ud af de 20 uddannelser på KU har 7 haft en positiv udvikling i VIP/DVIP ratioen,
hvilket er uændret i forhold til sidste år. Der er 13 uddannelser, som har haft en
negativ udvikling, 5 af disse har haft en stigning i antal VIP-årsværk. I alt har 8
uddannelser haft en vækst i antal VIP-årsværk i forhold til 2009.
KU kommenterer, at den faldende VIP/DVIP ratio på Økonomi skyldes, at en stor
del af holdundervisningen varetages af undervisningsassistenter, der tæller med i
DVIP-årsværket. Desuden kommenteres, at faldet på bacheloruddannelsen i psyko-
logi skyldes et bevidst valg om at imødekomme et behov for at inddrage ekspertise
fra profession og praksis i undervisningen f.eks. psykologer fra den kliniske praksis
og udenlandske forskere med særlig relevant viden.
KU fremhæver derudover, at der på Økonomisk Institut er ansat et antal nye VIP-
medarbejdere i 2013 og også vil blive det i 2014. Dertil kommer, at der i efteråret
2014 er rekord i antallet af nyansatte ph.d. studerende. Det betyder, at VIP- andelen
allerede fra efteråret 2013 er styrket og vil blive styrket yderligere i 2014.
Supplerende indikatorer
Københavns Universitet havde udvalgt fem supplerende indikatorer for de 5 ud-
valgte samfundsvidenskabelige uddannelser samt teologi. Uddannelserne i økono-
mi, statskundskab, sociologi og psykologi har besluttet ikke længere at opgøre de
tidligere indberettede supplerende indikatorer, da aktiviteterne vokser som planlagt,
og udviklingen følges som led i andre aktiviteter på KU. KU fremhæver, at særligt
den pædagogiske og didaktiske udvikling udføres i stigende omfang på tværs af
universitetet, og hvorfor det ikke er muligt meningsfuldt at udskille den del, der
Side
19/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0020.png
udføres specifikt på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, hvor uddannelserne har
hjemme.
KU har derfor siden sidste studieår (2011/12) indmeldt 3 indikatorer på jura og
teologi: 1) flere studiepladser, 2) flere midler brugt på pædagogisk udvikling og 3)
studenter-underviser kontakt. Den tredje indikator er kun målt på Jura.
På teologi er der sket en stigning i antallet af studiepladser siden studieåret
2009/2010, mens der på jura ikke er en sket en udvikling i denne indikator. Der er
sket en positiv udvikling i midler brugt på pædagogisk udvikling på begge uddan-
nelser. På bacheloruddannelsen i jura har der også været en positiv udvikling på
studenter-underviser kontakt.
Side
20/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0021.png
Roskilde Universitet, opgørelse af udvikling i undervisnings- og vejlednings-
timer pr. 60 ECTS
Undervisning (timer)
09/10
HUM BACH
Historie
Dansk
Kultur og sprogmødestudi-
er
128,0
162,0
146,0
128,0
172,0
164,0
206,0
214,3
178,0
20,0
12,0
12,6
20,0
12,0
16,6
24,0
18,0
23,0
-
10,0
22,0
82,0
58,3
42,4
0,5
105,5
29,0
51,0
59,4
49,0
90,0
26,0
26,1
47,2
26,4
-10,8
88,6
59,1
86,6
111,6
71
69
141
143
101
142
149
195
266
149
151
170
127
102
155
107
263
194
87
11/12
12/13
Vejledning (timer)
09/10
11/12
12/13
Samlet stig-
ning (timer)
09/10-11/12
Samlet
stigning
(timer)
09/10-12/13
Bestand
2013
Psykologi
149,0
141,4
164,4
36,0
36,0
21,1
-7,6
Pædagogik og uddannel-
sesstudier
124,0
191,2
238,4
36,0
36,0
27,1
67,2
HUM KAND
Historie
128,0
128,0
153,0
20,0
20,0
24,0
-
Dansk
162,0
105,0
199,0
12,0
25,2
26,0
-43,8
Kultur og sprogmødestudi-
er
146,0
164,0
174,0
12,6
16,6
44,0
22,0
Psykologi
68,0
129,2
138,8
38,6
38,6
16,8
61,2
Pædagogik og uddannel-
sesstudier
119,0
164,0
221,7
42,0
39,6
29,4
42,6
SAMF BACH
Virksomhedsstudier
202,0
226,5
239,0
20,0
20,0
9,0
24,5
Socialvidenskab
150,3
150,3
176,0
31,6
31,6
32,0
-
Politik & adm.
145,2
145,2
192,0
31,6
31,6
32,0
-
Globale Studier
144,0
144,0
170,0
31,6
31,6
32,0
-
SAMF KAND
Virksomhedsstudier
172,0
172,0
172,0
25,0
25,0
14,3
-
Socialvidenskab
78,0
78,0
154,0
27,4
27,4
40,0
-
Forvaltning
85,0
85,0
130,0
25,9
25,9
40,0
-
Globale Studier
76,0
76,0
150,0
27,4
27,4
40,0
-
Politik & adm
74,0
74,0
173,0
27,4
27,4
40,0
-
Kilde: Timetallet er eksklusiv underviser/vejleders forberedelsestid. Stigning i antal undervisnings-
og vejledningstimer skal mindst udgøre 1, før det tæller som en stigning. RUC bemærker, at RUC’s
bacheloruddannelser som udgangspunkt er indrettet således, at de studerende starter med basisstudier
i deres første studieår, hvorefter følger de fagspecifikke fag, der fremgår af tabellen.
RUC’s opgørelser af undervisnings- og vejledningstimer for bacheloruddannelser-
ne baserer sig alene på tredje år af uddannelsen. RUC’s bacheloruddannelser er
som udgangspunkt indrettet således, at de studerende starter med basisstudier i
deres første studieår, hvorefter de følger de fagspecifikke fag, der fremgår af tabel-
len. RUC oplyser, at på de samfundsvidenskabelige basisuddannelser har de stude-
rende 203,3 undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. For de humanistiske
uddannelser er det tilsvarende tal 231,0 timer pr. ECTS. I 2012/13 trådte en ny
studieordning i kraft, hvor de samfundsvidenskabelige basisuddannelser har 230,8
undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS og de humanistiske basisuddan-
nelser har 260,0 timer pr. 60 ECTS.
På 17 ud af de 19 uddannelser på RUC har der været en positiv udvikling i antallet
af undervisnings- og vejledningstimer pr. 60 ECTS. Det er en væsentlig stigning i
forhold til sidste år, hvor der var 7 uddannelser med en stigning. Der er én uddan-
nelse, som har samme niveau som 2009, og kandidatuddannelsen i virksomheds-
studier er eneste uddannelse med et fald på 11 timer, som udelukkende skyldes et
fald i vejledningstimer.
Side
21/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0022.png
RUC fremhæver, at de på en række uddannelser systematisk har arbejdet med at
sikre de studerende øget undervisningstid, herunder særligt kurser, der introducerer
eksternt optagne studerende på kandidatuddannelserne til videnskabelig metode og
projektarbejdsformen. Der er tillige på en række uddannelser tilført ressourcer til
undervisningsaktiviteter, der fremmer tilrettelæggelsen af en velstruktureret specia-
leproces med sigte på kortere gennemførelsestid.
Side
22/23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647768_0023.png
Roskilde Universitet, opgørelse af udvikling i VIP/DVIP-ratio
VIP årsværk
09/10
HUM BACH
Historie
Dansk
Kultur og sprogmødestu-
dier
2,6
2,7
1,5
1,9
2,3
2,1
0,6
0,6
0,8
0,3
0,2
2,0
0,6
0,4
1,6
0,1
0,2
0,5
-5,9
-6,5
0,5
-5,0
-9,7
0,9
2,2
-0,1
-5,0
-9,7
0,9
2,2
-0,1
1,2
12,1
4,5
17,6
0,4
12,1
10,7
8,0
16,7
71
69
141
143
101
142
149
195
266
149
151
170
127
102
155
107
263
194
87
11/12
12/13
DVIP årsværk
09/10
11/12
12/13
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-11/12
Stigning
VIP/DVIP
ratio
09/10-12/13
Bestand
2013
Psykologi
4,1
4,0
1,3
1,3
0,9
0,2
1,3
Pædagogik og uddannel-
sesstudier
2,1
2,4
0,9
0,1
0,2
0,0
-3,7
HUM KAND
Historie
2,6
1,9
1,2
0,3
0,6
0,3
-5,9
Dansk
2,7
2,3
1,2
0,2
0,4
0,4
-6,5
Kultur og sprogmødestu-
dier
1,5
2,1
1,6
2,0
1,6
0,9
0,5
Psykologi
4,1
4,0
2,6
1,3
0,9
0,5
1,3
Pædagogik og uddannel-
sesstudier
2,1
2,4
1,8
0,1
0,2
0,1
-3,7
SAMF BACH
Virksomhedsstudier
2,5
1,5
1,5
1,9
3,1
0,6
-0,8
Socialvidenskab
2,4
4,5
1,3
1,3
0,4
0,1
10,2
Politk & adm.
2,1
3,2
1,0
1,2
0,3
0,2
9,3
Globale Studier
0,8
2,2
1,5
0,4
0,3
0,1
5,0
SAMF KAND
Virksomhedsstudier
2,5
1,5
1,2
1,9
3,1
0,7
-0,8
Socialvidenskab
2,4
4,5
2,5
1,3
0,4
0,2
10,2
Forvaltning
3,5
4,8
4,0
1,8
0,4
0,3
9,2
Globale Studier
0,8
2,2
1,5
0,4
0,3
0,1
5,0
Politik & adm
2,1
3,2
2,0
1,2
0,3
0,1
9,3
Kilde: Universitetets egne indberetninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser. Stigning i
VIP/DVIP-ratio skal mindst udgøre 0,04 før det tæller som en stigning.
På 13 ud af 19 uddannelser har RUC haft en stigning i VIP/DVIP-ratioen. Sidste år
var der 11 uddannelser med en stigning. Alle de samfundsvidenskabelige uddan-
nelser har haft en positiv udvikling, mens alle 6 uddannelser med negativ udvikling
findes på humaniora. Ingen af disse 6 har haft en stigning i VIP-årsværk. Selvom
13 uddannelser har haft en positiv udvikling i VIP/DVIP-ratioen er der kun 5 ud-
dannelser, som har haft en stigning i antal VIP-årsværk.
Side
23/23