Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647763_0001.png
15 iagttagelser om
GTS-institutterne
- en perspektiverende opsamling på
de institutspecifikke evalueringer
af GTS-institutterne i 2010-2011
7. juni 2012
Styrelsen for Forskning og Innovation
Dokumenttype
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Forord
På vegne af Rådet for Teknologi og Innovation (RTI) gennemførte Styrelsen
for Forskning og Innovation en evaluering af hvert af de ni Godkendte Tekno-
logiske Serviceinstitutter (GTS-institutter) fra efteråret 2010 til efteråret 2011.
Evalueringerne er offentliggjort samlet på www.bedreinnovation.dk.
De ni evalueringer har til formål at styrke det eksisterende videngrundlag om
institutternes styrker, udfordringer og udviklingspotentialer. Evalueringerne
skal støtte de ni institutters strategiske udvikling og danne grundlag for RTI’s
prioriteringer de kommende år.
Evalueringen er udarbejdet af ni ekspertpaneler sammensat specifikt til hvert
af GTS-institutterne. Ekspertpanelerne har fået sekretariatsbistand af Deloitte
Consulting henholdsvis DAMVAD og Ernst & Young.
Denne perspektiverende opsamling er udarbejdet af Deloitte Consulting i
samarbejde med DAMVAD på baggrund af de ni evalueringer. Opsamlingen
fremhæver femten tværgående iagttagelser, som har haft særlig tyngde i
ekspertpanelernes konklusioner og anbefalinger.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Kontakt
Spørgsmål vedrørende denne opsamling kan stilles til partner Thomas Riisom på
telefon 36 10 30 03.
Om Deloitte Consulting – Fra ide til virkelighed
Deloitte Consulting fokuserer på udvikling og effektivisering af kundernes organisation, kerne-
processer, økonomistyring og it for at bidrage til realisering af kundernes strategiske målsæt-
ninger. Vi kender den offentlige og den private sektor til bunds og kombinerer vores faglige
kompetencer med evnen til at lede, styre og gennemføre projekter i komplekse miljøer. Det kan
være som rådgivere eller som ansvarlige for processer fra idestadie til implementering.
Deloitte er Danmarks største revisions- og rådgivningsfirma. Vi tilbyder en bred vifte af ydelser
og kombinerer konsulentrollen i Deloitte Consulting med Deloittes kompetencer inden for revisi-
on, skat og finansiering. Det giver vores kunder en unik mulighed for at få integrerede løsninger,
der er skræddersyet til de enkelte opgaver.
Vi er en del af den globale virksomhed Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Vi udvikler og deler
viden på tværs af kontorer i mange lande. Inspirationen fra udlandet kombineret med systema-
tisk metodeudvikling på tværs af landegrænser sikrer, at vores løsninger altid tager udgangs-
punkt i den seneste viden. Det er forudsætningen for, at vi i dag og i fremtiden kan være en
attraktiv og værdiskabende rådgiver.
Deloitte Consulting
Tlf. 36 10 20 30
Fax 36 10 20 40
E-mail:
[email protected]
www.deloitte.dk
Besøgsadresse
Weidekampsgade 6
2300 København S
Postadresse
Deloitte Consulting
Postboks 1600
0900 København C
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Indholdsfortegnelse
GTS-nettet – helt kort
Regelgrundlaget
Strategien for GTS-nettet
Finansiering af forskning og udvikling
Markante videninstitutioner
1.
2.
3.
4.
Øget strategisk fokus på forskning og udvikling
Flere midler til forskning og udvikling
Medarbejderne som kritisk videnressource
Effektiv organisering og administration
1
1
2
2
4
4
6
7
8
10
10
12
13
15
15
16
19
19
21
23
23
24
25
Nytten for dansk erhvervsliv
5.
6.
7.
8.
9.
Samarbejdsprojekter øger virksomhedernes produktivitet
Omfattende videnspredning til danske virksomheder
Virksomhedernes adgang til kritisk infrastruktur
Norm- og standardiseringsarbejde er vigtigt
Nytte gennem etablering af nye virksomheder
10. Stigende omsætning, men ny omsætningsprofil
Vidensamarbejder og videnhjemtagning
11. Samarbejdet med universiteterne
12. Stærk international videnhjemtagning, men virksomhederne
bør inddrages mere
Bedre resultatkontrakter
13. Resultatkontrakter bør fokuseres bedre
14. Behov for balancerede processer
15. Bedre milepæle med fokus på effekt og nytte
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0005.png
GTS-nettet – helt kort
Det danske GTS-net omfatter i dag ni Godkendte Teknologiske Serviceinsti-
tutter: Agrotech, Alexandra Instituttet, Bioneer, Dansk Brand- og sikringstek-
nisk Institut (DBI), DELTA, Dansk Fundamental Metrologi (DFM), DHI, FOR-
CE Technology og Teknologisk Institut.
GTS-institutterne er almennyttige selvejende institutioner eller almennyttige
aktieselskaber. Historisk har institutterne en forskellig oprindelse ligesom de
varierer ganske meget i størrelse og omsætning såvel som forskningsintensi-
tet og international orientering. Institutterne dækker til sammen et meget
bredt felt af forsknings- og teknologidiscipliner. GTS-nettet er et af Danmarks
største teknologiske rådgivningsmiljøer med en omsætning i 2011 på 3,6
mia. kr. og omtrent 3.700 medarbejdere.
De ni GTS-institutter
Regelgrundlaget
De formelle rammer for institutternes er fastsat i Lov om teknologi og innova-
tion, som har til formål at styrke teknologiudviklingen og innovationen i er-
1
hvervslivet og samfundet i almindelighed.
Et GTS-institut skal opbygge og udvikle kompetencer på internationalt niveau
inden for veldefinerede teknologiområder til gavn for dansk erhvervsliv. Til
dette formål indgår GTS-institutterne treårige resultatkontrakter med Rådet
for Teknologi og Innovation (RTI), der er nedsat Ministeriet for Forskning,
1
Lovgrundlaget i lov nr. 419 af 6. juni 2002 om teknologi og innovation med senere
ændringer ved lov nr. 569 af 6. juni 2007.
1
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0006.png
Innovation og Videregående Uddannelser, og som sekretariatsbetjenes af
2
Styrelsen for Forskning og Innovation.
Strategien for GTS-nettet
Som grundlag for den uddeling af midler RTI foretager gennem resultatkon-
trakter med de ni GTS-institutter lægger rådet en strategi for det samlede
3
GTS-net. Den nugældende strategi blev formuleret i 2009 med virkning for
perioden fra 2010 til 2015. Denne strategi understreger blandt andet væsent-
ligheden af, at GTS-institutterne har særlig fokus på innovation og teknologi-
udvikling for små og mellemstore virksomheder. Desuden har GTS-nettet i
december 2008 fremlagt et fælles katalog over fremtidige teknologiområder,
4
som GTS-institutterne vil prioritere frem til 2015.
Ideer for den kommende resultatkontraktperiode for 2013-2015 er frem til juni
2012 lagt ud til debat på hjemmesiden www.bedreinnovation.dk, hvor virk-
somheder, universiteter og interesseorganisationer kan kommentere og
komme med forslag i forhold til GTS-institutternes oplæg til fremtidige innova-
tionsområder, inden de skal indarbejdes i de kommende resultatkontrakter.
Finansiering af forskning og udvikling
Med afsæt i resultatkontrakterne, som indeholder et varierende antal konkre-
te aktivitetsplaner, har RTI senest givet mere end 330 mio. kr. i GTS-
institutternes forsknings- og udviklingsaktiviteter. Siden midten af sidste årti
har rådets tildeling af resultatkontraktmidler været stigende og var i 2011 34
% større end i 2007. Figur 1 nedenfor illustrerer denne udvikling.
Figur 1. Udvikling i tildelingen af resultatkontraktmidler med GTS-institutter
fra 2007 til 2011 (mio. kr.)
+34%
281
293
297
334
249
2007
2008
2009
2010
2011
Kilde. Styrelsen for Forskning og Innovation: Performanceregnskaberne.
2
Administrationen af GTS-institutternes resultatkontraktmidler reguleret ved Retningslinjer for
Godkendt Teknologisk Service i Danmark 2005
3
Rådet for Teknologi og Innovation: Strategi for GTS-nettet 2010-2015 (2009).
GTS 2015: Catalogue of technological focus areas (2008).
4
2
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0007.png
De midler, som RTI giver GTS-institutterne gennem resultatkontrakter, udgør
en varierende andel af institutternes finansiering af forsknings og udviklings-
aktiviteterne. I 2010 modtog de ni GTS-institutter mellem 6 og 115 mio.kr.
gennem de indgåede resultatkontrakter, og disse midler til forskning og ud-
vikling udgjorde mellem 5 % og 71 % af institutternes samlede omsætning.
Tabel 1 nedenfor giver et overblik over forskelle mellem de ni institutter med
hensyn til medarbejdere, lokationer, omsætning og modtagne tilskud fra RTI.
Tabel 1 Oversigt over GTS-institutternes medarbejdere, internationale loka-
tioner, omsætning, resultatkontrakt-midler og andel af den samlede tildeling
af resultatkontraktmidler til GTS-nettet
Antal med-
arbejdere
82
79
43
Antal
udenlandske
lokationer
0
0
0
Samlet
omsætning*
81,2
82,4
44
Resultat-
kontrakt*
17,3
12,2
15
Resultat-
kontrakt-
andel
21 %
15 %
34 %
135
0
108
6
6%
261
20
1.000
2
0
35
290
19,2
807
29
13,6
38,0
10 %
71 %
5%
1.172
4
1.006
51,1
5%
974
*
2
963,1
115,2
12 %
Omsætning og resultatkontraktmidler er for 2010 og opgjort i mio. kr.
3
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0008.png
Markante
videninstitutioner
I det danske videnlandskab er GTS-institutterne markante bidragsydere, der
gennem en årrække har evnet at udvikle forsknings- og udviklingsaktiviterne
ganske betydeligt. Der er tale om ni videninstitutioner, der på strategisk, tak-
tisk og operationelt niveau fremstår veldrevne og professionelle.
Et GTS-institut er ikke en virksomhed som alle andre, men er i kraft af dets
godkendelse underlagt særlige vilkår og krav. Panelerne har under flere be-
søg oplevet, hvordan den særlige rolle præger institutterne kultur og virke
som udspændt mellem videnskab og erhverv; mellem offentligt og privat.
1. Øget strategisk fokus på forskning og udvikling
Den strategiske udfordring for alle GTS-institutter er – inden for det eller de
teknologiområder et givet institut er eller vil være specialiseret i – kontinuer-
ligt at finde den optimale balance mellem forsknings- og udviklingsaktiviteter
henholdsvis kommercielle aktiviteter. I praksis har ekspertpanelernes fortolk-
ninger af denne fælles udfordring materialiseret sig meget forskelligt: nogle
institutter bør fokusere mere på forskning og udvikling, mens andre bør foku-
sere mere på kommercielle forhold; nogle institutter bør fokusere på enkelte
kerneområder, mens andre bør fokusere bredere.
Flere GTS-institutter såsom DBI, DFM og Delta gennemgår i disse år ganske
markante forandringer, som blandt andet indebærer, at det strategiske fokus
på forsknings- og udviklingsaktiviteter øges, og at ressourcer og kompeten-
cer skal nyorienteres.
DBI er under betydelig strategisk forandring
Ekspertpanelet fandt at DBIs forsknings- og udviklingsindsats fremadrettet
skal være differentieret, indtil DBI kan fremstå såvel balanceret mellem brand
og sikring som helstøbt og integreret. Konkret indebærer det, at DBIs forsk-
nings- og udviklingsindsats især på sikringsområdet skal udvikles og udvides
markant.
Det er en betydelig strategisk udfordring for DBI, men der er ledelsesmæssigt
vilje til forandring, der igangsættes mange initiativer, og der tænkes i nye
måder at løse både nuværende og fremtidige opgaver på. Ikke mindst insti-
tuttets begrænsede størrelse taget i betragtning fandt panelet indsatsen for
anerkendelsesværdig.
4
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0009.png
Andre institutter såsom DHI, FORCE og Teknologisk Institut har for år tilbage
indledt en strategisk nyorientering og været gennem omprioriteringer og for-
andringer, så de nu begynder at høste fordelene i form af eksempelvis flere
forskningsmedarbejdere, flere forsknings- og udviklingsmidler og flere sam-
arbejdsprojekter med virksomheder og andre nationale og internationale
videnmiljøer.
Teknologisk Institut realiserer fordelene ved veldreven videnorganisation
Teknologisk Institut har foretaget et velgennemført turn around, som betyder,
at ledelse og bestyrelse efter ekspertpanelets vurdering står på sikker grund
med en sikker drift og en professionelt drevet administration. Instituttet reali-
serer nu fordelene ved den strategiske opprioritering af instituttets videnni-
veau i form af en markant forøget forsknings- og udviklingsindsats, deltagelse
i mange projekter og ansættelse af flere medarbejdere med kandidat- og
ph.d.-grad. Teknologisk Institut har eksempelvis seksdoblet hjemtagelsen af
forsknings- og udviklingsmidler på de seneste fem år.
Endelig har nyere institutter som AgroTech og Bioneer på kort tid evnet at
etablere et klart strategisk fokus på trods af begrænsede ressourcer og få
medarbejdere og samtidigt demonstreret evne til at eksekvere strategierne.
Bioneer har etableret et klart strategisk fokus
Ekspertpanelet fandt det imponerende, hvad Bioneer havde opnået med
begrænsede ressourcer. Instituttets strategiske styring er konkret, afgrænset
og målrettet. Der er tale om, at instituttet har foretaget klare tilvalg og klare
fravalg, både hvad angår målgruppen af små og mellemstore biotekvirksom-
heder og konkrete ydelser, disse virksomheder har behov for i deres vækst-
fase.
5
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0010.png
2. Flere midler til forskning og udvikling
Siden 2007 er GTS-institutternes samlede omsætning på forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter steget markant, som figur 2 nedenfor illustrerer. Det er en
udvikling, der for en dels vedkommende skyldes en stigning i resultatkon-
traktmidler fra Rådet for Innovation og Teknologi, jævnfør figur 1, men nok så
væsentligt også øget egenfinansiering og en stigende succes med at tiltræk-
ke offentlige forsknings- og udviklingsmidler udover resultatkontraktmidlerne.
Figur 2. Udvikling i GTS-institutternes omsætning på forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter fra 2007 til 2011 (mio. kr.)
+84%
1.039
953
831
686
565
41%
31%
35%
21%
32%
24%
44%
25%
23%
26%
33%
2008
42%
2009
48%
44%
31%
2007
2010
2011
Resultatkontraktmidler
Egenfinansiering
Øvrig forsknings- og udviklingsindsats
Kilde. Styrelsen for Forskning og Innovation: Performanceregnskaberne.
Samtidigt med en markant stigning i GTS-institutternes samlede omsætning
på forsknings- og udviklingsaktiviteter er det også sket en omfordeling, såle-
des at andelen af resultatkontraktmidler er reduceret, mens andelen af øvrig
forsknings- og udviklingsindsats herunder konkurrenceudsatte midler er ste-
get. Den mest markante udvikling er sket hos Teknologisk institut og dette
skyldes især en udvikling i øvrig forsknings- og udviklingsindsats fra 89 til 270
mio. kr. i perioden 2007-2009. Hos DBI og DFM er det dog især en markant
øget egenfinansiering, der bidrager til udviklingen.
Udviklingen i omsætningen på forsknings- og udviklingsaktiviteter vidner om
den væsentlige rolle, som GTS-institutterne indtager i værdikæden mellem
universiteterne og markedet. De fleste GTS-institutter har efter ekspertpane-
lernes vurdering erkendt væsentligheden af strategisk at samtænke forsk-
nings- og udviklingsaktivitet i hele værdikæden og etablere konkrete samar-
bejdskonstellationer, der samtidigt giver mulighed for at opnå konkurrence-
udsatte midler og adgang til videnoverførsel.
6
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0011.png
DHI havde i 2009 en flot gearing
I 2009 modtog DHI i alt 36 mio. kr. fra RTI og opnåede yderligere 41 mio. kr.
fra en række eksterne kilder. Ekspertpanelet anså denne gearing fra 36 mio.
kr. til 77 mio. kr. for flot, og det forhold til den samlede omsætning på 723
mio. kr. gav en god forskningstyngde.
DHI udgør et særligt godt eksempel på, hvorledes en strategisk fokusering på
gearing kan fremme forsknings- og udviklingsindsatsen. De andre GTS-
institutter har tilsvarende erkendt væsentligheden af gearing, men alligevel
har ekspertpanelerne fundet, at Bioneer, Alexandra, DBI, DELTA og FORCE
bør sætte yderligere fokus på samarbejder og projekter, der bidrager til en
yderligere gearing af resultatkontraktmidlerne.
3. Medarbejderne som kritisk videnressource
Alle ni ekspertpaneler anerkender i de gennemførte evalueringer, at GTS-
institutterne råder over kompetencer på højt niveau inden for næsten alle
teknologiområder, og at medarbejdere under panelernes besøg på institut-
terne blev oplevet som meget engagerede og motiverede.
Alle institutter har, efter panelernes vurdering, kontinuerligt fokus på at rekrut-
tere, vedligeholde, udvikle og fastholde kompetencer og medarbejdere inden
for de respektive teknologiområder. Flere institutter såsom Teknologisk Insti-
tut (jævnfør ovenfor), AgroTech, Delta og DBI har haft eller har aktuelt sær-
skilt fokus på en generel styrkelse af institutternes forskningskompetencer,
hvilket panelerne har vurderet positivt.
AgroTechs opgradering af kompetenceniveau
AgroTech har opbygget et højt vidensniveau i medarbejderstaben gennem
en særlig indsats for at øge antallet af medarbejdere med forskningskompe-
tencer. Særligt på gartneriområdet har AgroTech formået at at levere tekno-
logiske serviceydelser af høj kvalitet.
På flere institutter finder ekspertpanelerne imidlertid, at der er teknologiområ-
der, hvor kompetencedækningen enten er for skrøbelig eller decideret util-
strækkelig. Eksempelvis fremhæver ekspertpaneler, at væsentlige teknologi-
områder ved DFM, FORCE og Bioneer er fagligt skrøbelige overfor medar-
bejderafgang - og at der er behov for at indlede generationsskifter for at frem-
tidssikre videnniveauet inden for de pågældende områder.
Videre har ekspertpanelerne hos eksempelvis DBI, DFM og Alexandra fundet
behov for deciderede videnløft inden for enkelte eksisterende eller nye tekno-
logiområder. Ved Alexandra har panelet desuden fundet behov for at styrke
instituttets kommercielle kompetencer.
7
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0012.png
DHI: Ude godt; hjemme bedst
DHI har stor forskningstyngde i Danmark, og ledelsen har stort fokus på at
fastholde den. Det vurderer ekspertpanelet som positivt. Antallet af ansatte
med forskningsbaggrund er i 2009 dog samlet større i DHI’s udenlandske
afdelinger end i Danmark. Ekspertpanelet anerkender, at det er vigtigt at
have en vis forskningstyngde i udlandet, hvis instituttet fortsat skal hjemtage
viden, men vurderer, at instituttet skal være påpasseligt og fastholde den
største koncentration af forskning i Danmark.
4. Effektiv organisering og administration
De store GTS-institutter – Teknologisk Institut, FORCE og DHI – fremstår alle
som administrativt veldrevne og effektive virksomheder, hvor de fornødne
rutiner og systemer er etableret, og hvor der ligeledes er etableret stabe, der
strategisk, taktisk og operationelt understøtter de værdiskabende aktiviteter.
De store GTS-institutter har imidlertid også særlige udfordringer. Panelet hos
DHI vurderede eksempelvis, at samarbejdet på tværs af afdelingerne var
betydeligt, men at projekter under de enkelte aktivitetsplaner overvejende var
forankret i den enkelte afdeling, og at den komplekse organisering hæmme-
de mulighederne for tværorganisatoriske videndeling. Hos FORCE fandt
panelet behov for fortsat at fremme integrationen af de fagligt autonome og
specialiserede divisioner. Omvendt fandt panelet i FORCEs organisering en
god balance mellem teknologihensyn og markedshensyn.
FORCE organisering balancerer teknologihensyn og markedshensyn
Både på koncern- og divisionsniveau har FORCE en organisering med en
teknisk ansvarlig fokuseret på forskning og udvikling og en markedsansvarlig
fokuseret på salg. Ekspertpanelet fandt denne organisering fornuftig, hen-
sigtsmæssig og som medvirkende til, at FORCE kunne finde en balance
mellem teknologihensyn og markedshensyn, så forsknings- og udviklingsind-
satsen tog bedst muligt afsæt i behovene i dansk erhvervsliv og sikrede et
kommercielt fundament for instituttets virke.
Hos alle GTS-institutter – store som små – kræver forsknings- og udviklings-
aktiviteterne gode rammer for projektledelse og -styring. Ekspertpanelerne
har eksempelvis hos FORCE set et godt eksempel på, hvordan projektop-
følgning kan systemunderstøttes, hos Delta et godt eksempel på ændret
organisering med henblik på mere fokuseret styring af aktiviteter og hos
AgroTech et godt koncept for projektledelse.
8
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0013.png
Professionel projektstyring hos AgroTech
AgroTech har med implementeringen af et koncept for projektstyring etable-
ret et solidt fundament for gennemførsel af forsknings- og udviklingsaktivite-
ter. Konceptet sikrer efter panelets opfattelse gode processer og strukturer
for realiseringen af resultatkontrakter og navnlig den konkrete styring af fak-
torer som tid, kvalitet (herunder opfyldelse af milepæle) og budget. AgroTech
har formået at prioritere projektstyringskompetencer på en måde, som pane-
let finder kan tjene som inspiration for andre GTS-institutter.
9
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0014.png
Nytten for
dansk erhvervsliv
Dansk økonomi har i de sidste 15 år haft en begrænset vækst i produktivite-
ten. Det truer den danske konkurrenceevne og velstand over for en stadig
mere massiv international konkurrence. For at sikre fundamentet for fremti-
dens velfærd er det derfor afgørende for danske virksomheder at skabe nye
veje for økonomisk vækst.
En globaliseret videnøkonomi udfordrer dansk erhvervsliv, som blandt andet
skal konkurrere gennem mere og bedre innovation. Men for store dele af
erhvervslivet forudsætter det et paradigmeskift, så produktion bevares i
Danmark. Det kræver et betydeligt fokus på produktdifferentiering drevet af
videnbaserede og højteknologiske ydelser. Der skal med andre ord fortsat
skabes videntunge arbejdspladser gennem hele værdikæden, og her spiller
GTS-nettet en vigtig rolle. RTI investerer gennem resultatkontrakterne med
GTS-institutterne i aktiviteter, der kan hæve videnniveauet i danske virksom-
heder og dermed fremme den teknologiske udvikling.
Selvom de gennemførte evalueringer ikke har skullet dokumentere GTS-
institutternes samfundsøkonomiske værdi, har flere af de ni ekspertpaneler
fremhævet, at institutterne gennem resultatkontrakterne med RTI skaber en
samfundsnytte, der langt overstiger de bevilgede midler.
Nytten for dansk erhvervsliv skabes på flere måder: gennem deciderede
samarbejder mellem virksomheder, GTS-institutter og andre videnmiljøer om
forsknings- og udviklingsprojekter; gennem videnspredningsaktiviteter; ved at
stille faciliteter til rådighed; ved at forestå norm- og standardiseringsarbejde;
og ved at medvirke i etableringen af nye videntunge virksomheder.
5. Samarbejdsprojekter øger
virksomhedernes produktivitet
Når virksomheder indgår i forsknings- og udviklingsaktiviteter med GTS-
institutter, har det en positiv indvirkning på virksomhedernes produktivitet, der
i fire år efter samarbejdet er signifikant. Det fremgår af en rapport udarbejdet
af DAMVAD i 2011 for Styrelsen for Forskning og Innovation, hvor GTS-
5
institutternes effekt på danske virksomheders værdiskabelse er kvantificeret.
5
Forsknings- og Innovationsstyrelsen. ”Effekter af virksomheders vidensamspil med offentlige
videninstitutioner”, 2011.
10
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0015.png
En tilsvarende metodisk tilgang er ikke blevet anvendt i de ni evalueringer af
GTS-institutterne, som er baggrund for denne opsamling. Figur 3 nedenfor
illustrerer sammenhængene mellem produktivitet og samspil med et GTS-
institut.
Figur 3. Sammenhæng mellem produktivitet per medarbejder og samarbejde
med GTS-institutter over tid.
20
18
16
14
Procent
12
10
8
6
Signifikant effekt (α <= 0,9)
Virksomheder med F&U-samarbejde
med et GTS-institut
Virksomheder uden F&U-samarbejde
4
2
0
0
1
2
3
4
5
År efter samarbejde
6
7
8
9
Note: Figuren er baseret på særkørsel på data fra forskningsstatistikkerne 1999-2007, innovati-
onsstatistikkerne 2000, 2004 og 2006 og regnskabsstatistikkerne 1999-2008 fra Danmarks
Statistik. Analysen er foretaget som en økonometrisk kausalanalyse baseret på tidsseriedata.
Figuren alene påviser produktivitetsstigninger, når virksomhederne indgår i forsknings- og udvik-
lingssamarbejder med GTS-institutter.
Kilde: DAMVAD for Forsknings- og Innovationsstyrelsen; ”Effekter af virksomheders viden-
samspil med offentlige videninstitutioner”, 2011.
Figuren viser, at virksomheder, som har indgået i et forsknings- og udvik-
lingssamarbejde med et GTS-institut i år 0, opnår en signifikant øget produk-
tivitetsudvikling i de fire efterfølgende år sammenlignet med virksomheder,
der på baggrund af en lang række observerbare fakta havde samme sand-
synlighed for at indgå i et samarbejde med et GTS-institut, men som ikke har
gjort det.
Det kan således påvises, at GTS-institutterne har nytte for virksomheder og
for samfundet, når der etableres deciderede samarbejder om forskning og
udvikling mellem et GTS-institut og en virksomhed. I de gennemførte evalue-
ringer har flere ekspertpaneler betonet væsentligheden af, at GTS-
institutterne indgår i sådanne konkrete forsknings- og udviklingssamarbejder
med virksomheder og gerne også andre danske og udenlandske videnmil-
jøer. Det har panelerne eksempelvis tilkendegivet overfor DFM, DBI, Delta,
Teknologisk Institut, Alexandra og FORCE.
Der er i forbindelse med evalueringerne gennemført interview med brugere af
de evaluerede GTS-institutter. Overordnet giver de adspurgte brugere udtryk
for, at institutterne er professionelle samarbejdspartnere, der bidrager til at
hæve brugernes viden- og kompetenceniveau og herved innovationsniveau.
11
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0016.png
Men brugerne giver også udtryk for, at der i markedet ikke er tilstrækkeligt
kendskab til hvilke kompetencer og ydelser GTS-institutterne kan levere. I
evalueringerne af Alexandra Instituttet, Bioneer, Teknologisk Institut, FORCE
og DBI fremhæver panelerne tilsvarende, at mulighederne for at opdyrke nye
markeder og kunder ikke udnyttes optimalt.
DFM gør nytte for kundernes kunder
DFM har få kunder og en begrænset kommerciel omsætning. Alligevel vurde-
rer ekspertpanelet, at DFM’s forsknings- og udviklingsindsats har betydelig
effekt og er af stor værdi for dansk erhvervsliv. Det skyldes den såkaldte
multiplikatoreffekt, hvor effekten af DFM’s virke som GTS-institut først slår i
gennem i andet led, når DFMs kunder videregiver sporbarhed fra DFM til sine
kunder.
6. Omfattende videnspredning til danske virksomheder
Der foregår i regi af GTS-institutterne en omfattende videnspredning til dan-
ske virksomheder gennem et stort antal forskellige kanaler, jævnfør boksen
nedenfor.
GTS-institutternes videnspredning har
optaget ekspertpanelerne og givet anled-
ning til blandede vurderinger. Eksempel-
vis fremhæver panelerne i evalueringerne
af FORCE, DBI, DHI og Teknologisk
Institut, at videnspredning gennem kur-
susvirksomhed er en nødvendigt og hen-
sigtsmæssig måde at formidle viden til
små- og mellemstore virksomheder.
Kanaler til videnspredning
Faglige netværk og innovationsnet-
værk.
Regionale erhvervsfremmende
projektet.
Videnkuponer for små og mellemsto-
re virksomheder til mindre forsk-
nings- og udviklingsprojekter.
Innovationsagenter og
netværksagenter med henblik på
inddragelse af små og mellemstore
virksomheder i videnmiljøer.
Omvendt fremhæver panelerne i evalue-
Deltagelse i konferencer, workshop-
per og arbejdsgrupper.
ringerne af blandt andet Teknologisk
Foredrag.
Institut, AgroTech og DELTA, at det er
Formidling af ny viden, eksempelvis
centralt at sikre formidling af resultater
via videnskabelige publikationer,
hjemmesiden, nyhedsbreve, presse-
med stor innovationshøjde eksempelvis
omtale og pressemeddelelser.
gennem videnskabelige publikationer, og
Kurser og internetbaseret
at dette ikke alle steder prioriteres til-
kommunikation med kunder.
strækkeligt. Flere institutter har selv
fremhævet, at de ser god effekt af videnspredning via publikationer, der ska-
ber kontakter og fører til samarbejdsprojekter.
Ekspertpanelerne fremhæver i sammenhæng med eksempelvis AgroTech,
DELTA og FORCE, at ordninger som videnkuponer og innovationsagenter,
som finansieres uden om resultatkontrakterne, er meget nyttige og medvirker
til, at små- og mellemstore virksomheder knyttes tættere på GTS-institutterne
i det, det potentielt resulterer i egentlige forsknings- og udviklingsprojekter.
12
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0017.png
FORCE spreder viden gennem kurser
Ekspertpanelet finder, at FORCEs tilbud om træning og kurser har betydelig
værdi for de små og mellemstore danske virksomheder, som ellers ikke er
modtagelige for teknologisk service eller innovationsrådgivning i egentlig
projektform. Dermed bidrager FORCE til overførsel af viden direkte til virk-
somheder, der ellers ikke ville have adgang til avancerede faciliteter såsom
skibs- og slæbebådssimulatorer, som virksomhederne ikke selv kan finansie-
re. Panelet dette særdeles værdifuldt for dansk erhvervsliv.
7. Virksomhedernes adgang til kritisk infrastruktur
Inden for flere teknologiområder betjener GTS-institutterne dansk erhvervsliv
ved at stille tekniske faciliteter og tilhørende viden om faciliteternes anven-
delse til rådighed. Faciliteterne kan eksempelvis anvendes til destruktiv eller
ikke-destruktiv prøvning, test eller på anden vis indgå i forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter.
GTS-institutternes infrastruktur omfatter eksempelvis forsknings- og udvik-
lingsfaciliteter, der er nødvendig for at udføre forskning, udvikling eller prøv-
ning på højeste niveau. Sådanne faciliteter, som næsten alle institutter råder
over i varieret omfang, anvendes i videnproduktion og forskningssamarbejder
med indirekte relevans for danske virksomheder såvel som i prøvning eller
produktudvikling med direkte relevans for danske virksomheder.
I flere tilfælde har ekspertpanelerne vurderet, at visse teknologiområder kræ-
ver så specialiseret eller bekostelig infrastruktur, at det ikke er muligt for de
fleste virksomheders selv at etablere en sådan. For stort set alle institutter er
det således en væsentligt del af betjeningen af erhvervslivet at kunne give
adgang til avancerede faciliteter og den kritiske infrastruktur, som de repræ-
senterer.
DELTA indgår i partnerskaber om unikke testfaciliteter
DELTA investerer ca. 20 mio. kr. årligt i nye faciliteter og til vedligeholdelse af
eksisterende faciliteter. Faciliteterne udgør instituttets største berøringsflade
med dansk erhvervsliv. For at reducere investeringstyngden og samtidigt
tilbyde nærhed til små og mellemstore virksomheder, tilbyder
DELTA nu at forestå driften af faciliteter hos store virksomheder såsom Ve-
stas og Danfoss mod at give små og mellemstore virksomheder adgang til
faciliteterne. Ekspertpanelet fandt, at dette tiltag var et positivt supplement til
DELTAs egne faciliteter og en måde at skabe en relevant facilitetspark til
dansk erhvervsliv på.
Videre råder eksempelvis institutter som DELTA og Teknologisk Institut over
produktionsfaciliteter, som især små- og mellemstore virksomheder kan be-
nytte til produktion af eksempel prototyper eller små produktserier.
13
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0018.png
Endelig råder institutter som DELTA, DFM, FORCE og Teknologisk Institut
over avancerede metrologiske faciliteter, der indgår i den nationale metrolo-
6
gistruktur. DFM varetager inden for metrologien en koordinerende rolle nati-
onalt og internationalt. Ekspertpanelet fremhævede i evalueringen af DFM, at
den metrologiske infrastruktur er kritisk og har betydelig – omend upåagtet –
værdi for danske virksomheder.
DFM tilbyder kritisk national infrastruktur
DFM dækker ikke alle metrologiske områder, men er det eneste GTS-institut,
der udelukkende beskæftiger sig med metrologi, og som har en overvejende
forskningsorienteret tilgang til metrologi. Ekspertpanelet vurderede, at DFM
udgør en kritisk infrastruktur, der bidrager væsentligt til dansk erhvervsliv ved
at tilbyde sporbarhed til højeste internationale niveau. DFM balancerer fint
mellem at være metrologiinstitut og GTS-institut, og har udarbejdet strategier,
der understøtter både strategien for GTS-nettet og Metrologiudvalgets hand-
lingsplan.
Den teknologiske udvikling gør det løbende nødvendigt at vurdere relevan-
sen af institutternes infrastruktur og faciliteter, og dermed om disse kan tilgo-
dese forskningsmæssige eller kommercielle behov eller skal afvikles eller
fornys. GTS-institutterne kan ikke benytte resultatkontraktmidler til at etablere
faciliteter, men alene til forsknings- og udviklingsaktiviteter. Derfor ligger der
en nøje forretningsmæssig analyse til grund for GTS-institutternes investerin-
ger i nye faciliteter. Et eksempel på opdyrkning af et nyt marked er den mas-
sive kompetenceopbygning og opgradering af laboratoriefaciliteter i Mikro-
Nano-centret hos Teknologisk Institut.
I evalueringerne af FORCE, DBI og DFM har ekspertpanelerne anbefalet
institutterne at foretage investeringer i nye eller opdaterede faciliteter, for at
disse enten kan styrke eksisterende teknologiområder - som eksempelvis
svejseområdet ved FORCE - eller udgøre grundlaget for nye teknologiområ-
der.
DBI bør etablere ny infrastruktur på sikringsområdet
Ekspertpanelet støtter DBI’s satsning inden for sikring, men anbefaler at insti-
tuttet har mindre fokus på innovationsaktiviteter og i stedet styrker infrastruk-
turaktiviteterne såsom standardisering, udvikling af lovgivning, publicering og
ikke mindst etablering af egentlige faciliteter til forskning og udvikling. Kon-
kret anbefaler panelet, at der etableres flere virkelighedstro sikringsmiljøer,
der ud over undervisning kan anvendes til forskning, udvikling og ikke-
destruktiv prøvning.
6
De danske metrologiinstitutter er: DFM, DTU, Teknologiske Institut, DELTA, FORCE Technolo-
gy, Trescal A/S og Brüel & Kjær. DFM repræsenterer Danmark i internationale metrologiske
sammenhænge såsom BIPM og EURAMET.
14
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0019.png
8.
Norm- og standardiseringsarbejde er vigtigt
Flere institutter deltager i internationalt norm- og standardiseringsarbejde og
varetager derigennem væsentlige nationale interesser. Gennem norm- og
standardiseringsarbejde har GTS-institutterne på vegne af danske virksom-
heder mulighed for at påvirke internationale standarder i retninger, der er
gunstige for danske virksomheder.
I evalueringen af DHI fandt panelet, at instituttets engagement i standardise-
ringsarbejde var en vigtig funktion med en væsentlig positiv effekt og gavn for
små og mellemstore virksomheder. DHI har hidtil ikke modtaget resultatkon-
traktmidler til standardisering.
I evalueringen af FORCE vurderede ekspertpanelet, at instituttets bidrag
inden for internationalt norm- og standardiseringsarbejde er meget vigtigt og
værdifuldt for dansk erhvervsliv. Panelet konstaterede imidlertid, at dele af
arbejdet var blevet nedprioriteret, fordi det er blevet dyrere at deltage i gen-
nem årene. Selvom nedprioritering kan være relevant, fandt ekspertpanelet,
at RTI bør medvirke i beslutningen om ændrede prioriteringer.
Ekspertpanelet, der evaluerede DBI anbefalede instituttet at engagere sig
yderligere i udviklingen af hensigtsmæssige standarder på sikringsområdet
og derigennem bidrage til den grundlæggende videnopbygning i sikrings-
branchen.
9.
Nytte gennem etablering af nye virksomheder
Ekspertpanelerne har fundet få eksempler på, at GTS-institutternes forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter har resulteret i etableringen af selvstændige
virksomheder, når teknologier har været kommercielt bæredygtige.
Kommercialisering gennem spin-off-virksomheder fra Alexandra
I perioden fra 2007 til 2009 har Alexandra Instituttet arbejdet med kommer-
cialisering gennem oprettelse af spin-off-virksomheder, som der er kommet
tre af: Cetrea, der leverer kommunikationsløsninger til hospitaler på baggrund
af Pervasive Healthcare inden for velfærdsteknologier; Partisia, der leverer
sikre auktionsløsninger til blandt andet energi- og fødevaresektoren; og Re-
dia, der er en design- og softwarevirksomhed.
Panelet, der evaluerede Alexandra Instituttet, fandt indsatsen for at etablere
spin-off virksomheder positiv og anså det for at være en hensigtsmæssig
måde at udløse det kommercielle potentiale ved instituttets forsknings- og
udviklingsindsats. I evalueringen af DELTA fandt panelet, at instituttet ikke
arbejdede konsekvent nok med mulighederne for at etablere spin-off virk-
somheder. Teknologisk Institut blev ligeledes opfordret af ekspertpanelet til at
indtage en mere proaktiv position inden for virksomhedsopstart.
15
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0020.png
10. Stigende omsætning, men ny omsætningsprofil
Fra 2005 til 2011 er GTS-institutternes samlede omsætning øget med ikke
mindre end 77 % fra godt 2 mia. kr. til godt 3,6 mia. kr. Den kommercielle
omsætning til offentlige virksomheder og myndigheder har været nogenlunde
konstant, men ellers har den kommercielle omsætning fra virksomheder og
især fra udlandet været markant stigende ligesom det har været tilfældet med
omsætningen fra forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Den stigende omsætning fra udlandet blev i evalueringerne generelt vurderet
som positivt af ekspertpanelerne, fordi det skaber mulighed for øget viden-
hjemtagning og desuden bidrager til at fastholde medarbejdere og kompe-
tencer i perioder, hvor det danske marked ikke er i vækst.
Udviklingen i den kommercielle omsætning til danske virksomheder kan
overvejende tilskrives en markant vækst i omsætningen til store virksomhe-
der med over 250 ansatte. Figur 4 illustrerer omsætningsfremgangen såvel
som den relative omfordeling af omsætningen mellem store, mellemstore og
små virksomheder.
Figur 4 GTS-nettets kommercielle omsætning på danske private virksomhe-
der (2007-2011), (mio. kr.)
Store virksomheder
Mellemstore virksomheder
Små virksomheder
1.073
1.003
855
49%
1.090
1.014
49%
50%
48%
52%
19%
31%
2007
22%
19%
16%
23%
29%
2008
33%
34%
25%
2011
2009
2010
Kilde. Styrelsen for Forskning og Innovation: Performanceregnskaberne.
GTS-institutternes omsætningsprofil har, som figuren illustrerer, været relativt
stabil siden 2007, således står små og mellemstore virksomheder for hen-
holdsvis 25 % og 23 % af den private kommercielle omsætning i 2011 mod
hhv. 31 % og 19 % i 2007. Dette billede ændrer sig dog, hvis man betragter
perioden fra 2005 til 2011. Fra 2005 til 2011 er andelen af den private kom-
mercielle omsætning, der stammer fra små og mellemstore virksomheder
faldet fra i alt 63 % til i alt 48 %. Over denne syvårsperiode er GTS-
institutternes omsætning fra store virksomheder mere end fordoblet, mens
16
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0021.png
omsætningen fra små og mellemstore virksomheder er steget med under 10
%. Ydermere viser ovenstående figur, at omsætningen fra små og mellem-
store virksomheder – målt både i faktiske tal og i procent – er faldet de sene-
ste to år.
I evalueringerne af eksempelvis Teknologisk Institut, Alexandra, DELTA og
FORCE har panelerne på forskellig vis konstateret og problematiseret denne
udvikling. GTS-strategien har klart og entydigt fokus på teknologiudvikling og
innovation i de små og mellemstore virksomheder, og derfor anses det for
bekymrende, at den relative omsætning til netop disse virksomheder er faldet
i 2011 samtidigt med, at RTI har øget resultatkontraktmidlerne til GTS-
7
institutterne markant.
Figur 5 viser bytteforholdet mellem GTS-institutternes omsætning til små og
mellemstore virksomheder og RTIs resultatkontraktmidler.
Figur 5. Udviklingen i bytteforholdet mellem tildelte resultatkontraktmidler og
kommerciel omsætning fra små og mellemstore danske virksomheder
(mio.kr., 2007-2011).
Kommerciel omsætning til danske
små og mellemstore virksomheder
Resultatkontraktmidler
1,9
1,8
561
1,9
553
1,5
490
1,7
426
513
334
249
281
293
297
2007
2008
2009
2010
2011
Kilde. Styrelsen for Forskning og Innovation: Performanceregnskaberne.
For institutter som FORCE, Delta og Teknologisk Institut har en stigning i de
tildelte resultatkontraktmidler ikke resulteret i en tilsvarende stigning i kom-
merciel omsætning overfor små og mellemstore danske virksomheder. For
Bioneer har bytteforholdet været konstant, men DHI og DBI har kunnet for-
bedre bytteforholdet.
Selvom GTS-institutternes omsætning overfor små og mellemstore virksom-
heder og det nævnte bytteforhold som følge af GTS-strategien er væsentlige
mål, er de ikke de eneste mål for GTS-institutternes værdiskabelse. Gennem
7
Strategi for GTS-nettet 2010-2015. Styrelsen for Forskning og Innovation 2009
17
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0022.png
GTS-institutternes omsætning til store virksomheder er der eksempler på at
nye teknologier også kommer underleverandører – typisk små og mellemsto-
re virksomheder – til gode. Tilsvarende har en del af de ydelser, som GTS-
institutterne sælger, også en multiplikatoreffekt, når der for eksempel leveres
avancerede teknologiske serviceydelser til andre rådgivningsvirksomheder,
der bruger denne viden i deres egne ydelser rettet mod små og mellemstore
virksomheder. Samtidig har GTS-institutternes salg af teknologisk service til
offentlige myndigheder også en stor samfundsmæssig værdi, når et GTS-
institut gennem rådgivningsydelser eksempelvis bidrager til kvaliteten af store
infrastrukturprojekter. Endelig indeholder resultatkontraktaktiviteterne også
en række videnspredningsaktiviteter, som ikke nødvendigvis kan aflæses
som kommerciel omsætning, men ikke desto mindre er med til at øge de små
og mellemstore virksomheders innovationsparathed.
Dette ændrer imidlertid ikke ved det forhold, at en styrkelse af den kommer-
cielle omsætning er et meget væsentligt parameter for GTS-nettets fremtidige
performance. Flere ekspertpaneler anbefaler derfor, at GTS-institutterne
arbejder mere systematisk med identificere og afgrænse relevante segmen-
ter af små og store virksomheder, som institutternes ydelser og markedsfø-
ring kan rettes mod. Det gælder på forskellig vis de store institutter – FORCE,
DHI og Teknologisk Institut – ligesom det gælder mindre institutter som
DELTA og Bioneer. Panelernes anbefalinger kredser om behovet for, at insti-
tutterne får bedre overblik over og kendskab til potentielle kernekunder, ud-
vikler strategier for betjening af relevante små og mellemstore virksomheder
inden for udvalgte markedsområder og definerer (eksisterende) ydelser, så
de tilgodeser de små og mellemstore virksomheders behov og lavere købe-
kraft. Behovet for at GTS-institutterne indgår i samarbejdsprojekter med disse
virksomheder fremhæves ligeledes. I sammenhæng hermed har ekspertpa-
nelerne i evalueringerne af Teknologisk Institut og AgroTech konstateret at
kompetencedækningen inden for salg og marketing er utilstrækkelig og har
derfor anbefalet et løft af kompetencerne på disse områder.
DELTA anbefales, at arbejde med kundekanalstrategi og derigennem at styr-
ke kontakten til de små og mellemstore virksomheder.
Ekspertpanelet anbefaler, at DELTA udvikler en tværgående kundekanalstra-
tegi for instituttets vigtigste markedsområder, hvor der er særligt fokus på at
få struktureret og styrket indsatsen over for de små og mellemstore virksom-
heder. Ekspertpanelet anbefaler i den sammenhæng, at DELTA udnytter det
store potentiale, der er i allerede etablerede netværk, erfagrupper og forenin-
ger, til at styrke kontakten til de små og mellemstore virksomheder.
18
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0023.png
Vidensamarbejder
og videnhjemtagning
Et af GTS-institutternes vigtigste formål er at sprede højt specialiseret viden
og teknologisk service til samfundet generelt og til dansk erhvervsliv i særde-
leshed. Med en placering mellem markedet og universiteterne udgør GTS-
institutterne videnmiljøer, der skal tilvejebringe viden på højeste niveau og
bidrage til, at denne nyttiggøres i virksomhedernes teknologiske udvikling og
innovation. Ekspertpanelerne har i de gennemførte evalueringer fokuseret på
institutternes evne til at hjemtage viden internationalt og til at indgå samar-
bejder med danske og udenlandske videnmiljøer.
11. Samarbejdet med universiteterne
Flere institutter har nære relationer til universiteterne i Danmark og samar-
bejder om konkrete aktivitetsplaner. Det gælder eksempelvis Alexandras
samarbejde med Aarhus Universitet, Bioneers samarbejde med Københavns
Universitet og AgroTechs samarbejde med KU Life. Panelerne fandt det posi-
tivt, at der i de senere år sket en væsentlig udvikling i antallet af formelle
samarbejdsaftaler med både danske og udenlandske universiteter. Figur 6
illustrerer denne udvikling.
Figur 6. Samarbejdsaftaler med danske og udenlandske universiteter
698
627
624
469
64%
63%
351
69%
67%
71%
37%
33%
36%
29%
2007
31%
2008
2009
2010
2011
Danske universiteter
Udenlandske universiteter
Kilde. Styrelsen for Forskning og Innovation: Performanceregnskaberne.
19
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0024.png
Panelerne finder, at det øgede samarbejde ikke alene er med universiteter-
ne, men også mellem GTS-institutterne indbyrdes og med andre videnaktø-
rer. Og eksempelvis anerkender ekspertpanelerne at Agrotech, DHI og Bio-
neer har indtaget særligt centrale placeringer i det danske vidensystem og for
at have særligt tætte samarbejdsrelationer med de relevante forskningsmiljø-
er i Danmark. Men ekspertpanelerne fremhæver også – eksempelvis i sam-
menhæng med DFM, FORCE og DELTA – at et bredere og tættere samar-
bejde med blandt andet universiteterne vil kunne bidrage til at styrke viden-
opbygningen ved disse institutter.
Ekspertpanelerne har fundet en række særligt gode eksempler på viden-
samarbejder forankret i egentlige samlokaliseringer mellem dele af et GTS og
et andet videnmiljø. Eksempelvis er der på Teknologisk Institut inden for
nano-området etableret et renrum på Danmarks Tekniske Universitet og ro-
botcenteret i Odense er etableret i samarbejde med Syddansk Universitet.
Tilsvarende er en del af Bioneer samlokaliseret med Institut for Farmaci ved
København Universitet, hvor også dele af AgroTech er samlokaliseret med
KU Life Taastrup. Selvom et GTS-institut er en selvstændig virksomhed, der
skal have en egen kommerciel profil, har ekspertpanelerne fundet stor nytte
og værdi i samarbejder med andre videnmiljøer, der har manifesteret sig i
fysisk samlokalisering.
Bioneers tætte samarbejde og samlokalisering med Københavns Universitet
Bioneer:FARMA udgør en del af Bioneer og er placeret på Institut for Farmaci
ved Københavns Universitet. Her arbejder ansatte i Bioneer side om side
med universitetets forskere og nyder godt af den tætte relation til etablerede
farmaceutiske kompetencer og den lette adgang til apparatur.
Ekspertpanelet fandt at Bioneer:FARMA er en succeshistorie og et fremtræ-
dende eksempel på samarbejdet mellem GTS-institutter, universiteter og
virksomheder. Bioneers gode samarbejdsrelationer med de relevante forsk-
ningsmiljøer skaber et godt netværk, som Bioneers kunder har stor gavn af i
forbindelse med deres innovations- og udviklingsarbejde.
AgroTech tætte samarbejde og samlokalisering med universitet
Ekspertpanelet har i evalueringen af AgroTech vurderet, at instituttets sam-
arbejde med Københavns Universitet er en styrke og står som et eksempel
på god praksis for, hvordan samarbejdet mellem GTS-institutter og universi-
teter kan organiseres. Modellen sikrer videnudveksling til gavn for både uni-
versitet og GTS-institut samtidig med, at det kommercielle fokus på virksom-
heder opretholdes.
20
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0025.png
12. Stærk international videnhjemtagning,
men virksomhederne bør inddrages mere
Alle GTS-institutterne bidrager gennem internationale samarbejder og aktivi-
teter til, at viden hjemtages og stilles til rådighed for danske virksomheder og
videnmiljøer. Det sker eksempelvis ved at følge den internationale forskning
inden for institutternes teknologiområder gennem publikationer, konference-
deltagelse, forskningssamarbejder og ved i det hele taget at indgå i internati-
onale forskningssammenhænge. Ekspertpanelerne anerkender, at GTS-
institutterne allerede har betydelig – og stigende – fokus på hjemtagningen af
viden fra og at eksempelvis Teknologisk Institut, Bioneer, DFM og DHI alle-
rede har god gavn af tætte internationale relationer. Panelerne finder dog
også, at eksempelvis Alexandra, DBI og DELTA bør knytte tættere relationer
til internationale relevante miljøer.
Hjemtagningen af viden sker for en del af GTS-institutternes vedkommende
også ved, at disse er repræsenteret i udlandet eller ejer udenlandske virk-
somheder, som det er tilfældet med DELTA, FORCE, Teknologisk Institut og
ikke mindst DHI. Andre institutter har ligeledes kommerciel aktivitet i udlan-
det, som dog varetages fra Danmark. GTS-institutternes omsætning i udlan-
det har været markant stigende og udgjorde i 2011 44 % af den samlede
omsætning mod 34 % i 2005.
Ekspertpanelerne anser generelt GTS-institutternes aktiviteter i udlandet for
kommerciel relevante men anerkender også, at aktiviteterne kan være et
væsentligt bidrag til hjemtagningen af viden til danske virksomheder og sam-
tidig sikre fysisk nærhed til toneangivende internationale videnmiljøer. Pane-
lerne vurderer eksempelvis FORCE’s og DHI’s aktiviteter i Singapore er væ-
sentlige bidrag til hjemtagningen af viden til danske virksomheder.
DHI som internationalt GTS-institut
DHI har de seneste år ekspanderet kraftigt i udlandet og har i dag 38 lokatio-
ner, hvoraf de 35 ligger i udlandet. Det primære rationale bag den internatio-
nale ekspansion har været at skabe et større marked for DHI’s produkter og
at internationalisere forsknings- og udviklingsindsatsen ved at skabe lokalt
forankrede alliancer med udenlandske universiteter og videninstitutioner.
I Singapore har instituttets engagement et meget stærkt forsknings- og udvik-
lingspræg. Det hænger sammen med, at der fra Singapores stats side har
været meget stor efterspørgsel efter forsknings- og udvikling inden for DHI’s
kerneområder. Instituttet har gennem projekter i Singapore hentet betydelige
midler til forsknings- og udviklingsprojekter og opbygning af betydelige facili-
teter.
Ekspertpanelerne konstaterer, at flere GTS-institutter såsom DHI og Tekno-
logisk Institut indgår i egentlige forsknings- og udviklingsprojekter med uden-
21
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
landske virksomheder og videnmiljøer og anerkender det som en væsentlig
form for videnhjemtagning for de danske GTS-institutter.
I evalueringerne af AgroTech, Bioneer, DHI og Teknologisk Institut har eks-
pertpanelerne imidlertid opfordret til, at institutternes stadig bedre relationer i
udlandet nyttiggøres bedre ved at inddrage danske virksomheder mere i de
internationale samarbejder og derigennem bidrage til virksomhedernes inter-
nationalisering.
Endelig er GTS-institutternes deltagelse i internationalt norm- og standardise-
ringsarbejde også en væsentlig kilde til hjemtagning af viden til danske virk-
somheder, jævnfør iagttagelse 8.
22
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Bedre resultatkontrakter
En væsentlig del af GTS-institutternes videnaktiviteter og institutternes sam-
arbejde med RTI er forankret i de aktivitetsplaner, der udarbejdes i forbindel-
se med indgåelse af resultatkontrakter. I resultatkontrakterne indgår både
institutternes strategiske refleksioner for den kommende treårige periode og
konkrete aktivitetsplaner med angivelse af milepæle for anvendelsen af de
forsknings- og udviklingsmidler, der ønskes medfinansieret af RTI. Som op-
følgning på resultatkontrakterne er GTS-institutterne forpligtiget til hvert år at
gøre status for aktivitetsplanernes milepæle og økonomi.
Da resultatkontrakterne er det redskab, hvormed RTI prioriterer GTS-
institutternes bidrag til styrkelsen af teknologiudvikling og innovation i er-
hvervslivet, har ekspertpanelerne i hver enkelt evaluering givet anbefalinger
til RTI med relevans for kommende resultatkontrakter. Anbefalingerne om-
handler institutternes strategiske fokus, processen for udvikling af nye resul-
tatkontrakter og formuleringen af milepæle.
13. Resultatkontrakter bør fokuseres bedre
I alle evalueringer giver ekspertpanelerne en række anbefalinger med betyd-
ning for GTS-institutternes fremtidige strategiske fokusering. Anbefalingerne
er ganske forskellige, og kan eksempelvis omhandle etablering, nedlæggelse
eller omlægning af teknologiområder eller ændrede prioriteringer af kunde-
vendte aktiviteter. Men gennemgående opfordrer ekspertpanelerne både
GTS-institutterne og RTI til at fokusere bedre. I nogle tilfælde har panelerne
henstillet til en vis forsigtighed og konservatisme i udviklingen af kommende
aktivitetsplaner, mens de i andre tilfælde har henstillet til at nye initiativer blev
kvalificeret bedre. Under alle omstændigheder opfordrer panelerne til, at der i
aktivitetsplanerne skabes bedst mulig sammenhæng mellem teknologiske
tendenser, det enkelte instituts kompetencer og faciliteter samt de kommerci-
elle potentialer afledt af erkendte eller ikke erkendte behov blandt relevante
segmenter af (små og mellemstore) virksomheder. Bioneer er en blandt flere
GTS-institutter, som af panelet fremhæves som gode til at foretage strategi-
ske valg og fravalg.
23
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0028.png
Bioneer foretager strategisk prioritering
Bioneer oplever det som en udfordring at være et lille institut og samtidigt
være et GTS-institut med bred relevans og dyb specialisering inden for bio-
tek. Derfor er der ledelsesmæssigt fokus på at prioritere områder, hvor spe-
cialisering er muligt og hensigtsmæssig samtidigt med, at andre områder
som tilgodeser bredere behov også prioriteres.
Det er ekspertpanelets vurdering, at Bioneer har haft held med at håndtere
denne modsætningsfyldte strategiske udfordring gennem en ledelsesstyret
fastlæggelse af præcise strategiske mål og milepæle såvel som en hen-
sigtsmæssig forankring af ansvaret for realisering af mål og milepæle.
GTS-institutternes strategier, som fastlægges af institutternes bestyrelser,
sætter rammerne for de udviklingsområder som blandt andet konkretiseres i
institutternes forslag til resultatkontrakter og konkrete handlingsplaner. Pane-
lerne vurderer, at RTI med fordel kan udfordre det enkelte GTS-institut i for-
bindelse med udarbejdelsen af resultatkontrakten. RTI har en vigtig rolle i
forhold til at sikre, at GTS-institutterne fortsat er i front på hver deres spids-
kompetenceområde, og at institutterne opfylder de forpligtelser, der ligger i
GTS-rollen. Rådet opfordres således til at have en mere fremtrædende rolle i
prioriteringen af de enkelte institutters strategiske mål om eksempelvis øget
kommercialisering, internationalisering og fokusering op teknologiområder
såvel som på udformningen af konkrete aktivitetsplaner.
14. Behov for balancerede processer
Ekspertpanelerne har konstateret, at aktivitetsplaner og milepæle bliver til på
ganske forskellig vis ved de enkelte institutter og i samarbejdet med RTI.
Institutter såsom DELTA og DHI har eksempelvis en proces med bred med-
arbejderinvolvering fra idegenereringen og til udarbejdelsen af de endelige
planer. Med den rette styring fra idé til endelig resultatkontrakt kan bred
medarbejderinvolvering været frugtbart og bidrage til innovative aktivitetspla-
ner. Der er imidlertid risiko for, at processen ikke sikrer den fornødne strate-
giske fokusering og helhedstænkning, hvilket især kan være udfordrende for
institutter med et stort antal aktivitetsplaner.
Ved institutter såsom AgroTech og DBI har udarbejdelsen af resultatkontrak-
ter overvejende været varetaget af stabsmedarbejdere og instituttets ledelse.
Denne proces giver mulighed for, men fører ikke nødvendigvis til, en mere
fokuseret prioritering. FORCE har etableret en proces, der forener stram
styring og bred involvering, og som balancerer de respektive fordele og
ulemper ved en proces med overvejende medarbejderinvolvering henholds-
vis ledelsesstyret.
24
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647763_0029.png
DHIs proces for udvikling af resultatkontrakt er vellykket
Ekspertpanelet fandt DHIs proces for udvikling af ansøgning om resultatkon-
trakten for 2010-2012 særlig vellykket. Panelet fandt det positivt, at instituttet
udarbejder resultatkontrakterne i naturlig forlængelse af den generelle strate-
giudvikling. Der er en høj grad af medarbejderinvolvering, eksempelvis i idé-
genereringen i forbindelse med udvikling af resultatkontrakter, hvilket vurde-
res at have en positiv effekt på medarbejdernes ejerskabsfølelse for selve
implementeringen af de opstillede mål for forskning og udvikling.
Instituttet har desuden deltaget i eksterne nationale fora i forhold til identifice-
ring af behov i dansk erhvervsliv og fremtidens teknologi samt i internationale
forsknings og udviklingsfora for at sikre international inspiration til den frem-
adrettede forskning og udvikling. Det er ekspertpanelets indtryk, at det her-
ved er lykkedes at skabe en fin balance mellem teknologisk innovation (tech-
nology push) og markedsdrevet innovation (technology pull) i udformningen
af resultatkontrakterne.
I evalueringerne af Bioneer og DBI har panelerne anbefalet, at institutterne
åbner sig yderligere mod kommercielle målgruppe og andre videnmiljøer, og
inddrage disse i forbindelsen med de strategiske overvejelser og prioriterin-
ger, der resulterer i resultatkontrakternes aktivitetsplaner. Tilsvarende har
panelerne overfor andre institutter tilkendegivet, at markedshensyn bør veje
tungere i valget og fravalget af aktivitetsområder.
15. Bedre milepæle med fokus på effekt og nytte
Med resultatkontrakterne investerer RTI gennem GTS-institutterne i teknolo-
giske service, der skal styrke teknologiudvikling og innovation i erhvervslivet.
Derfor, finder de fleste ekspertpaneler, skal resultatkontrakternes aktivitets-
planer og milepæle kunne sandsynliggøre, hvordan RTIs investering gavner
danske virksomheder direkte eller indirekte.
Imidlertid rummer de fleste aktivitetsplaner milepæle, som efter ekspertpane-
lernes vurdering, ikke giver RTI det fornødne grundlag for at bedømme, om
et initiativ på troværdig vis vil kunne bidrage til teknologiudvikling og innovati-
on i et eller flere virksomhedssegmenter. Milepælene omhandler overvejende
produktionsmål om videnproduktion eller -formidling og i enkelte tilfælde om-
sætningsmål. Nok er disse mål relevante for GTS-institutternes interne sty-
ring, men de har ikke tilstrækkeligt fokus på, hvilken betydning den teknologi-
ske service har for de virksomheder, som er målgruppe for en given aktivi-
tetsplan. Derfor har panelerne blandt andet i evalueringerne af Alexandra,
DFM, DHI, FORCE og dele af Teknologisk Institut anbefalet, at der fokuseres
mere på effektmål og på at sandsynliggøre den logiske sammenhæng mel-
lem aktivitetsplanens mål og midler.
25
Institutspecifikke evalueringer 2010-2011
Femten iagttagelser om GTS-institutterne
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser inden for Revision, Skat, Consulting og Financial Advisory til både offentlige og private virksomheder i en
lang række brancher. Vores globale netværk med medlemsfirmaer i mere end 150 lande sikrer, at vi kan stille stærke kompetencer
til rådighed og yde service af højeste kvalitet, når vi skal hjælpe vores kunder med at løse deres mest komplekse forretningsmæs-
sige udfordringer. Deloittes ca. 182.000 medarbejdere arbejder målrettet efter at sætte den højeste standard.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværk
af medlemsfirmaer. Hvert medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til www.deloitte.com/about for
en udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer.
© 2012 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited