Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647762_0001.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
-
Uddrag af Innovationsfonden
2015
1
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
7.
Indholdsfortegnelse
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
4.1.
4.2.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
6.
6.1.
Sammenfatning og læsevejledning ....................................................... 3
Introduktion .............................................................................................. 3
Centrale konklusioner ............................................................................... 3
Baggrund for ordningen og dens evaluering .......................................... 5
Evalueringens formål ................................................................................ 5
Metode ..................................................................................................... 5
Projektprofil ........................................................................................ 7
Værtsvirksomhedernes motivation for at indlede projekter.................... 7
Forskernes motivation for at deltage ....................................................... 8
Stipendiaternes motivation for at deltage................................................ 9
Projekternes organisatoriske forankring .................................................. 9
Samarbejde i projekterne ..................................................................... 9
I løbet af projektet .................................................................................. 10
Afhandling og formidling ........................................................................ 10
Resultater og effekter ........................................................................ 11
Hvilke typer værdi skaber projekterne for værtsvirksomhederne? ....... 11
Hvordan skaber projekterne værdi? ....................................................... 13
Tilfredshed med resultaterne ................................................................. 14
Ville resultaterne kunne opnås på anden vis? ........................................ 14
Forudsætninger for projekternes succes ............................................. 15
De vigtigste forudsætninger ................................................................... 15
2
Hvem får gavn af projekternes resultater? .......................................... 17
Bilag .......................................................................................................... 18
Bilag 1: Liste over interviewede personer......................................................... 18
Bilag 2: Liste over spørgeskemaundersøgelsens respondentorganisationer ... 19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0003.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
1. Sammenfatning og læsevejledning
1.1. Introduktion
Innovationsfondens ErhvervsPhD-ordning har til formål at øge viden- og inno-
vationsniveauet i dansk erhvervsliv, ved at virksomheder og universiteter sam-
arbejder om at uddanne forskere, der arbejder med konkrete problemstillinger
i den enkelte virksomhed.
Ordningen har normalt været forbeholdt projekter i private virksomheder.
Men i perioden 2010-2014 har det også været muligt for
offentlige
institutio-
ner at opnå støtte til et ErhvervsPhD-projekt. Ligesom det er det i 2016 (sep.).
Initiativet har en række mål;
At lede til øget kvalitet og produktivitet i den offentlige sektor ved
hjælp af praksisnære forskningsprojekter.
At øge videnudveksling mellem den offentlige sektor og universiteter-
ne, så universiteterne forsker i praksisnære offentlige problemstillin-
ger – og det offentlige udvikler sig på baggrund af forskningens resul-
tater.
At skabe en samfundsmæssig nytteværdi ved, at viden og løsningsfor-
slag fra projekterne på sigt bliver brugt og leder til effekter i en brede-
re kreds af organisationer.
At uddanne nye forskere med specialviden om offentlig innovation.
brudt før tid, mens et andet endnu ikke var begyndt. De resterende 33 projek-
ter er stadig i gang og har slutdato inden juni 2018.
ErhvervsPhD-ordningen, som i 1971 blev oprettet under navnet Erhvervsfor-
skerordningen, er en af de mest veletablerede og langlivede ordninger i det
danske forsknings- og innovationssystem. En offentlig institution kan herigen-
nem få tilskud til at ansætte en ErhvervsPhD-stipendiat – som er indskrevet på
et universitet – til at forske i en problemstilling med særlig relevans for institu-
tionen.
Den offentlige ErhvervsPhD er dog ikke en fast ordning. For at vurdere behovet
for at investere yderligere i offentlige ErhvervsPhD-projekter, har Innovations-
fonden bedt IRIS Group om at evaluere effekten af de projekter, der er iværk-
sat og gennemført de seneste fem år.
Evalueringen har haft som hovedformål at undersøge, hvordan de iværksatte
projekter har bidraget (og forventes at bidrage) til nytteværdi for værtsinstitu-
tionerne og for samfundet. Evalueringen baserer sig på både kvalitative inter-
views med udvalgte projekter og en bredere spørgeskemaundersøgelse.
Denne rapport er et uddrag lavet af Innovationsfonden på baggrund af en læn-
gere evaluering og dertilhørende intern baggrundsrapport.
1.2. Centrale konklusioner
Evalueringen viser, at langt de fleste adspurgte værtsvirksomheder har opnået
– eller forventer at opnå – resultater af deres ErhvervsPhD-projekter.
Der er primært tale om følgende resultattyper;
Bedre kompetencer til at samarbejde med forskningsmiljøer.
Nye ydelser og koncepter.
Øget effektivitet og kvalitet i eksisterende ydelser og services.
3
Herudover kan projekterne også have effekt i form af forbedrede vilkår for
erhvervslivet. Det kan f.eks. ske ved, at ErhvervsPhD´en bidrager til at udvikle
bedre ydelser i eksempelvis kommunernes erhvervsservice. Eller ved at styrke
rammerne for offentlig-privat samarbejde.
I perioden 2010-2014 har i alt 52 projekter fået tilsagn om støtte fra ordnin-
gen. På evalueringstidspunktet var 17 projekter afsluttede. Et projekt var af-
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0004.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Nye innovationsmetoder.
Nyt videngrundlag for strategisk innovation og politiske beslutninger.
Tabel 1.1. Karakteristika for det gode projekt
INPUT
Tager udgangspunkt i reelle og konkrete offentlige behov.
Er bundet op på samtidige udviklingsaktiviteter eller praksisændringer.
Projektet har topledelsens engagement fra start til slut.
PhD, vært og akademisk vejleder kender hinanden i forvejen.
Moden PhD-stipendiat med forudgående sektorerfaring.
Akademisk vejleder med interesse i anvendt forskning.
Værtsinstitution, der kan bære et PhD-projekt (størrelse, faglighed).
AKTIVITETER
Den offentlige vært deltager aktivt i projektformuleringen.
Balance mellem akademiske og praksisrettede outputs.
Klare aftaler om aktiviteter, roller og leverancer.
PhD druknes ikke i driftskrav, men integreres fagligt i organisationen.
Styregruppe mødes jævnligt – og kan tilrette projektfokus ved behov.
PhD resultater kan let omsættes til praktisk værdi.
IMPLEMENTERING & VIDENSPREDNING
Vært og forskningsmiljø overvejer løbende brug af viden og stipendiat efter endt projekt.
Resultater er overførbare.
Projektparter spreder aktivt resultater til andre organisationer (formidling, følgegrupper, nye
projekter).
Kilde: IRIS Groups interviewundersøgelse med 12 afsluttede PhD-projekter.
I den forstand er den offentlige ErhvervsPhD et redskab til at opnå øget viden-
udveksling mellem de offentlige værter og forskere – og i nogen grad også
øget produktivitet og kvalitet i den offentlige sektor.
Projekterne skaber primært værdi for værterne gennem den daglige interakti-
on og sparring med PhD-stipendiaten, som over tre år opnår en dyb indsigt i og
forståelse af værtsorganisationen.
De offentlige værter bruger af denne grund stipendiaterne som løbende spar-
ringspartnere på strategiske og driftsmæssige beslutninger. Der bliver med
andre ord opbygget tillidsfulde relationer mellem parterne, som giver en dryp-
vis videnudveksling og implementering af nye adfærdsmønstre. Det er proces-
sen – og ikke det endelige produkt (afhandlingen), som skaber resultater.
Både spørgeskemaundersøgelsen og de kvalitative projektinterviews viser, at
hovedparten af de offentlige værtsorganisationer er tilfredse med PhD-
projekternes resultater.
De interviewede værter, stipendiater og forskere udtrykker i vidt omfang også
tilfredshed med selve ordningen, som de anser for at være ubureaukratisk og
fleksibel.
Tabel 1.1 giver en oversigt over nogle af de projektinterne forhold, som skaber
værdi for og i projekterne.
Projekternes langsigtede værdiskabelse beror imidlertid også på en række
organisatoriske forhold, der ligger uden for projektet selv.
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0005.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Eksempelvis leder projekterne ofte til viden, som kan være meget svær for
værten at bearbejde og omsætte til værdi i komplekse, politiske organisatio-
ner. Og evalueringen viser, at det organisatoriske ”modtageapparat” ikke altid
er på plads.
Årsagen er i nogen grad, at de offentlige organisationer, ligesom private virk-
somheder, er præget af hurtige (politiske) skift i strategi, økonomi og fokus.
De kan med få dages varsel være nødt til at omlægge deres arbejdsopgaver,
når de får nye ledelser, politiske krav og budgetomlægninger. Og det kan gøre
PhD-projekterne overflødige, allerede inden de er afsluttede.
PhD-forløbenes længde er på en og samme tid deres styrke og svaghed. De tre
år skaber i bedste fald stærke relationer, løbende videndeling og implemente-
ring af resultater i organisationerne.
De lange forløb betyder dog samtidigt, at de offentlige værtsorganisationer
ikke bruger ErhvervsPhD-projekterne som redskab til at slukke ”brændende
platforme”. Hvis den offentlige organisation har et akut problem, køber de
typisk hjælp fra konsulenter.
Og det gør projekterne mere perifere og undværlige, hvis værterne undervejs
skal prioritere blandt deres aktiviteter.
Projekter kan desuden blive startet af – og være forankret på – enkeltperso-
ner, som kan skifte jobs undervejs.
Endelig viser evalueringen, at den største del af projekternes værdi bliver skabt
i den daglige sparring mellem værter og stipendiater. Men stipendiaterne fin-
der kun i begrænset omfang ansættelse hos værterne efter PhD-forløbet – og
dermed forsvinder den primære kilde til værdiskabelse
med
projektet.
Disse forhold peger samlet på, at den offentlige ErhvervsPhD leder til ny viden
og værdi for organisationerne, og brugerne oplever tilfredshed med de umid-
delbare resultater. Ordningen er et redskab til offentlig innovation, men der er
en række svært kontrollerbare og kritiske forudsætninger, der kan reducere
værdien af projekterne, og som kan gøre det vanskeligt for organisationerne at
omsætte den frembragte viden til praksis. Der bør derfor være en særlig op-
mærksomhed på disse forudsætninger ved parternes igangsættelse af Er-
hvervsPhD-projekter i den offentlige sektor.
2. Baggrund for ordningen og dens evaluering
2.1. Evalueringens formål
Evalueringen har haft som hovedformål at undersøge, hvordan de iværksatte
projekter har bidraget (og forventes at bidrage) til nytteværdi for værtsinstitu-
tionerne og for samfundet.
I den sammenhæng har evalueringen fokuseret på følgende spørgsmål;
Er ordningen en effektiv kanal til at overføre viden mellem universite-
ter og offentlige organisationer?
Hvordan er projekterne forankret på de offentlige værtsinstitutioner?
Hvilke typer af resultater og effekter oplever de deltagende værtsinsti-
tutioner?
Skaber projekterne evt. andre typer af værdi og effekter end forven-
tet?
Hvad er de kritiske forudsætninger for, at projekterne skaber værdi i
den offentlige sektor?
Er projektparterne tilfredse med ordningen og dens rammer.
2.2. Metode
Undersøgelsen er gennemført som en kombination af kvalitative interviews og
en telefonisk spørgeskemaundersøgelse.
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0006.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Vi har fokuseret på de tolv først afsluttede projekter (med projektstart i 2010-
11), hvor vi har interviewet både den studerende, den offentlige vejleder og
universitetsvejlederen.
Disse projekter er forventeligt nået længst i deres resultatskabelse og vil derfor
give det bedste billede af projekternes direkte og afledte effekter. De dybde-
gående interviews fokuserer både på projekternes tilblivelse, organisering,
forløb og effekter.
Vi har desuden gennemført en telefonisk spørgeskemaundersøgelse med of-
fentlige parter fra både afsluttede og igangværende projekter. Hvor de kvalita-
tive dybdeinterviews giver mulighed for at spørge kritisk ind til interessenter-
nes erfaringer med de offentlige ErhvervsPhD-projekter, giver spørgeskema-
undersøgelsen et kvantitativt datagrundlag.
Ud af de i alt 52 projekter, har offentlige værtsparter fra 35 sagt ja til at delta-
ge. Det giver en svarprocent på 67 procent. Det er en høj svarprocent set i
lyset af, at flere projekter har takket nej til at deltage, fordi de kun lige er star-
tet – og derfor ikke ønsker at ”fordreje” undersøgelsens resultatbillede med
svar, der afspejler begrænset erfaring med ordningen og projekterne.
IRIS Group vurderer, at respondentgruppen og deres svar er repræsentative på
grund af den høje svarprocent og en stor spredning i respondenternes projekt-
fokus, fagområde samt geografiske og organisatoriske tilhørsforhold.
Evalueringen af ordningens nytteværdi baserer sig på kvalitative skøn fra re-
spondenterne – frem for på kvantificerbare opgørelser af fx projekternes sam-
lede effekt på offentlig økonomi og beskæftigelse.
Det er endnu ikke muligt at gennemføre så præcise effektberegninger. Årsa-
gerne er bl.a.;
At der endnu kun er gennemført ganske få af ordningens 52 projekter.
1
At projekternes mål i mange tilfælde kun
indirekte,
og om flere år, kan
måles på den offentlige projektholders bundlinje
1
.
At et PhD-projekt typisk er et ud af mange initiativer i de offentlige or-
ganisationers innovationsarbejde, og det kan derfor være svært fastslå
dets isolerede effekt.
Det betyder imidlertid ikke, at evalueringen undlader at undersøge ordningens
effektbillede. Den vil blot fokusere på
typer
af opnåede og forventede effekter.
Indsamlingen af data har fundet sted i perioden august 2015 til september
2015.
Bilag 1 viser en oversigt over interviewpersoner fra den kvalitative undersøgel-
se.
Bilag 2 viser en liste over spørgeskemaundersøgelsens respondentorganisatio-
ner.
Fx har flere projekter som mål at øge kvalitet i den offentlige opgaveløsning eller at
udvikle nye strategier og videnbaserede beslutningsgrundlag.
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0007.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
3. Projektprofil
3.1. Værtsvirksomhedernes motivation for at indlede projekter
Interviewene peger på, at projekterne typisk skal bidrage til at indfri meget
langsigtede strategiske mål og ledelsesmæssige ambitioner. Kun fire projekter
binder an til planer og initiativer, der udspiller sig samtidigt med projekterne.
Og kun i et enkelt tilfælde er projektet et vigtigt led i, at organisationen kan
løse en aktuel problemstilling.
Projekterne adresserer med andre ord sjældent ”brændende platforme” for de
offentlige værtsvirksomheder. Det skyldes, at PhD-forløbene har hele tre års
varighed, og at de offentlige organisationer anvender private konsulenter til at
løse mere akutte problemer i driften.
Interviewene peger på, at projekterne har følgende typer af formål;
Projektet skal udvikle offentlige styringsredskaber til at løse konkrete
problemer i organisationens opgaveløsning (2 projekter).
Projektet skal udvikle og implementere koncepter for
nye
offentlige
ydelser og initiativer (3 projekter).
Projektet skal forbedre
eksisterende
offentlige ydelser (2 projekter).
Projektet skal udvikle og implementere nye metoder til innovation - fx
borgerinddragelse (1 projekt).
Projektet skal skabe videngrundlag for strategisk innovation og politi-
ske beslutninger (2 projekter).
Projektet skal skabe videngrundlag for at udbygge værtsvirksomhe-
dens førerposition som fx iværksætterkommune eller nationalt viden-
center (2 projekter).
Evalueringens spørgeskemaundersøgelse viser, at det oftest er PhD-
stipendiaterne, der tager initiativ til projekterne. Over halvdelen af responden-
ternes projekter er opstået på baggrund af en idé fra medarbejdere i den of-
fentlige værtsvirksomhed – eller fra nyuddannede, der kontakter værterne
med et projektforslag.
Derudover tager værtsinstitutionernes ledelse initiativet til ca. hvert tredje
projekt, hvor de finder stipendiater blandt egne medarbejdere, gennem of-
fentlige opslag, eller hos forskningssamarbejdspartnerne.
Kun hvert sjette projekt opstår på direkte opfordring fra et forskningsmiljø –
og primært fra forskere, der i forvejen samarbejder med værtsinstitutionen
om andre projekter.
Spørgeskemaundersøgelsen viser desuden, at de offentlige projektværter er
motiverede af vidt forskellige forhold, når de beslutter sig for at ansøge om
støtte til en offentlig ErhvervsPhD.
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0008.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Figur 3.1 illustrerer de hyppigste drivkræfter for at sætte projekterne i gang.
Figur 3.1. Hvad motiverer værtsinstitutionerne til at starte projekter?
At værterne har ledelsesmæssige ambitioner om at styrke dokumenta-
tion og analyse i den offentlige administration (evidensbaseret drift).
At værterne vil bruge projekterne til at styrke deres position som fø-
rende videnbærere på udvalgte fagområder.
Identifikation af nye udviklingsmuligheder
Realisering af centrale strategiske mål
Løsning af konkret udfordring
Ønske om at afprøve samarbejde med
videninstitution
Ide fra medarbejder
Ønske fra videninstitution
0%
20%
40%
60%
80%
100%
3.2. Forskernes motivation for at deltage
Interviewundersøgelsen blandt tolv projekters akademiske vejledere viser, at
forskere typisk har følgende motiver for at indgå i projekterne;
Ordningen er et attraktivt middel til at finansiere PhD-studerende.
Projekternes forankring i den offentlige sektors praksis giver adgang til
ny empiri og mulighed for at dyrke nye forskningsfelter.
Projekterne styrker relationerne til offentlige organisationer – og dan-
ner basis for fremtidige samarbejder.
Kilde: IRIS Groups telefoniske spørgeskemaundersøgelse (35 respondenter). Respondenterne har
haft mulighed for at sætte flere krydser.
Særligt de design- og samfundsfaglige forskningsmiljøer udtrykker stor til-
fredshed med ordningen, da den fremmer praksisorienterede samarbejder,
der normalt ikke bliver prioriteret på universiteter.
”Da ErhvervsPhD-projektet blev startet, satte kommunen generelt en række projekter i
gang på sundhedsområdet, der var på kanten af at være umiddelbart konkret anven-
delige. De var abstrakte og blev brugt til at skabe baggrundsviden i forhold til politiske
beslutninger. Sådan forholdt det sig også med ErhvervsPhD-projektet. Det var i høj
grad motiveret af, at vi ville opbygge og pleje relationen til det sundhedsfaglige vi-
denmiljø på Københavns Universitet.”
Mads Lind, tidl. værtsvejleder, Københavns Kommune.
”Det er rigtigt godt for instituttet at have anvendelsesorienterede projekter med prak-
tisk relevans. Ordningen for offentligt rettede ErhvervsPhD-projekter er et fint finan-
sieringsinstrument, da vi på Social Sciences ikke altid kan konkurrere med konkretise-
ringsniveauet i den almindelige ErhvervsPhD-ordning. Områderne Science og Health
leverer jo typisk meget konkrete teknologier. Det kan vi ikke, men vi kan stadig bidra-
ge til innovation ved at inspirere til mere rationelt arbejde med processer i den offent-
lige sektor.”
Professor Lars Fuglsang, Roskilde Universitet.
Evalueringen peger på en række mindre hyppige årsager til, at de offentlige
værtsorganisationer sætter projekter i gang – som fx;
At offentlige værter ønsker at opdyrke forskning i opgaveløsningen.
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0009.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
3.3. Stipendiaternes motivation for at deltage
Som tidligere nævnt tager stipendiaterne initiativ til over halvdelen af projek-
terne i ordningen. Interviewundersøgelsen viser endvidere, at de ofte har stor
arbejdserfaring fra den offentlige sektor.
Flere har enten været ansat i værtsorganisationen – eller et andet sted i den
offentlige sektor – før de indleder et PhD-forløb. De har med andre ord en
højere alder og mere erfaring end de nyuddannede, der typisk indgår i traditi-
onelle PhD-uddannelser på universiteterne.
Kun to af stipendiaterne har søgt ordningen med henblik på at forfølge en tra-
ditionel forskerkarriere. Resten har set uddannelsen som en mulighed for at
udforske snitfladerne mellem offentlig administration og akademisk forskning.
Og det gør de i håbet om at skabe nye offentlige stillingstyper eller praksisori-
enterede forskningsfelter.
3.4. Projekternes organisatoriske forankring
Den kvalitative interviewundersøgelse peger på, at den ledelsesmæssige og
organisatoriske forankring hviler på et meget begrænset antal personer – og
derfor er meget sårbar ved personale- og ledelsesudskiftninger, jf. kapitel 6.
Det er altså fordelagtigt at bygge en forankring i et team ind i projektet udover
blot en nøglemedarbejder og ledelsen.
4. Samarbejde i projekterne
ErhvervsPhD-projekterne er typisk organiseret med mindre styregrupper be-
stående af stipendiaten, værtsvejlederen, den akademiske vejleder samt even-
tuelle bi-vejledere.
Forud for projektet har styregruppen til formål at formulere en projektbeskri-
velse og en ansøgning til Innovationsfonden. Den skal favne både værtsvirk-
somhedens behov for anvendelige resultater – og forskeruddannelsens aka-
demiske krav til fx videnskabelig metode, forskningsfrihed, intellektuelt bidrag
til forskningslitteraturen m.v.
Processen indebærer en vigtig forventningsafstemning, hvor parterne skal
lære hinanden at kende og balancere ofte modstridende interesser i et og
samme projekt.
Som det vil fremgå af kapitel 6, er det en vigtig forudsætning for projekternes
praktiske nytteværdi, at de offentlige værter deltager aktivt i at definere pro-
jekternes indhold, mål og leverancer.
Men interviewundersøgelsen viser, at værterne ofte finder det svært at påvir-
ke indholdet af projekterne i den udstrækning, de ønsker. Og som de er vant til
i eksempelvis konsulentopgaver, hvor de som opdragsgivere kan sætte ram-
merne selv. PhD-forløbene er derimod ikke bestillingsopgaver – men forsk-
ningsprojekter og uddannelsesforløb.
”Vi måtte undervejs erkende, at det at have en ErhvervsPhD er meget anderledes end
at gennemføre sædvanlige udviklingsprojekter. Vi havde en god løbende dialog med
SDU, hvor vi justerede vores forventninger til praktiske opgaveløsninger hos os med de
akademiske krav – for at bevare forskningsfriheden og uddannelsesperspektivet i pro-
jektet. Vi fik ikke løst alle de løbende opgaver, vi havde forestillet os. Til gengæld fik vi
en god relation til akademisk tilgang, vi ikke havde forestillet os.
Faktisk måtte Syddansk Universitet allerede i projektformuleringen standse os, da vi
havde ideer nok til adskillige PhD-forløb. Vi skulle vænne os til, at projektet kun kunne
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0010.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
gå i dybden med en meget lille flig af alt det, vi finder interessant.”
Erhvervschef Michael Jul-Nørup Pedersen, Vejle Erhvervsudvikling.
Projektinterviewene viser, at stipendiaterne ofte – og på frivilligt basis – bruger
tid på at formidle resultaterne i populær form til værten og andre offentlige
organisationer
efter
projektets afslutning.
I enkelte tilfælde bidrager værterne og/eller de akademiske vejledere med at
sprede viden. Enten ved at udarbejde konkrete kommunikationsstrategier
(presseindslag m.v.), ved at forfatte bøger sammen, eller ved at overføre
forskningsresultater til nye projekter med nye offentlige parter.
4.1. I løbet af projektet
Under selve projektgennemførelsen har styregruppen til formål at sikre frem-
drift i projektet og drøfte stipendiatens løbende analyser og resultater.
Der er imidlertid stor forskel på, hvor hyppigt projekternes styregrupper mø-
des, og hvordan de samarbejder.
Samlet set tyder evalueringens undersøgelser på, at ca. halvdelen af projek-
terne indebærer en betydelig og direkte videndeling mellem vært, stipendiat
og forskere. I de resterende projekter bliver viden dog delt mere indirekte. Her
virker de fælles styregruppemøder ikke efter hensigten.
Der er ikke synergi mellem parternes faglige vinkler på projektet, og møderne
vil efterhånden aftage i antal. I stedet mødes stipendiaten med parterne hver
for sig – og forsøger at skabe syntese mellem de to perspektiver på egen hånd.
4.2. Afhandling og formidling
De kvalitative projektinterviews viser, at elleve ud af tolv stipendiater samar-
bejder mest med den akademiske vejleder i projektets afsluttende fase. Data-
indsamlingen er overstået, og stipendiaterne fokuserer det sidste halve år på
at udarbejde afhandlinger eller artikelsamlinger, der overholder forskeruddan-
nelsens formelle krav. Og som kan blive godkendt af et akademisk bedømmel-
sesudvalg.
Det formelle samarbejde mellem parterne slutter officielt med afhandlingens
forsvar. Resultaternes implementering i og uden for værtsorganisationen ligger
dog typisk efter denne handling.
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0011.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
5. Resultater og effekter
Evalueringen fokuserer i stedet på hvilke
typer
af resultater, projekterne alle-
rede har skabt – og på deres
forventede
langsigtede effekter.
Figur 5.1 giver en oversigt over de overordnede effektkæder, som evaluerin-
gen har afdækket.
Figur 5.1. Forventede effektkæder for offentlige ErhvervsPhD-projekter
Evalueringens interviews viser, at ni af disse projekter i høj eller nogen grad
har indfriet deres centrale formål. Et yderligere projekt er endnu ikke afsluttet,
og afhandlingens endelige form vil afgøre nytteværdien for værten – som dog
allerede har oplevet afledte gevinster fra projektet.
I to tilfælde har værterne endnu ikke oplevet værdi af projekterne. Den pri-
mære årsag er, at de undervejs i projektet har oplevet store organisatoriske,
strategiske og ledelsesmæssige ændringer. PhD-projekterne er blevet nedprio-
riteret som følge heraf, og stipendiaterne har derfor vinklet deres arbejde me-
re imod de akademiske partnere.
Begge projekter har dog skabt resultater, som organisationerne på sigt kan få
gavn af, hvis ledelserne atter prioriterer områderne strategisk.
”Stipendiatens kolleger blev løbende beriget af at få ny metodologi og forskning ind
med projektet. Vi fik alle et nyt og eksternt blik på vores egen sektor fra en, som både
havde akademisk relevante redskaber til at forbedre vores felt – og som samtidigt var
en del af vores praksis. Hun virkede sammen med os. Hendes arbejde inspirerede til en
ny undervisningspraksis på seminaret, og vi har som undervisere udviklet os didaktisk.
Derudover har hun givet os et empirisk grundlag med hele sin undersøgelse og afhand-
ling, som er nødvendigt for at gennemføre de foreslåede forandringer. Arbejdet er
meget overbevisende.”
Henning Kjær Thomsen, værtsvejleder og tidl. Rektor ved Pastoralseminariet.
Interviewundersøgelsen peger på følgende primære resultattyper:
Bedre kompetencer til at samarbejde med forskningsmiljøer
-
Kilde: IRIS Group.
70 procent af evalueringens respondenter angiver, at de helt eller
delvist indledte PhD-projekterne med henblik på at afprøve (eller
styrke) samarbejde med forskningsmiljøer.
5.1. Hvilke typer værdi skaber projekterne for værtsvirksomhederne?
Ti ud af de tolv interviewede PhD-projekter har på evalueringstidspunktet
skabt værdi for de offentlige værtsorganisationer.
Nye ydelser og koncepter.
-
To offentlige værter har som følge af ErhvervsPhD-projekterne til-
passet og videreudviklet deres ydelser og koncepter, så de i dag
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0012.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
matcher brugernes behov bedre. Tilfældigvis handler de begge om
erhvervsfremme.
Øget effektivitet og kvalitet i eksisterende ydelser og services.
-
To projekter har opnået deres primære målsætninger om at for-
bedre eksisterende ydelser i organisationen.
Det betød i praksis, at stipendiatens anbefalinger ledte til en ny EU-ansøgning, hvor
vækstfabrikkernes tilbud til iværksætterne ser helt anderledes ud. Eksempelvis arbejder
væksthuset i højere grad med at skabe værdifulde netværk for og mellem iværksætter-
ne – frem for den traditionelle 1:1 rådgivning.
De Sjællandske opstartsvirksomheder har med andre ord fået adgang til bedre facilite-
ter og specialiseret erhvervsservice.
”Stipendiatens evaluering har været afgørende for Vækstfabrikkernes koncept. Vi har
tilpasset det de anbefalinger, han er kommet med. Det gælder især pointen om at
tænke netværk ind i næsten alle fabrikkens aktiviteter – da en af projektets hovedkon-
klusioner var, at virksomhederne får mest værdi ud af det.”
Værtsvejleder, Væksthus Sjælland
Nye innovationsmetoder.
-
Et projekt har resulteret i, at værten har udviklet og afprøvet nye
metoder til innovation, jf. boks 6.2.
Nyt videngrundlag for strategisk innovation og politiske beslutninger.
-
Tre projekter har skabt et vidensbaseret grundlag for, at kommu-
nale ledere og politikere kan træffe bedre valg, når de skal udvikle,
vedtage og implementere strategier og planer.
Boks 5.2. Innovation gennem åbne designlaboratorier
Kultur- og fritidsforvaltningen i Københavns Kommune indledte i 2010 et PhD-projekt
med Designskolen. Projektet havde til formål at udvikle og afprøve nye metoder til at
inddrage borgere i at skabe nye services på kulturområdet.
PhD-stipendiaten omdannede tre biblioteker og kulturhuse til åbne designlaboratorier,
hvor hun uddannede kulturmedarbejdere i at samarbejde med borgere om at skabe
mere tidsvarende og brugerdrevne institutioner.
Den kommunale PhD-vejleder vurderer, at projektet har ledt til værdifulde skift i må-
den, hvorpå kommunen møder og samarbejder med sine borgere. Kulturhusene indret-
tes nu efter borgernes behov – og det frigiver overraskende nok driftsressourcer.
Eksempelvis er kulturhusene i dag indrettet, så brugerne i høj grad driver stedet efter
aftale med forvaltningen. Kommunen har i flere tilfælde helt fjernet de personalebe-
tjente skranker på bibliotekerne – og erstattet dem med selvbetjeningsløsninger, der
minimerer den tid, den enkelte bruger skal stå i kø for at få adgang til hjælp og kultur-
tilbud.
Man har med andre ord fundet metoder til at trække på borgernes egne ressourcer til
at skabe nye og bedre kulturtilbud. Og det er ifølge kommunen nødvendigt, hvis ser-
viceniveauet ikke skal lide under de årlige driftsbesparelser, som kommunen står over
for.
Kilde: IRIS Group projektinterview.
Boks 5.1. Et nyt erhvervsfremmekoncept
Væksthus Sjælland fik ved hjælp af en ErhvervsPhD et helt nyt koncept for, hvordan
husets erhvervskonsulenter kan servicere og hjælpe iværksættere.
I forbindelse med en ansøgning om EU-midler besluttede Væksthuset at oprette et
specialiseret iværksætter-tilbud – ”Vækstfabrikkerne” – i tillæg til deres sædvanlige
konsulentydelser.
Væksthuset modtog EU-midler til at oprette fabrikkerne, som både rummede fælles
kontorfaciliteter for opstartsvirksomheder og et koncept for, hvordan Væksthuset kun-
ne hjælpe denne særlige gruppe af virksomheder til vækst.
Væksthuset søgte en ErhvervsPhD for at få viden om, hvad konceptet skulle indeholde
for at lede til erhvervsøkonomiske effekter for virksomhederne. Og for at varetage den
effektevaluering, som EU-støttede initiativer skal gennemføre.
Resultatet var slående. ErhvervsPhD’en kunne gennem sin tre-årige tilknytning til pro-
jektet både evaluere det oprindelige konceptdesign samt udvikle og implementere et
helt nyt indhold for fabrikkerne.
Væksthuset fik forskningsbaseret viden om, hvilke erhvervsfremmeredskaber, der kan
fremme iværksætteri – som var et helt nyt felt for huset.
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0013.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Boks 5.3. Kommunal styring af selvejende idrætsfaciliteter
En medarbejder i Faaborg-Midtfyns Plan- og Kulturafdeling fik en god ide. Han udvikle-
de et nyt koncept for, hvordan kommunen kunne bruge økonomiske tilskud til idræts-
haller til at fremme sundhedspolitiske dagsordener.
Konceptet lagde op til en tilskudsmodel, der både fremmede effektiv udnyttelse af
hallens faciliteter – og samtidig lokkede flere borgere til at dyrke idræt.
Medarbejderen fik lov til at gennemføre et offentligt ErhvervsPhD-projekt, som skulle
dokumentere effekterne af konceptet – samtidigt med at det blev behandlet som for-
slag i byrådet.
Projektet bekræftede, at styringsredskabet ledte til bedre og øget brug af idrætshaller-
ne – og kommunen arbejder nu på at implementere det bredt. Det har desuden givet et
videngrundlag for nye beslutninger på området.
Projektet kan på sigt bidrage til afledte effekter for kommunen i form af 1) øget sund-
hed blandt borgerne (mindre brug af sundhedsydelser) 2) flere tilflyttere, der tiltrækkes
af attraktive fritidstilbud (øget skattegrundlag)
Kilde: IRIS Group projektinterview.
værterne og deres medarbejdere langsomt tager nye tankesæt og arbejdsme-
toder til sig.
”Vi kunne givetvis have købt os til undersøgelsen hos den akademiske vejleder. Men
en afhandling er en proces. Målet er ikke ankomsten – men rejsen derhen. Skulle vi
lave det hele i dag, ville det tage os knapt et halvt år. Vi ville kunne købe os til de ob-
jektive videnresultater; men aldrig til den inddragende effekt, som undersøgelsen har
skabt over tre år. Og det er faktisk den, der er nøglen til, at folk ønsker at implemente-
re resultaterne. De er blevet hørt og involveret i processen.”
Henning Kjær Thomsen, værtsvejleder og tidl. Rektor ved Pastoralseminariet.
”Viden er ikke bare en rapport, man kan finde svar i. Det her handler om at skabe
praksisændringer – og det er en proces frem for statiske data. En rapport bliver hurtigt
irrelevant, fordi offentlig forvaltning er omgærdet af omskiftelige regler og finansie-
ringsforhold. Min viden skaber derfor mest værdi i mit møde med de mennesker, der
skal udføre forandringen. Den bliver en katalysator for innovative processer – ikke
bare en facitliste.”
Sissel Olander, PhD.
5.2. Hvordan skaber projekterne værdi?
Selve PhD-afhandlingen sjældent er det mest værdiskabende element for vær-
terne.
Værterne ser derimod stor værdi i den daglige interaktion med de PhD-
studerende. Interviewene viser, at stipendiaterne kan antage et ”helikopter-
perspektiv” på organisationernes drift og strategier – som medarbejdere med
driftsansvar hverken har tid til eller forudsætninger for. Stipendiaterne delta-
ger i de daglige faglige møder og arrangementer. Og de opnår på kort tid en
omfattende viden om organisationerne, som det kan være svært for en eks-
tern forsker at få adgang til. Både værtsvejledere og faglige medarbejdere
bruger stipendiaterne som
sparringspartnere
i daglige beslutninger.
Det er med andre ord i denne uformelle kontakt over tre år, at en stor del af
projekternes videndeling finder sted. Det er også i denne daglige dialog, at
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0014.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Figur 5.2 fremhæver (rødt) de aktiviteter, der skaber størst værdi i projekterne.
Figur 5.2. Hvad er de mest værdiskabende led i effektkæden?
De overgår forventningerne
De svarer til forventningerne
De ligger under forventningerne
Ved ikke
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
Figur 5.3. De offentlige organisationers syn på projektresultaterne
Kilde: IRIS Groups telefoniske spørgeskemaundersøgelse (35 respondenter).
En tilsvarende andel er utilfredse med projekternes resultater. De angiver føl-
gende årsager;
Værtsorganisationen har oplevet omstruktureringer i en udstrækning,
der forhindrer den i at drage nytte af resultaterne.
Et uklart aftalegrundlag har givet mindre anvendelige resultater end
ventet.
Kilde: IRIS Groups interviewundersøgelse med 12 afsluttede PhD-projekter.
I projektinterviewene forklarer flere af værterne, at de har opnået andre typer
resultater, end de forventede. Eksempelvis havde de ikke regnet med, at de
relationelle og processuelle gevinster skulle blive større end værdien af selve
PhD-afhandlingen.
5.3. Tilfredshed med resultaterne
Samlet set er 77 procent af de adspurgte værtsvejledere tilfredse med projek-
ternes resultater. I 17 procent af tilfældene overstiger projektets resultater
endda værternes forventninger, jf. figur 6.4.
5.4. Ville resultaterne kunne opnås på anden vis?
63 procent af spørgeskemaundersøgelsens værtsvejledere vurderer, at de ikke
ville have opnået deres resultater foruden en ErhvervsPhD.
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0015.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
34 procent vurderer, at de kun i nogen eller ringe grad kunne skabe samme
resultater.
De kunne eksempelvis gennemføre mindre analyser ved hjælp af egne medar-
bejdere eller eksterne konsulenter. Værterne vurderer dog, at det i sidste ende
ville give dårligere resultater.
Ingen værtsvejledere svarer, at de ville kunne opnå projekternes fulde resultat
og effektbillede foruden en ErhvervsPhD.
6. Forudsætninger for projekternes succes
Interviewundersøgelsen vidner om, at den gode projektproces hviler på en
lang række kritiske forudsætninger. Forudsætningerne knytter både an til for-
hold i og uden for projekterne.
Er disse forudsætninger ikke til stede, kan det forhindre værtsorganisationerne
i at drage optimal nytte af PhD-projekterne. Og det kan skabe dårlige vilkår for,
at stipendiaterne kan gennemføre praksisorienteret forskning.
6.1. De vigtigste forudsætninger
Projekterne skal være behovsdrevne
For det første er det vigtigt, at projekterne tager udgangspunkt i reelle offent-
lige behov. Ideelt set er de knyttede til andre (og samtidige) udviklingsaktivite-
ter eller forestående beslutninger, som fra starten gør projekterne relevante
for hele organisationen. Og som giver stipendiaterne meget konkrete rammer
for at levere resultater.
Gode forventningsafstemninger
Det er ligeledes afgørende for projekternes succes, at deltagerne fra starten er
tilfredse med projektfokus og -indhold. Og at der er plads til småjusteringer
undervejs. En grundig indledende forventningsafstemning har stor betydning
for, at parterne har tillid til hinanden og kan samarbejde godt.
Stærk organisatorisk forankring af projektet
Det er også vigtigt, at projekterne nyder stærk opbakning fra både topledelse
og medarbejdere i den offentlige organisation.
Konkrete leverancer
Projekternes nytteværdi stiger betydeligt, hvis stipendiatens drypvise og af-
sluttende leverancer er meget konkrete og anvendelsesorienterede.
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0016.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Udbredelse af resultater
Hvis projekterne skal skabe værdi for andre offentlige organisationer, er det
nødvendigt, at resultaterne kommunikeres bredt ud af både vært, forsknings-
miljø og stipendiaten selv.
Figur 6.1. Oversigt over typiske faldgruber i projekterne
Tabel 6.1. Karakteristika for det gode projekt
INPUT
Tager udgangspunkt i reelle og konkrete offentlige behov.
Er bundet op på samtidige udviklingsaktiviteter eller praksisændringer.
Projektet har topledelsens engagement fra start til slut.
PhD, vært og akademisk vejleder kender hinanden i forvejen.
Moden PhD stipendiat med forudgående sektorerfaring.
Akademisk vejleder med interesse i anvendt forskning.
Værtsinstitution, der kan bære et PhD-projekt (størrelse, faglighed).
AKTIVITETER
Den offentlige vært deltager aktivt i projektformuleringen.
Balance mellem akademiske og praksisrettede outputs.
Klare aftaler om aktiviteter, roller og leverancer.
PhD druknes ikke i driftskrav, men integreres fagligt i organisationen.
Styregruppe mødes jævnligt – og kan tilrette projektfokus ved behov.
PhD-resultater kan let omsættes til praktisk værdi.
IMPLEMENTERING & VIDENSPREDNING
Vært og forskningsmiljø overvejer løbende brug af viden og stipendiat efter endt projekt.
Resultater er overførbare.
Kilde: IRIS Groups interviewundersøgelse med 12 afsluttede PhD-projekter.
Projektparter spreder aktivt resultater til andre organisationer (formidling, følgegrupper, nye
projekter).
Kilde: IRIS Groups interviewundersøgelse med 12 afsluttede PhD-projekter.
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0017.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
7. Hvem får gavn af projekternes resultater?
En af forudsætningerne for at opnå tilskud til en offentlig ErhvervsPhD er, at
projektet kan skabe nytte for den offentlige organisation – og i en bredere
samfundsmæssig forstand.
Ifølge spørgeskemaundersøgelsen vil en bred kreds af interessenter få gavn af
ordningens projekter, jf. figur 7.1.
Figur 7.1. Hvem får gavn af projekterne?
Halvdelen af forløbene vil desuden give værdi til private virksomheder gennem
fx bedre erhvervsfremmeydelser eller øget samhandel med det offentlige.
Endelig peger spørgeskemaundersøgelsen på, at også statskassen vil nyde godt
af resultaterne i ca. hvert tredje projekt
2
.
Forsknings- og uddannelsesverdenen
Værtsorganisationens medarbejdere
Borgere (gennem bedre ydelser)
Virksomheder
Værtsorganisationens økonomi
(effektiviseringer)
Statskassen
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Kilde: IRIS Groups telefoniske spørgeskemaundersøgelse (35 respondenter). Respondenterne har
haft mulighed for at sætte flere krydser.
Det er ikke overraskende forskningsmiljøerne og værtsorganisationerne selv,
som vil få gavn af flest projekter.
Derudover vurderer værterne, at også borgere vil drage nytte af nye eller bed-
re offentlige ydelser i over 60 procent af projekterne.
2
At denne kategori har opnået færrest besparelser bør også ses i lyset af, at det for
mange respondenter var vanskeligt at vurdere, i hvilken grad det enkelte projekt ville
medføre samfundsøkonomiske gevinster.
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0018.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Bilag
Bilag 1: Liste over interviewede personer
Tabel 1. Interviewede personer fra de 12 projekter
Projekt
Vejleder fra
værtsinstitution
Merete Brunan-
der, Tidl. Dansk
Design Center
(nu freelance)
”Netværksbaseret innovation
udforsket gennem åbne de-
signlaboratorier i kulturinsti-
tutioner”
”Strategier og metoder i by-
omdannelse”
Jan Lindboe, Kø-
benhavn Kommu-
ne
Peder Baltzer,
Aalborg Kommune
Michael Juul-
Nørup Pedersen,
Vejle Erhvervsud-
vikling
Værtsvejleder,
Væksthus Sjælland
Christian Tønne-
sen, Faaborg-
Midtfyn Kommune
Henning Thomsen,
Pastoralseminaret
i Aarhus
Thomas Binder,
Danmarks De-
signskole
Hans Kiib, Aal-
borg Universitet
”The knowledge Triangle at
Work”
Vejleder fra vi-
deninstitution
PhD-
kandidat
”Sundhedskonsekvensvurde-
ring – metodeudvikling i
kommunal kontekst”
Ulla Morre Bids-
trup, Folkekirkens
Institut for
Præsteudd.
Mads Lind, Folke-
sundhed Køben-
havn (nu Sund-
hedsstyrelsen)
Knud Willemoes
Hansen, GeoData
Styrelsen
Hans Gregersen
(tidl. Direktør,
Sino-Danish Cen-
ter)
Steinar Eggen
Kristensen, Ran-
ders Kommune
Mads Stougård
Kristiansen, Ring-
sted Kommune
Finn Diderichsen,
Københavns
Universitet
Bent Hulegaard,
Aalborg Universi-
tet
Susan Wright,
professor, Aarhus
Universitet
Per Nikolaj Bukh,
Aalborg Universi-
tet
Lars Fuglsang,
Roskilde Universi-
tetscenter
Astrid
Ledgaard
Holm
Tanja Lind-
gaard
Skovsgaard
”Designs værdiskabende ef-
fekt”
Richard Jones,
CBS
Nicky Ne-
dergaard
”Skelforretninger og konflikt-
løsning””
Sissel
Olander
Martin
Bech
Anne Juel
Andersen
”Økonomistyring på de specia-
liserede socialområder”
”Kommunens rolle i lokal er-
hvervsudvikling gennem til-
lidsbaserede netværk i traditi-
onelle erhverv”
Anne Kir-
stine Svan-
holt
Mette
Apollo
Rasmussen
”Organiseringen af den lokale
entreprenørskabspolitik”
Kim Klyver, Syd-
dansk Universitet
- (på bar-
sel)
”Evaluering af vækstfabrikker”
-
Bjarne Ibsen,
Syddansk Univer-
sitet
Peder Lodberg,
Aarhus Universi-
tet
Søren Berg
Jørgensen
Evald
Bundgaard
Iversen
Marianne
Gaarden
”Kommunal styring af selv-
ejende idrætsfaciliteter”
”Hvad menigheden hører”
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647762_0019.png
Evaluering af Offentlige ErhvervsPhD-projekter
Bilag 2: Liste over spørgeskemaundersøgelsens respondentorganisationer
Professionshøjskolen UCC
Naturstyrelsen
Moesgaard Museum A
Moesgaard Museum B
Geodatastyrelsen
Team Danmark
Professionshøjskolen VIA University College
Pastoralseminaret, Aarhus.
Aalborg Kommune
Erhvervsstyrelsen
Rigshospitalet
Københavns erhvervs akademi (KEA)
Boks 1. Liste over respondentorganisationer til spørgeskemaundersøgelsen
Faaborg-Midtfyn Kommune, Kultur og Fritid
Vejle Erhvervsudvikling
SINO-DANISH CENTER
Væksthus Sjælland
Ringsted Kommune
KL
Rigshospitalet
Bane Danmark
Kystdirektoratet
Region Sjælland
Aarhus Universitetshospital
Det Etiske Råd
Verdens Skove
Aarhus Universitetshospital
Kunstmuseet Trapholt
Vejle Kommune, Teknik og Miljø
Erhvervsakademi Sjælland
Hvidovre Hospital
Professionshøjskolen Metropol
Odsherred Kommune
Design Museum Danmark
Energinet.dk
Kultur Nord, Fritids- og Kulturforvaltningen KK
Dansk Design Center
19