Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647668_0001.png
KORTLÆGNING AF
OFFENTLIG GRØN ENERGIFORSKNING,
-UDVIKLING OG -DEMONSTRATION
I DANMARK
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0002.png
INDLEDNING
Verden står over for en ny energipolitisk tidsalder. Det 20. århundrede blev i høj
grad drevet af adgang til billige og rigelige mængder af kul, olie og gas. Den stigen-
de globale efterspørgsel efter energi i dag medfører risiko for stigende og ustabile
priser på energi, og det globale forbrug af blandt andet kul, olie og gas forstærker
de uholdbare klimaforandringer. I det 21. århundrede skal vi derfor finde andre må-
der at opfylde energibehovet på. Det fordrer en grøn økonomi i Danmark og omstil-
ling til vedvarende energi.
Grøn omstilling skaber muligheder
Den grønne omstilling udgør ikke bare en global udfordring, men er samtidig en
stor mulighed for Danmark. En kombination af energi- og klimapolitiske målsæt-
ninger og hensynet til forsyningssikkerhed gør, at der globalt forventes massive
investeringer i og efterspørgsel efter grøn energi og teknologi i de kommende årtier.
Danmark står således over for et markant grønt vækstpotentiale, hvor der forskes
i, udvikles og eksporteres nye grønne løsninger til gavn for klima, energisikkerhed,
vækst og grønne arbejdspladser i Danmark.
Hvis vi i Danmark også fremover skal udnytte vores erhvervsmæssige styrkeposi-
tioner og stå stærkt i den stigende internationale konkurrence, kræver det et solidt
fundament af grøn energiforskning, -udvikling og -demonstration (FU&D). Når vi
investerer i grønne idéer og nye teknologier, investerer vi samtidig i ny viden, der
kan resultere i nye landevindinger og jobs, og dermed investerer vi i vores fremti-
dige velstand.
Regeringen har i 2012 sikret en fortsættelse af niveauet for den danske energirela-
terede FU&D-indsats med bevillinger på over en mia. kr. Regeringen og de øvrige
partier bag Energiaftalen af 22. marts 2012 har samtidig tilkendegivet, at parterne
vil arbejde for et fortsat højt niveau for forsknings- og udviklingsmidlerne til klima-
og grønne energiteknologier.
Investeringer i forskning, udvikling og demonstration
I den brede politiske aftale om den danske energipolitik 2012-2020 er det noteret,
at investeringer i forskning, udvikling og demonstration er forudsætninger for, at
danske virksomheder også på længere sigt kan udvikle og sælge grønne løsninger
og skabe grønne jobs i Danmark. Parterne i energiaftalen er enige om at arbejde
for et fortsat højt niveau for FU&D i energiteknologi. Dette skal støtte en fortsat
effektivisering af energianvendelsen og fremme omkostningseffektive vedvarende
energiteknologier, hvor der også er et erhvervs- og eksportpotentiale.
Det er centralt, at energiforskningen understøtter såvel den danske grønne energi-
omstilling som de vækst-politiske mål. Således ønsker regeringen en fokusering af
den strategiske energiforskning på indsatsområder, der afspejler Danmarks styrke-
positioner.
1
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0003.png
Vækstteam for energi og klima
Regeringen har nedsat et vækstteam for energi og klima. Vækstteamet skal udar-
bejde anbefalinger om konkrete initiativer, der kan styrke vækstvilkårene inden for
energi og klima. Vækstteamet kan fx se på adgang til viden, herunder indsatsen for
forskning og innovation samt intellektuel ejendomsret. Arbejdet skal også ses i rela-
tion til regeringens kommende innovationsstrategi, der skal sikre, at investeringerne
i forskning, udvikling og uddannelse omsættes til konkrete løsninger, vækst og nye
jobs.
Nærværende kortlægning giver en faktuel status med nøgletal for den offentlige
grønne energirelaterede FU&D.
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0004.png
Et godt dansk udgangspunkt for grøn FU&D
Støttelandskabet på energiområdet
Forskning, udvikling og demonstration inden for energiteknologi er af energi- og kli-
mapolitiske hensyn kommet i fokus i de senere år. De offentlige bevillinger til områ-
det er steget markant, bl.a. som resultat af energiaftalens målsætning fra 2008 om
at bruge 1 mia. kr. til FU&D på energiområdet i 2010. Regeringen har i 2012 valgt
at prioritere de energiteknologiske FU&D-bevillinger således, at den samlede årlige
indsats fortsætter på over en 1 mia. kr.
De offentlige tilskudsordninger har fokus på energiteknologier i forskellige led af
udviklingskæden. Fx har Det Strategiske Forskningsråd (DSF) bevillinger, der er
målrettet strategisk energiforskning. Andre har bevillinger, der særligt er målrettet
udvikling og demonstration. Det gælder Energiteknologisk Udviklings- og Demon-
strationsprogram (EUDP), Green Labs DK, et program for miljøvenlig elproduktion,
ForskEL samt et program for effektiv energianvendelse, ELFORSK. Der er også
støtteprogrammer med et bredere fokus, men hvor energiteknologi indgår i ind-
satsområderne. Det gælder Højteknologifonden, Grønt Udviklings- og Demonstra-
tionsprogram (GUDP) og Den nationale pulje for forskningsinfrastruktur. Endelig er
der ordninger, med fokus på aktiviteter FU&D, og hvor markedsudbredelse indgår.
Disse omfatter ForskVE, der er en ren energiordning, og Fornyelsesfonden, hvor
energi udgør en del af indsatsen. Endelig kan nævnes Rådet for Teknologi og Inno-
vation, som også kan støtte innovation inden for energi, samt den statslige investe-
ringsfond Vækstfonden.
De programmer, der er i fokus, når der tales om energirelateret FU&D, omfatter
således:
Det Strategiske Forskningsråds bevillinger til energiforskning
Energinet.dk’s ForskEL
Dansk Energis Elforsk-program
EUDP
Green Labs DK
Højteknologifondens energirelaterede projekter.
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0005.png
Midler til energiforskning
De statslige midler til grøn forskning, udvikling, innovation og demonstration er
øget fra knap 200 mio. kr. i 2002 til over 1 milliard kr. i 2010, 2011 og 2012, jf.
figur 1. Der var således afsat 1,242 mia. kr. til forskning, udvikling, innovation og
demonstration i 2012. Der skete i 2010 en markant stigning i bevillingerne til Det
Strategiske Forskningsråd (DSF), Rådet for Teknologi og Udvikling (RTI) samt til
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP). Stigningen er
bl.a. et resultat af udmøntningen af globaliserings-aftalen fra 2006 samt regerin-
gens målsætning om at bruge 1 mia. kr. til forskning, demonstration og udvikling på
energiområdet fra 2010. På fødevareområdet blev det i 2009 besluttet at oprette et
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP). I 2010 er der desuden afsat
midler til initiativerne Green Labs DK og Center for grøn transport.
Figur 1: Offentlige FU&D bevillinger til grøn energiforskning (mio. kr.)
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
0
200
400
600
800
1000
1200
1400
Kilde: Projektgalleri, Energistyrelsen og Styrelsen for Forskning og Innovation, 2012
I en international sammenligning afsætter Danmark relativt mange offentlige midler
til energiforskning. Danmark indtager en delt fjerdeplads blandt lande i verden, der
afsætter flest offentlige midler per indbygger til energiforskning. Kun Finland og
Japan afsætter flere midler, jf. tabel 1.
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0006.png
Tabel 1: Top 15 lande i OECD inden for offentlige bevillinger til energi FU&D,
2010
*Tal for Canada og New Zealand baseres på 2008 tal, for Mexico 2006 tal.
*Opgørelsen over andel øremærket til området omfatter også miljøteknologier.
Kilde: Main Science and Technology Indicators, OECD
Virksomhederne har ligesom det offentlige øget deres investeringer i forskning,
demonstration og udvikling på energiområdet. I 2007 udgjorde virksomhedernes
investeringer i alt 1,3 mia. kr. I 2009 var investeringerne steget til 4,6 mia. kr.
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0007.png
Figur 2: Virksomheders udgifter på egen FoU fordelt på udvalgte forsknings-
områder
Sundhedsforskning
Programmel som
selvstændige produkter
Energiforskning
Programmel integreret i
andre produkter
Bio-teknologi
Hardware
Materialeforskning
Levnedsmiddelforskning
Genteknologi
Miljøforskning
Ledelsesforskning oa.
Bygge- og anlægsteknik
Nanoteknologi
Forsvarsteknologi
Ældre- og hjælpe-
middelforskning
Andre områder
0
1.000 2.000 3.000 4.000 5.000 6.000 7.000
.000 .000 .000 .000 .000 .000 .000
mio. kr.
Kilde: Danmarks Statistik, 2009
Danmarks Statistik har opgjort, at 12 procent af de private forskningsinvesteringer
i 2009 skete inden for kategorien ”energi”, svarende til 4,6 mia. kr. Dermed ligger
energiområdet på en tredjeplads blandt de forskningsområder, hvor erhvervslivets
FU&D-udgifter er størst, jf. figur 2. Opgørelsen er foretaget på tværs af brancher,
og statistikken rummer ikke en egentlig definition af energiområdet.
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0008.png
Kvaliteten af den danske energiforskning
Der er i dag i Danmark flere indikatorer på, at kvaliteten af dansk forskning på
grønne områder er god og dermed giver et godt udgangspunkt for at bidrage til at
omstille Danmark til et grønt vækstsamfund uden fossile brændstoffer.
Der er sammenhæng mellem den danske indsats i form af investeringer i energi
FU&D og den samfundsmæssige nytteværdi. Den internationale forskning viser fx,
at der er en stærk sammenhæng mellem offentlig forskning og udvikling og både
udtagne patenter og private investeringer i grøn energi.
1
Den danske publicerings- og citationsprofil inden for energi- og miljøområder
viser, at Danmark ligger i top 5 i OECD. Det gælder både antallet af publiceringer,
og hvor meget publiceringerne bliver citeret af andre forskere, jf. figur 3 og 4.
Figur 3: OECD-top 15 citationer inden for energi, miljø og økologi (citationer
per publikation, 2006-2010)
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Kilde: OECD og National Science Indikators 2010. Der er anvendt befolkningstal fra
2010
Klimakommissionen, 2010. Dokumentationsdelen til Klimakommissionens samlede rapport. Grøn Ener-
gi - vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler; Nemet, G. F. and D. M. Kammen (2007).
”U.S. Energy Research and Development: Declining Investment, Increasing Need, and the Feasibility of
Expansion.” Energy Policy 35(1): 746-755.
1
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0009.png
Figur 4: OECD-top 15 publiceringer inden for energi, miljø og økologi (publi-
kationer per 1000 indbyggere)
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
Kilde: OECD og National Science Indikators 2010. Der er anvendt befolknings tal fra
2010
Danmark har siden 1991 øget antallet af publiceringer og styrket kvaliteten af disse
inden for energiområdet, jf. figur 5.
Figur 5: Danmark - Antal citationer og publiceringer på energi og
miljøområdet, 1991-2010
8
Citationer per publikation (v. akse)
7
6
5
0,5
4
0,4
3
0,3
2
1
0
0,2
0,1
0,0
Publikationer per tusind indbygger (h. akse)
0,7
0,6
0,9
0,8
Note: Opgjort ud fra videnskabelige tidsskrifter i emnekategorierne: Energi og brænd-
stof, Miljøingeniørvidenskab, Miljøvidenskab, Miljøstudier samt Økologi.
Kilde: OECD og National Science Indikators 2010.
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0010.png
Kvaliteten af dansk FU&D på de grønne områder giver sig også udslag i Danmarks
hjemtag af EU-midler. Det gælder især energiområdet, hvor det danske hjemtag
under det 7. rammeprogram i 2012 var på 6 procent af de samlede EU-midler på
området, jf. tabel 2.
Tabel 2: Dansk hjemtag under det 7. rammeprogram
Kilde: Udtræk fra E-Corda databasen
* Tal for kontrakter, partnere og EU-tilskud er baseret på ansøgninger, som har gen-
nemført eller ligger i forhandlinger om en tilskudsaftale med EU-Kommissionen
** Tabel baseret på tal fra EU-Kommissionen af 01.03.2012
*** Succesrater for to-trins-ansøgninger bliver kun målt på ansøgninger, som er ind-
sendt til trin to.
I en sammenligning med de 20 lande, der modtager flest midler fra EU på energi-
området, er Danmark det land, der modtager flest midler pr. indbygger, jf. tabel 3.
Danmarks hjemtag af forskningsmidler på energiområdet er samlet set kun over-
gået af sundhedsområdet, jf. tabel 2.
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0011.png
Tabel 3: Energitilskud under det 7. rammeprogram
Kilde: Udtræk fra E-Corda databasen
* Tal for kontrakter, partnere og EU-tilskud er baseret på ansøgninger, som har gen-
nemført eller ligger i forhandlinger om en tilskudsaftale med EU-Kommissionen
** Tabel baseret på tal fra EU-Kommissionen af 01.03.2012
*** Succesrater for to-trins-ansøgninger bliver kun målt på ansøgninger, som er ind-
sendt til trin to
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0012.png
Ser man på energi-patentansøgninger lå Danmark i 2011 som nummer 14 i forhold
til det samlede antal af ansøgninger – og på en femteplads i forhold til antal indbyg-
gere, jf. tabel 4.
Tabel 4: Top 15 lande ift. antal patentansøgninger, European Patent Office
inden for energiteknologi, 2011.
Kilde: European Patent Office samt United Nations, tabel POP/DB/WPP/Rev.2010/04/
F01A
Anm.: Der er anvendt 2010 estimater til beregning af antal indbyggere.
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0013.png
Grøn vækst via eksport af energiteknologi
Grønt vækstpotentiale på energiområdet
Eksporten af grøn energiteknologi spiller allerede i dag en stigende og stadig mere
central rolle i den samlede produktion og eksport. Danmark eksporterede i 2011
energiteknologi og -udstyr for en værdi af 63,4 mia. kr. Dette er en stigning på 18
procent i forhold til 2010. Til sammenligning voksede den øvrige danske vareeks-
port med 10 procent. Danmark er det land i EU, hvor energiteknologi udgør den
største andel (10,5 procent) af den samlede vareeksport. I det sidste årti er den
energiteknologiske branche således steget i betydning for den danske økonomi.
Siden 2000 er dansk eksport af energiteknologi øget med 140 procent og energi-
teknologiens andel af den samlede danske industris omsætning er vokset fra 8,6 til
15,8 procent.
2
De internationale markeder satser allerede i dag på klimavenlige energiløsninger,
og markederne forventes at vokse markant i fremtiden. Det Internationale Energi-
agentur vurderer, at efterspørgslen efter vedvarende energikilder vil firedobles frem
mod 2035, hvis verden skal forhindre temperaturstigninger på over 2 grader, og at
det samlede globale behov for investeringer i vedvarende energi i perioden 2010-
2035 udgør 6 billioner dollars, forudsat at landene realiserer eksisterende klima- og
energipolitiske mål.
Globalt set er de samlede investeringer i FU&D til vedvarende energi steget med
40 procent fra 2009 til 2010, og væksten skyldes ikke mindst udviklingen i Asien.
3
I en række lande er der de seneste år sket en markant oprustning på det grønne
område. Det gælder fx Sydkorea, Kina og USA, hvor der er foretaget betydelige
investeringer i FU&D i forbindelse med genopretningspakkerne efter den globale
økonomiske krise. Kina afsætter ca. 28 procent af sit største strategiske forsknings-
program til energi, miljø og naturressourcer, og i landets seneste femårsplan afsæt-
tes markante midler til innovation inden for energiteknologier.
I EU, der er det største marked for dansk energiteknologi, indebærer medlems-
staternes nationale handlingsplaner for vedvarende energi frem mod 2020, at
vedvarende energi forventes at udgøre 37 procent af EU’s elforbrug i 2020. Sam-
tidig forventes udbygningen med vedvarende energi i vækstøkonomier som Kina,
Indien og Brasilien at stige markant. Det gælder ikke mindst Kina, der har som mål
at reducere CO2-udledningen i forhold til BNP med 40-50 procent i 2020, og at 15
procent af energiforbruget i 2020 skal komme fra ikke-fossile brændsler.
I 2010 var investeringerne inden for vedvarende energi størst i vind, sol og bio-
energi. Ifølge vurderingen fra den finansielle institution HSBC vil de største tek-
nologiområder i 2020 på globalt plan være el- og hybridbiler, energieffektivisering,
vindenergi samt solceller, smart grids og energilagring, jf. figur tabel 5. En intern
markedsanalyse fra Klima-, Energi- og Bygningsministeriet viser ligeledes et gan-
ske markant eksportpotentiale på en række centrale markeder inden for netop vind,
bio, energieffektivisering og smart grids.
2
3
Energierhvervsanalysen 2012, Energistyrelsen, DI Energibranchen og Erhvervsstyrelsen.
BNEF, Global Trends in Renewable Energy Investment 2011.
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0014.png
Tabel 5: Forventede investeringer i udvalgte energiteknologier i 2020 i mia. $
(samt årlig vækstrate, 2009-2020)
Kilde: HSBC: Sizing the Climate Economy, september 2010.
* Markedet for elektriske biler og hybridbiler var så lille i 2009, at det ikke er menings-
fuldt at udregne vækstraten
Match af danske styrkepositioner, indsatsområder og det glo-
bale markedspotentiale
Som det fremgår af forrige afsnit, er der vækst i behovet for energiteknologi. I vid
udstrækning er der match mellem de områder, der globalt set bliver efterspurgt i
stadigt stigende omfang og de områder, hvor vi i Danmark har et solidt udgangs-
punkt i forhold til vores erhvervsliv og forskning. Det betyder alt andet lige, at disse
områder er centrale på flere fronter.
For det første vil en række kendte teknologier og indsatsområder efter alt at
dømme stå centralt i et omkostningseffektivt energisystem baseret på vedvarende
energi. De energiteknologier der har betydning for energisystemet i dag, har såle-
des været kendt og anvendt i mere end 40 år. Teknologierne vil naturligvis udvikle
sig, men det er sandsynligt, at energisystemet i 2050 ’bæres’ af teknologier, der er
kendte i dag. Regeringens energiudspil, ”Vores energi”, fra november 2011 og den
brede politiske energiaftale fra marts 2012 viser, at de særligt centrale indsatsområ-
der i omstillingen af energisystemet er effektivisering af energiforbruget, elektrifice-
ring og omlægning til vedvarede energi i el- og varmeproduktionen.
På trods af fraværet af systematiske internationale sammenligninger peger statistik-
kerne for det andet på flere danske FU&D styrkepositioner. Figurerne 6 og 7 viser,
at vi på en række energiteknologiske områder i Danmark er særlig stærke. Det
gælder især energieffektiviseringer, bioenergi, vindenergi, smart grids samt brint og
brændselsceller.
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0015.png
Figur 6: Danske energiteknologiske patentansøgninger til European Patent
Office, opdelt på energiteknologiske områder, 2006-2009
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2006-2009
19%
3%
4%
5%
8%
Stirling motor
Geotermi
Varmepunper
Biomasse
Effektive bygninger
Smart grids
Varmegenindvinding
Lagring og transport
Sol
Biobrændsel
Bølgekraft
Hydrogen
53%
CSS
Varmeveksler
Belysning
Brændselsceller
Traditionelle motorer
Vind
Kilde: Eurostat
Også den offentlige FU&D afspejler i et vist omfang, hvor der er en kritisk masse af
danske virksomheder. I 2011 blev de offentlige midler især prioriteret inden for fem
områder; 28 procent af midlerne blev fordelt til bioenergi-området, 17 procent til
brint og brændselsceller, 10 procent til vindenergi, 16 procent til effektiv energian-
vendelse og 20 procent til elsystemer (smart grid). Fordelingen i 2011 er vist i figur
7.
Figur 7: Fordeling af projekttilskud på de energiteknologiske indsatsområder,
2011
Kilde: www.energiforskning.dk, projektgalleri
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0016.png
Den offentlige støtte til energiteknologi
En sammenhængende indsats i udviklingskæden
– fra forskning til marked
Dansk energi FU&D finansieres i dag af en vifte af forskellige programmer og råd,
der primært er organiseret under Klima-, Energi- og Bygningsministeriet eller Mini-
steriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Programmerne har
forskelligt fokus og understøtter forskellige faser i energiteknologiernes udviklings-
kæde. Som led i grøn vækstpolitikken er endvidere etableret flere nye programmer,
som sigter mod tests, innovation, markedsmodning og videnspredning generelt,
men med et væsentligt islæt af energi.
Størrelsen af de projekter der er nødvendige for at kunne tilvejebringe en tilfreds-
stillende fremdrift i udviklingen af teknologien, varierer betydeligt. Helt generelt vil
det ofte være sådan, at omkostningerne til at bringe en konkret teknologi fremad i
udviklingskæden vil være stigende, jo nærmere det pågældende projekt kommer
markedet. Samtidig vil der her være en større kommerciel interesse og dermed mu-
lighed for betydeligt større privat medfinansiering. Forskningsprojekter vil således
ofte være mindre omfattende budgetmæssigt end demonstrationsprojekter, som
i nogle tilfælde kan være overordentligt kostbare. Den gennemsnitlige bevillings-
størrelse i Det Strategiske Forskningsråd er på 20 mio.kr. I EUDP er det gennem-
snitlige tilsagn i perioden 2008-2011 på 5 mio. kr., men det dækker over tilsagn af
meget varierende størrelse fra store demonstrationsprojekter til meget små tilsagn
om internationalt samarbejde.
Offentlig finansiering af dansk energi FU&D
I den brede politiske Energiaftale af februar 2008 blev der aftalt en ”markant styr-
kelse af indsatsen af FU&D på energiområdet”, og dermed var der reelt indgået en
bred politisk aftale om ”energimilliarden.” Den forstærkede FU&D indsats indebar,
at den offentlige støtte i 2010 udgjorde godt 1 mia. kr., svarende til en fordobling
af indsatsen siden 2005-06. Regeringen har også i 2012 fastholdt et højt niveau til
energi FU&D på 1,242 mia. kr.
De økonomiske rammer for grøn innovation der er opbygget over de seneste år,
og den indsats der ydes i erhvervslivet og i forskningsinstitutionerne med støtte fra
FU&D-programmerne, er med til at understøtte udviklingen af ny energiteknologi og
grøn vækst i Danmark.
Private investeringer i grøn innovation
Den ny energiteknologi skal blive til i samarbejde mellem erhvervslivet og det of-
fentlige. En væsentlig del af FU&D i nye energiteknologier finansieres af private
virksomheders budgetter. Et formål med de energiteknologiske FU&D-programmer
er netop at fremme de private virksomheders investeringer i forskning, udvikling og
demonstration, som kan bidrage til at realisere de energipolitiske mål.
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Det er således målet, at de offentlige bevillinger bruges som løftestang for private
investeringer i teknologi, innovation og ny viden. Et konkret redskab er at sikre en
høj privat medfinansiering i de offentlige FU&D-programmer. Den private medfi-
nansiering i de nærkommercielle programmer er i dag ca. 50 procent i gennemsnit.
Hver gang for eksempel EUDP støtter et projekt, investerer private virksomheder
mindst et tilsvarende beløb i form af enten timer, udstyr eller penge. Over perioden
2008-11 er der fra 793 projektforslag ansøgt om tilskud på i alt 5 mia. kr. med en
tilhørende egenfinansiering på knap 5,4 mia. kr. Samlet har ansøgerne således
opstillet projektforslag med samlede budgetter på ca. 10,4 mia. kr.
I den strategiske forskningsindsats er der tale om grundlagsskabende og anvendel-
sesorienteret forskning, som typisk udføres på universiteterne og derfor er længere
fra markedet. Medfinansieringen er derfor naturligt lavere her, men der er delta-
gelse fra private virksomheder eller offentlige myndigheder i alle bevillingerne. I Det
Strategiske Forskningsråds energibevillinger i 2011 deltog 28 store virksomheder
og 26 små- og mellemstore virksomheder som partnere sammen med 30 uden-
landske forskningsinstitutioner. Graden af medfinansiering fra private virksomheder
varierer fra år til år og har typisk ligget på 5 til 10 procent. Energiforskningen er
af høj international kvalitet og er et af de største områder i Det Strategiske Forsk-
ningsråd. Rådet imødekommer typisk ansøgninger for 15 - 20 procent af det an-
søgte beløb.
Kilder til finansiering
Danske FU&D-programmer har en række forskellige finansieringskilder. Finansie-
ringen af det offentlige budget på godt 1 mia. kr. udgøres af finanslovsmidler, her-
under tidligere de særlige globaliseringsmidler, samt af PSO-midler (Public Service
Obligation), der finansieres direkte af elforbrugerne uden om finansloven. Hertil
kommer et betydeligt hjemtag fra EU. Programmerne er vist i figur 8.
Nogle programmer er finansieret via finansloven med flerårige budgetoverslagsår
(Højteknologifonden) eller via flerårige bevillinger fra globaliseringspuljen (Green
Labs DK). Andre er overvejende finansieret via 1-årige udmøntninger af puljer med
relativt kortere planlægningshorisonter. Langt størstedelen af EUDP er siden pro-
grammets oprettelse i 2007 blevet finansieret af globaliseringsmidler, og herudover
kommer størstedelen af Det Strategiske Forskningsråd midler til energiforskning fra
globaliseringspuljen. Endeligt er nogle programmer finansieret af PSO-midler (For-
skEL og ELFORSK), hvis puljer fastlægges på årlig basis eller via politiske aftaler.
En række analyser har påpeget, at bevillingssøgende aktører på området ofte har
en lang investeringshorisont. De efterspørger derfor etablering af offentlig/private
forskningssamarbejder med relativt lange planlægningshorisonter. Det er f.eks.
imødekommet med bevillingen fra Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for
Teknologi og Innovation til et SPIR (Strategic Platform for Innovation and Research)
inden for smartgrid (iPower). Demonstration af ny teknologi indebærer kapitaltunge
investeringer, og dette gælder navnlig inden for energiinfrastruktur. Dette hensyn
gælder ikke alene danske virksomheder og universiteter, men også for udenland-
ske virksomheder og forskere.
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0018.png
Figur 8: Offentlige bevillinger til energiforskning, -udvikling og
-demonstration, 2011
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Kilde: Projektgalleri og Styrelsen for Forskning og Innovation
En international dimension af dansk FU&D
Den danske indsats skal ses i global sammenhæng. Behovet for grøn innovation er
enormt på verdensplan, hvilket også fremhæves af det Internationale Energiagen-
tur (IEA).
4
Der er generelt stor interesse og behov for internationalt samarbejde om demon-
strationsprojekter fx med støtte fra EU og den såkaldte NER300 pulje. Det skyldes,
at storskala demonstration af ny energiteknologi ofte er meget investeringstungt.
Europæisk samarbejde er et væsentligt element i dansk FU&D, og regeringen vil
derfor arbejde for en fordobling af midlerne på EU’s kommende budget til FU&D
frem mod 2020 inden for områderne energi og klimaforandringer, særligt til vedva-
rende energi, smart grids og energieffektivitet.
I Vores energi lægger regeringen bl.a. vægt på, at der skal arbejdes for, at EU
væsentligt øger indsatsen under rammeprogrammet med hensyn til finansiering af
FU&D vedr. energiteknologier. På det nære plan kan de danske programmer prio-
ritere projekter højt, når disse samtidig opnår medfinansiering fra et EU-program.
Tankegangen er på linje med EU’s SET-plan, der søger at etablere tættere sam-
menhæng mellem national- og EU-finansiering af projekter gennem eksempelvis
fælles indkaldelser.
Også i forhold til lande uden for EU er der stærke samarbejdsrelationer. Det Stra-
tegiske Forskningsråd har bl.a. indgået en bilateral aftale med Kina om støtte til
fælles energiforskningsprojekter og har i maj 2012 indgået en aftale med Sydkorea
om fælles projekter inden for det grønne område.
4
IEA, Energy Technology Perspectives 2010, juli 2010.
mio. kr.
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0019.png
I de nordiske lande er der samarbejde om energiforskning, men pt. ikke egentligt
samarbejde om demonstrationsprojekter. Netop et sådan samarbejde har Danmark
derfor sat på dagsorden for de nordiske statsministre.
En anden international dimension er regionale midler. De regionale vækstfora har
blandt andet til opgave at fremme erhvervsudviklingen og afgive indstilling om
medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsaktiviteter. Vækstforane råder over
to finansieringskilder, de regionale udviklingsmidler (nationale) og strukturfondsmid-
lerne (EU). De to typer af midler frigives henholdsvis efter indstilling til Regionsrå-
det og Erhvervsstyrelsen.
Privat finansiering af dansk energiforskning
Danmark nåede i 2011 Barcelonamålsætningen om at anvende tre procent af BNP
på forskning og udvikling (FoU), hvoraf godt to procent stammer fra erhvervslivet
og ca. en procent fra det offentlige. Det er en ambitiøs målsætning, som kun fem
andre lande indtil nu har formået at indfri. Af de lande, som har nået treprocents-
målsætningen, viser det sig, at erhvervslivet bidrager med mere end de godt to
procent, som det danske erhvervsliv bidrager med.
5
En stærk FU&D-indsats, der
kan bevare de danske styrkepositioner inden for grøn FU&D, synes derfor også
afhængig af en oprustning af erhvervslivet forskningsbidrag.
De bedste udenlandske universiteter tiltrækker store andele af privat finansiering til
deres aktiviteter. Udviklingen i Danmark er gået i samme retning, og det er vigtigt,
at denne tendens fortsætter – også på energiområdet. Vækst i midler fra private
virksomheder og fonde er på en og samme tid et væsentligt økonomisk bidrag til
udviklingen af miljøer i den internationale top inden for uddannelse og forskning og
en meget vigtig indikator på kvaliteten og relevansen af den forskning, der finder
sted på universiteterne.
Danmark er karakteriseret ved en erhvervsstruktur med mange små og mellem-
store virksomheder. Det betyder, at virksomhederne ofte er afhængige af ekstern
finansiering af forskning og uddannelse, som i høj grad kommer fra fonde og store
virksomheder. Det gælder også på energiområdet, hvor fondsdonationer kan have
stor betydning for at understøtte forskningen. Eksempelvis gav Novo Nordisk Fon-
den i 2010 en donation på 700 millioner til et nyt forskningscenter i bioteknologi,
Center for Biosustainability, der skal have hovedsæde på DTU. Det styrker per-
spektiverne for netop den danske bioteknologiske forskning.
5
OECD, Main Science and Technology Indicators.
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0020.png
Globalt gennembrud gennem tæt
offentlig-privat samarbejde
Partnerskaber om udvikling, demonstration og markeds-
modning af grøn teknologi
Forpligtende og strategisk samarbejde mellem virksomheder og offentlige forsk-
ningsinstitutioner er afgørende for at understøtte eksisterende – og opbygge nye –
stærke videnmiljøer på energiområdet.
Den offentlige og private forskning stimulerer gensidigt hinanden. Viden der gene-
reres i regi af universiteter og andre offentlige videninstitutioner, skaber grundlag
for kommercielle aktiviteter hos virksomheder samt yderligere private investeringer
i forskning og udvikling. Omvendt kan erhvervslivets kommercielle FU&D-aktiviteter
have en tilbagevirkende påvirkning på den offentlige forskning, herunder identifika-
tion af nye forskningsområder og nye efterspurgte problemstillinger. Denne vek-
selvirkning er helt central for Danmarks evne til at tiltrække internationale investe-
ringer, de dygtigste forskere og i sidste ende for at være først med nye innovative
løsninger, der efterspørges globalt.
Virksomheder med forsknings- og udviklingsaktiviteter – og i særlig grad dem, der
samarbejder med offentlige videninstitutioner – har en højere produktivitet end an-
dre virksomheder. En analyse fra Uddannelsesministeriet viser, hvor meget forsk-
ningssamarbejde betyder for virksomhedernes bundlinje. I analysen fremgår det, at
forskningsaktive virksomheder, som indgår i forskningssamarbejde med universite-
ter eller GTS-institutter, oplever en signifikant årlig merproduktivitet per medarbej-
der. I analysen vurderes denne merproduktivitet at være knap 50.000 kroner værd
årligt per medarbejder.
6
En del af historikken bag den danske grønne erhvervssucces har således også
partnerskaber om grøn forskning og forskningssamarbejde som omdrejningspunkt.
Blandt danske cleantech-virksomheder arbejder fx 40 procent sammen med DTU
Risø, og 26 procent af dem har haft samarbejde med Aalborg Universitet. I et
fremadrettet perspektiv ønsker 90 procent af virksomhederne at indgå i udviklings-
partnerskaber. Ca. hver sjette danske cleantechvirksomhed oplyser, at de ønsker
yderligere forsknings- og udviklingssamarbejde med danske offentlige videninstitu-
tioner.
7
”Økonomiske effekter af erhvervslivets forskningssamarbejde med offentlige videninstitutioner”
(2011).
7
Cleantech – guldægget i dansk økonomi, Brøndum & Fliess, oktober 2009.
6
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0021.png
Eksempler på offentlig-private samarbejder på
energiområdet
Vindmølleindustrien indgår i MEGAvind partnerskabet, og der
er mange eksempler på offentlig-privat samarbejde på vindom-
rådet. Vestas, Siemens og andre vindmølleaktører er vigtige
samarbejdspartnere i Det Strategiske Forskningsråds centre
”CORPE” om effektelektronik forankret på Aalborg Universitet
og REWIND om vindmøllers pålidelighed forankret på DTU.
Vestas og IBM er også med i SPIR.
Partnerskabet for Biobrændstoffer med sekretariat hos Dansk
Biotek har Dong Energy, BioGasol, Novozymes og Danisco
samt bl.a. brancheorganisationer som medlemmer.
Innovationsnetværket VE-Net blev etableret i 2006 og er en
national platform, hvor nye energiteknologiske løsninger for
vedvarende energi udvikles. I netværket deltager virksomheder,
deres underleverandører, organisationer samt fremstillingsvirk-
somheder. Aktørerne på området har en bred sammensætning
af forsknings- og videninstitutioner, organisationer, virksom-
heder samt offentlige institutioner med erfaring, knowhow og
kompetencer på tværs af energisystemer og energiteknologier. I
VE-Nets kompetencedatabase står 513 virksomheder og orga-
nisationer, hvoraf 300 er SMV’ere inden for energisektoren.
Den danske energiteknologiske indsats kommer i dag fra forskellige kilder. De
private investeringer udgør i dag 2/3 af den samlede FU&D-indsats ikke mindst
inden for udvikling og demonstration. Flere danske universiteter har specialiserin-
ger inden for et eller flere energiområder. Samarbejdet mellem en større række af
forskellige aktører er afgørende for hastigheden og effektiviteten, hvormed innova-
tionen fører til nye, effektive grønne løsninger.
20
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0022.png
En koordineret indsats
Støttelandskabet i dag
Der findes i dag flere primært nationale, men også europæiske og nordiske ordnin-
ger til støtte for forskning, innovation, udvikling, demonstration og markedsmodning
målrettet energi generelt eller specifikke aspekter af energi. Ordningernes formål er
illustreret i figuren nedenfor.
Figur 9: Energiforskningsprogrammerne
Kilde: Energi 2011: Energistyrelsen m.fl.
Råd, programmer & ordninger på energiområdet
Det Strategiske Forskningsråd (DSF)
blev oprettet i 2004 og har
indtil nu uddelt godt ca. 1 mia. kr. til energiforskning. I 2010 blev der
uddelt ca. 300 mio. kr. til forskningsprojekter inden for energiområdet.
EU:FP7-Energy Energitemaet
støtter forskning, der kan forbedre
og medvirke til at omlægge det nuværende energisystem til et mere
bæredygtigt energisystem med fokus på vedvarende energikilder,
-effektivitet og -lagring samt forsyningssikkerhed. Målet er at øge den
europæiske energisektors konkurrenceevne. Der er afsat 2,3 milliar-
der euro til energiforskning i perioden 2007-2013.
21
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0023.png
EU’s Intelligent Energi
– Europa. EU’s rammeprogram for konkur-
rence og innovation (CIP) ”Intelligent Energi – Europa II” kan give
tilskud til forbedring af markedsbetingelserne for vedvarende energi
og energibesparelser. De regionale midler under EU’s strukturfond
kan yde tilskud til støtte til demonstrationsaktiviteter mv.
ForskEL
støtter forskning, udvikling og demonstration af miljøvenlige
elproduktionsteknologier med en årlig ramme på 130 mio. kr., som
finansieres af PSO-afgiften. ForskEL administreres af Energinet.dk,
som er en offentlig virksomhed, der har ansvaret for den overordnede
energiinfrastruktur.
Green Labs
DK-programmet blev oprettet i 2010 og giver frem til
2012 tilskud til investeringer i test- og laboratoriefaciliteter, der gør
det muligt at få afprøvet klimateknologier under realistiske omstæn-
digheder i stor skala. Green Labs ledes af EUDP-bestyrelsen og
råder over en bevilling på 210 mio. kr. over tre år.
ELFORSK
er et PSO-finansieret program for forskning, udvikling og
demonstration i effektiv energianvendelse med en årlig økonomisk
ramme på 25 mio. kr., som finansieres af PSO afgiften. ELFORSK
administreres af Dansk Energi.
ForskVE-ordningen
er anlægs- og afregningsstøtte til små elpro-
ducerende VE-teknologier som f.eks. bølgeenergi, bioforgasning og
solceller. Ordningen finansieres via PSO-afgiften og udløb i 2011,
men er med energiaftalen af marts 2012 forlænget i 4 år med 25 mio.
kr. årligt sammen med en række andre puljer.
Fornyelsesfonden
har til formål er at understøtte grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, særligt i små og mellemstore virksomhe-
der. Fonden råder over 760 mio. kr. i perioden 2010- 2012. Fordelin-
gen af midler på Fornyesesfondens indsatsområder drøftes politisk
fra år til år. Bestyrelsen for fornyelsesfonden sekretariatsbetjenes af
Erhvervsstyrelsen.
Grønt Udviklings- og Demonstrations Program (GUDP)
har til
formål at skabe bedre sammenhæng mellem anvendt forskning,
udvikling og demonstration af viden inden for områderne fødevarer,
jordbrug, fiskeri og akvakultur. Et af fokusområderne er klima og
energi såsom anvendelse af biomasse til energiformål. Der er i 2012
en bevilling på omkring 214 mio. kr. til programmet.
Højteknologifonden
ledes af en bestyrelse med et selvstændigt se-
kretariat. Den samlede bevilling til Højteknologifonden er på ca. 640
mio. kr. i 2012, men fonden har ikke på forhånd reserveret et beløb til
energiprojekter. Det anslås, at ca. 25 procent af bevillingerne anven-
des inden for dette område.
22
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0024.png
Rådet for Teknologi og Innovation (RTI)
har til formål at styrke den
fremtidige vækst og innovation i erhvervslivet gennem teknologi- og
innovationspolitiske initiativer, herunder også på energiområdet. RTI
sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Forskning og Innovation.
Nordisk Energiforskning
finansieres af de nordiske lande. Det dan-
ske bidrag er ca. 6 mio. kr. årligt.
Nordisk Topforskningsinitiativ
finansieres af de nordiske lande
sammen. På foranledning af de nordiske statsministres beslutning i
2007 om at fremme nordisk topforskning i samarbejde med erhvervs-
livet er der iværksat et nordisk topforskningsprogram inden for energi,
klima og miljø. Nordisk Topforskningsinitiativ bevilger i Danmark ca. 15
mio. kr. årligt.
Nuværende koordinering mellem energiordningerne
Koordinering på bestyrelsesniveau
Der foregår i dag en bred koordinering på tværs af de forskellige energiforsknings-
ordninger på forskellige niveauer. Med oprettelse af EUDP i 2007, som følge af
regeringens energiaftale i 2008, er der i dag to store aktører i bevillingsuddelin-
gen på energiområdet, Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
(EUDP) og Det Strategiske Forskningsråd (DSF). Aktiviteter inden for rammerne af
EUDP koordineres med andre ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller
fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation og erhvervsudvikling på
energiområdet eller energi- og miljøområdet. Med loven om EUDP er der kommet
en klarere arbejdsdeling mellem EUDP og DSF, og det fremgår af lovens bemærk-
ninger, at EUDP forventes at bygge videre på de forskningsresultater, der udvikles
inden for rammerne af DSF. For at sikre denne koordinering holdes der et årligt fæl-
les møde med deltagelse af DSF, EUDP, Green Labs, Højteknologifonden, ForskEL
og ELFORSK.
Koordinering af kvalitetsvurdering
Det fremgår af loven om EUDP, at bestyrelsen skal indhente forskningsfaglig råd-
givning hos DSF i det omfang ansøgningerne indeholder forskning. Det er tilfældet
for en mindre del af ansøgningerne. Efter denne vurdering kan EUDP´s bestyrelse
beslutte, hvilke ansøgninger der skal have bevilling. DSF foretager også efter aftale
med Energinet.dk forskningsfaglig vurdering af de ansøgninger, som indeholder
forskning.
Højteknologifondens ansøgninger kvalitetsvurderes af enkeltforskere udpeget af
Det Frie Forskningsråd.
23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647668_0025.png
Koordinering mellem sekretariaterne
Der er en løbende koordinering mellem de seks danske programmer, der formidler
hovedparten af de offentlige midler til ny energiteknologi. Koordineringen omfatter
eksempelvis koordination mellem sekretariater samt Energinet.dk, Dansk Energi
og Højteknologifonden, rådgivning af potentielle ansøgere, afholdelse af offentlige
arrangementer og tilrettelæggelse af møder og ansøgningsfrister samt koordinering
med hensyn til afgrænsning mellem ordningernes indsatsområder. Endvidere hen-
vises til øvrige ordninger, hvis det er relevant.
Drøftelsen af mere principielle spørgsmål af relevans for sekretariaterne foregår
på et årligt 1�½ dags seminar med deltagelse fra sekretariaterne for DSF, EUDP,
Green Labs DK, Højteknologifonden, ForskEL//ForskVE og ELFORSK samt Nor-
disk Energiforskning. På nogle møder har også sekretariaterne for henholdsvis
GUDP og Fornyelsesfondenden deltaget. Der er etableret en koordineringsgruppe,
som igangsætter de enkelte koordineringsopgaver og aftaler økonomisk fordeling.
Gruppen har skabt overblik og drøftet muligheder, forenkling og harmonisering af
administrative krav m.v. samt skabt overblik over de enkelte ordningers deltagelse
i internationale opslag, ERA-net, Joint Programming, IEAs´s teknologiske samar-
bejdsaftaler (Implementing Agreements m.v.).
Eksisterende koordinationsinitiativer
1. Fælles årlig publikation giver overblik over alle programmer
og projekter, som får støtte
2. Offentlig tilgængelig database over alle energiteknologiske
udviklingsprojekter i Danmark
3. Forskningsfaglige vurderinger på tværs
4. Fælles årligt møde, hvor seks eller flere programmer og råd
mødes. Endvidere årligt møde mellem formænd for energi-
programmerne.
5. Forskningsdag – alle programmer præsenterer sig og udvalg-
te projekter på et fast årligt arrangement
24
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Koordinering af informationsvirksomhed
For at give forskere, virksomheder og beslutningstagere et overblik over igangsatte
aktiviteter er der siden 2007 udgivet en årlig energipublikation. Publikationen er på
dansk og engelsk, og den indeholder en beskrivelse af alle igangsatte energiprojek-
ter, herunder projektets start- og sluttidspunkt, støttebeløb og deltagere. Endvidere
er der oversigter over bevillinger til forskellige teknologier og beskrivelse af nogle af
udfordringerne på energiområdet, hvor de enkelte støtteordninger via deres støtte
har bidraget til en væsentlig udvikling på området.
Publikationen offentliggøres i juni på den årlige EnergiForsk-konference, hvor alle
energiprogrammerne deltager og har informationsstande. Rapporten får i 2012-ud-
gaven et nyt format, idet de nævnte ordninger i fællesskab har udviklet en hjem-
meside, hvor alle interesserede kan hente information om både igangværende og
afsluttede projekter: www.energiforskning.dk. Der udgives fortsat en kortere trykt
rapport.
25