Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1636954_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. april 2016 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 153 (Alm. del)
Kan ministeren redegøre for, om der er risiko for, at de sundhedsfaglige professi-
onsbacheloruddannelser ikke fortsat vil være nationale uddannelser, når
studieordningerne ikke skal godkendes af autorisationsmyndigheden, og vil
ministeren sikre, at der ikke er forskel på uddannelsen alt efter om en sygeplejerske
er uddannet i f.eks. København eller i Aarhus?
Svar
Det ensartede nationale kompetenceniveau fastholdes fremover ved, at målene for
læringsudbytte mv. er fastsat i bekendtgørelsen (inkl. bilag) for hver uddannelse.
Det er i tråd med den beslutning, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene godkender
bekendtgørelse, inkl. bilag, og ikke studieordning.
I bekendtgørelsen fastlægges kravene til dels varighed, fordelingen mellem teori og
praktik (der i mange uddannelser kaldes klinisk uddannelse eller klinisk undervis-
ning), de temaer, der tilrettelægges inden for den enkelte uddannelses første to år,
krav til hvad der fastsættes i studieordningen samt det nationale kompetenceni-
veau for hver uddannelse, som fastsættes som mål for læringsudbytte i form af
viden, færdigheder og kompetencer i bilaget til bekendtgørelsen.
Studieordningen opdeles i en fællesdel og en institutionsdel, jf. reglerne herom i
bekendtgørelse for erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannel-
ser. Kravene til, hvad der skal fremgår af studieordningens fællesdel, fraviges i et
mindre omfang, idet der i de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
arbejdes med begrebet ’temaer’ inden for uddannelsens første to år. Disse temaer
er identiske på tværs af uddannelsesinstitutioner, der udbyder den samme uddan-
nelse. Krav til det konkrete indhold af disse temaer beskrives af de udbydende pro-
fessionshøjskoler i fællesskab.
Reguleringen af den enkelte uddannelse fastsættes i uddannelsesbekendtgørelsen,
som også autorisationsmyndigheden godkender. Den konkrete tilrettelæggelse på
den enkelte professionshøjskole – f.eks. rækkefølgen af temaerne eller den konkre-
te placering af praktikperioder – fastsættes i studieordningen, der udarbejdes af
hver professionshøjskole.
24. maj 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm., om der er risiko for, at de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser ikke fortsat vil være nationale uddannelser, til uddannelses- og forskningsministeren
1636954_0002.png
Det er derfor min vurdering, at der med den nye regulering af uddannelserne er
etableret grundlag for at fastholde det ensartede nationale kompetenceniveau sam-
tidigt med, at uddannelsernes konkrete tilrettelæggelse kan ske fleksibelt, så det
understøtter en god sammenhæng med ændringer på arbejdsmarkedet.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/2