Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1630666_0001.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0002.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0003.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0004.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0005.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0006.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0007.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0008.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0009.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0010.png
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
Den 18. april 2013
AFTALETEKST
Reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
A. Et SU-system der fremmer tidligere færdiggørelse
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er
enige om, at der er brug for en veluddannet arbejdsstyrke og et velfungerende
uddannelsessystem, hvis vi skal styrke dansk økonomi, konkurrenceevne og
jobskabelse. Dette skal understøttes af et velfungerende og effektivt SU-system,
som samtidig sikrer, at unge har mulighed for at en uddannelse uanset opvækst,
social baggrund og forældrenes økonomiske situation.
Aftalen omfatter ti initiativer til reform og målretning af SU-systemet:
1. SU i op til 12 måneder ud over normeret tid til studerende, der starter deres
videregående uddannelse inden for 2 år efter adgangsgivende eksamen
2. Øgede krav i SU systemet til de studerende om fremdrift på videregående
uddannelser
3. Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurser (GSK)
4. Højst fem ungdomsuddannelser med SU
5. Ændret SU til hjemmeboende
6. Afdæmpet regulering af SU i perioden 2014 til 2021
7. Forhøjelse af satsen for fribeløb for SU-modtagere
8. Udbetaling af bonus til studerende, der bliver færdige på under normeret
studietid
9. Øget støtte til befordringsgodtgørelse
10. Opfølgning på EU-domstolens dom i sag C-46/12, L.N.
B. Bedre rammer for en aktiv studiegennemførelse
I forlængelse af aftalen i SU-forligskredsen er partierne bag universitetsloven -
regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre og Det Konservative Folkeparti - endvidere enige om, at der skal stilles
klarere krav både til de studerende og til universiteterne for at sikre en hurtigere
studiegennemførelse.
En hurtigere studiegennemførelse fordrer for det første en aktiv studiekultur samt
gode rammer og færrest mulige barrierer for de studerendes uddannelsesforløb.
For det andet skal universiteterne sikre tilrettelæggelsen af uddannelserne sådan,
at de studerendes muligheder for at gennemføre på normeret tid understøttes.
Aftalen omfatter fire initiativer:
11. Fremme af en aktiv studiekultur gennem obligatorisk tilmelding til fag og
prøver svarende til et fuldt studieår samt afskaffelse af muligheden for at
melde fra til de enkelte prøver
1
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0012.png
12. Etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på anden institution
eller studieskift, øget brug af vinterstart samt bedre overgange mellem
bachelor- og kandidatuddannelser
13. Krav til universiteter om at nedbringe den gennemsnitlige studietid med 4,3
måneder frem mod 2020
14. Mulighed for at indføre en studiestartsprøve på de videregående uddannelser,
som den studerende har to forsøg til at bestå
Der er enighed om, at en række af de nye initiativer skal gælde for alle
videregående uddannelser. Det er derfor hensigten at justere reguleringen for de
øvrige videregående uddannelser tilsvarende for så vidt angår initiativerne om
obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et fuldt studieår (11), merit
ved studieophold på anden institution eller studieskift (12a), øget brug af
vinterstart (12c) og studiestartsprøve (14). Initiativet om større fleksibilitet
mellem bachelor- og kandidatuddannelser gælder desuden for de kunstneriske
uddannelser.
Aftalen ændrer i øvrigt ikke ved eksisterende forligskredse vedrørende de
videregående uddannelser.
Alle initiativer gennemføres inden for institutionernes nuværende økonomiske
ramme.
De administrative omkostninger ved reformen på ca. 15 mio. kr. i 2014 og ca. 20
mio. kr. i de efterfølgende år finansieres indenfor reformen.
Forbedring af de offentlige finanser i 2020
Mia. kr. (2013-pl)
SU begrænses til normeret tid ved studiestart mere
end 2 år efter adgangsgivende
Eksamen
Øgede krav til studerende om fremdrift på studierne
på de videregående uddannelser
Nye rammer på de videregående uddannelser, der
støtter en aktiv studiegennemførelse
Øgede krav til universiteter om forbedringer i
studietiden
Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurser
Højst fem ungdomsuddannelser med SU
Fribeløb, bonus og kilometerpenge
Ændret SU til hjemmeboende
Afdæmpet regulering af SU i perioden 2014-2021
I alt
1,0
0,1
0,2
-0,1
0,3
0,7
2,2
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1. SU i op til 12 måneder ud over normeret tid til studerende der starter
deres videregående uddannelse inden for 2 år efter adgangsgivende eksamen
De væsentligste årsager til, at danske unge afslutter deres uddannelse i en relativt
høj alder sammenlignet med unge i andre lande er, at mange holder flere års pause
mellem den adgangsgivende eksamen og den videregående uddannelse, og at de
bruger ekstra studietid udover det, uddannelserne er normeret til.
Partierne er enige om, at studerende, der starter på deres videregående
uddannelser inden for 2 år efter deres adgangsgivende eksamen, kan modtage SU
op til 12 måneder ud over normeret studietid. Studerende, der påbegynder deres
videregående uddannelse mere end 2 år efter deres adgangsgivende eksamen, vil
kun kunne modtage SU svarende til normeret studietid. Ved studieskift gives der
dog også for denne gruppe mulighed for op til i alt 12 måneders ekstra SU. De
studerende, der fremover alene kan få SU i normeret tid, vil samtidig få udvidet
adgang til SU-lån ud over den kortere SU-periode. De nuværende regler for
dispensation samt tillægsklip fastholdes for alle studerende.
Der gives mulighed for dispensation til ansøgere, som af væsentlige grunde ikke
har haft mulighed for at påbegynde deres videregående uddannelse senest 2 år
efter adgangsgivende eksamen, herunder:
1. Værnepligtstjeneste, herunder tjeneste på værnepligtslignende vilkår
2. Uddannelse med henblik på samt udsendelse som led i forsvarets
internationale operationer
3. Adoption eller barsel
4. Længerevarende sygdom, herunder særlige forhold i tilknytning til et handicap
5. Pasning af nærtstående, som er handicappede, alvorligt syge eller døende
6. Træning til og deltagelse i Olympiske Lege eller Paralympiske Lege som en
Elite- eller Verdensklasseatlet udpeget af Team Danmark
Endelig kan der være helt særlige optagelsesforhold på enkelte uddannelser, som
kan give anledning til dispensation for personer, der uforskyldt bliver ramt. Det
kan være krav om en mindstealder for optagelse (politiuddannelsen) eller små
uddannelser, der alene har optag hvert 2. eller 3. år.
For de enkelte videregående uddannelser, hvor der ikke er et formelt
optagelseskrav om en adgangsgivende eksamen, anvendes samme regel, hvis
ansøgerne har gennemført en adgangsgivende eksamen. Hvis ikke, vil reglen i
stedet være, at den studerende skal starte på en videregående uddannelse inden for
seks år efter afslutning af folkeskolen.
Reglerne træder i kraft for de studerende, der starter første gang på en
videregående uddannelse efter 1. juli 2014. Som en overgangsoverordning vil
studerende med en adgangsgivende eksamen fra 2011 kunne søge optagelse i
2014 efter de eksisterende regler.
Partierne er enige om, at den nuværende 1,08-regel fastholdes.
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
2. Øgede krav i SU-systemet til de studerende om fremdrift på videregående
uddannelser
SU gives til studerende, der er studieaktive, og hvor der er fremdrift i studierne.
Med de nuværende regler får studerende, der er forsinkede eller inaktive, først
stoppet udbetalingen af SU efter 12 måneder. Opfølgningen og vurderingen og
kontrollen af studieaktiviteten er i dag manuel.
Partierne er enige om, at studerende fremover kun kan være 6 måneder forsinket,
før SU-udbetalingen stoppes.
Samtidig skal vurderingen af studieaktivitet fremadrettet ske automatisk. Den
nuværende studieaktivitetskontrol på uddannelsesstederne afløses af en ordning,
hvor udbetalingen af SU sker på baggrund af optjente ECTS-points. Udbetalingen
af SU stopper således automatisk, hvis der ikke er registreret et tilstrækkeligt antal
opnåede ECTS-points.
På visse uddannelser er der studieforløb med fag, der strækker sig over mere end
et semester, hvilket medfører, at ECTS-optjeningen ikke falder jævnt over
studieforløbet. Dette gælder også i forhold til kandidatstuderende på fleksible
ph.d.-forløb. Partierne er enige om, at der skal tages højde for dette ved den
konkrete udformning af den nye ordning.
Reglerne træder i kraft med virkning for studerende, der starter på en
videregående uddannelse efter 1. juli 2016.
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
3. Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurser (GSK)
Mange unge vælger at supplere deres gymnasiale uddannelse med gymnasiale
suppleringskurser, og siden 2006 er både aktiviteter og udgifter steget markant.
Partierne konstaterer, at mange ikke vælger muligheden for kort intensiv
supplering med turbokurser på 3-6 uger. Dermed kommer flere senere i gang med
deres videregående uddannelse, og der udbetales SU til unødigt lange forløb.
Partierne er derfor enige om, at det fremadrettet kun skal være muligt at modtage
SU til GSK på de korte forløb. Samtidig afskaffes muligheden for SU til
deltagelse i hf- og gymnasieenkeltfag for kursister, der i forvejen har en gymnasial
uddannelse.
Kursisterne oppebærer stadig ret til SU til den supplering, de har behov for med
henblik på at opnå adgang til den ønskede videregående uddannelse, hvis
suppleringen afholdes som turbokurser. Samtidig oppebæres ret til SU til
turbokursets fulde varighed.
Reglerne træder i kraft for GSK-forløb igangsat efter 1. juli 2014.
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
4. Højst 5 ungdomsuddannelser med SU
Der er i dag ingen begrænsninger på, hvor mange ungdomsuddannelser de unge
kan påbegynde med SU. Der er dermed ikke et klart incitament til fremdrift og
gennemførelse.
Partierne er enige om at indføre et loft, så unge højst kan få SU til 5
ungdomsuddannelser. Loftet gælder også optagelse af et eventuelt SU-lån.
Det tilskynder unge til at foretage et mere velovervejet studievalg samtidig med,
at loftet fortsat giver mulighed for at foretage nødvendige omvalg.
Partierne er endvidere enige om, at unge, der har påbegyndt 5
ungdomsuddannelser med SU og herefter omfattes af uddannelsespålæg i
kontanthjælpssystemet, skal kunne få dispensation til fortsat at modtage SU.
Partierne er desuden enige i målsætningen om at styrke elevernes
uddannelsesparathed og om, at flere unge skal vælge og gennemføre en
erhvervsuddannelse efter grundskolen, bl.a. via en målrettet vejlednings- og
fastholdelsesindsats og et øget fokus på uddannelsesvalg i folkeskolens udskoling.
Reglerne om et loft på SU til højst 5 ungdomsuddannelser skal gælde
fra
1. januar
2015. I opgørelsen af antallet af påbegyndte ungdomsuddannelser indgår alle
påbegyndte ungdomsuddannelser pr. 1. januar 2015.
Den nye ordning berører ikke SU’en på igangværende ungdomsuddannelser
påbegyndt
før
1. januar 2015.
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
5. Ændret SU til hjemmeboende
I dag er der forskellige regler og støttebeløb for studerende, som bor hjemme,
f.eks. afhængig af, om man er i gang med en ungdomsuddannelse eller en
videregående uddannelse og afhængig af alder og forældres indkomst. Samtidig er
ydelsen for 18-19-årige på en ungdomsuddannelse, der bor hjemme, højere end
den børne- og ungeydelse, som forældrene modtager, indtil deres barn fylder 18
år. Endelig afspejler de nuværende regler for unge, hvis forældre er fraskilte, ikke
de reelle indkomstforhold, som gælder for husstanden f.eks. i forbindelse med nye
ægtefæller mv.
Partierne er enige om, at reglerne for SU til hjemmeboende på
ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser harmoniseres svarende til
børne- og ungeydelsen, så de studerende fremover får et SU-grundstipendium på
893 kr. svarende til satsen for børne- og ungeydelsen til 15-17-årige og et
forældreindkomstafhængigt tillæg på op til 1.586 kr. (2013-niveau). Reglerne for
hjemmeboende bliver dermed ens, uanset om de studerende går på en
ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse.
Partierne er desuden enige om, at forældreindtægten, som SU-stipendiet er
afhængigt af, også skal omfatte indtægten fra en ny ægtefælle eller registreret
partner hos den forælder, hvor den unge bor. Indkomstaftrapningen udvides til at
omfatte samlevere, i det omfang der kan udvikles en afgrænsning, som kan
håndteres administrativt og understøttes systemmæssigt.
Indkomstgrænsen for, hvornår der kan opnås det maksimale SU-tillæg, forhøjes
fra ca. 314.000 kr. til 325.000 kr. (2011-niveau). Samtidig ændres aftrapningen af
forældretillægget fra tidligere 670.000 kr. til 550.000 kr. (2011-niveau), således at
SU-tillægget aftrappes i indkomstintervallet ca. 325.000-550.000 kr. (2011-
niveau).
Betingelserne for, hvornår man betragtes som henholdsvis hjemmeboende eller
udeboende, ændres ikke.
De ændrede regler træder i kraft for hjemmeboende, som starter på en ny
uddannelse fra 1. juli 2014.
Af hensyn til udviklingen af den systemmæssige understøttelse af den ændrede
SU til hjemmeboende er partierne enige om, at der fra 1. juli 2014 til 1.juli 2015
etableres en overgangsordning, hvor de nuværende satser for grundstipendiet for
hjemmeboende på ungdomsuddannelserne sænkes fra 1.274 kr. pr. måned til 893
kr. pr. måned (2013-niveau) og satsen for hjemmeboende på de videregående
uddannelser sænkes fra 2.860 kr. pr. måned til 2.479 kr. pr. måned (2013-niveau).
Harmoniseringen af reglerne for SU til hjemmeboende på ungdomsuddannelserne
og de videregående uddannelser, ændringerne i opgørelsen af forældreindtægten
samt ændret aftrapning træder i kraft 1. juli 2015.
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
6. Afdæmpet regulering af SU i perioden 2014 til 2021
I dag sættes SU-beløbet hvert år automatisk op med en takt, som typisk vil være
højere end, hvad der gælder for f.eks. arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp,
førtidspension og folkepension.
Partierne er enige om, at SU’en i perioden 2014-2021 reguleres med
satsreguleringsprocenten minus den afdæmpede regulering i medfør af
skattereformen fra juni 2012 fremrykket 2 år.
Ordningen træder i kraft fra 1. januar 2014.
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
7. Forhøjelse af satsen for fribeløb for SU-modtagere
Studerende på videregående uddannelser kan i dag modtage SU sideløbende med,
at de har en indkomst på op til 9.043 kr. pr. måned (2013-niveau). Overstiges
denne grænse for fribeløb, vil den studerende efterfølgende få et
tilbagebetalingskrav.
Partierne er enige om at forhøje satsen for det laveste fribeløb med 1.500 kr. pr.
måned for studerende på de videregående uddannelser i 2014 og 2.500 kr. pr.
måned fra 2015 og frem. Dermed får de studerende frihed til at tjene ekstra penge,
men inden for en ramme, hvor omfanget af erhvervsarbejde ikke forventes at øges
så meget, at det i sig selv medfører forlængelse af studietiden.
Forhøjelsen skal ses i sammenhæng med reformens øvrige initiativer, der fremmer
en aktiv studiekultur og træder i kraft 1. januar 2014.
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
8. Udbetaling af bonus til studerende, der bliver færdige på under normeret
studietid
Partierne ønsker at give alle studerende en tilskyndelse til at yde en særlig indsats
på uddannelsen.
Partierne er derfor enige om at indføre en kontant bonus til hurtige studerende på
de videregående uddannelser. Bonussen udbetales som stipendium på 2.877 kr. -
svarende til halvdelen af SU-stipendiet til udeboende på videregående uddannelser
(5.753 kr. i 2013) - for hver måned den studerende færdiggør studiet hurtigere end
normeret tid.
Ordningen træder i kraft 1. januar 2016.
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
1630666_0021.png
9. Øget støtte til befordringsgodtgørelse
Studerende kan i dag søge om befordringsgodtgørelse efter en kilometersats, hvis
der ikke er offentlig transport på hele eller dele (mindst 24 kilometer) af
strækningen mellem bopæl og uddannelsessted, eller hvis rejsetiden bliver
væsentligt forlænget med offentlig transport.
Godtgørelsen udbetales månedsvis og kun ved strækninger over 24 kilometer –
dog udbetales der også godtgørelse til de første 24 kilometer, men der er en
egenbetaling på 587 kr. pr. måned. Kilometerpenge er skattepligtig indkomst.
Partierne er enige om at justere ordningen på tre måder, så der bliver bedre adgang
for flere:
Egenbetalingen på 587 kr. fjernes
Der udbetales kun godtgørelse til den rejsedel, som overstiger 24 kilometer
dagligt
Kilometersatsen øges fra 13,59 kr. til 17,22 kr.
Når der ikke udbetales godtgørelse til de første 24 kilometer, kan der fortsat siges
at være egenbetaling. Denne svarer til ca. 413 kr. og er således mindre end de
nuværende 587 kr.
Den nye ordning giver lettere adgang for dem med kortere afstand til uddannelsen,
da den gældende egenbetaling kræver mindst 43 kilometer daglig transport.
Ordningen træder i kraft 1. januar 2016.
Dette ændrer ikke ved eksisterende forligskredse på transportområdet.
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
10. Opfølgning på EU-Domstolens dom i sag C-46/12 L.N.
EU-Domstolen har afsagt dom i sag C-46/12, L.N. Konsekvensen af dommen er,
at EU- og EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at
studere, i modsætning til den hidtidige praksis og den danske opfattelse, har ret til
SU, hvis de samtidig har status som arbejdstagere.
Partierne lægger til grund, at den gældende praksis i Danmark er, at den
studerende som udgangspunkt skal have beskæftigelse i mindst 10-12 timer
ugentligt for at opnå status som arbejdstager. Der er dog altid tale om en konkret
vurdering.
Danmark har under skiftende regeringer forfulgt en aktiv politik i relation til sager
vedrørende studiestøtte ved EU-Domstolen. Danmark har således gennem de
senere år støttet bl.a. Tyskland i en række sager om studiestøtte ved EU-
Domstolen for at sikre muligheden for at kunne opretholde et krav om tilknytning
til betalerlandet som betingelse for studiestøtte i tilfælde, hvor den studerende
ønsker at medtage SU til studier i et andet EU-land end betalerlandet. Danmark vil
fortsætte en sådan aktiv linje fremadrettet.
Opfølgning
Partierne konstaterer, at dommen medfører merudgifter til SU, og tager til
efterretning, at regeringen vil indarbejde det nuværende skøn på 200 mio. kr. efter
skat og tilbageløb på de kommende finanslove. Partierne er enige om at følge
udviklingen, og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser vil fremlægge en årlig status for udviklingen i antallet af EU- og
EØS-borgere, der modtager SU i kraft af status som arbejdstagere og udgifterne
hertil, og ministeren vil på den baggrund mødes med forligskredsen.
Såfremt udviklingen afviger væsentligt fra det forudsatte, forpligter partierne sig
til i forligskredsen at sikre finansiering inden for SU-området og iværksætte
relevante værnsinitiativer.
I den forbindelse vil Danmark arbejde aktivt i enhver relevant europæisk
sammenhæng for at fremme forudsætningerne for at opretholde det nuværende
danske SU-system.
I sidste ende forpligter partierne sig om nødvendigt til at omlægge SU-systemet.
Partierne tager til efterretning, at kravet til de videregående uddannelsers relevans
for det danske arbejdsmarked er skærpet med det nye akkrediteringssystem.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser vil endvidere
følge udviklingen i de videregående uddannelsesinstitutioners udbud og
optagemønster med henblik på politisk opfølgning, hvis der viser sig at opstå en
utilsigtet adfærd hos institutionerne som konsekvens af dommen. Forligskredsen
vil blive orienteret som led i den årlige status.
Administration og kontrol
Partierne er enige om, at der som led i opfølgning på dommen indføres en skærpet
administrativ praksis, der har til formål at undgå misbrug. Der etableres en
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
administration, der hver måned med input fra e-indkomstregisteret automatisk
kontrollerer, at EU- og EØS-borgere, der modtager SU med henvisning til status
som arbejdstagere, fortsat har status som arbejdstagere i Danmark. Det betyder, at
indkomsten skal have et sådant omfang, at den studerende som udgangspunkt skal
have beskæftigelse i mindst 10-12 timer ugentligt, jf. ovenfor. For de personer,
hvis indkomst ikke fremgår af e-indkomstregisteret, tilrettelægges et særskilt
kontrolforløb.
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
11. Aktiv studiekultur gennem obligatorisk tilmelding til fag og prøver
svarende til fuldt studieår (60 ECTS-point)
Universiteterne får fremover pligt til at sikre, at samtlige studerende hvert studieår
bliver tilmeldt uddannelsens fag og prøver svarende til 60 ECTS-point. I
forbindelse med tilmelding til fagene bliver den enkelte studerende automatisk
tilmeldt de prøver, som knytter sig til de enkelte fag. For kandidatstuderende på
fleksible ph.d.-forløb kan ph.d.-aktiviteten indgå i aktivitetskravet.
Som noget nyt afskaffes de studerendes mulighed for at foretage afmelding fra de
enkelte prøver, medmindre der foreligger usædvanlige forhold, f.eks.
dokumenteret sygdom, barsel eller lignende. Dispensation gives efter ansøgning
fra den studerende.
For at styrke mulighederne for at indhente forsinkelser eller tage yderligere ECTS
ønsker partierne en væsentlig forøgelse af universiteternes udbud af sommerkurser
på alle institutionernes hovedområder frem mod 2020. Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser vil følge udviklingen i universiteternes
sommerkurser og årligt udarbejde en oversigt over de udbudte kurser. I
forlængelse heraf forpligter Ministeriet sig til at følge op i forhold til de enkelte
universiteter, hvis der måtte være behov herfor.
Partierne lægger desuden vægt på, at der som en integreret del af den faglige
vejledning på alle niveauer indgår information og vejledning om
karrieremuligheder, så de studerende ikke bliver forsinket på grund af tvivl om
jobmuligheder mv.
Initiativet træder i kraft 1. juli 2014.
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
12. Bedre rammer for gennemførelse af uddannelserne
12a. Ny meritpraksis for at undgå dobbeltuddannelse
Næsten hver femte, der fuldfører en videregående uddannelse, har skiftet
uddannelse i løbet af studietiden. Studerende har i dag ikke pligt til at søge merit
for allerede beståede fag, hvor dette er muligt, når de søger om studieskift, eller
når et uddannelsesforløb genoptages. En studerende, der skifter studie eller
genoptager et uddannelsesforløb, kan dermed komme til at gennemføre fag, som
allerede er bestået.
Partierne finder, at dobbeltuddannelse bør undgås. Det koster både tid og penge
for den studerende og for samfundet.
Partierne er derfor enige om, at alle, der søger optagelse på en videregående
uddannelse som følge af studieskift eller genoptagelse af tidligere
uddannelsesforløb mv., fremover skal oplyse, hvilke fag de tidligere har bestået på
samme niveau. Universiteterne forpligtes til at vurdere, om fagene kan erstatte et
eller flere fag på den nye uddannelse.
Partierne er enige om at indføre automatisk merit for alle forhåndsgodkendte
studieophold, herunder projektorienterede forløb, i Danmark eller i udlandet. Hvis
der er behov for at ændre i den forhåndsgodkendelse, som den studerende har fået
af hjemuniversitetet, eksempelvis hvis værtsinstitutionen alligevel ikke udbyder
det eller de forhåndsgodkendte fag, skal den studerende sammen med
hjemuniversitetet forpligtes til at finde et eller flere alternative fag svarende til
omfanget på de forhåndsgodkendte fag, der ligeledes kan meriteres ind i den
samlede uddannelse. Dette forudsat, at den studerende består fagene.
Universiteterne skal løbende offentliggøre statistik for meritafgørelser på deres
hjemmesider.
Initiativet træder i kraft 1. juli 2014.
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
12. Bedre rammer for gennemførelse af uddannelserne
12b. Supplering efter optagelse på kandidatuddannelse
Der har efter partiernes opfattelse udviklet sig en uheldig praksis på
universiteterne, hvor suppleringsaktiviteterne for at opfylde adgangskrav til
kandidatuddannelserne har fået et utilsigtet og for stort omfang.
Supplering mellem bacheloruddannelser, herunder
professionsbacheloruddannelser, og kandidatuddannelser afskaffes, sådan at det i
højere grad end i dag bliver muligt at blive optaget på en kandidatuddannelse uden
krav om faglig supplering, hvis den pågældende ansøger har en beslægtet
bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. Universiteterne kan
undtagelsesvist stille krav om supplering i enkelte vigtige fag. Forudsætningen er,
at suppleringen finder sted sideløbende med, at den studerende har påbegyndt sit
kandidatforløb.
Universiteterne fastsætter som hidtil selv adgangskravene til deres
kandidatuddannelser og vil dermed fortsat være garant for fagligheden i
forbindelse med optagelse. Universiteterne skal hver for sig og i fællesskab i deres
opbygning af bacheloruddannelserne blive bedre til at give de studerende flere
valgmuligheder, sådan at uddannelsen giver direkte adgang til flere
kandidatuddannelser, også på andre universiteter.
Partierne lægger vægt på, at en afskaffelse af supplering ikke må begrænse
optaget på kandidatuddannelserne. For at sikre den størst mulige gennemsigtighed
skal Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser følge op
på optaget på kandidatuddannelserne, samt sikre offentliggørelse af oplysninger
om antal ansøgere, optagne og afviste på kandidatuddannelserne.
Universiteterne skal udvikle flere kandidatuddannelser, der er mere målrettede
professionsbachelorer, sådan at professionsbachelorer kan optages direkte og uden
supplering. I udviklingsarbejdet er det afgørende, at universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakademierne indgår i et tæt samarbejde for at
skabe større faglig sammenhæng mellem uddannelserne, herunder også i forhold
til en eventuel tilpasning af professionsbacheloruddannelserne.
Initiativet har virkning for studerende, der optages på en kandidatuddannelse fra
studieåret 2014-2015 eller senere.
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
12. Bedre rammer for gennemførelse af uddannelserne
12c. Mulighed for vinteroptag og øget brug af vinterstudiestart på de
videregående uddannelser
Vinteroptag og -studiestart giver den studerende mulighed for at begynde på en
uddannelse et halvt år tidligere, end hvis der kun er optag og studiestart om
sommeren.
De videregående uddannelsesinstitutioner skal derfor have en generel mulighed
for vinteroptag, og institutionerne opfordres til øget brug af vinterstudiestart på de
uddannelser, hvor det er relevant og passer ind i uddannelsernes opbygning.
Partierne forventer en væsentlig forøgelse af det samlede antal studerende med
vinterstart i de kommende år.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser vil årligt
følge udviklingen.
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
12. Bedre rammer for gennemførelse af uddannelserne
12d. Større fleksibilitet mellem bachelor- og kandidatuddannelse
(bachelorhegn)
Partierne vil sikre, at der er den størst mulige fleksibilitet mellem overgangen fra
bachelor- til kandidatuddannelse. Det skal medvirke til, at de studerende kan
gennemføre deres uddannelse på kortere tid. I dag venter nogle
bachelorstuderende et halvt eller et helt år på at starte på en kandidatuddannelse,
selvom de kun mangler få ECTS-point i at have afsluttet bacheloruddannelsen.
Partierne er enige om, at en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse er
selvstændige uddannelser, men at det for bachelorstuderende skal være muligt at
tage fag på op til 30 ECTS-point på den tilsvarende kandidatuddannelse, uden at
der er særlige omstændigheder.
Initiativet træder i kraft 1. juli 2014.
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
13. Krav til universiteter om nedbringelse af den gennemsnitlige studietid
Studietiden på universitetsuddannelserne var i 2011 i gennemsnit på 6,1 år. Det er
mere end 1 år længere end den normale normerede tid. Der er samtidig store
forskelle i studietid på sammenlignelige uddannelser på forskellige universiteter.
Partierne er derfor enige om at gennemføre en ændring af den del af
universiteternes uddannelsesbevilling, der gives som færdiggørelsesbonus.
Formålet er at give universiteterne en økonomisk tilskyndelse til at nedbringe den
gennemsnitlige studietid med 4,3 måneder frem mod 2020 som et led i processen
hen imod, at en universitetsuddannelse i udgangspunktet gennemføres på
normeret tid.
Det er aftalt, at en andel af universiteternes færdiggørelsesbonus på 930 mio. kr. i
2020 gøres betinget af studietidsforbedringer. Hvis universiteterne samlet når
målet, vil de få udbetalt hele den andel af færdiggørelsesbonussen, der gøres
betinget studietidsreduktionen. Hvis universiteterne omvendt ikke opnår
studietidsforbedringen på 4,3 måneder, vil det udløse mindre bevilling.
Universiteterne får dermed en økonomisk tilskyndelse til at prioritere gode
uddannelsesforhold og bedre studietilrettelæggelse.
Hvert universitet får et måltal afhængig af deres niveau i 2011, hvor studietiderne
varierede fra 6,6 år til 5 år. Ordningen indfases gradvist fra 2015, så hvert
universitet får tid til at gennemføre relevante studietidsreducerende tiltag.
Forslaget skal ses i sammenhæng med de nye instrumenter, som universiteterne
får.
Den øvrige andel af den hidtidige færdiggørelsesbonus udbetales efter samme
principper som hidtil.
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil sende de væsentligste aftaler, forlig, beretning og betænkninger vedrørende lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) fra år 2000 og frem til i dag, til uddannelses- og forskningsministeren
14. Studiestartsprøve
Nogle studerende melder sig ind på studier uden reelt at påbegynde dem. De
videregående uddannelsesinstitutioner skal have de nødvendige instrumenter til at
fremme en aktiv studiekultur og imødegå eventuelt SU-snyd.
Partierne er derfor enige om at give de videregående uddannelsesinstitutioner
mulighed for at indføre en studiestartsprøve ved uddannelsens begyndelse, hvor
den studerende har to prøveforsøg til at bestå. Studiestartsprøven afholdes på
uddannelser, hvor det er relevant, med det formål at afklare, om de studerende, der
er indskrevet, reelt har påbegyndt uddannelsen. Ministeren for Forskning
Innovation og Videregående Uddannelser fastsætter de nærmere regler for,
hvornår prøven skal være bestået, idet partierne er enige om, at prøven skal være
bestået tidligt på 1. semester. Hvis prøven ikke bestås, udskrives den studerende af
uddannelsen. Studiestartsprøven optræder ikke på eksamensbeviset.
Institutionen kan tillade yderligere forsøg, hvis der foreligger usædvanlige
forhold.
20