Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1625481_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del endeligt svar på spørgsmål 63
Offentligt (01)
Notat
Bedre igennem uddannelserne
Bilag 35b
reform af SU-systemet
Supplerende opgørelse i forhold til forhøjelse af det laveste fribeløb på de vi-
deregående uddannelser
En afskaffelse af fribeløbsgrænsen forventes at øge udgifterne til SU med ca. 1.
mia. kr. efter tilbageløb af skatter og afgifter.
Udgifterne kan henføres til følgende effekter (før tilbageløb af skatter og afgifter):
Fald i tilbagebetaling af SU.
Tab på 134 mio. kr., svarende til det beløb der i
2012 kom ind som følge af indkomstkontrolkrav, det vil sige personer, der be-
taler SU tilbage på grund af for høj indkomst.
Færre fravælger SU-klip:
Tab af 185 mio. kr. fra fravalgt SU , da studerende
ved en afskaffelse af fribeløbsgrænsen ikke længere forventes at fravælge SU.
De 185 mio. kr. svarer til 2/3 af værdien af fravalgsklippene i 2012. At den
sidste tredjedel ikke regnes med skyldes, at den andel af de fravalgte klip i dag
gemmes og anvendes senere på studierne.
Flere søger SU som følge af ingen fribeløbsgrænse:
Omkostninger til at flere
studerende vælger at få SU, når der ikke er en fribeløbsgrænse. Disse udgifter
estimeres til ca. 1.620 mio. kr., svarende til at de 13,5 pct. af bachelorstude-
rende, som i dag ikke søger stipendier, skal have stipendier (650 mio. kr.), og
de 25,1 pct. af kandidatstuderende, som i dag ikke søger stipendier, skal have
stipendier (970 mio. kr.).
Provenu ved øget fribeløbsgrænse opdelt på øgede udgifter til SU og arbejds-
udbudseffekter.
I tabel 1 nedenfor er provenuet ved en øget fribeløbsgrænse opdelt i henholdsvis
øgede udgifter til SU og arbejdsudbudseffekten. Det er endvidere anført hvor man-
ge timer en studerende kan arbejde om ugen, hvis vedkommende aflønnes med
henholdsvis 120 kr./timen og 140 kr./timen. De 120 kr./timen svarer til lønningerne
til studentermedhjælpere i staten.
Skønnene er behæftet med nogen usikkerhed.
26. marts 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref.-nr.
13/004181-79
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige effekt på den offentlige saldo, til uddannelses- og forskningsministeren
1625481_0002.png
Tabel 1. Effekt af ændringer af fribeløbet opdelt på SU-udgifter og arbejdsudbuds-
effekter
Mio. kr., 2013 pl.
2014
Forhøjelse
pr. måned
500 kr.
1.000 kr.
1.500 kr.
2.000 kr.
2.500 kr.
3.000 kr.
5.000 kr.
9.235 kr.
Intet
fribeløb
Timer
/uge
17-20
18-21
19-22
20-23
21-24
22-25
25-29
33-38
SU
-31
-62
-92
-146
-200*
-254*
-469*
-924*
-1.027*
Arb.
udbud
36
73
109
145
167*
181*
213*
213*
213*
I alt
6,0
11,0
16,0
-1,0
-32*
-72*
-256*
-711*
-814*
SU
-36
-72
-108
-171
-234*
-297*
-549*
-1.082*
-1.203*
2020
Arb.
udbud
42
85
127
170
196*
212*
249*
249*
249*
I alt
7,0
13,0
19,0
-1,0
-38*
-85*
-300*
-833*
-953*
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Note. Differencer mellem delmængde og sum skyldes afrundinger
(*) Det bemærkes, at der i beregningerne ikke er indregnet negative konsekvenser i
forhold til arbejdsudbuddet i form af eventuelle studietidsforlængelser som følge af
det øgede arbejdsudbud under studierne.
Det vurderes, at forhøjelser af fribeløbet på op til cirka 2.000 kr. isoleret set ikke
vil føre til væsentlig forlængelse af studietiden, mens der forventes tiltagende stu-
dieforlængende effekter ved forhøjelser over 2.000 kr.
Desto større forhøjelse af fribeløbsgrænsen, desto forholdsmæssigt større forlæn-
gelse af studietiden kan forventes. Den samlede arbejdsudbudsvirkning ventes fort-
sat at være positiv, men store forhøjelser af fribeløbet må forventes i et vist omfang
at føre til højere ufaglært og lavere faglært/uddannet arbejdsudbud.
Side
2/2