Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1625480_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. april 2016 har udvalget efter ønske fra MF Mai Mercado stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 125 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for den årlige effekt på den offentlige saldo ved hver af
følgende ændringer af SU-systemet, hvor effekten ved hvert enkelt initiativ beskri-
ves særskilt:
- En afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU for hjemmeboende og
en afskaffelse af fribeløbet.
- En afskaffelse af SU'en for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen
for alle andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet.
- En fuldstændig afskaffelse af SU’en og en afskaffelse af fribeløbet.
Svar
Det skal indledningsvis bemærkes, at flere af forslagene indebærer væsentlige æn-
dringer af SU-systemet, og der er væsentlige overlap mellem provenuer i forslage-
ne. Der er endvidere overlap ift.
Reform af SU-systemet og rammerne for studie-
gennemførsel
(2013), og der er kun delvist taget højde for virkningerne af denne.
Der er generelt ikke foretaget beregninger af ændring af adfærd i effekterne på den
offentlige saldo af de initiativer, spørgeren beder om en redegørelse for. Samlet set
- og henset til at flere af forslagene indebærer meget store ændringer i SU-systemet,
der potentielt kan have væsentlige adfærdsmæssige ændringer - er det således vur-
deringen, at beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed.
En afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU for hjemmeboende og
en afskaffelse af fribeløbet
Hvis det
6. SU-år afskaffes,
skønnes det at indebære en besparelse ved uændret
adfærd på ca. 320 mio. kr., hvilket svarer til ca. 170 mio. kr. efter skat og tilbageløb
(2016 pris- og lønniveau).
Provenuskønnet skal ses i lyset af, at der i forbindelse med
Reform af SU-systemet
og rammerne for studiegennemførsel
(2013) er stillet krav til universiteterne om
nedbringelse af den gennemsnitlige studietid svarende til 4,3 måneder frem mod
2020.
Det skønnede provenu ved at afskaffe det 6. studieår har dermed væsentlig overlap
med SU-reformens virkning på den offentlige saldo.
26. april 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/011593-06
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige effekt på den offentlige saldo, til uddannelses- og forskningsministeren
1625480_0002.png
Provenuet ved at
fjerne SU-stipendier for hjemmeboende
i både ungdoms- og vide-
regående uddannelser - og uanset SU-modtagerens alder - skønnes ved uændret
adfærd årligt at udgøre ca. 2.190 mio. kr. svarende til ca. 1.320 mio. kr. efter skat og
tilbageløb (2016 pris- og lønniveau).
I forbindelse med SU-reformarbejdet i 2013 blev der udarbejdet beregninger af de
økonomiske konsekvenser ved at
afskaffe fribeløbsgrænsen.
På baggrund af ved-
lagte bilag, som blev udleveret i forbindelse med SU-reformarbejdet (og vedlagt
som bilag til svar af 4. marts 2014 på FIV alm. del spørgsmål 63), er den årlige ud-
gift (inklusiv arbejdsudbudseffekt og efter tilbageløb af skatter og afgifter) ved at
afskaffe fribeløbsgrænsen ved de nuværende fribeløbssatser beregnet i 2016-pris og
lønniveau til ca. 810 mio. kr. i 2014 og 950 mio. kr. i 2020.
Det bemærkes, at den skønnede udgift ved at afskaffe fribeløbet eksempelvis har et
overlap med en afskaffelse af det 6. studieår. Udgiften vil således blive mindre.
Tabel 1.
Provenu ved en afskaffelse af det 6. års ekstra SU, en afskaffelse af SU for hjemmeboende og en
afskaffelse af fribeløbet
Mio. kr.
2016-prisniveau
Afskaffelse af det 6. års ekstra SU
Afskaffelse af SU til hjemmeboende
Afskaffelse af fribeløbet
1)
Provenu
før tilbageløb af skatter og afgifter
320
2.190
Provenu
efter tilbageløb af skatter og afgifter
170
1.320
-810 til -950
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Anm.: Effekterne er opgjort separat. Der er overlap mellem Afskaffelse af fribeløbet og Reform af SU-systemet og
rammerne for studiegennemførsel, samt overlap mellem afskaffelse af det 6. års ekstra SU og afskaffelse af
fribeløbet. På grund af overlap i forslagene er det ikke muligt at lægge forslagenes provenuer sammen. Provenu-
skønnet tager ikke højde for ændret adfærd.
1)
Effekt ved nuværende fribeløbssatser inkl. arbejdsudbudseffekt.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
En afskaffelse af SU'en for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen for alle
andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet
Udgiften til
stipendier på kandidatuddannelserne
i 2015 udgjorde 3.300 mio. kr.
(2016 pris- og lønniveau), hvilket svarer til 1.750 mio. kr. efter skat og tilbageløb og
ved uændret adfærd.
En
halvering af alle andre SU-modtageres stipendier,
baseret på stipendieudgiften
i 2015, udgør en besparelse på 8.820 mio.kr. (2016 pris- og lønniveau), hvilket
svarer til 4.900 mio. kr. efter skat og tilbageløb og før adfærd.
En
afskaffelse af fribeløbet,
efter at stipendier til kandidatuddannelserne er afskaf-
fet og alle andre får en halvering af stipendiesatsen, skønnes med en betydelig
usikkerhed at indebære en udgift på ca. 200 mio. kr. (2016 pris- og lønniveau) som
følge af, at der ikke længere vil være indtægter fra indkomstkontrolkrav, og at flere
vil søge om SU på bacheloruddannelserne. Efter skat og tilbageløb og ved uændret
adfærd vil udgiften udgøre ca. 100 mio.kr.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige effekt på den offentlige saldo, til uddannelses- og forskningsministeren
1625480_0003.png
Det kan bemærkes, at det skønnede provenu har overlap til
Reform af SU-systemet
og rammerne for studiegennemførsel
(2013). Eksempelvis afdæmpet regulering af
SU-satserne.
Tabel 2.
Provenu ved en afskaffelse af SU'en for alle kandidatstuderende, en halvering af satsen for alle
andre SU-modtagere og en afskaffelse af fribeløbet
Mio. kr.
2016-prisniveau
Afskaffelse af SU til kandidatuddannelse
Halvering af satsen for alle andre
Afskaffelse af fribeløbet
1)
3.300
8.820
-200
1.750
4.900
-100
Provenu
før tilbageløb af skatter og afgifter
Provenu
efter tilbageløb af skatter og afgifter
Anm.: Provenuskønnet tager ikke højde for ændret adfærd
1)
Effekt efter afskaffelse af SU til kandidatuddannelse og halvering af satsen for alle andre.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
En fuldstændig afskaffelse af SU’en og en afskaffelse af fribeløbet
En
afskaffelse af SU-stipendier
vil, jf. FL2016, indebære en besparelse på ca.
20.600 mio. kr., hvilket svarer til ca. 11.360 mio. kr. efter skat og tilbageløb og før
adfærd (2016 pris- og lønniveau).
I det omfang en afskaffelse af SU indebærer et generelt lavere uddannelsesniveau,
vil det have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det er forudsat, at der med spørgsmålet ikke menes, at SU-lån afskaffes.
En afskaf-
felse af fribeløbet
har ingen betydning, hvis SU afskaffes.
Tabel 3.
Provenu ved en afskaffelse af SU’en og en afskaffelse af fribeløbet
Mio. kr.
2016-prisniveau
Afskaffelse af SU
Afskaffelse af fribeløbet
20.600
.
11.360
.
Provenu
før tilbageløb af skatter og afgifter
Provenu
efter tilbageløb af skatter og afgifter
Anm.: Provenuskønnet tager ikke højde for ændret adfærd
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
3/3