Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1613743_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 108
Ministeren bedes kommentere henvendelsen og de konkrete spørgsmål vedrørende
praktikkens placering på pædagoguddannelsen fra Pædagogstuderendes
Landssammenslutning (PLS), jf. UFU alm. del - bilag 104.
Svar
I henvendelsen fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) udtrykkes
bekymring for læringsaspektet, relationsdannelsen og lønnen i de lange praktikpe-
rioder på 30 ECTS-point, som indeholder sommerperioden.
Først og fremmest har jeg stor forståelse for, at de studerende ønsker at få så meget
læring som muligt ud af praktikken.
I forbindelse med reformen af pædagoguddannelsen i 2013 og studiestart i 2014
var der bred opbakning, herunder fra PLS, til, at der skulle være større vekselvirk-
ning imellem teori og praksis.
Derfor blev der blandt andet indført en fjerde praktikperiode i sammenhæng med
bachelorprojektet. For at få plads til den ekstra praktikperiode i 7. semester er de to
lange, lønnede praktikperioder på hver 30 ECTS-point placeret med start i 3. og 5.
semester. Det medfører, at nogle af de lange praktikperioder indeholder sommer-
perioden.
Professionshøjskolerne oplyser, at ret få praktiksteder har lukket i sommerperio-
den. Mange steder er aktiviteterne neddroslet, men det betyder ikke, at der ikke er
et læringsudbytte for de studerende i praktik i denne periode. Faktisk kan det give
en anden læring og mere individuel relationsdannelse, at der er færre børn at tage
vare på.
Med den nye pædagoguddannelse er fokus på læring i praktikken i det hele taget
blevet skærpet. Der er indført kompetencemål for de tre første praktikperioder,
som de studerende skal vejledes efter og demonstrere, at de opfylder ved tre afslut-
tende praktikprøver.
Jeg vil gerne understrege, at læringsudbyttet af de lange praktikperioder i pæda-
goguddannelsen skal være det samme, uanset hvornår disse er placeret.
29. marts 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/008456-04
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om kommentar til henvendelsen og de konkrete spørgsmål vedrørende praktikkens placering på pædagoguddannelsen fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS), til uddannelses- og forskningsministeren
1613743_0002.png
Jeg vil dog ikke afvise, at der kan være lokale udfordringer i forhold til tilrettelæg-
gelsen af de lange praktikperioder. Professionshøjskolerne har oplyst, at man i
2016 gennemfører en evaluering med særlig fokus på læringsmæssige udfordringer
hen over sommerperioden. Ministeriet vil følge op på denne evaluering primo 2017.
I forhold til spørgsmålet om løn- og ansættelsesvilkår i de lønnede praktikperioder
henviser jeg til arbejdsmarkedets parter, herunder de overenskomster, der gælder
for de respektive beskæftigelsesområder.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/2