MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. juni 2016
2015-6820
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. november 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal give
en supplerende
besvarelse
af. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 95:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan omkostningerne ved at gennemføre
den særlige renovering af motorer m.v. i IC4/IC2-togsættene, jf. DSB’s i delårs-
rapport for 1.-3. kvartal 2015, indgår i den resterende aktstykkeramme til
IC4/IC2, idet det fremgår af Prose-rapporten (resumerapportens punkt 3.3.6.),
at der alene er 111,2 mio. kr. tilbage af bevillingen, som skal dække den annon-
cerede renovering af powerpacks, renovering af aksellejer m.v. samt andre ulø-
ste konstruktionsændringer.
Supplerende svar:
I forbindelse med besvarelsen af TRU alm. del – spm. 95 vedrørende motorre-
novering af IC4 og håndteringen af denne i forhold til aktstykkerammen oply-
ste jeg, at udvalget fra DSB ville modtage en samlet redegørelse vedrørende
behovet for motorrenoveringen og den regnskabsmæssige håndtering heraf
samt de resterende midler på aktstykkerammen.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Transport- og Bygningsministeriet har bedt
Rigsrevisionen om bemærkninger i forhold til, hvorvidt udgifterne til motorre-
noveringen skal afholdes inden for eller uden for aktstykkerammen. Rigsrevisi-
onen har svaret følgende:
”Rigsrevisionen kan på nuværende tidspunkt ikke ud fra det fremsendte mate-
riale tage konkret stilling til, om den påtænkte renovering bør afholdes inden
for eller uden for aktstykket. Rigsrevisionen har på nuværende tidspunkt ikke
haft mulighed for at drøfte sagen med DSB eller medrevisor Ernst & Young.
Vi kan oplyse, at Rigsrevisionen planlægger at gennemføre en opfølgningsrevi-
sion - forventeligt i september/oktober 2016 - om opfyldelsen af kvalitets- og
funktionalitetskravene i aktstykkerne vedrørende IC4/IC2-togene i DSB. ”