MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2015
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 93:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at DSB i delårsrapporten for 1.-
3. kvartal 2015 oplyser, at uafhængigt af Prose-rapportens undersøgelse af
IC4/IC2’s powerpacks ”har DSB konstateret et behov for en renovering af mo-
torer m.v. i konsekvens af, at IC4- og IC2-togsættene har kørt mindre og i et
andet kørselsmønster end forudsat. Der er i denne forbindelse foretaget en
nedskrivning af værdien af powerpacks, herunder motorerne, med i alt 87 mio.
kr.”. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvorvidt nedskrivningen fore-
tages for hvert enkelt togsæt, og i givet fald hvorledes fordelingen heraf tegner
sig. Det bemærkes, at en nedskrivning på under 250.000 kr. pr. powerpack vel
efter omstændighederne må antages som meget beskeden.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Der henvises til de generelle bemærkninger i besvarelsen af TRU alm. del –
spm. 92.
Herudover kan DSB oplyse, at nedskrivningen på 87 mio. kr. er foretaget i
overensstemmelse med den beskrevne regnskabspraksis.
Behovet for nedskrivningen skyldes, at DSB har konstateret et behov for reno-
vering af Powerpacks (herunder motorer) på grund af, at IC4- og IC2- togsæt-
tene har kørt mindre og i et andet kørselsmønster end forudsat. De foretagne
afskrivninger af powerpacks (motorer) inkluderet i LCC afspejler dermed ikke
den korrekte værdiansættelse, og der er derfor behov for en nedskrivning for at
sikre, at aktivet afspejler værdiforringelsen.
Nedskrivningen er foretaget samlet for den gruppe af aktiver, som IC4- og IC2-
togsættene udgør. Nedskrivningen er baseret på et regnskabsmæssigt skøn, idet
renoveringen af powerpacks i konsekvens af ovenstående endnu ikke er gen-
nemført.”