Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1556535_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. oktober 2015
2015-6111
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes redegøre for det faglige grundlag bag fartgrænsen på 45 km/t.
for scootere/knallert-45, henset til at hastighedsbegrænsningen for biltrafik i
byer er 50 km/t.
Svar:
Det fremgår af artikel 4, stk. 2, i 3. kørekortdirektiv (direktiv 2006/126/EF
med senere ændringer), at ”knallerter” er
”tohjulede eller trehjulede køretøjer,
hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 45 km/t (…).”
Dette er implementeret i dansk ret i færdselsloven.
Det fremgår af færdselslovens § 2, nr. 7, at en knallert er et
”to- eller trehjulet
køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3
eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på
højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt
bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.”
Reglerne er harmoniseret i EU, hvorfor den maksimale fartgrænse på 45 km/t
gælder i alle medlemslande.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt