Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1584340_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2015
2015-6744
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 9. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 83:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”DSB begik en brøler” (Flensborg Avis,
5. november 2015) og oplyse, hvad der var baggrunden for, at de tre i artiklen
omtalte unge mænd ikke fik lov at køre med i DSB’s tog, selv om de havde gyl-
dige billetter. Samtidig bedes ministeren kommentere udtalelserne i artiklen
fra Simone Lange (socialdemokratisk medlem af det slesvig-holstenske del-
statsparlament i Kiel) om, at ”der er nok ikke tvivl om, at togpersonalet anså
dem for at være flygtninge og derfor afviste at tage dem med”. Ministeren bedes
endvidere oplyse, om de tre afviste togpassagerer vil få refunderet de ekstraud-
gifter, afvisningen påførte dem.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende:
”Der har igennem længere tid været massivt forøgede mængder passagerer på
strækningen mellem Flensborg og Danmark. DSB har efter bedste evne håndte-
ret denne ekstraordinære situation blandt andet ved at indsætte supplerings-
busser i den udstrækning, det har været muligt.
Det skal i forlængelse af ovenstående bemærkes, at suppleringsbusser indsæt-
tes, når der er meldinger om, at der er mange ventende i Flensburg, eller mel-
dinger om en større gruppe på vej til Flensborg, som DSB ikke har plads til i
togene. DSB har ikke bemanding på Flensborg station, da det er Deutsche
Bahns station. Meldinger om mange passagerer i Flensborg modtager DSB
enten fra Bundespolizei Flensburg, Deutsche Bahn eller fra det danske togper-
sonale, som er i togene.
Den pågældende dag (4/11) var de sidste togbusser kørt fra Flensborg kl. 20,
hvorefter der ikke var flere ventende på stationen og ej heller meldinger om
større grupper på vej. Efter kl.20 havde DSB den 4. november yderligere to
afgange; kl. 20:56 og kl. 22:12. Begge afgange blev betjent med et IC3 togsæt
med 138 siddepladser pr. togsæt. På afgangen kl. 20:56 estimerer DSB, at der
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 83: MFU spm. om ministerens kommentarer til artiklen DSB begik en brøler fra Flensborg Avis, 5. november 2015, til transport- og bygningsministeren
1584340_0002.png
var knap 70 passagerer med, og da togsættet blot var halvt fyldt, og at der ikke
var meldinger om flere migranter på Flensborg station, besluttede DSB, at der
ikke skulle indsættes togbusser i forbindelse med afgangen kl.22:12.
DSB oplevede væsentlige udfordringer med kapaciteten på afgangen fra Flens-
borg kl.22:12 trods meldinger fra Deutsche Bahn, Bundespolizei Flensburg og
togpersonalet om ingen større grupper på vej og heller ikke mange ventende i
Flensborg efter afgangen kl.20:56.
Togpersonalet medtog det antal kunder, der var plads til i toget. Togpersonalet
foretog ikke nogen vurdering af hvilke kunder, der kunne komme med toget og
hvilke kunder, der desværre ikke var plads til i toget. DSB kunne desværre ikke
tilbyde bustransport på afgangen kl.22.12, da der ikke var bestilt bustransport
grundet ingen meldinger om mange passagerer.
I henhold til Passagerrettighedsforordningen EU 1371/2007, særligt artikel 18,
stk. 2b og denne retsakts bilag 1, artikel 32 har jernbaneselskabet bl.a. en for-
pligtelse til at sørge for overnatning, hvis en passager uforskyldt mister dagens
sidste forbindelse. Årsagen til at passageren mister forbindelsen er typisk på
grund af forsinkelse, men det kan også skyldes andre forhold som eksempelvis
manglende kapacitet.
DSB har gentagne gange forsøgt at få kontakt med de 3 kunder, der ovenattede
på hotel med henblik på at refundere deres ekstraudgifter. Desværre har be-
stræbelserne hidtil været forgæves, da der ikke bliver svaret på det telefon-
nummer, som vi fik oplyst af Flensborg Avis. Vi har derfor igen været i kontakt
med Flensborg Avis for at få bekræftet telefonnummeret. Avisen har oplyst, at
de heller ikke kan få kontakt på nummeret. DSB arbejder fortsat på at etablere
kontakt.”
Jeg kan i det hele henholde mig til ovenstående bemærkninger fra DSB.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt