MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2015
2015-6699
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Spørgsmål nr. 78:
I dagspressen er det i forbindelse med offentliggørelsen af den nye køreplan
kommet frem, at der bliver færre togafgange fra hhv. Viby og Borup st. Dette
sker til trods for, at der på de afgange, der lukker, er et stort passagerantal fra
Viby st. og Borup st. mod København. Ministeren bedes redegøre for sine hold-
ninger til den ændrede køreplan, herunder om ministeren finder ændringerne
rimelige set i lyset af passagertallene på hhv. Viby st. og Borup st.
Svar:
DSB’s forpligtelse til at køre tog er reguleret i kontrakten mellem DSB og
Transport- og Bygningsministeriet. Heraf fremgår blandt andet hvilke krav
DSB skal leve op til i forhold til antallet af standsninger på de stationer, DSB
skal betjene, herunder stationerne i Borup og Viby Sjælland.
Inden for rammerne af kontrakten er DSB blevet givet visse frihedsgrader til at
fastlægge den endelige køreplan, og jeg kan konstatere, at DSB overholder kra-
vet til antallet af standsninger i både Borup og Viby Sjælland.
Jeg bemærker, at kontrakten mellem DSB og Transport- og Bygningsministeri-
et som bekendt er indgået af den tidligere regering på baggrund af den politiske
aftale af 10. marts 2015 mellem den tidligere regering (Socialdemokraterne og
Det Radikale Venstre) og Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om passager-
togtrafik i Danmark 2015-2024.
Hvorvidt DSB ønsker at køre trafik ud over de krav, som følger af kontrakten,
er op til DSB.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt