MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2015
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 76:
Den tidligere regering nedsatte i maj 2011 en taskforce under Transportmini-
steriet til at finde alternativer til IC4. Rapporten udkom i oktober 2011 og kon-
kluderede, at der skulle anskaffes ekstra siddepladser inden 2020, selv hvis alle
lejede dobbeltdækkervogne forblev i drift, og alle 83 IC4-togsæt yder som be-
stilt. Hvad er ministerens holdning til dette, og finder ministeren, at der ikke
længere er behov for flere siddepladser for at øge jernbanens andel af den sam-
lede trafik?
Svar:
Jeg noterer mig, at DSB i august 2014 har offentliggjort rapporten
Fremtiden
Tog – Beslutningsoplæg,
som danner udgangspunkt for de materielanskaffel-
ser, der er lagt til grund for den forhandlede kontrakt mellem Staten og DSB for
perioden 2015-2024.
Jeg noterer mig endvidere, at kontrakten er indgået på baggrund
aftale mellem
regeringen (S og RV), SF og Enhedslisen om Passagertogtrafik i Danmark.
Det må derfor også være spørgeren bekendt, at det følger af kontrakten, at DSB
skal forberede fremtidens materielanskaffelser gennem udarbejdelsen af en
materielstrategi.
Jeg finder det mest korrekt, at der først træffes beslutning om de konkrete ma-
terielanskaffelser, når der foreligger et tilstrækkeligt gennemarbejdet beslut-
ningsgrundlag – herunder i forhold til behovet for nye tog. Det er endvidere
min opfattelse, at det også er dette, som fremgår af
aftale mellem regeringen (S
og RV), SF og Enhedslisen om Passagertogtrafik i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt