MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. oktober 2016
2016-4878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 3. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 723:
Hvordan indgår sundhedseffekter i dag i samfundsøkonomiske beregninger af
transportprojekter? Her tænkes særligt på, når man holder f.eks. vejprojekter,
cykelprojekter og kollektive transportprojekter op mod hinanden.
Svar:
Begrebet samfundsøkonomiske analyser og beregninger dækker over en syste-
matisk vurdering af et tiltags fordele og ulemper for samfundet. Målestokken er
en opgørelse af velfærdsændringer i kroner og øre.
Velfærdsændringer fra forskellige transportprojekter vurderes ud fra de konse-
kvenser et projekt har, og som i sidste ende påvirker den enkelte borger – både
i hans eller hendes rolle som bruger af transportsystemet, som skatteyder, som
generet af støj og luftforurening eller som ramt af uheld i trafikken mv.
Transportprojekter kan være forbundet med både positive og negative effekter
for samfundet. Nedenstående tabel er en general oversigt over de forskellige
effekter, der på nuværende tidspunkt er inkluderet i den samfundsøkonomiske
analyse på transportområdet.
Omkostninger ved anlæg
• Anlægsomkostninger
• Restværdi
• Gener i anlægsfasen
Driftsøkonomi
• Infrastrukturforvalteren
• Operatøren
Brugergevinster
• Direkte omkostninger
• Tidsomkostninger
• Øvrige omkostninger
Eksterne effekter
• Luftforurening
• Klima
• Støj
• Uheld
Arbejdsudbudseffekt
• Arbejdsudbudsforvridning
• Arbejdsudbudsgevinst
Effekter for statens nettoudgifter
• Afgiftskonsekvenser
• Øvrige effekter for statens nettoudgifter