Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1678635_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. oktober 2016
2016-4878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 3. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 723:
Hvordan indgår sundhedseffekter i dag i samfundsøkonomiske beregninger af
transportprojekter? Her tænkes særligt på, når man holder f.eks. vejprojekter,
cykelprojekter og kollektive transportprojekter op mod hinanden.
Svar:
Begrebet samfundsøkonomiske analyser og beregninger dækker over en syste-
matisk vurdering af et tiltags fordele og ulemper for samfundet. Målestokken er
en opgørelse af velfærdsændringer i kroner og øre.
Velfærdsændringer fra forskellige transportprojekter vurderes ud fra de konse-
kvenser et projekt har, og som i sidste ende påvirker den enkelte borger – både
i hans eller hendes rolle som bruger af transportsystemet, som skatteyder, som
generet af støj og luftforurening eller som ramt af uheld i trafikken mv.
Transportprojekter kan være forbundet med både positive og negative effekter
for samfundet. Nedenstående tabel er en general oversigt over de forskellige
effekter, der på nuværende tidspunkt er inkluderet i den samfundsøkonomiske
analyse på transportområdet.
Omkostninger ved anlæg
• Anlægsomkostninger
• Restværdi
• Gener i anlægsfasen
Driftsøkonomi
• Infrastrukturforvalteren
• Operatøren
Brugergevinster
• Direkte omkostninger
• Tidsomkostninger
• Øvrige omkostninger
Eksterne effekter
• Luftforurening
• Klima
• Støj
• Uheld
Arbejdsudbudseffekt
• Arbejdsudbudsforvridning
• Arbejdsudbudsgevinst
Effekter for statens nettoudgifter
• Afgiftskonsekvenser
• Øvrige effekter for statens nettoudgifter
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 723: Spm. om, hvordan sundhedseffekter i dag indgår i samfundsøkonomiske beregninger af transportprojekter, til transport- og bygningsministeren
1678635_0002.png
I den samfundsøkonomiske analyse medregnes sundhedseffekter for vejprojek-
ter, cykelprojekter og kollektive transportprojekter. Det omfatter:
-
Eksterne effekter
o
Luftforurening
Effekt af luftforurening i form af en forøgelse eller en reduktion
af partikeludledning, som følge af et givet projekt.
o
Støj
Effekt af støj i form af en forøgelse eller en reduktion af støjni-
veauet, som følge af et givet projekt.
Uheld
Effekt af uheld i form af omkostninger for den offentlige sektor
og velfærdsmæssige omkostninger for den enkelte person ramt
af uheld.
Side 2/2
o
-
Effekter ved cykling
o
Intern sundhedsgevinst ved cykling
Påvirkning af den enkelte cyklists helbred og levetid.
o
Ekstern sundhedsgevinst ved cykling
Påvirkning af den offentlige sektors sundhedsudgifter ved æn-
dret helbred og levetid hos berørte cyklister.
Bemærk, at inkluderingen af sundhedseffekter af cykling skal ses som et første
skridt på vejen for mere viden om samfundsøkonomiske effekter af cykling,
hvorfor medregning af effekter ved cykling udelukkende kan anvendes til at
foretage grove samfundsøkonomiske skøn.
I Transport- og Bygningsministeriets manual for samfundsøkonomiske analy-
ser findes der mere detaljerede eksempler på, hvordan effekterne bliver benyt-
tet i praksis. Link til manualen findes her:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2015/manual-for-samfundsoekonomisk-
analyse-paa-transportomraadet
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt