Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1677810_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. oktober 2016
2016-4863
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 721:
Ministeren bedes opliste alle de parametre, der indgår i samfundsøkonomiske
analyser på transportområdet. Dette bør suppleres med en overordnet beskri-
velse af, hvordan parametrene konkret bruges i analyserne.
Svar:
Begrebet samfundsøkonomisk analyse dækker over en systematisk vurdering af
et tiltags fordele og ulemper for samfundet. Målestokken er en opgørelse af
velfærdsændringer i kroner og øre.
Velfærdsændringerne vurderes ud fra de konsekvenser et tiltag har, og som i
sidste ende påvirker den enkelte borger – både i dennes rolle som bruger af
transportsystemet, som skatteyder, som generet af støj og luftforurening eller
som ramt af uheld i trafikken mv.
Tiltag på transportområdet kan være forbundet med både positive og negative
effekter for samfundet. Nedenstående oversigt viser de parametre, der på nu-
værende tidspunkt er inkluderet i den samfundsøkonomiske analyse på trans-
portområdet.
Omkostninger ved anlæg
• Anlægsomkostninger
• Restværdi
• Gener i anlægsfasen
Driftsøkonomi
• Infrastrukturforvalteren
• Operatøren
Brugergevinster
• Direkte omkostninger
• Tidsomkostninger
• Øvrige omkostninger
Eksterne effekter
• Luftforurening
• Klima
• Støj
• Uheld
Arbejdsudbudseffekt
• Arbejdsudbudsforvridning
• Arbejdsudbudsgevinst
Effekter for statens nettoudgifter
• Afgiftskonsekvenser
• Øvrige effekter for statens nettoudgifter
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om at opliste alle de parametre, der indgår i samfundsøkonomiske analyser på transportområdet, til transportministeren
1677810_0002.png
Omkostninger ved anlæg
Der vil i anlægsfasen typisk være en række omkostninger, der er relevante at
medregne i analysen. Det kan både være omkostninger i forbindelse med selve
etableringen af anlægget og omkostninger i forbindelse med de gener, som bili-
ster, passagerer, operatører og omgivelser oplever under anlægsfasen.
Brugergevinster
Den samfundsøkonomiske analyse tager højde for tre typer af transportom-
kostninger for brugerne af transportsystemet. Summen kan betragtes som den
samlede pris, som trafikanter eller passagerer betaler for rejsen. De tre om-
kostningstyper:
-
Direkte omkostninger: Omkostninger ved rejsen, som kan udtrykkes
direkte i kroner og øre. Det er for en bilist kørselsomkostninger til f.eks.
benzin/diesel og slid på dæk, mens det for passageren i den kollektive
trafik er billetudgifter.
Tidsomkostninger: Tidsforbruget ved rejsen, hvad enten den foregår
med bil, kollektiv trafik, cykel eller gang.
Øvrige omkostninger: Dækker på nuværende tidspunkt alene over en
sundhedsgevinst ved cykling.
Side 2/3
-
-
Ofte vil formålet med et tiltag på transportområdet være at reducere brugernes
transportomkostninger, således de opnår en brugergevinst ved et tiltag.
Driftsøkonomi
Der opstår driftsøkonomiske konsekvenser, når der sker ændringer i de udgif-
ter og indtægter, der er knyttet til driften og vedligeholdelsen af et tiltag. Æn-
dringerne kan for både driftsudgifter og -indtægter gå begge veje, dvs. at der i
analysen også kan være tale om sparede udgifter eller mistede indtægter.
Eksterne effekter
Trafikkens eksterne effekter (eksternaliteter) udgør de konsekvenser for sam-
fundet, som den enkelte trafikant eller passager ikke tager hensyn til i valget af
transport. I analysen medregnes eksterne effekter fra luftforurening, klimapå-
virkning, uheld og støj.
Effekter for statens nettoudgifter
Statens udgifter (nettoudgifterne) til et tiltag på transportområdet vil ofte blive
påvirket af flere faktorer end anlægs- og driftsomkostninger. Nettoudgifterne
ved et tiltag kan ligeledes påvirkes af ændringer i provenuet fra indirekte skat-
ter og afgifter samt ændrede sundhedsudgifter gennem cykling.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om at opliste alle de parametre, der indgår i samfundsøkonomiske analyser på transportområdet, til transportministeren
1677810_0003.png
Arbejdsudbudseffekt
Et tiltag på transportområdet kan have en række indirekte (afledte) effekter. En
af de væsentligste indirekte effekter er tiltagets betydning for arbejdsudbuddet,
som her skal forstås som mængden af arbejdskraft, der er til rådighed i sam-
fundet. Den samlede arbejdsudbudseffekt udgøres af summen af henholdsvis
arbejdsudbudsforvridningen, der går via indkomstskat, og arbejdsudbudsge-
vinsten, der går via transportomkostninger for pendlere og erhvervsmæssig
transport.
I Transport- og Bygningsministeriets manual for samfundsøkonomiske analy-
ser på transportområdet findes der mere detaljerede eksempler på, hvordan
disse parametre bliver benyttet i praksis. Link til manualen findes her:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2015/manual-for-samfundsoekonomisk-
analyse-paa-transportomraadet
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt