MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. oktober 2016
2016-4863
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 721:
Ministeren bedes opliste alle de parametre, der indgår i samfundsøkonomiske
analyser på transportområdet. Dette bør suppleres med en overordnet beskri-
velse af, hvordan parametrene konkret bruges i analyserne.
Svar:
Begrebet samfundsøkonomisk analyse dækker over en systematisk vurdering af
et tiltags fordele og ulemper for samfundet. Målestokken er en opgørelse af
velfærdsændringer i kroner og øre.
Velfærdsændringerne vurderes ud fra de konsekvenser et tiltag har, og som i
sidste ende påvirker den enkelte borger – både i dennes rolle som bruger af
transportsystemet, som skatteyder, som generet af støj og luftforurening eller
som ramt af uheld i trafikken mv.
Tiltag på transportområdet kan være forbundet med både positive og negative
effekter for samfundet. Nedenstående oversigt viser de parametre, der på nu-
værende tidspunkt er inkluderet i den samfundsøkonomiske analyse på trans-
portområdet.
Omkostninger ved anlæg
• Anlægsomkostninger
• Restværdi
• Gener i anlægsfasen
Driftsøkonomi
• Infrastrukturforvalteren
• Operatøren
Brugergevinster
• Direkte omkostninger
• Tidsomkostninger
• Øvrige omkostninger
Eksterne effekter
• Luftforurening
• Klima
• Støj
• Uheld
Arbejdsudbudseffekt
• Arbejdsudbudsforvridning
• Arbejdsudbudsgevinst
Effekter for statens nettoudgifter
• Afgiftskonsekvenser
• Øvrige effekter for statens nettoudgifter