Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1681211_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0032/20-0069
2098945
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.719 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 7.
oktober 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested
(EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om de utallige nummerpladescannere (ANPG), der er monteret på broer over vejanlæg med meget trafik, kan suppleres/kombineres med ATK-kontrol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 719 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalget:
”Ministeren bedes redegøre for, om der er noget (teknisk) til
hinder for, at de utallige nummerpladescannere (ANPG), der er
monteret på broer over vejanlæg med meget trafik, kan supple-
res/kombineres med ATK-kontrol.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at automatisk num-
merpladegenkendelse (ANPG) er et internt arbejdsredskab for
politiet i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, afslø-
ring og retsforfølgning af strafbare forhold, jf. § 1, stk. 1, i be-
kendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummer-
pladegenkendelse (ANPG).
Gennem stationært eller mobilt kameraudstyr optager ANPG-
systemet billeder af et køretøj, når det passerer forbi det på-
gældende kamera. På baggrund af dette billedmateriale aflæser
specialudviklet software automatisk køretøjets nummerplade-
oplysninger, dvs. registreringsnummeret.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at det nuværende
ANPG-udstyr ikke umiddelbart kan kombineres med ATK-
kontrol. Hvis politiet således i dag skal foretage hastighedsmå-
ling i forbindelse med nummerpladeaflæsning, vil det skulle
ske gennem separat brug af ATK-udstyr, som opsættes i umid-
delbar nærhed af ANPG-udstyret. Det bemærkes i den forbin-
delse, at politiet ikke har afprøvet en sådan opsætning, og det
er derfor uvist, om ATK-kontrollens blitzfunktion vil påvirke
ANPG-kameraets funktionalitet.”
2