Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1691905_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. november 2016
2016-4685
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 687:
Vil ministeren i lyset af de nye tal for gods på Vejle Station og Vejle Havn tage
en drøftelse med Banedanmark med henblik på at sætte et eventuelt salg af
Vejle Godsbanegård i bero indtil tidligst 2019, så man til den tid kan skabe sig
et retvisende overblik over situationen på stationen med hensyn til de store
godsmængder og de mange tog, som vil følge af Togfonden DK?
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark redegøre for salget af arealet set i lyset af de seneste
tal, som oplyser
”Banedanmark antager, at der i spørgsmålet henvises til de tal for gods på Vejle
Havn og station, som har været omtalt i Vejle Amts Folkeblad d. 13. september
2016. I artiklen nævnes det, at havnen i 2016 indtil videre har fået 70 pct. mere
gods leveret på jernbanen end i de samme måneder i 2015.
Banedanmark kan bekræfte, at der er sket en stigning i udvekslingen af jernba-
negods på Vejle Havn i 2016 i forhold til i 2015.
Banedanmarks planer for godspladsen omfatter bl.a., som nævnt i svaret på
TRU spm 576, nedlæggelse af spor 20 og 21, og at der bygges et nyt spor 9 på
ca. 150 m., der primært skal bruges i forbindelse med godsafvikling, og, såfremt
det er praktisk muligt, til skinnekørende vedligeholdelsesmateriel. Derudover
genåbnes spor 10. Endvidere vil en genåbning af spor 60-62 på i alt ca. 800 m
ved Mølholm i sydenden af stationen kunne komme på tale, såfremt en generel
stigning i godsmængderne til Vejle måtte nødvendiggøre en yderligere forøgel-
se af opstillingskapaciteten for godsvogne.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om at redegøre for, om Banedanmark kan forhandle om salg af Vejle Godsplads, til transportministeren
1691905_0002.png
Konkret betyder det for Banedanmarks vedkommende, at:
1.
Godt 1.830 m spor målt fra sporskifter til sporender nedlægges
2.
Spor 9 bygges på godt 150 m og spor 10 genåbnes på godt 275 m, i alt
ca. 435 m
3.
Hvis behovet skulle opstå for at sporgruppe 60 genåbnes, vil man kun-
ne disponere over yderligere godt 800 m spor
Samlet set vil en fuld implementering af ovenstående forudsætninger betyde, at
godt 600 m spor nedlægges i forhold til dagens situation. Til gengæld vil range-
ring på pladsen kunne optimeres og effektiviseres, da det vil foregå på færre og
længere spor. Omlæsning vil fremover primært ske på havnen.
Det er derfor Banedanmarks vurdering, at et frasalg af Godspladsen vil kunne
gennemføres, samtidig med, at der kan etableres tilstrækkelig kapacitet til op-
stilling af godsvogne, såfremt det til stadighed efterspørges.”
På baggrund af Banedanmarks vurdering mener jeg ikke man kan tale om æn-
drede forudsætninger i forhold til salget.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt