Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1678732_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. oktober 2016
2016-4849
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 715:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. august 2016 fra Johan
Gaunitz vedrørende parkeringsregler for hybridbiler, jf. TRU alm. del - bilag
356.
Svar:
Efter den gamle vejafmærkningsbekendtgørelse angav oplysningstavlen UE
33,4, at et parkeringsareal var forbeholdt elbiler. Da elbiler ikke var defineret i
bekendtgørelsen eller i færdselsloven, var praksis, på baggrund af en Østre
Landsrets dom af 22. december 2015, at også plugin-hybridbiler var omfattet af
UE 33,4.
Da Johan Gaunitz’ henvendelse er sendt den 20. august 2016, formoder jeg, at
den har baggrund i det udkast til bekendtgørelsen, som blev sendt i offentlig
høring henover juli måned. I dette udkast blev det foreslået, at tavlen UE 33,4
kun skulle omfatte rene elbiler, defineret som biler med drivkraftssystem, der
udelukkende består af elmotorer.
På baggrund af de indkomne høringssvar, blev det dog vurderet, at det var
uhensigtsmæssigt, at plugin-hybridbiler ikke var omfattet af tavlen, da disse
også kan have et behov for at benytte de opladestandere, som er placeret ved
parkeringsarealer afmærket med UE 33,4. Det følger derfor af den gældende
bekendtgørelse, at tavlen UE 33,4 angiver, at parkeringsarealet kun må benyt-
tes til standsning og parkering af elkøretøjer. Et elkøretøj er defineret som et
køretøj med elektricitetslagring til direkte brug for et eller flere elektriske driv-
kraftsystemer, der kan oplades fra en ekstern elektrisk kilde. Parkeringsarealet
vil således kunne benyttes af både rene elbiler og plugin-hybridbiler.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt