Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1678210_0001.png
19. oktober 2016
J.nr. 16-1436129
Til Folketinget – Transport- og Bygningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 700 af 23. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om ministerens holdning til, at flere organisationer og tænketanke, herunder Klimarådet, Forenede Danske Elbilister (FDEL) og senest Concito, har været ude at anbefale ændrede bilafgifter, der favoriserer klimavenlige biler, fremmer omstillingen mod elektrificering af transportsektoren samt afvikler den nuværende favorisering af dieselkøretøjer, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1678210_0002.png
Spørgsmål 700
Hvad er ministerens holdning til, at flere organisationer og tænketanke, herunder Klima-
rådet, Forenede Danske Elbilister (FDEL) og senest Concito, har været ude at anbefale
ændrede bilafgifter, der favoriserer klimavenlige biler, fremmer omstillingen mod elektri-
ficering af transportsektoren samt afvikler den nuværende favorisering af dieselkøretøjer?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne bemærke, at spørgsmål til regeringens holdning almindeligvis
stilles som § 20 spørgsmål. Dette uagtet vil jeg naturligvis med glæde svare på, hvad rege-
ringen mener.
Dernæst vil jeg gerne fremhæve, at den gældende lovgivning i høj grad er indrettet efter at
tilskynde bilkøbere til at vælge biler med bedre klimaegenskaber end ellers. Den årlige
afgift, som tidligere var beregnet ud fra bilens vægt, blev for nye biler i 1997 erstattet af
en afgift, som afspejler brændstofforbruget (grøn ejerafgift). I 2007 indførtes fradrag i
registreringsafgiften for biler med lavt brændstofforbrug og et tillæg for biler med højt
brændstofforbrug.
De nævnte initiativer er en del af forklaringen på, at de nye biler, der blev registreret her i
landet i 2014, udledte ca. 31 pct. mindre CO
2
pr. km end de biler, der blev registreret i
2007. For EU-15 inkl. Danmark var reduktionen for samme periode henved 23 pct., jf.
EEA Technical report No 16/2015 ”Monitoring CO
2
emissions from new passenger cars
and vans in 2014”.
Når det gælder den fremtidige beskatning af elbiler, blev der den 9. oktober 2015 indgået
en politisk aftale om en gradvis overgang til fuld registreringsafgift. Aftalen indebærer en
betydeligt mere lempelig beskatning af elbiler end det bortfald af afgiftsfritagelsen, der
ellers ville være tilfældet pr. 1. januar 2016. Desuden gives der i 2016 og 2017 et yderligere
fradrag i registreringsafgiften på op til 10.000 kr. pr. elbil. Når registreringsafgiften er
fuldt indfaset i 2020, vil elbiler fortsat få en betydelig rabat på registreringsafgiften. Det
skyldes, at elbiler har et meget lavt beregnet energiforbrug, og de dermed, også efter fuld
indfasning af den almindelige registreringsafgift, vil opnå betydelige afgiftsmæssige forde-
le.
Samtidig forventes det, at priserne på elbiler vil falde på grund af teknologiudviklingen de
kommende år. Derved bliver elbiler prismæssigt mere konkurrencedygtige og vil få en
større andel af bilparken.
De eldrevne personbiler har inden for det seneste år haft en andel af nyregistreringerne på
ca. 1,4 pct. Det indgår i den politiske aftale fra oktober 2015, at hvis forudsætningerne
bag aftalen ændrer sig markant i løbet af indfasningsperioden, vil partierne drøfte indfas-
ningen.
De elementer i afgifterne, der skal tilskynde bilkøberne til at vælge biler med gode klima-
egenskaber, er tilnærmelsesvist teknologineutrale. Det betyder bl.a., at den teknologi, der
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om ministerens holdning til, at flere organisationer og tænketanke, herunder Klimarådet, Forenede Danske Elbilister (FDEL) og senest Concito, har været ude at anbefale ændrede bilafgifter, der favoriserer klimavenlige biler, fremmer omstillingen mod elektrificering af transportsektoren samt afvikler den nuværende favorisering af dieselkøretøjer, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1678210_0003.png
aktuelt udnytter brændstoffet bedst, alt andet lige, opnår de største afgiftsfordele. Da
dieseldrevne biler aktuelt udnytter brændstoffet bedst, vil køb af biler, der anvender diesel
som drivmiddel, alt andet lige, opnå de største afgiftsfordele.
For at tage højde for luftforureningen fra dieselbiler er der gennemført et partikeludled-
ningstillæg for dieseldrevne biler, der ikke opfylder Euronorm 5 eller bedre.
Dieselolie er lavere beskattet end benzin. Den umiddelbare tilskyndelse til at anskaffe en
dieseldrevet bil, som dette giver, udlignes via en udligningsafgift. Udligningsafgiften be-
regnes som besparelsen ved at anvende diesel frem for benzin, givet en årskørsel på
22.000 km. En årskørsel på 22.000 km er den gennemsnitlige årskørsel, der samlet set
foretages i nye biler. Tidligere var udligningsafgiften fastsat efter den gennemsnitlige års-
kørsel for hele bilparken (14 - 15.000 km). Det ændrede princip for fastsættelse af udlig-
ningsafgiften blev gennemført med ”Aftale om skattereform” fra 2012. Det fremgår af
aftalen:
”Parterne er enige om, at udligningsafgiften på nye og eksisterende dieseldrevne person- og varebi-
ler forhøjes for at udjævne den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin og reducere udledningen af
skadelige partikler fra dieselbiler. Udligningsafgiften forhøjes med knap 52 pct. fra 2012 til 2013 med
udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel for nye person- og varebiler på omkring 22.000 km.”
De dieseldrevne personbilers andel af nyregistreringerne er reduceret fra henved halvde-
len til godt en tredjedel siden 2012.
De danske bilafgifter tilgodeser således i høj grad klima- og miljøvenlige biler.
Side 3 af 3