Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1678552_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. oktober 2016
2016-4735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 23. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 698:
Hvad er ministerens holdning til, at salget af elbiler i 2. kvartal ifølge Insero
Quarterly, Q2 2016, er faldet med 65 pct. sammenlignet med 2. kvartal 2015, og
at salget ligger markant under niveauet i Norge, Sverige og Finland? (Link til
Insero Quarterly:
http://insero.com/media/3862/iq-q2-2016-final.pdf.)
Svar:
Følgende bidrag til besvarelse af spørgsmålet er modtaget fra skatteministeren,
som jeg henholder mig til.
”Det er korrekt, at der i 2. kvartal 2016 var et fald i antallet af solgte elbiler i
forhold til 2. kvartal 2015. Antallet af solgte eldrevne person- og varebiler var i
2. kvartal af 2016 ifølge De Danske Bilimportører samlet 139 stk., mens det i 2.
kvartal 2015 udgjorde 607 stk.
Det forholdsvis lave salg i 1. og 2. kvartal 2016 bør dog formentlig også ses i
lyset af det meget store salg af elbiler, der skete i 4. kvartal 2015, hvor mere end
50 pct. af de nyregistrerede elbiler i 2015 blev registreret. Det må antages, at
der i 4. kvartal 2015 var tale om et fremrykket salg på grund af kommende af-
giftsstigninger pr. 1. januar 2016 og derfor et lavere salg i de efterfølgende kvar-
taler.
Desuden viser tal fra ACEA’s Alternative Fuel Vehicle Registration
1
, at det ikke
kun er i Danmark, at antallet af solgte elbiler er faldet. Både i Norge, Sverige og
Finland er elbilsalget faldet i 1. og 2. kvartal 2016 i forhold til 1. og 2. kvartal
2015.
I den forbindelse skal det dog tilføjes, at til og med d. 8. oktober 2016 er der
ifølge De Danske Bilimportører samlet nyregistreret 762 eldrevne person- og
http://www.acea.be/press-releases/article/alternative-fuel-vehicle-registrations-0.6-in-second-
quarter-of-2016
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 698: Spm. om ministerens holdning til, at salget af elbiler i 2. kvartal ifølge Insero Quarterly, Q2 2016, er faldet med 65 pct. sammenlignet med 2. kvartal 2015, og at salget ligger markant under niveauet i Norge, Sverige og Finland, til transport- og bygningsministeren
1678552_0002.png
varebiler i 2016. Hvis den månedsvise fordeling af salget i 2015 gentager sig i
2016, kan det skønnes, at der vil blive solgt knap 1.600 elbiler i 2016, hvilket vil
være op mod det forventede.
I forhold til de faktiske niveauer for antallet af solgte elbiler ligger niveauet i
Danmark over niveauet i Finland. Korrigeres der for forskellen i størrelserne af
befolkningerne, ligger niveauet for antallet af solgte elbiler i Sverige ikke langt
fra niveauet i Danmark. Norge har de senere år haft et højt salg af elbiler, bl.a.
på grund af moms- og afgiftsfritagelse og andre begunstigelser, fx tilladelse til
kørsel i busbanerne m.m., som elbilerne har fået.
I den forbindelse skal det tilføjes, at indfasningen af elbilerne i registreringsaf-
giften, som følge af den høje registreringsafgift i Danmark, fortsat også giver
meget store indirekte tilskud til elbilerne i Danmark. Således vil en elbil, der i
2016 koster omkring 300.000 kr. inkl. registreringsafgift, typisk have fået en
reduktion af registreringsafgiften og altså et indirekte tilskud på omkring
120.000 kr. For de helt små elbiler svarer det indirekte tilskud til mindsteafgif-
ten på 19.400 kr., mens det for de luksusprægede elbiler kan udgøre over en
million kr.
Afgiftslempelsen for elbiler i perioden 2016-2020 er begrundet i regeringens og
aftaleparternes ønske om at udbrede elbiler. Men det skal ske på en balanceret
måde, der også tager hensyn til ret og rimelighed på bilmarkedet.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt