MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2016
2016-4718
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 697:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13/9-16 fra Eric Lerdrup Bour-
gois, Allerød, vedrørende aflysninger og forsinkelser på S-togslinje A, jf. TRU
alm. del - bilag 387.
Svar:
Jeg er bekendt med, at DSB og Banedanmark desværre har problemer med
udrulningen af det nye signalsystem (CBTC) på S-banenettet.
Jeg har derfor forelagt henvendelsen fra Eric Lerdrup Bourgois for DSB og Ba-
nedanmark, der oplyser følgende:
”Rettidigheden
på strækningen Hillerød-Køge
Udrulningen af det nye signalsystem til S-banen, CBTC, på early deployment
strækningen Hillerød-Jægersborg bidrager i øjeblikket med en væsentlig irre-
gularitetspåvirkning på S-banens samlede kunderettidighed. Dette skyldes dels
soft- og hardware-udfordringer med CBTC, dels afledte følgevirkninger f.eks.
relateret til transitionszonen mellem det nye og det ”gamle” signalsystem ved
Jægersborg St., betjeningsfejl fra lokomotivførerens side ved skiftet mellem
”gammelt” og nyt signalsystem, samt fejl i selve sikringsanlægget eller i det
rullende materiels ombordudstyr til det nye signalsystem.
Denne påvirkning formodes at fortsætte frem til, at de planlagte softwareopda-
teringer af CBTC er fuldt udrullet og funktionelt i drift på early deployment
strækningen forventeligt ved udgangen af 2017. Softwareopdateringerne fore-
tages løbende: En opdatering af softwaredelen, som omfatter de allerede kend-
te mangler i den nuværende software, forventes gennemført i efteråret 2016,
mens alle aktuelt kendte CBTC-relaterede fejl på materiellet forventes at være
fjernet omkring påsken 2017.