Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1676511_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 496
Offentligt
30. juni 2016
J.nr. 16-0709869
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 496 af 6. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm. om, hvordan ministeren ser på mulighederne for at nedsætte afgifterne på el til elbusser, til skatteministeren
1676511_0002.png
Spørgsmål
Hvad er mulighederne for inden for EU-lovgivningen at sidestille elafgiften for elbusser
med elafgiften for tog og letbaner, herunder om der er forskel på, om busserne modtager
strøm via en pantograf ved endestationer og således fungerer som en trolleybus uden
køreledninger mellem stoppestederne, eller om bussen oplades på busdepoterne om nat-
ten?
Svar
Afgifter på elektricitet er omfattet af energibeskatningsdirektivet (direktiv 2003/96).
Den danske elafgift for kørestrøm til tog, herunder letbaner, er i 2016 fastsat til 0,4 øre
pr. kWh svarende til direktivets minimumsafgift for erhvervsmæssigt elforbrug. Den lave
afgiftssats i 2016 stemmer med, at medlemsstaterne efter regler i direktivet kan anvende
hel eller delvis afgiftsfritagelse for elektricitet, der anvendes til personbefordring med
jernbane, metro, sporvogn og trolleybus.
Disse regler i direktivet for tog m.v. omfatter imidlertid ikke el-busser med batterier. Ved
el-busser (rutekørsel) forstås eldrevne busser, der ikke får leveret kørestrøm til bussen fra
luftophængte ledninger langs bussens rute, som det er tilfældet med trolleybusser. Der er
ikke forskel på, om el-bussen modtager el ved endestationer eller andre steder.
Direktivets regler vedrørende afgiftsdifferentiering for lokal offentlig personbefordring
omfatter el til batteridrevne el-busser (rutekørsel) og el til fx batteridrevne taxier. Reglerne
giver ikke mulighed for at differentiere elafgiften mellem el til batteridrevne el-busser
(rutekørsel) og el til fx batteridrevne taxier. En eventuel afgiftslempelse skal derfor gælde
både elbusser og eldrevne taxier mv.
Rådet kan dog efter forslag fra Europa-Kommissionen give en medlemsstat tidsbegræn-
sede tilladelser til at indrømme særlige fritagelser eller lempelser for el-busser (rutekørsel),
hvis særlige politiske hensyn taler herfor.
Side 2 af 2