Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1676510_0001.png
14. oktober 2016
J.nr. 16-1431210
Til Folketinget – Transport- og Bygningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 696 af 22. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 696: Spm. om, hvordan ministeren ser på mulighederne for at nedsætte afgifterne på el til elbusser, til skatteministeren
1676510_0002.png
Spørgsmål
Hvordan ser ministeren på mulighederne for at nedsætte afgifterne på el til elbusser, så
denne transportform kan bidrage til at nå klimamålene på transportområdet – set i lyset af
at afgiftssystemet på nuværende tidspunkt favoriserer brugen af dieselbusser?
Svar
I 2017 udløber den midlertidige særregel for erhvervsmæssig opladning af batterier i elbi-
ler, som betyder, at satsen i 2016 er 0,4 øre pr. kWh. Fra 2017 gælder den ordinære elaf-
giftssats på 91,0 øre pr. kWh. Denne ordinære elafgiftssats vil også gælde for elbusser
med batterier, som anvendes til rutekørsel, da el til opladning af disse busser er omfattet
af den midlertidige særregel.
En eventuel forlængelse af den midlertidige særregel afventer drøftelser med aftaleparter-
ne bag elbilsaftalen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre). Blandt andet skal der være
enighed om finansieringen. Jeg henviser til min besvarelse af SAU spørgsmål 8 til L 61
2015/16.
Såfremt den midlertidige særordning ikke forlænges, så vil en særlig afgiftslempelse for
elbusser (rutekørsel) kræve en tidsbegrænset tilladelse fra Rådet for Den Europæiske Uni-
on efter forslag fra Europa-Kommissionen, jf. min besvarelse af SAU, alm. del., spørgs-
mål 496 af 6. juni 2016.
Side 2 af 2