MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2016
2016-4712
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 695:
Ministeren henviser i sit svar på TRU alm. del – spm. 590 til, at det er trafiksel-
skabernes ansvar på vegne af regioner og kommuner eventuelt at indgå aftaler
om elbusser som del af den kollektive trafikbetjening. Betyder det, at regerin-
gen ikke har eller vil iværksætte initiativer til at hjælpe udviklingen med elbus-
ser på vej – en udvikling, der kan bidrage til at nå klimamålene indenfor trans-
portsektoren?
Svar:
Som også nævnt i det stillede spørgsmål, har jeg i mit svar på spørgsmål 590 fra
Transport- og Bygningsudvalget oplyst, at det er trafikselskaberne, der på veg-
ne af regioner og kommuner, kan beslutte at udbyde og indgå kontrakter, hvor
der indgår krav om anvendelse af elbusser i den kollektive trafikbetjening.
Jeg kan oplyse, at regeringen ikke har aktuelle, konkrete planer om initiativer
til fremme af elbusser i forhold til at nå klimamålene inden for transportsekto-
ren.
Regeringen afventer forhandlingerne om en aftale om byrdefordelingen frem
mod 2030 og den konkrete lovgivning, som kommer ud af Kommissionens
strategi for lavemissionsmobilitet i Europa. Derfor er vi i regeringen enige om,
at det ikke er nu, vi skal beslutte nye nationale CO2-tiltag i transportsektoren.
Regeringen forventer, at byrdefordelingsaftalen kan være forhandlet på plads
frem mod sommerferien næste år. Når der foreligger en aftale, er det efter rege-
ringens opfattelse det rigtige tidspunkt at træffe beslutningerne om, hvad vi
skal gøre nationalt.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt