MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. september 2016
2016-4585
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lune (EL).
Spørgsmål nr. 675:
Ministeren bedes kommentere idéen – som lokomotivførere har fremført - om,
at forsinkede tog på Svendborg-banen fra Odense mod Svendborg kører direkte til
Svendborg efter Stenstrup frem for, at alle passagerer bliver sat af i Stenstrup, her-
under at passagerer til Svendborg Vest og Stenstrup Syd vil have mulighed for at
stige af, når toget kører tilbage mod Odense.
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”DSB har tidligere vurderet mulige løsninger på Svendborgbanen og fundet, at
løsningen med vending i Stenstrup og erstatningstransport er den bedste løs-
ning i forhold til at sikre trafikafviklingen på den ensporede Svendborgbane.
Det såkaldte Svendborg-tog, der kører uden stop mellem Odense Sygehus og
Ringe, kan vinde ca. 3 minutter ved ikke at standse i Stenstrup Syd og Svend-
borg Vest. Dette er summen af holdetid og den tid, det tager at bremse og acce-
lerere ved standsning.
Det såkaldte bytog, der kun standser ved de større stationer mellem Odense og
Svendborg, kan vinde ca. 1 minut og 30 sekunder. Dette togsystem standser
ikke i Stenstrup Syd. Den angivende gevinst er summen af holdetid og den tid
det tager at bremse og accelerere ved standsning i Svendborg Vest.
Som det er i dag på Svendborgbanen vendes tog i Stenstrup ved forsinkelser,
der er større end 3 minutter. Det konkrete forslag vil derfor nok tilgodese pas-
sagerer, der skal af i Svendborg, men vil ikke indebære tilstrækkelig gevinst i
tid til, at det trafikalt set er en holdbar løsning i forhold til at sikre genopret-
ning og en efterfølgende god trafikafvikling på Svendborgbanen. Da der ikke
vindes tilstrækkelig tid vil forsinkelserne sprede sig til flere tog og over flere
timer samt påvirke flere passagerer, da det på den enkeltsporede strækning er
meget vanskeligt at indhente forsinkelser.