MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. oktober 2016
2016-4463
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 657:
Ministeren bedes kommentere analysen fra Hærvejskomitéen, af de bredere
økonomiske effekter af en Hærvejsmotorvej, jf. TRU alm. del - bilag 374.
Svar:
Anlæg af nye veje har en række økonomiske effekter, hvoraf de væsentligste udgø-
res af dels selve anlægsudgiften dels tidsbesparelserne for brugerne af vejen. For-
målet med den samfundsøkonomiske analyse er at kvantificere disse effekter og
bringe dem på en samlet formel.
Jeg er enig i, at investeringer i nye veje kan have nogle bredere økonomiske effek-
ter, som ikke er dækket af de nuværende samfundsøkonomiske analyser. Det er
dog Transport- og Bygningsministeriets vurdering, at de nuværende samfunds-
økonomiske analyser indfanger de væsentligste effekter, og at der på nuværende
tidspunkt ikke er et tilstrækkeligt solidt fagligt grundlag til at beregne bredere
økonomiske effekter på den måde, som er gjort i analysen fra Hærvejskomitéen.
Hærvejskomitéens analyse tager således udgangspunkt i en metode, hvor de bre-
dere økonomiske effekter kan få tillagt en for stor betydning. Det skyldes, at det
er vanskeligt at isolere de enkelte effekters størrelse og sammenhæng, ligesom
effekterne ofte vil være meget område- og projektafhængige. Derved er der risiko
for dobbeltregning, når de bredere økonomiske effekter lægges sammen med
effekter fra den eksisterende metode.
Når det er sagt, er det relevant at få udviklet en metode til at opgøre de bredere
økonomiske effekter på transportområdet. Derfor arbejder Transport- og Byg-
ningsministeriet i samarbejde med Transport DTU på at få medregnet effekter af
øget samlokalisering (agglomeration) i den samfundsøkonomiske metode. Det
vil sige medregning af de produktivitetsgevinster, der opstår, når den effektive
afstand i tid og kørselsomkostninger mellem virksomheder og arbejdstagere bli-
ver mindre.
I analysen fra Hærvejskomitéen bliver en midtjysk motorvejs rentabilitet inklu-
sive bredere økonomiske effekter sammenlignet med rentabiliteten af en række