Folketinget Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 1. december 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Fødevareministeriets  orienterende notat om sukkerreform. Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG   om sukkerreformen Rådet  (landbrug og fiskeri) nåede de n 24. november 2005 frem til en generel indstilling om en reform af EU's markedsordning for sukker. Reformen forventes endeligt vedtaget på rådsm ø- det i januar 2006 med kvalificeret flertal, idet det forventes, at Græ  kenland og Polen stemmer imod. Reformen kan opdeles i fire delelementer, som omhandler en fælles markedsordning for sukkersektoren en midlertidig omstruktureringsordning for sukkersektoren kompensation til sukkerroe-dyrkerne overgangsforanstaltninger. Elementerne beskrives nedenfor, idet der først er en angivelse af hovedsporet i r eformen (som ligger tæt op ad det oprindelige forslag) og dernæst en række særindrømmelser, som var nø d- vendige for at skabe et kvalificeret flertal. Hovedsporet Prisfald 36 pct. (oprindelig foreslået 39 pct.). Pri sfald det første år   på  20 pct. (som op- rindelig foreslået). Kompensation 64,2 pct. (oprindelig 60 pct.). Fuld afkobling. 4 års indfasning af prisfaldet i stedet for to år. Begrænset interventionsmekanisme som sikkerhedsnet i en overgangsperiode (var ikke foreslået oprindelig). Omstruktureringsstøtte til miljøudgifter, omskoling, engangsbeløb til landmænd og maskinstationer for tabte investeringer, samt regional diversificering i de regioner, der lukker (efter samme principper som landdistriktsstøtte og inden  for statsstøtteregle r- Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1. J.nr.: Den 1.december    2005 SUCHS/LLI/CABS/ACR FVM 315
2 ne). Omstruktureringsstøtten udgør 730   €/t faldende til 520 €/t, og diversificeringsst   ø ten udgør 109  €/t fa ldende til 78 €/t. Markedsordnings-budgettet: Status quo, idet de i den endelige beslutning tilkomne ud- giftskrævende aktiviteter finansieres af lang  sommere indfasning. Omstruktureringsfondens midler stiger fra 4,1 mia. € til ca. 6 mia. €, idet afgiften h   æ- ves (fra 119 mio. € til 174 mio. € i DK) Særindrømmelser til lande, der rammes særlig hårdt af lukninger Generel betingelse: Mere end 50 pct.’s kvoteafgivelse For de landmænd, der fortsat dyrker sukkerroer ydes 64 pct. afkoblet støtte. Dertil kommer en FEOGA1-finansieret ekstra koblet støtte på 30 pct., samt mulighed for en yderligere national tillægspræmie (top -up). Disse tillæg er tidsbegræ nset til 5 år. For regioner, hvor produktionen ophører, ydes en supplerende regional diversific e- ringsstøtte, dvs. forhøjelse af de   109€/ton i basis (engangsbel øb) med 50 pct. ved m e- re end 50 pct. kvoteophør, forhøjet med 75 pct. ved mere end 75 pct. kvoteophør og endelig forhøjet med 100 pct. ved fuldt ophør (alt sammen som engangsbeløb). Desuden er der en række indrømmelser til f.ek   s. Østrig, Sverige (5 mio.   € til Gotland), Finland (350 €/ha i statsst øtte til 2014/15) samt til raffineringsindustrien (inkl. Port u- gal og Italien m.fl.) og forhøjelse af isoglucosekvoterne. Markedsordningen Reformen af markedsordningen skal træde i kraft   den 1. juli 2006. Bestemmelserne om priser, kvoter og intern markedsstyring vil være gældende til og med marked såret 2014/2015. Der er ikke inkluderet en generel revision af ordningen. Kun for så vidt angår kvoterne foreslås en revision i 2010 med mulighed for en lineær redukt  ion. Priser Den nuværende interventionspris for sukker erstattes af en institutionel referencepris. Ref  e- renceprisen reduceres fra de nuværende   631,9€/ton i 2006/2007 til 404,4 €/ton fra 2009/2010 og fremefter. Det samlede prisfald på  36 pct. fordeles med 20 pct. i år 1, 27,5 pct. i år 2, 35 pct. i år 3 og endelig 36 pct. i år 4. For sukkerfabrikanterne bliver den effektive referencepris reduceret fra år 1 som følge af, at der indføres en afgift med henblik på finansiering af omstruktureringsor  dningen. Se tabel 1.1. Tabel 1.1 Interventionspris   06-07 07-08 08-09 09/10 Referencepris, hvidt sukker €/Ton 631,9 631,9 631,9 524,0 404,4 1 Del af EU's landbrugsbudget
3 (Forbruger) Omstruktureringsafgift 126,4 173,8 113,3 0 Netto referencepris, €/ton 505,5 458,1 410,7 404,4 Roepriser Minimumsprisen bevares for sukkerroer, men reduceres med ca. 40 pct. over fire år fra det nuværende vejede niveau på 43,63    €/ton til ca. 26 €/to   n fra 2009/2010 og fremefter. Kvoter Kvoterne opretholdes uændret, men de nuværende A - og B-kvoter slås sammen. Under he n- syn til markedssituationen i EU kan der blive tale om midlertidige kvotereduktioner, men først i 2010 kan der eventuelt blive tale om en permanent kvotereduktion, hvis EU-produktionen ikke er faldet tilstrækkeligt til at overholde de inte  rnationale forpligtigelser (WTO- eksportlofter mm.). Der kan derudover tildeles tillægskvote indenfor et samlet EU  -loft på godt 1 mio. tons, der er fordelt på medlemsstater. Tillægskvoterne, som tildeles mod betaling af et engangsbeløb på 730€/ton, er hovedsageligt til fabrikker, der har produceret C -sukker i 2004/2005. Danmark har en kvote på 420.746 tons, svarende til de tidligere A - plus B-kvoter og får des u- den ti l delt et loft for tillægskvoter på 31.720 tons. Sverige, Italien og Litauen tildeles (yderligere) isoglucosekvoter mod betaling af et engangs- beløb på 730   €/ton og endelig fastholdes de garanterede m ængder til raffinering (raffin  e- ringsmængd  er fordeles landevis) indtil 2009/10, hvor en samlet raffineringsmæn  gde vil blive fastsat for hele EU. Sukker udenfor kvote Sukker, der produceres udenfor kvote, skal anvendes til industriel forarbejdning fx til kemiske eller farmaceutiske produkter, overføres til næste års kvote, eller anvendes til den særlige forsyningsordning for ydre regioner, eller eksporteres såfremt WTO -loftet tillader det. Anvendes sukkeret ikke indenfor disse muligheder, skal det underlægges en ekstr  aafgift, som skal fastsætte  s af Kommissionen til et niveau, der hindrer akkumulation af sukker uden for kvote. Industrisukker Industrien kan købe sukker, der er produceret udenfor kvote og derfor er billigere end kvot e- sukkeret. Med henblik på at sikre industrien forsyning med sukk er til priser på verdensma r-
4 kedsniveau, kan endvidere ydes produktionsrestitutioner til både sukker udenfor kvote og kv o- tesukker. Produktionsrestitutionerne kan ydes uafhængigt af om slutprodukterne eksport  eres eller ej. Som yderligere instrumenter kan Kommissionen åbne helt eller delvis toldfri i mport- kontingenter til industrien, ligesom der er mulighed for aktiv forædling. Markedsstyring Kommissionen kan iværksætte mekanismer med henblik på stabilisering af markedet, e nten i form af støtte til privat opla gring ved længerevarende prisfald eller ved tilbagetrækning af en vis andel sukker fra markedet i en given periode for at hindre strukturel ubalance. Som ud- gangspunkt overføres tilbagetrukket sukker, således at det bliver en del af det følgende års kvote. Efter behov kan det dog markedsføres i EU, eksporteres eller anvendes til industrielle formål. Som overgangsforanstaltning bevares en interventionsmekanisme frem til 2009/2010. Interventionsprisen fastsættes til 80 pct. af det følgende års referencepris, m ed en årlig mæn   g- de-begrænsning på 600.000 tons. Afgifter Med henblik på  bidrag til finansiering af eventuelle udgifter ved markedsordningen indfø res en fast produktionsafgift på 12  €/ton sukker fra 2007/2008, hvoraf f abrikanterne kan kræve, at roedyrkerne bærer halvdelen. Endvidere indføres en produktionsafgift på 6 €/ton for isogluc o- se. De nuværende variable afgifter, som fastsættes med henblik på selvfinansiering af visse dele af den nuværende ordning, fje  rnes. Samhandel med tredjelande Forslaget fastlægger regler omkring eksport/import. Der tages herunder højde for, at eksport og import kan styres via udstedelse af licenser. Importen af sukker vil være underlagt en told, som fastlagt i Den Fælles Toldtarif. Tolden kan dog suspenderes for visse mængder, i det o m- fang det er nødvendigt for at sikre Fællesskabets forsyninger, eller modsat kan der, i det o   m- fang det er nødvendigt for at beskytte det in dre marked, pålæ   gges en tillægstold. Forslaget fastlægger endvidere bestemmelser med hensyn til dels administration af de tol  d- kvoter, Fællesskabet er bundet til via internationale forpligtelser, dels sikringen af et traditi  o- nelt forsyningsbehov for råsuk ker til Fællesskabets raffinaderier. Endelig kan der, indenfor rammerne af WTO-lofterne for eksport og i det omfang det er nødvendigt med henblik på at afsætte sukker eller produkter forarbejdet heraf på verdensmarkedet, tildeles eksportrestituti   o- ner. Endelig vil Kommissionen i forbindelse med den endelige vedtagelse fremlægge en erklæring, hvorefter Kommissionen forpligter sig til at overveje indgriben, hvis importen fra et 3. land under EBA-aftalen (Everything But Arms) stiger med mere end 25 pct. fra et år til et andet (safeguard measures). Ligeledes vil Rådet fremlægge en erklæring, hvori Kommissionen o p-
5 fordres til at ændre reglerne om oprindelse med det formål at sikre, at sukker importeret under EBA-aftalen også reelt stammer fra EBA -lande. Omstruktureringsordningen Der etableres en midlertidig omstruktureringsfond, hvorfra der ydes engangsstøtte til sukke r- fabrikker, der ønsker at afgive kvote, idet de ikke længere vil være konku rrencedygtige til de nye lave EU-priser, samt til diversificeringsforanstaltninger i de regioner, der berøres af lu k- ningerne. Afgives der ikke kvote, kan almindelige rationaliseringsbestræbelser udøves på a l- mindelig vis uden for markedsordningens regi. Omstruktureringsstøtten er degressiv. I ordningens første år 2006/2007 sa   mt 2007/2008 ydes en støtte på 730   €/ton faldende til 520 €/ton i 2009/2010 (Se tabel 1.2 for satserne)    Støtten tildeles på betingelse af navnlig nedlukning og fjernelse af produktionsfaciliteter, ge  n- etablering af gode miljø -forhold, hvor fabrikken ligger og gennemførelse af foranstaltninger med henblik på at lette genansættelse af arbejdsstyrken, herunder omskoling.    Sukkerfabrikan- terne skal inden afgivelse af kvoten foretage høringer indenfor rammerne af brancheaftalen mellem fabrikanter og roedyrkere, samt præsentere en omstruktureringsplan for medlemsst  a- ten. Medlemsstaten skal godkende planen i forhold til fællesskabsregler samt nationalt fastsa  t- te kriterier. En fabrik kan nøjes med at afgive en del af kvoten og overflytte den resterende del til eff ekti- visering af andre fabrikker. I de tilfælde hvor produktionsfaciliteterne ikke fjernes, men anvendes til andre fo  rmål ydes en nedsat engangsstøtte, hvis størrelse afhænger af, hvorvidt fabrikken anvendes til sukkerrelat e- ret produktion (35 pct. af støtt en) eller til en helt anden type produktion (75 pct. af støtten). Mindst 10 pct. af omstruktureringsstøtten skal tilfalde landmænd og maskinstati   oner, der har lidt tab som følge af omstruktureringen. Medlemsstaterne kan bestemme, at andelen skal fo r- højes. Udover engangsstøtten til fabrikker og landmænd ydes en engangsstøtte til me dlemsstaten til brug for diversificeringsforanstaltninger i de berørte regioner. Støtten udgør 109,5    €/ton i de to første år faldende til 78   €/ton afgivet kvote i 2009/2010. St ø f- giver en stor andel af den samlede kvote. Således forhøjes den med 50 pct., hvis et land afg  i- ver mere end 50 pct. af sin samlede kvote, med 75 pct., hvis der afgives mere end 75 pct. og med 100 pct., hvis hele landets kvote afgives. Der er endvidere afsat et engangsbeløb til særl   i- ge formål i Sverige, Østrig samt til raffineringsi   ndustrien. Tabel 1.2
6 Omstruktureringsordning 06/07 07/08 08/09 09/10 09/10 Støttesats  €/ton afgivet kvote 730 730 625 520 0 Diversificering €/ton afgivet kvote 109,5 109,5 93,8 78 0 Afgift, €/ton kvote, der besiddes 126,4 173,8 113,3 0 0 Kompensation Roedyrkerne ydes en kompensation beregnet som 64,2 pct. af den indkomstnedgang, de fast- satte reduktioner i minimumsprisen for sukkerroer vil medføre. Denne ko mpensation tildeles i form af en fuldt ud afkoblet støtte, der for den enkelte landmand beregnes på grundlag af en referenceperiode, der vælges af medlemsstaten indenfor peri  oden 2001 - 2006 og udbetales under enkeltbetalingsordningen. De medlemsstater, der afgiver mere end 50 pct. af deres samlede kvote, kan i en overgangspe- riode på 5 år yde en koblet støtte på 30 pct. ud over de ovennævnte 64,2 pct. De pågældende medlemsstater kan endvidere yde en national støtte i tillæg he   rtil. Endelig er det fastlagt, at for Finland, Irland, Portugal, Spanien og UK skal kompensationen i en fireårig overgangsperiode beregnes på baggrund af de afledte pr iser. Som yderligere elementer gives Finland mulighed for at yde statsstøtte til roedyrkere, mens Frankrigs nuværende mulighed for at yde statsstøtte til de franske oversøiske departementer forhøjes. Budgetmæssige aspekter af forslaget Udgifter og indtægter i henhold til den foreslåede    markedsordning for sukker, omstrukture- ringsfonden, samt kompensationen under enkeltbetalingsordningen vil være en del af den e  u- ropæiske garantifond for landbruget, garantisektionen (EUGFL). Med reformen opretholdes status quo. Omstruktureringsfonden finansieres via afgifter, som pålægges sukkerf   abrikanterne. Der kan kun udbetales midler fra fonden indenfor rammerne af de midler, der er til rådighed. Fonden påvirker således ikke budgetloftet i EUGFL, bortset fra et event  uelt uudnyttet beløb i fonden, der efter udløbet af omstruktureringsordningen ove rgår til garantifonden.