Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
En ny jernbane Aarhus-Randers Syd
1,6 mia.kr. billigere end Banedanmarks billigste forslag
samfundsøkonomisk
billigere
end at opgradere den gamle bane
markant forenkling og forbedring af togbetjeningen Aarhus-Randers-Hobro-Skørping-Aalborg
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Enghave Park 33
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 5. september 2016
Side 1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
1683293_0002.png
1. Resumé
Der anlægges en ny direkte jernbane (200 km/time, dobbeltsporet og elektrificeret) langs motorvejen fra Aarhus
til Randers Syd. I modsætning til BaneDanmarks forslag tilsluttes den nye bane i Randers Syd og ikke i Randers
Nord. Anlægsudgiften for denne nye bane er ca. 3,3 mia.kr, mens Banedanmarks billigste forslag var 4,9 mia.kr.
Med ny bane Aarhus-Randers Syd behøver man ikke at opgradere den gamle strækning; besparelse 0,9 mia. kr.
Med ny bane Aarhus-Randers Syd behøver man ikke at elektrificere den gamle strækning; besparelse 0,9 mia. kr.
Med den nye kortere strækning opnås en tidsbesparelsen på 6 minutter og superlyn kan foruden Randers også
standse i Hobro, Skørping og en evt. ny station i Lisbjerg/Aarhus Nord.
I år 2022 betjenes strækningen Aarhus-Aalborg af Superlyn og et regionalt togsystem (Aarhus-Randers-Hobro-
Skørping-Aalborg). Ny bane Aarhus-Randers medfører at Superlyn har tid til at standse i Hobro og Skørping.
Dermed kan det regional togsystem nedlægges med en besparelse på 2,8 mia.kr (nutidsværdi) til følge.
Ret overraskende kan kan man for kun 0,7 mia.kr vælge at indføre Superlyn i halvtimesdrift istedet for timedrift
på strækningen Aarhus-Randers-Hobro-Skørping-Aalborg. Besparelsen ved at nedlægge det regionale togsystem
vil da kun være 2,1 mia.kr.
Nedlæggelsen af regional togsystemet Aarhus-Aalborg betyder at der ikke længere kører tog mellem Langå og
Randers. Som erstatning herfor indføres et lokaltog (Hadsten)-Langå-Randers. Udgiften estimeres groft til 0,2 mia.
kr. (nutidsværdi).
Banedanmarks netop konstaterede ”væsentlig fordyrelse” af hastighedsopgraderingen Hobro-Aalborg til 200
km/time kan erstattes af en langt billigere delvis opgradering af Aarhus-Brabrand Vest og/eller Randers Syd-
Hobro. Estimat af besparelsen 0,1 mia.kr.
Den gamle bane krydser Aarhus letbane i Hinnerup, mens den nye bane krydser i Lisbjerg, betydeligt tættere på
Aarhus. Her kan anlægges en ny pendlerstation, Aarhus Nord med Superlyn betjening, med forøgede
trafikindtægter til følge.
Finansieringen af de indledningsvist nødvendige 1,4 mia. kr. (3,3-0,9-0,9-0,1 mia. kr.) kan f.eks. ske
efter ”Storestrøms-modellen”, med løbende tilbagebetaling efterhånden som besparelserne realiseres.
Investeringer/udgifter
Ny bane Aarhus - Randers inkl. 30 % tillæg
Oprettelse af Lokaltog Hadsten-Langå-Randers (nutidsværdi)
i alt udgifter
Besparelser
Ingen opgradering af eksisterende bane Aarhus-Langå-Randers-Hobro
Ingen elektrificering af Gedding/Brabrand Vest- Langå - Randers
Nedlæggelse af regional togsystem Aarhus-Aalborg (nutidsværdi)
Opgradering Hobro-Aalborg til 200 km/time, billigere løsning
I alt besparelser
Projektets netto besparelse (nutidsværdi)
3,3 mia. kr.
0,2 mia. kr.
3,5 mia.kr.
0,9 mia. kr.
0,9 mia. kr.
2,1-2,8 mia. kr.
0,1 mia. kr.
4,0-4,7 mia. kr.
0,5-1,2 mia.kr.
Side 2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
1683293_0003.png
2. Kort over Aarhus-Randers
(Fra ref. 1 Togfonden side 72).
.
.
Side 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
3. Ny bane Aarhus-Randers Syd
3.1.Beskrivelse
Hermed fremlægges ideen om at anlægge en helt ny bane langs E45 motorvejen mellem Aarhus og Randers Syd, i
stedet for at opgradere den gamle, snoede og 60 % længere bane mellem Aarhus og Randers. Det er ikke første
gang dette er foreslået, men i modsætning til tidligere forslag genanvendes i nærværende forslag 2 km af den
gamle bane syd for Randers station samt Randers station og banen nord for Randers station. Dette opnås ved at
føre den nye bane fra Aarhus langs motorvejen frem til skæringen med den gamle bane i det sydlige Randers.
3.2.Anlægspris ny bane Aarhus-Randers
I forbindelse med Togfonden (reference 1, side 72) har Banedanmark foretaget indledende beregninger af, hvad
det vil koste at anlægge en dobbeltsporet elektrificeret jernbane med 200 km/time langs E45 motorvejen mellem
Aarhus og Randers. Projektet, som slutter den nye bane til den gamle bane i Randers Nord, inkluderer en ny
station i Randers V og vil koste mindst 4,9 mia. kr. Projektet er på dette grundlag fravalgt i forbindelse med
Togfonden.
I forhold til Banedanmarks forslag vil nærværende løsning spare anlæg af en ny Randers station og ca. 8 km ny
jernbane på blødbund samt 2 jernbanebroer over Gudenåen.
Den her foreslåede løsning består af kun 30 km ny jernbane. Prisen herfor kan estimeres ud fra ”Udenlandske
baner - Sammenligning af anlægspriser, Trafikstyrelsen 2009” hvoraf det fremgår at nyanlæg af jernbane til 250
km/time i åbent land koster 100 mio. kr. pr km inkl. 30 % tillæg.
Egentlig bør prisen opjusteres for inflation siden 2009, men på den anden side har Banedanmark løbende
effektiviseret anlægsprocessen, og inflationen har pga. finanskrisen været begrænset. Ligeledes er der kun
foreslået 200 km/time Aarhus-Randers, mens Trafikstyrelsens pris er for en jernbane til 250 km/time. - I den
nordlige ende af strækningen er der en del bebyggelse, altså ikke ”åbent land”. - Alt i alt tillægges derfor 10 % til
de 100 mio. kr. pr km, dvs. ialt 110 mio. kr. pr km.
For 30 km jernbane kan prisen således estimeres til 3,3 mia. kr., som for nærværende notats formål anses for at
være et tilstrækkelig kvalificeret estimat af prisen i 2016.
Nærværende forslag er således 1,6 mia. kr. billigere end Banedanmarks billigste forslag.
Side 4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
4. Besparelser ved ikke at opgradere den gamle bane
4.1.Ingen hastighedsopgradering af eksisterende bane Aarhus-Hobro
Anlæg af ny bane Aarhus-Randers betyder at det ikke længere er nødvendigt at hastighedsopgradere den gamle
bane Aarhus-Hobro. Besparelse 0,9 mia.kr. (reference 1 side 71).
4.2.Ingen elektrificering af Brabrand Vest – Langå – Randers
I Togfonden er afsat til elektrificering af Aarhus-Lindholm (reference1 side 51 tabel 7) 2,345 + 0,193 + ca. 0,035 i
alt ca. 2,57 mia. kr. Denne strækning er ca. 140 km lang, svarende til en udgift på 18 Mio. kr. pr km. Med en ny
bane Aarhus-Randers behøver delstrækningen Gedding/Brabrand Vest -Langå-Randers ikke blive elektrificeret.
Denne bane er ca. 50 km lang. Besparelsen er således 18 x 50 = 0,9 mia. kr.
5. Besparelse ved at erstatte regional togsystem Aarhus-Aalborg med Superlyn
5.1.Køreplan
I Togfonden ref.1 side 72 angives at en ny bane Aarhus-Randers kombineret med hastighedsopgradering til 200
km/time Hobro-Aalborg, vil reducere rejsetiden Aarhus-Aalborg til 53 minutter. Da der i nærværende forslag
køres ind til den gamle Rander station bliver strækningen ca. 2 km længere og mere snoet, hvilket øger rejsetiden
med ca. 1 minut. Den samlede rejsetid Aarhus-Aalborg bliver da 54 minutter. For at opfylde Timemodellen i
Togfondens projekt kræves imidlertid kun at rejsetiden Aarhus-Aalborg er 60 minutter. Med ny bane Aarhus-
Randers er der således 6 minutter ekstra til rådighed. Disse ekstra minutter kan anvendes til at lade Superlyn
standse på en evt. ny station i Lisbjerg/Aarhus Nord, samt i Hobro og Skørping.
5.2.Regional togsystem kan spares væk Aarhus-Aalborg
Ifølge ”Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027”, Trafikstyrelsen, side 106 indføres fra 2022 et
regionaltogsystem Aarhus-Aalborg. Dette system standser i Hadsten, Langå, Randers, Hobro og Skørping. Ny bane
Aarhus-Randers tillader at Superlyn foruden Randers standser i Hobro og Skørping, og Superlyn kan således
erstatte regional togsystemet Aarhus-Aalborg, bortset fra byerne Hadsten og Langå. (Om erstatnings togbetjening
af Hadsten og Langå se næste afsnit.)
Regional togsystemet Aarhus-Aalborg vil have en køretid på ca. 1 og 15 minuttet, og skal køre i timedrift ind
imellem Superlyn. Togsystemet er derfor nødt til at have afgang fra såvel Aarhus som Aalborg på ca. samme
minuttal 20-30 minutter efter Superlyn. Regional togsystemet vil derfor have en relativ lang vendetid på ca. 45
minutter i både Aarhus og Aalborg, og der kræves derfor 4 togstammer (foruden reserver) til driften af dette
system.
Af reference 2, ”Notat - Screening af VVM-ideforslag vedrørende udflytning af Aarhus H”, fremgår det side 4 at
nutidsværdien af udgiften til drift af �½ togstamme omkring Aarhus er 350 mio. kr. Nutidsværdien af 1 togstamme
er således 700 mio.kr. Med nedlæggelsen af regional togsystemet Aarhus-Aalborg kan der spares 4 togstammer
svarende til 2,8 mia.kr. i nutidsværdi.
5.3.Superlyn kan fuldt ud erstatte regional togsystemet Aarhus-Aalborg
Hvis regional togsystemet Aarhus-Aalborg afskaffes reduceres togdriften Aarhus-Aalborg fra 2 til 1 tog pr time.
Dette kan der dog fuldt ud kompenseres for ved at forlænge det andet af de 2 Superlyn pr time København-
Aarhus til Aalborg. I ”Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027” er ganske vidst kun angivet et enkelt
Superlyn København-Aarhus pr time, men efter trafikplanen blev udarbejdet har den tidligere regering besluttet
at der skal være 2 Superlyn pr time på strækningen København-Aarhus.
Side 5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
Det er overraskende billigt at lade det andet Superlyn pr time fortsætte til Aalborg af følgende grund.
Med den nuværende plan for Superlyn, vil et superlyn pr time terminere i Aarhus og skulle vente 1 time før det
kan returnere til København. Tilsvarende vil et Superlyn pr time terminere i Aalborg og skulle vente 1 time før det
kan returnere mod Aarhus-København.
Forlænges det i Aarhus terminerende Superlyn videre til Aalborg spares således 1 hel vendetime væk i Aarhus.
Tilsvarende er der netto ingen ekstra vendetid i Aalborg, da der allerede holder et tog og venter. Netto koster det
således kun 1 ekstra togstamme at forlænge Superlyn nr. 2 pr time til Aalborg.
Netto besparelsen ved at nedlægge Regionaltogsystemet Aarhus-Aalborg reduceres derfor fra 4 til 3 togstammer,
svarende til 2,1 mia. kr. i nutidsværdi.
Og samtidig opnår man reel halvtimes Superlyn drift Aarhus-Randers-Hobro-Skørping-Aalborg med forøgede
trafikindtægter til følge.
Nutidsværdi??
5.4.Fortsat togbetjening af Hadsten-Langå-Randers
Nedlæggelsen af togsystemet Aarhus-Aalborg betyder, at der ikke længere kører tog mellem Langå og Randers.
Som erstatning herfor kan indføres et lokaltog Langå-Randers. (Med et togsæt kan der køres i halvtimesdrift)
Nedlæggelsen af regional togsystemet Aarhus-Aalborg betyder at togbetjeningen af både Hadsten og Langå
reduceres. Men da Hadsten og Langå i 2022 betjenes af togsystemet Aarhus-Viborg med 2 tog pr time i
myldretiden er togbetjeningen kun reduceret fra 3 til 2 tog pr time i myldretiden.
Af hensyn til lokaltrafikken Hadsten-Langå-Randers vil det være en mulighed at lade lokaltoget køre Hadsten-
Langå-Randers. Og evt. udvide togbetjeningen ved at indføre trinbræt i Laurbjerg og Stevnstrup. (Med 2 togsæt
kan der køres i halvtimesdrift).
Udgiften til et sådanne lokaltog anslås groft at være ca. 1/3 af udgiften til en togstamme Aarhus-Aalborg altså ca.
0,2mia.kr (nutidsværdi), idet en stor del af udgiften må forventes at skulle dækkes af de lokale kommuner og
regionen.
Hvis der anlægges 2 km ny, enkeltsporet, ikke elektrificeret 3.spor fra det sydlige Randers, hvor den nye og den
gamle jernbane mødes og frem til Randers Station kan det helt undgås at lokaltoget skal køre på de spor, der
anvendes af Superlyn. Det vil derfor ikke være nødvendigt at etablere niveaufri udfletning.
Der kan efter al sandsynlighed findes en mere optimal løsning for togbetjening af strækningen Hadsten-Langå-
Randers.
Formålet i nærværende mini-analyse er blot at påpege en mulig løsning, som baggrund for et groft estimat af
omkostningerne, hvis regional togsystemet Aarhus-Aalborg nedlægges.
Side 6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
6. Den væsentligt fordyrede 200 km/time opgradering Hobro-Aalborg kan
erstattes af billigere løsning
Hastighedsopgraderingen til 200 km/time Hobro-Aalborg er blevet meget dyrere end budgetteret, og projektet er
derfor sat i bero (Anlægsstatus første halvår 2016 side 15). Dette fordyrede projekt kan med ny bane Aarhus-
Randers fuldstændigt erstattes med en markant billigere delvis opgradering af strækningerne Aarhus-Brabrand
Vest og Randers Syd-Hobro. Ny bane Aarhus-Randers vil på denne måde yderligere medføre besparelser for
Togfonden. Værdien anslås løseligt til 0,1 mia. kr., men kan meget vel være det dobbelte.
Et muligvis billigere alternativt vil være at ny bane Aarhus-Randers anlægges for 250 km/time i stedet for 200
km/time.
7. Krydsning med Aarhus Letbane i Lisbjerg/Aarhus Nord
Aarhus Letbane kommer, når den engang forlænges, til at krydse den gamle bane i Hinnerup, men vil krydse den
nye bane i Lisbjerg, altså markant tættere på Aarhus. Passagergrundlaget for krydsningen med den nye bane
Aarhus-Randers er således langt større, og det vil derfor være naturligt på sigt her at etablere en ny pendler
station ”Aarhus Nord”, med et stort antal parkeringspladser. På grund af den nye banes kortere køretid er der tid
til at Superlyn kan standse på den nye station Aarhus Nord, med forøgede trafikindtægter til følge.
8. Finansiering
Uanset at ny bane Aarhus-Randers har et positivt samfundsmæssigt afkast, kræves indledningsvist en finansiering.
Projektet koster 3,3 mia.kr. og der er kun afsat 1,8 mia.kr. i forbindelse med Togfonden til opgradering og
elektrificering af den gamle bane. Hertil kommer besparelsen på 0,1 mia.kr. ved at kunne erstatte opgraderingen
til 200 km/time Hobro-Aalborg med en billigere løsning. Der mangler således 3,3-1,8-0,1 = 1,4 mia.kr.
Den årlige besparelse for 3 togstammer er i størrelsesordenen 90-120 mio.kr. Idet �½ togstamme koster ”i
størrelsesordenen 15-20 mio.kr.” ifgl. ref. 4. Tilskuddet til den nye lokalbane antages at være ca. 10 mio.kr. årligt,
så den årlige netto besparelse vil være 80-110 mio. kr.
En oplagt finansieringsmodel for partierne bag Togfonden er at anvende modellen som anvendtes til at fremrykke
opførelsen af den nye Storestrømsbro, dvs. at ”Bedre Billigere Kollektiv Trafik” indledningsvist finansiere de ekstra
1,4 mia. kr., hvorefter de årlige besparelser på 80-100 mio. kr. tilbageføres til ”Bedre Billigere Kollektiv Trafik”
hvert år i al fremtid.
En alternativt, men helt usandsynlig finansiering vil være at Venstre går med i Togfondforliget, mod at de
samfundsøkonomisk set dårlige investeringer i elektrificering af Aalborg-Frederikshavn og Vejle-Struer opgives. Til
gengæld igangsætter Togfonden den samfundsøkonomisk set mere optimale ny bane Aarhus-Silkeborg, inklusiv
elektrificering af Aarhus-Herning-Struer.
Dette vil være den helt optimale infrastrukturmæssige forberedelse af en Kattegatforbindelse og det fremtidige
Superlyn København-Aarhus-Herning(-Holstebro). Til den tid vil trafikmængden Vejle-Herning blive stærkt
reduceret, og en elektrificering af strækningen vil set i dette perspektiv være uøkonomisk.
Side 7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om kommentar til notatet af civilingeniør Poul Brandt Jensen om en ny jernbane Århus-Randers, til transport- og bygningsministeren
9. Referencer
Reference 1
Togfonden DK – Højhastighed og elektrificering på den danske jernbane. Trafikstyrelsen & Banedanmark.
Link:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale%20analyser/Publi
kationer/Togfonden%20DK%20final.ashx
Reference 2
Notat - Screening af VVM-ideforslag vedrørende udflytning af Aarhus H
Banedanmark 2016
Link:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/20082/Screening%20af%20udflytning%20af%20%C5rhus%20H.pdf
Side 4 fremgår det at:
”Baggrund
- Driftskonsekvenser
Gennemkørende tog sparer hver 6 minutter og 5 km kørsel med en placering i Kongsvang i stedet for Aarhus H.
Tog, der ender i Aarhus, sparer hver 1�½ minut og 2,5 km kørsel.
Det giver i alt årlige besparelser på ca. 1500 togtimer og 100.000 togkm. Det sparede tidsforbrug svarer desuden
til ca. �½ togstamme i drift.
Samlet vurderes disse besparelser at udgøre i størrelsesordenen 15-20 mio. kr. i årlige driftsomkostninger. Det
svarer til en samfundsøkonomisk nettonutidsværdi på ca. 350 mio. kr.”
Side 8