Notat
1.11.2016
Vedr. forslag til ”En ny jernbane Aarhus-Randers Syd” af 5. september 2016
Af forslaget fremgår det, at det med en investering på 3,3 mia. kr. er muligt at bygge en ny bane
mellem Aarhus og Randers, der gør det muligt, at køre mellem Aarhus og Aalborg på under én time.
Denne bane vil gøre det muligt at se bort fra en række andre investeringer på strækningen, samt
medføre store besparelse på togdriften. Ifølge forslaget kan disse sparede investeringer og
driftsbesparelser ikke alene at finansiere den nye bane, men vil også medføre et stort
samfundsøkonomisk overskud.
Banedanmark mener ikke, at der er belæg for at antage, at investering i en ny bane mellem Aarhus og
Randers kan finansieres af besparelser i andre projekter, eller vil være en samfundsøkonomisk rentabel
investering. Banedanmark fremfører følgende overordnede argumenter:
Banedanmark mener ikke, at den forslåede bane kan bygges for 3,3 mia. kr. Det er
Banedanmarks opfattelse, at en sådan bane sandsynligvis vil koste i størrelsesordenen 1 mia.
mere. Det er Banedanmarks vurdering, at de benyttede enhedspriser for bygning af nye
jernbaner er for lave. De forslåede besparelser på hastighedsopgradering og elektrificering af
den eksisterende bane er væsentligt mindre end omkostningerne til en ny bane mellem Aarhus
og Randers Syd.
Banedanmark mener ikke, at forslaget vil kunne muliggøre, at tog mellem Aarhus og Aalborg
kan opnå en køretid på én time, hvis det skal standse i Randers, Hobro og Skørping. Dette
skyldes bl.a. at den nye banes længde, samt kurve- og stigningsforholdene syd for Randers.
Det er Banedanmarks vurdering, at forslaget om at lade Lyntogene overtage betjeningen
mellem Aarhus og Aalborg, ikke vil medføre de betydelige besparelse på togdriften, som
antages. Således vil en betjening af Aarhus-Aalborg med lyntogene i stedet for med et
selvstændigt regionaltogssystem, maksimalt kunne frigøre en togstamme. Til gengæld er
højhastighedstog (der er en forudsætning for Timemodellen) væsentligt dyrere, i både
anskaffelse og drift, end traditionelt IC/regionaltogsmateriel. Ifølge de Transportøkonomiske
enhedspriser er omkostningerne til at køre højhastighedstog således mere end dobbelt så store,
som de er for IC/regionaltog.
Endeligt er der i forslaget undladt at medtage omkostninger til banevedligehold. Når der i
argumentationen medtages mulige besparelser på fremtidige udgifter til togdrift, bør der
ligeledes medtages omkostninger til fremtidig vedligehold af den infrastruktur, som man
foreslår etableret. I forbindelse med Banedanmarks løsning for en ny bane mellem Aarhus og
Randers fra 2013 blev det vurderet, at vedligeholdsomkostningerne for den nye bane vil være
ca. 40 mio. kr. pr. år, hvilket blev beregnet til en nutidsværdi på 430 mio. kr., der ikke indgår i
udregningerne i forslaget.
Planlægning
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
20817356
banedanmark.dk
Side 1(1)