Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1666130_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. september 2016
2016-4417
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 6. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 643:
Ministeren bedes uddybe forklaringen på, hvorfor det sjette EA-lokomotiv ikke
vil blive indsat i drift, jf. notat fra DSB af 10. august 2016 til Transport- og Byg-
ningsudvalget og Finansudvalget – se TRU alm. del, bilag 354.
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til besvarelsens af spørgsmålet. DSB oplyser
følgende:
”Forventningerne til anvendelsen af EA-lokomotiverne er ændret i forhold til,
da projektet blev påbegyndt. EA-lokomotiverne forventes nu kun anvendt til og
med 2019.
Der er reelt planlagt med maksimum fire EA-lokomotiver i drift dagligt plus et i
reserve. Endvidere har det sjette EA-lokomotiv ikke været i drift op til projekt-
start, og har derfor en ringere stand end de øvrige fem EA-lokomotiver.
Ovenstående sammenholdt med udfordringer med anskaffelse af reservedele
har medført, at DSB har valgt ikke at igangsætte ombygningen af det sjette EA-
lokomotiv.
Ombygningen af det sjette lokomotiv er i forhold til de fem øvrige lokomotiver
forbundet med større risiko for både økonomi og tidsplan, idet der kan være
behov for erstatningskomponenter, der vil kræve en tidskrævende og fordyren-
de sikkerhedsproces.
DSB har desuden planlagt en investering i 26 nye el-lokomotiver. Udbuddet af
de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at
kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt