Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1666212_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. september 2016
2016-4355
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 639:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. august 2016 fra Lars Mad-
sen vedrørende adgangsforhold på Viborg Banegård, jf. TRU alm. del - bilag
368.
Svar:
For at kunne svare fyldestgørende på henvendelsen fra Lars Madsen vedrøren-
de adgangsforhold på Viborg Banegård, har jeg anmodet Banedanmark om en
udtalelse. De skriver følgende:
”Banedanmark
kan oplyse, at Viborg Kommune er bygherre for et projekt ved
Viborg station i samarbejde med Banedanmark. Projektet omfatter bl.a. etab-
lering af en ny midtliggende ø-perron, fornyelse af den tidligere perronbro,
anlæggelse af en ny vej samt en ny cykel- og gangsti på en del af det tidligere
sporareal. Banedanmark medfinansierer fornyelsen den fællesejede bro, der
skaber adgang til den nye ø-perron.
I forbindelse med projektet er det besluttet, at bibeholde og genanvende de
eksisterende trapper fra den gamle bro til perronen, da trapperne er af nyere
dato og har en væsentlig restlevetid. Banedanmark kan bekræfte, at der kan
opstå situationer, hvor der opstår kø ved trappen, når et fyldt tog tømmes for
passagerer. Det er dog erfaringen, at køen hele tiden er i bevægelse, og at
perronen er ryddet efter få minutter.
Banedanmark kan oplyse, at Viborg Kommune arbejder med et tilstødende
projekt, Viborg Baneby, der blandt andet indeholder en ny bro over banen
med adgang til perronen. Når dette projekt er gennemført, vil der være ad-
gangsveje i begge ender af perronen.
Løsningen for Viborg station er projekteret ud fra de gældende krav til til-
gængelighed jf. TSI- PRM. Dette fordrer, at der skal etableres en hindringsfri
rute, hvilket er opfyldt med elevatorer til den nye bro. Ligesom på alle andre
stationer hvor elevatorer indgår i en hindringsfri adgangsrute, vil det give
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 639: Spm. om kommentar til henvendelse af 31/8-16 fra Lars Madsen vedrørende adgangsforhold på Viborg Banegård, til transport- og bygningsministeren
1666212_0002.png
problemer for brugerne af elevatorerne, når der er driftsforstyrrelser på dis-
se. Det er Banedanmarks opfattelse, at Viborg station med den nye udform-
ning er fuldt tilgængelig for bevægelseshæmmede eller passagerer med bar-
nevogn eller lignende.
Det er ikke normal praksis, at der etableres alternative hindringsfrie ruter, i
de tilfælde, hvor der forekommer driftsforstyrrelser på elevatorerne. På Vi-
borg station findes en såkaldt ambulancevej til perronen, men det er ikke til-
ladt for passagerer at benytte denne.
Den i bilag 368 omtalte rampe, var ejet og vedligeholdt af Viborg Kommune,
og var således ikke en del af Banedanmarks infrastruktur. Ydermere var
rampen ikke anvendelig som en del af den hindringsfrie rute, da rampen var
meget stejl og utilgængelig.”
Jeg kan derudover oplyse, at DSB på deres hjemmeside
http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-
trafik-og-drift/elevatorer-servicemeddelelse2/
oplyser om elevatorer, der er
ude af drift.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt