MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016 - 4314
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. august 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 635:
Er togene på de danske jernbaner, herunder Svendborgbanen, konstrueret til
på forsvarlig vis at transportere mange flere passagerer, end der er siddeplad-
ser til?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Antallet
af passagerer, der kan medtages i et togsæt, afgøres ud fra den
belastning, som vognkassen og bremsesystemet er konstrueret efter. Foruden
de siddende passagerer er togene konstrueret og godkendt til at kunne have
stående passagerer med. Disse tekniske forhold udgør den sikkerhedsmæssige
ramme for antallet af siddende og stående passagerer i et togsæt.
Der er dog grundlæggende tale om, at komfortniveauet i et tog med mange
stående passagerer ikke er særligt højt hverken for de stående eller de siddende
passagerer. Der er derfor ikke tale om uforsvarlig togkørsel, men nærmere om
ukomfortabel togkørsel. Derfor gør DSB naturligvis, hvad vi kan for at undgå
situationer, hvor togene er meget fyldte. DSB følger eksempelvis løbende hvilke
afgange, der er mest belastede, og arbejder løbende for at tilpasse togstørrel-
serne således, at flest mulige passagerer kan få en siddeplads under forudsæt-
ning af, at togmateriellet er tilgængeligt.
Der kan dog stadig opstå situationer, hvor DSB er tvunget til enten at køre en
afgang med et kortere tog eller at aflyse hele toget. DSB vælger for det meste at
køre med det kortere tog, hvilket kan medvirke til at reducere komforten for
både stående og siddende passager. Det er derfor en afvejning i hver enkelt
situation, om man skal efterlade passagerer eller nedsætte komfortniveauet.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt