Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1668012_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. september 2016
2016-4313
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. august 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 633:
Mere end hver tredje rejsende i Københavns Lufthavn ankommer med tog, og
gode transportforbindelse til og fra lufthavnen har stor betydning for
udviklingen af knudepunktet. Kan ministeren i det lys oplyse, hvor mange tog
der i begge retninger ikke stopper i Københavns Lufthavn i henholdsvis 2015 og
2016, og mener ministeren, at tallet er acceptabelt?
Svar:
Jeg har bedt DSB om at redegøre for standsninger og overspring, eller ”ikke-
standsninger”, i 2015 og 2016. Som det fremgår af DSB’s svar nedenfor, har
langt størstedelen af ikke-standsningerne i perioden direkte eller indirekte at
gøre med den svenske id-kontrol:
”I 2015 var der i alt 47.123 standsninger i Københavns lufthavn i begge
retninger. Tallet indeholder både Øresundstog og IC Bornholm.
IC Bornholm havde ingen tilfælde af stationsoverspring i Københavns
Lufthavn i 2015. Samlet set skete det 79 gange i 2015, at et Øresundstog ikke
stoppede ved Københavns Lufthavn, hvoraf de 22 gange var under DSB
Øresund, hvorfor det ikke er muligt for DSB at hente information om årsagen.
For de resterende 57 gange var det på grund af forberedelser til ID-
kontrollen, hvoraf 27 gange var i retning mod Københavns Hovedbanegård,
og 30 gange var i retning mod Sverige. De 57 gange ligger i perioden 27-31.
december i de sene aften- og nattetimer.
I 2016 til og med den 31. august 2016 har der været 16.162 standsninger i
Københavns Lufthavn.
I 417 tilfælde har et Øresundstog fra Sverige lavet overspring af Københavns
Lufthavn, og i 7 tilfælde har et IC Bornholm lavet et overspring af
Københavns Lufthavn. Efter indførelsen af ID-kontrollen vil overspring af
Københavns Lufthavn altid ske med tog, der ankommer fra Sverige, da alle
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm. om, hvor mange tog der i begge retninger ikke stopper i Københavns Lufthavn i henholdsvis 2015 og 2016, og mener ministeren, at tallet er acceptabelt, til transport- og bygningsministeren
1668012_0002.png
tog den anden vej skal ID-kontrolleres. Langt de fleste overspring af
Københavns Lufthavn i 2016 skyldes forsinkelser fra Sverige.
Af hensyn til den overordnede rettidighed på Kyst- og Øresundsbanen har
Banedanmark udarbejdet disponeringsplaner, som er et værktøj til at sikre
opretholdelse af togtrafikken, når der opstår kapacitetsproblemer. Dette giver
ligeledes mulighed for at give god trafikinformation på de berørte
strækninger. Forudsætningen for at udløse disponeringsplanerne er for
eksempel en forsinkelse på et tog fra Sverige på mere end 6 minutter. Her er
det nødvendigt at springe Københavns Lufthavn over med henblik på at sikre
en stabil drift på Kystbanen og for ikke at påvirke andre tog end det, der
allerede er forsinket. Et overspring af en station kan også bruges ad hoc, og i
sådanne tilfælde aftales overspringet med DSB’s driftsleder.
Det er Banedanmark, der er ansvarlig for disponeringsplanerne, og det er
derfor Banedanmark, som beslutter, om det er nødvendigt at lade tog springe
Københavns Lufthavn over.”
Hvad angår delspørgsmålet, om antallet er acceptabelt, må ambitionen altid
være så få overspring som overhovedet muligt.
Når det er sagt, er det vigtigt at huske på, at det var den socialdemokratiske
svenske regerings beslutning at indføre id- og grænsekontrol. Den beslutning
har medført meget vanskelige driftsvilkår for DSB og Banedanmark, hvilket
desværre rammer pendlerne og den øvrige togtrafik til og fra lufthavnen.
Der er tale om et sæt ydre omstændigheder, som DSB og Banedanmark kun har
begrænset indflydelse på, og som den svenske regering – så vidt vi i regeringen
er orienteret – ikke agter at lave om på foreløbig.
Vi er ikke desto mindre fra starten gået i dialog med relevante svenske aktører
for at få lempet id-kravet og mindsket generne for de rejsende. Jeg har selv haft
en række møder med den svenske infrastrukturminister, Anna Johansson,
hvilket indtil videre har resulteret i en undtagelse fra id-kravet for skoleklasser,
idrætshold og andre grupper af børn og unge under 18 år, der rejser i selskab
med ansvarshavende voksne. Et andet punkt på disse møder har været trans-
portørkompensation. Her forstår jeg, at den svenske regering nu har fremlagt
et konkret forslag til politisk stillingstagen om afsættelse af midler til økono-
misk kompensation til transportørerne for deres udgifter til id-kontrol.
For så vidt angår det konkrete spørgsmål, indebærer id- og grænsekontrollen,
at 2015 og 2016 ikke kan sammenlignes direkte, da kontrollerne påvirker hele
2016, men kun en lille del af 2015.
Som det fremgår af DSB’s svar, skyldtes de fleste af de 417 ikke-standsninger i
2016 svenske forsinkelser. Omstændighederne taget i betragtning kan disse
forsinkelser næppe betragtes ude af sammenhæng med den svenske id- og
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm. om, hvor mange tog der i begge retninger ikke stopper i Københavns Lufthavn i henholdsvis 2015 og 2016, og mener ministeren, at tallet er acceptabelt, til transport- og bygningsministeren
1668012_0003.png
grænsekontrol. Hertil kommer, at 57 af de i alt 79 tilfælde i 2015 er direkte for-
årsaget af forberedelser til id-kontrollen.
Selvom de resterende tilfælde utvivlsomt har været kilde til stor frustration for
de berørte passagerer, er der i 2015 tale om 22 tilfælde på et helt år med mange
tusinde standsninger. Det er efter min opfattelse udtryk for, at Banedanmarks
disponeringsplaner fungerer efter hensigten, og at både DSB og Banedanmark
gør deres bedste for at sikre en stabil togdrift under hårde vilkår.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt