MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. september 2016
2016-4143
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 627:
Vil det være muligt at udvide Storebæltsbroen, så der er tre spor i hver retning
eller vil en kapacitetsudvidelse alene kunne ske ved at bygge en ny parallelbro
over Storebælt eller en Kattegatforbindelse?
Svar:
Det vil ifølge Sund & Bælt være muligt at ændre Storebæltsforbindelsens nuvæ-
rende indretning fra 2 stk. 3,5 m brede kørespor og 2,5 m nødspor i hver ret-
ning til 3 stk. ca. 3,2 m brede kørespor i hver retning. Ændringen vil være un-
der forudsætning af, at der samtidigt etableres et trafikledelsessystem med
tilhørende skilteportaler og kommunikationssystemer. Dermed kan nødsporet
anvendes som kørespor ved høj trafikbelastning og med mulighed for intelli-
gent hastighedsregulering samt lukning af nødspor i tilfælde af havarier mm.
Sund & Bælt vurderer umiddelbart, at en fysisk udvidelse af broen (Vestbro og
Østbro) med en ekstra overliggende brodrager eller med udskiftning til en bre-
dere brodrager er urealistisk indenfor en rimelig økonomisk ramme og samti-
dig med, at trafikken opretholdes på den eksisterende bro.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt