Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1662203_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. september 2016
2016-4143
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 626:
Hvor stor skal henholdsvis års- og månedstrafikken på Storebælt være, for at
det er nødvendigt enten at udbygge Storebæltsforbindelse eller bygge en alter-
nativ forbindelse over enten Storebælt eller Kattegat?
Svar:
Vejdirektoratet arbejder med tre tærskler for trængsel for en motorvejsstræk-
ning:
Begyndende trængsel, når belægningsgraden når 70 pct. af kapaciteten
Stor trængsel, når belægningsgraden når 80 pct. af kapaciteten
Kritisk trængsel, når belægningsgraden når 95 pct. af kapaciteten
Belægningsgraden på Storebæltsforbindelsen opgjort efter Vejdirektoratets
metoder i 2015 var ifølge Sund & Bælt på henholdsvis 49 pct. og 51 pct. i de to
retninger svarende til 50 pct. for de to retninger tilsammen. Med udgangspunkt
i fordelingen af trafikken over året i 2015 vil nedenstående årstrafikmængder
svare til tærsklerne for de tre trængselsniveauer.
Årstrafik
Forventet realiseret
-
2040
2050
2065
Trafik 2015
11.880.000
Begyndende trængsel
16.790.000
Stor trængsel
19.190.000
Kritisk trængsel
22.790.000
Note: Tallene er opgjort for hver retning og derefter lagt sammen.
Tallene svarer ifølge Sund & Bælt til en trafikvækst på godt 40 pct., inden
tærsklen for begyndende trængsel nås, godt 60 pct. inden tærsklen for stor
trængsel nås, og godt 90 pct. inden tærsklen for kritisk trængsel nås. Med en
gennemsnitlig trafikvækst i den langsigtede fremskrivning på 1,5 pct. for per-
sonbiler og busser samt 1,0 pct. for lastbiler kan det forventes, at de respektive
tærskler realiseres i henholdsvis omkring 2040, 2050 og 2065, jf. tabellen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 626: Spm. om, hvor stor henholdsvis års- og månedstrafikken på Storebælt skal være, for at det er nødvendigt enten at udbygge Storebæltsforbindelse eller bygge en alternativ forbindelse over enten Storebælt eller Kattegat, til transport- og bygningsministeren
1662203_0002.png
Herudover udgør betalingsanlægget en kapacitetsbegrænsende faktor. Det vil
dog i praksis være muligt at udbygge anlægget til en større kapacitet, uden at
der opstår et behov for at udbygge selve forbindelsen.
Inden trafikken når de mest belastede trængselsniveauer, er der også andre
initiativer, der kan sættes i værk for at mindske eventuelt kommende trængsel.
Eksempler herpå er udnyttelse af nødspor og teknologisk udvikling af beta-
lingsopkrævningen, herunder udvikling af free flow-systemer. Jeg vil i øvrigt
henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 627 fra Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt