MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. september 2016
2016-4143
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 625:
Hvis der lægges nye og mere realistiske vurderinger ind for trafikudviklingen
over Storebælt frem mod 2035, er ministeren så enig i, at dette også vil have en
positiv betydning for økonomien for en eventuel Kattegatforbindelse?
Svar:
Som det fremgår af den strategiske analyse af en fast Kattegatforbindelse, er
der en sammenhæng mellem trafikudviklingen på Storebæltsforbindelsen og en
eventuel fast Kattegatforbindelse. Således viser analysen, at 39 pct. af vejtrafik-
ken på en eventuel Kattegatforbindelse vil komme fra Storebæltsforbindelsen,
som derfor vil opleve et indtægtstab på ca. 1,2 mia. kr. i det beregningstekniske
åbningsår for en fast Kattegatforbindelse (2030).
Hvorvidt en eventuel yderligere stigning i trafikken over Storebælt vil have en
positiv betydning på økonomien i en Kattegatforbindelse vil blandt andet af-
hænge af, om der er tale om en generel vækst i trafikken mellem Øst- og Vest-
danmark, eller om det er en geografisk betinget trafikvækst over Storebælt – fx
i form af øget pendling mellem Fyn og Sjælland.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt