Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1662163_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. september 2016
2016-4143
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 19. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 623:
Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang en kommende Femern Bælt-
forbindelse vil aflaste Storebæltsforbindelsen.
Svar:
Med Femern Bælt-forbindelsen vil godstogstrafikken mellem Østdan-
mark/Sverige og Tyskland benytte den ca. 160 km kortere rute via Femern Bælt
i stedet for den nuværende rute via Storebælt. Det vil aflaste jernbanen over
Storebælt og Fyn, så der bliver mere kapacitet til landsdelstrafikken. I 2015
benyttede omkring 8.300 internationale godstog Storebæltsforbindelsen. Det
svarer til i gennemsnit ca. 23 godstog pr. døgn.
Ifølge Femern A/S’ trafikprognose fra november 2014, der blev udarbejdet af
de tyske rådgivningsvirksomheder Intraplan og BVU, forventes 718.000 per-
sonkøretøjer og 2.000 lastbiler årligt at ville benytte Femern Bælt-forbindelsen
frem for Storebæltsforbindelsen. Det svarer til i gennemsnit knap 2.000 per-
sonkøretøjer henholdsvis godt 5 lastbiler pr. døgn.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt