Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1695711_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. december 2016
2016-4111
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare endeligt. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra (MFU) Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr.618:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke erfaringer der er fra de nordiske lande,
Tyskland samt fra forsøgsordninger i Danmark med vanvidsbilister, der før
generhvervelse af kørekortet, bliver konfronteret med trafikinformatører, pårø-
rende og/eller ofre for hasarderet kørsel.
Svar:
For så vidt angår Danmark skal jeg indledningsvis oplyse, at begrebet ”van-
vidsbilist” eller ”vanvidskørsel” ikke er anvendt i færdselsloven, og man kan
således ikke dømmes direkte herfor. Færdselsloven indeholder derfor heller
ikke et krav om, at vanvidsbilister skal konfronteres med trafikinformatører,
pårørende og/eller ofre for hasarderet kørsel, inden vedkommende kan gener-
hverve sin førerret. Jeg er heller ikke bekendt med, at der har været gennemført
forsøg kun med denne type handlinger.
Jeg har dog anmodet Rådet for Sikker Trafik om et bidrag i forhold til øvrige
initiativer, hvor der er fokus på grove færdselsforseelser eller lignende. Rådet
for Sikker Trafik har i den forbindelse bl.a. oplyst følgende:
”I Danmark forebygges trafikulykker meget bredt gennem mange forskellige
indsatser og via et koordineret og stærkt samarbejde mellem myndigheder,
organisationer mv. Som et resultat af denne samlede indsats har antallet af
dræbte og tilskadekomne i trafikken været stærkt faldende gennem mange år.
I Danmark er der særdeles gode erfaringer med at lade personer, der selv har
været ude for en trafikulykke, samt pårørende til trafikofre, holde oplæg for
unge mennesker i 8.- 10 klasse, på erhvervs- og produktionsskoler og i gymna-
sier. Formålet med disse besøg er at forebygge ulykker blandt primært unge,
hvor det typisk er jævnaldrende unge (ambassadører), der har været udsat for
en trafikulykke, der i øjenhøjde fortæller eleverne på de omhandlede uddannel-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 618: MFU spm. om, hvilke erfaringer der er fra de nordiske lande, Tyskland samt fra forsøgsordninger i Danmark med vanvidsbilister, der før generhvervelse af kørekortet, bliver konfronteret med trafikinformatører, pårørende og/eller ofre for hasarderet kørsel, til transport- og bygningsministeren
1695711_0002.png
sesinstitutioner om, hvad konsekvensen af en ulovlig eller uhensigtsmæssig
adfærd kan være. Projektet hedder Sikker Trafik LIVE, har eksisteret i over 20
år og drives i dag af Rådet for Sikker Trafik. Evalueringer af besøgene viser, at
disse gør et meget betydeligt indtryk på eleverne og har positiv effekt i forhold
til deres adfærd i trafikken. Evalueringerne viser også, at de omhandlede ”kon-
frontationer” med ulykkesramte får de unge til at tænke meget over konsekven-
ser over at køre ulovligt. Hvert år er gennemføres ca. besøg for i alt 25.000 ud-
skolingselever og ca. 130 besøg på produktions- og erhvervsskoler.
I forhold til at blive konfronteret med ofre for trafikulykker, har det siden 2010
været muligt via de såkaldte konfliktråd, som er organiseret af politikredsene.”
Med henblik på besvarelse af de resterende spørgsmål har jeg indhentet bidrag
fra Tyskland, Sverige, Norge og Finland om disse landes lovgivning og erfarin-
ger på området.
Tyskland
Tyskland har oplyst, at der
ikke i medfør af tysk lovgivning er krav om, at man
før generhvervelse skal konfronteres med trafikinformatører, pårørende
og/eller ofre for hasarderet kørsel. Imidlertid har bilister, som får deres køre-
kort inddraget som følge af det tyske pointsystem, siden 1. maj 2014 haft mu-
lighed for frivilligt at deltage i et køreegnetheds seminar, som er møntet på at
hjælpe disse personer med at ændre deres kørselsadfærd.
Tyskland har endvidere oplyst, at der er en speciel foranstaltning for nye billi-
ster, som under kørslen i prøveperioden efter erhvervelse af kørekort, har lavet
åbenlyse kørefejl eller overtrædelser af færdselsloven. Foranstaltningen er obli-
gatorisk deltagelse i et seminar, hvor de trafikforseelser, som har medført plig-
ten til at deltage i seminaret, samt årsagerne til trafikforseelserne, bliver disku-
teret, lige såvel som de generelle problemer og vanskeligheder, som nye bilister
møder, bliver vendt.
Sverige
Sverige har oplyst, at der ikke findes et modsvarende begreb til det danske be-
greb ”vanvidsbilist”. Man kan kun dømmes for forhold, som kan henføres un-
der uagtsomhed eller grov uagtsomhed i trafikken. Den, som dømmes for et af
disse forhold, bliver enten pålagt at betale en bøde eller idømmes fængselsstraf
og tilbagekaldelse af kørekortet for en midlertidig periode (mellem 2 og 30 må-
neder, afhængig af hvor alvorlig forseelsen har været).
Dette sker som en administrativ trafiksikkerhedsforanstaltning. Nogle eksem-
pel på sådanne brud på færdselsreglerne kan være:
Betydelige hastighedsoverskridelser
Kørt køretøj med duggede ruder
Kørt over for rødt lys og kollideret med et andet køretøj
Påkørt fodgængere ved fodgængerovergang
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 618: MFU spm. om, hvilke erfaringer der er fra de nordiske lande, Tyskland samt fra forsøgsordninger i Danmark med vanvidsbilister, der før generhvervelse af kørekortet, bliver konfronteret med trafikinformatører, pårørende og/eller ofre for hasarderet kørsel, til transport- og bygningsministeren
1695711_0003.png
Kørt køretøj med isdækkede ruder
Kørt køretøj og talt i telefon samtidig
Kørt køretøj i udmattet/svag tilstand og sovet ved rattet
Side 3/3
Sverige har endvidere oplyst, at der ikke i henhold til svensk lovgivning er krav
om, at man skal møde en trafik informatør, sundhedspersonale og/eller offeret,
og at der heller ikke har været forsøgsordninger vedrørende dette.
Norge
Norge har oplyst, at det ikke efter norsk lovgivning er et krav for generhvervel-
se af førerretten, at man skal møde trafikofrene/pårørende. For at tage stilling
til, om personen kan generhverve førerretten, vurderes det strafbare forholds
betydning for trafiksikkerheden, og hvor lang tid det er siden, forholdet er be-
gået. Hvis forholdet er af betydning for trafiksikkerheden, bør der mindst gå et
år, før førerretten kan generhverves. Hvis personen benytter rusmidler i et om-
fang af betydning for trafiksikkerheden, f.eks. brug af hash to gange om måne-
den, må personen dokumentere rusfrihed i mindst et år før førerretten kan
generhverves.
Norge har endvidere oplyst, at det ikke er en ukendt tanke, at det kan have en
positiv effekt, når ”råkjørere” møder trafikofre/pårørende, men at der ikke er
kendskab til konkrete eksempler herpå. Norge kan ikke udelukke, at der afhol-
des møder mellem ”råkjørere” og trafikofre, f.eks. i forbindelse med en retssag
og mægling i forligsråde. Der er dog ingen oversigter eller konkret viden herom.
Finland
Finland har oplyst, at der ikke efter finsk lovgivning er krav om, at vanvidsbili-
ster skal mødes med ofre for færdselsuheld eller disses pårørende, før førerret-
ten kan generhverves.
Finland har endvidere oplyst, at der i forbindelse med straffesager i Finland er
en såkaldt mægling-/forsoningsprocedure. Denne procedure er frivillig, og
begge parter skal være enige om at indgå i proceduren. Hvis en af parterne se-
nere ønsker at udtræde, vil proceduren slutte. Den finske lovgivning udelukker
ikke nogen typer af kriminalitet med henblik på benyttelse af mægling-
/forsoningsproceduren, men der er ingen informationer om, hvorvidt procedu-
ren er blevet anvendt i forbindelse med sager om vanvidsbilister.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen