Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1663106_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-4029
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 611:
Kan ministeren forklare hvorfor DSB Vedligehold skal fortsætte med at vedli-
geholde og reparere Øresundstogene på Kystbanen frem til udgangen af 2019,
når der er så mange problemer med at få togene til at fungere tilfredsstillende,
og der derfor ofte er mangel på brugbart og driftssikkert materiel? Og kunne
det tænkes, at en anden vedligeholdelsesvirksomhed kunne få togene til at køre
bedre?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at DSB har oplyst følgende om de nuværende
forhandlinger mellem DSB, Öresundståg og DSB Vedligehold:
”DSB
Vedligehold har siden december 2011 haft kontrakten for vedligehold af
Øresundstogene. Den væsentligste del udføres på et værksted i København,
mens en mindre del udføres af en underleverandør i Malmø.
I forbindelse med at den eksisterende kontrakt med DSB Vedligehold udløber i
juni 2017, har det svenske Öresundståg (sammenslutning af trafikselskaber i
de sydsvenske len) og DSB afholdt et fælles udbud om vedligehold af Øre-
sundstogene fra den nuværende kontrakt udløber og frem til slutningen af
2019. Udbuddet har været fælles, da det er vurderingen, at der er en række
synergier forbundet hermed, eftersom Øresundstrafikken køres som puljetra-
fik, hvor DSB ejer 34 af de i alt 109 Øresundstog. En række virksomheder blev
prækvalificerede efter udbuddet, herunder DSB Vedligehold, men ingen af
buddene blev erklæret egnende. Derfor har Öresundståg og DSB valgt at ind-
lede forhandlinger med de prækvalificerede virksomheder herunder DSB Ved-
ligehold om at skulle vedligeholde og reparere Øresundstogene, der kører i
Sydsverige og på Kystbanen.”
Jeg kan desuden tilføje, at jeg ikke har nogen bemærkninger til, hvorvidt Øre-
sundstogene fremover fortsat skal vedligeholdes af DSB Vedligehold, jf. også
mit svar på TRU spørgsmål 610 (alm. del).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: MFU spm. om, hvorfor DSB Vedligehold skal fortsætte med at vedligeholde og reparere Øresundstogene på Kystbanen frem til udgangen af 2019, når der er så mange problemer med at få togene til at fungere tilfredsstillende, til transport- og bygningsministeren
1663106_0002.png
Da det både er i DSB’s og Öresundstågs interesse, at det bliver den bedst eg-
nende vedligeholdelsesvirksomhed, som vedligeholder Øresundstogsættene
frem til 2019, må jeg formode, at Öresundståg og DSB sammen vælger den
bedst egnende.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt