MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. september 2016
2016-4029
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. august 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 610:
Vil ministeren redegøre for, om det er rigtigt, at der forhandles med DSB Vedlige-
hold om fremover at skulle vedligeholde og reparere Øresundstogene, der kører i
Sydsverige og på Kystbanen, frem til udgangen af 2019, selvom det tidligere er
blevet besluttet, at DSB ikke skulle byde på udenlandske aktiviteter efter tabet på
mange hundrede mio. kr. i Sverige på tabsgivende togdrift?
Svar:
Øresundstogene er sammensat i en dansk-svensk pulje, hvoraf DSB ejer de 34
Øresundstogsæt, mens det svenske Öresundståg ejer de resterende 75 af de i alt
109 Øresundstogsæt.
Jeg har ingen bemærkninger til, hvem DSB forhandler med om vedligeholdelse af
de danskejede Øresundstogsæt, da det er op til DSB, hvem DSB indgår aftale med
om vedligeholdelse af deres rullende materiel. For så vidt angår de svenskejede
Øresundstogsæt, er det op til de relevante svenske aktører, hvem der skal vedlige-
holde disse Øresundstogsæt. Som jeg forstår det, vil de svenske aktører dog selv
vedligeholde egne Øresundstogsæt fra 2019.
For så vidt angår oplysningerne om DSB’s udenlandske aktiviteter, har jeg forelagt
dette for DSB, der oplyser følgende:
”DSB
kan oplyse, at DSB i dag kun har en mindre togkørselsaktivitet i udlandet,
og DSB har ikke budt på udenlandsk togdrift i adskillige år. DSB har derfor in-
gen aktuelle planer om at byde på udenlandsk togdrift.
DSB Vedligehold har siden december 2011 haft kontrakten for vedligehold af
Øresundstogene. DSB Vedligehold har budt på vedligeholdelsen i den næste kon-
traktperiode fra juni 2017 til slutningen af 2019.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt