MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2015
2015-6684
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 61:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. november 2015 fra Alkolås-
branchen vedrørende alkolåsordningen, jf. TRU alm. del - bilag 46.
Svar:
I juni 2010 vedtog et enigt Folketing den lov, der opstillede de overordnede
rammer for indførelse af alkolåse som en del af sanktionssystemet vedrørende
spirituskørsel.
Reglerne indebærer, at en ubetinget frakendelse af førerretten på grund af spi-
rituskørsel fremover altid vil være omfattet af enten en frivillig eller en obliga-
torisk alkolåsordning, og at førerretten i den såkaldte alkolåsperiode alene kan
generhverves med vilkår om alkolås.
Det var i loven forudsat, at alkolåsordningen først kunne træde i kraft, efter at
der var udstedt en række administrative regler og etableret forskellige admini-
strative og kontrolmæssige funktioner.
Alkolåsordningen trådte herefter i kraft den 1. april 2015. For spiritusbilister,
der er dømt for grov spirituskørsel og dermed omfattet af den obligatoriske
ordning, vil ordningen dog først finde anvendelse for forhold, der er pådømt
efter ordningens ikrafttrædelse og efter udløbet af frakendelsesperioden, dvs.
tidligst i april 2018.
Alkolåsordningen har således kun været i gang i en kortere periode for perso-
ner omfattet af den frivillige ordning og er endnu ikke tilgængelig for personer
omfattet af den obligatoriske ordning. Det er derfor efter min mening endnu
for tidligt endegyldigt at fastslå, hvorvidt alkolåsordningen kan blive en succes
eller ikke.
På den anden side er det også almindeligt kendt, at spirituskørsel fortsat er et
væsentligt problem, og jeg har bedt mine embedsmænd om at kigge nærmere