Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1660345_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. august 2016
2016-4020
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 608:
Eftersom man har kunnet konstatere, at sommerens vejarbejde på den gamle
Lillebæltsbro har betydet store gener for områdets landmænd og entreprenø-
rer, der f.eks. skal have store landbrugsmaskiner tur/retur dagligt, og vejarbej-
det i øvrigt startede uden forudgående dialog med de erhvervsdrivende, som
benytter broen jævnligt, bedes ministeren tilkendegive, hvordan ministeren ved
fremtidige vejarbejder på broen vil sikre, at de lokale landmænd og erhvervs-
drivende tages med på råd om, hvordan virksomhedernes daglige drift generes
mindst muligt.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet er opmærksom på de gener, som vejarbejderne på Den Gam-
le Lillebæltsbro beklageligvis medførte denne sommer, herunder vigtigheden
af en god dialog med de særligt berørte.
Årsagen til de oplevede store gener var særligt, at politiet midtvejs i vejarbej-
dets udførelse standsede muligheden for omvejskørsel over Den Ny Lillebælts-
bro. Det var en ordning, der var etableret for langsomt kørende landbrugs-
maskiner. Ophøret af ordningen skete på baggrund af politiets revurdering af
regelgrundlaget for den etablerede omvejskørsel.
Det kan endvidere oplyses, at ud over de udførte vejarbejder på Den Gamle
Lillebæltsbro i sommeren 2016 skal der også udføres vejarbejder i 2017 og
2018. Derfor besluttede Vejdirektoratet, at denne sommers vejarbejder skulle
være et pilotprojekt, hvor der opbygges erfaringer for de næste års vejarbej-
der.
Forud for arbejdet har der været afholdt møder med Fredericia og Middelfart
kommuner, Fyns Politi samt Sydøstjyllands Politi blandt andet med henblik
på at finde den mest optimale løsning på trafikafviklingen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om, hvordan ministeren ved fremtidige vejarbejder på Lillebæltsbroen vil sikre, at de lokale landmænd og erhvervsdrivende tages med på råd om, hvordan virksomhedernes daglige drift generes mindst muligt, til transport- og bygningsministeren
1660345_0002.png
Vejdirektoratet vil bruge erfaringerne fra pilotprojektet som et afsæt til at
blive klogere på, hvordan vi vil håndtere de kommende broreparationer, tra-
fikafviklingen og kommunikationen, således at generne ved vejarbejdet be-
grænses mest muligt. Endvidere vil vi på baggrund af pilotprojektet holde et
evalueringsmøde med politiet, kommunerne og brancherne.
Vejdirektoratet erkender, at dialogen med særligt de lokale landmænd og
entreprenører, der f.eks. skal have store landbrugsmaskiner tur/retur dag-
ligt, ikke har været god nok. Denne erfaring vil blive inddraget ved forbere-
delsen af de kommende års vejarbejder, således at det sikres, at de lokale
landmænd og erhvervsdrivende tages med på råd. Vejdirektoratet vil bl.a.
snarest kontakte brancheorganisationerne med henblik på at begynde dialo-
gen vedrørende vejarbejdet i 2017.”
Ud over løsningen med transport på blokvogn, som Vejdirektoratet tilbød i
forbindelse med vejarbejdet hen over sommeren, er der på nuværende tids-
punkt kun hjemmel til, at politiet kan tillade erhvervsrelateret kørsel med lang-
somt kørende motorkøretøjer over Storebælt og Øresund. Denne regel i færd-
selsloven blev indsat som følge af, at visse transportopgaver ikke kunne gen-
nemføres efter åbningen af disse to broer på grund af den indskrænkede færge-
fart på strækningerne.
Jeg agter dog nu at stille forslag om en ændring af færdselsloven, således at det
også vil være muligt for politiet at tillade kørsel som led i erhvervsudøvelse over
den nye Lillebæltsbro. Ved en sådan lovændring vil vi fremadrettet kunne und-
gå lignende problemstillinger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt