MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. august 2016
2016-4020
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. august 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 608:
Eftersom man har kunnet konstatere, at sommerens vejarbejde på den gamle
Lillebæltsbro har betydet store gener for områdets landmænd og entreprenø-
rer, der f.eks. skal have store landbrugsmaskiner tur/retur dagligt, og vejarbej-
det i øvrigt startede uden forudgående dialog med de erhvervsdrivende, som
benytter broen jævnligt, bedes ministeren tilkendegive, hvordan ministeren ved
fremtidige vejarbejder på broen vil sikre, at de lokale landmænd og erhvervs-
drivende tages med på råd om, hvordan virksomhedernes daglige drift generes
mindst muligt.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet er opmærksom på de gener, som vejarbejderne på Den Gam-
le Lillebæltsbro beklageligvis medførte denne sommer, herunder vigtigheden
af en god dialog med de særligt berørte.
Årsagen til de oplevede store gener var særligt, at politiet midtvejs i vejarbej-
dets udførelse standsede muligheden for omvejskørsel over Den Ny Lillebælts-
bro. Det var en ordning, der var etableret for langsomt kørende landbrugs-
maskiner. Ophøret af ordningen skete på baggrund af politiets revurdering af
regelgrundlaget for den etablerede omvejskørsel.
Det kan endvidere oplyses, at ud over de udførte vejarbejder på Den Gamle
Lillebæltsbro i sommeren 2016 skal der også udføres vejarbejder i 2017 og
2018. Derfor besluttede Vejdirektoratet, at denne sommers vejarbejder skulle
være et pilotprojekt, hvor der opbygges erfaringer for de næste års vejarbej-
der.
Forud for arbejdet har der været afholdt møder med Fredericia og Middelfart
kommuner, Fyns Politi samt Sydøstjyllands Politi blandt andet med henblik
på at finde den mest optimale løsning på trafikafviklingen.