Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1562166_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Sagsnr.
2015 - 7543
Doknr.
274588
Dato
02-11-2015
Folketingets Transportudvalg har d. 08.10.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 6 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Hvor mange penge gives der årligt i tilskud til regionerne til drift og vedligehold af de
regionalt ejede jernbaner og tog, og hvor meget bruger regionerne på henholdsvis drift
og vedligehold? Beløbene bedes opgjort både pr. region og som det samlede tilskud
til regionerne.”
Svar:
Som opfølgning på aftale om regionernes økonomi for 2015 blev der nedsat en ar-
bejdsgruppe under det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium med deltagelse
af Transportministeriet, Finansministeriet samt Danske Regioner. Arbejdsgruppen har
i sin afrapportering belyst den samlede finansiering af privatbanerne.
Heraf fremgår det, at regionerne via bloktilskuddet modtager et samlet tilskud til finan-
siering af de regionale udviklingsopgaver. Herunder hører bl.a. privatbanerne og den
regionale bustrafik. Der er således ikke tale om, at regionerne modtager et øremærket
tilskud til privatbanerne. I fordelingen af bloktilskuddet til de regionale udviklingsopga-
ver efter strukturelle kriterier, der udgør 80 pct. af regionernes samlede udgiftsbehov i
bloktilskudssystemet, indgår otte kriterier. Et af disse kriterier er antallet af kilometer
privatbanespor.
For de strukturelle kriterier gælder, at der ikke er forudsat en en-til-en sammenhæng
mellem kriterierne og konkrete udgiftsområder for regionerne. Således er der ikke tale
om, at regionerne gennem bloktilskuddet får et direkte tilskud til privatbaneopgaven,
men der er tale om, at kilometer privatbanespor indgår som et kriterium for fordeling af
det regionale bloktilskud, som regionerne kan bruge på de samlede regionale udvik-
lingsopgaver.
Desuden er det statslige investeringstilskud til privatbanerne et generelt tilskud. Dog
er dette tilskud knyttet op på overførslen af privatbaneopgaven til de daværende amter
i 2001, og med et krav om opretholdelse af et betjeningsomfang i en overgangsperio-
de.
Det kan beregnes, hvor stor en andel af regionernes bloktilskud til regional udvikling,
der fordeles efter kriteriet om kilometer privatbanespor. Tabel 1 viser, hvor stort et
beløb der fordeles til regionerne via bloktilskudskriteriet om antal kilometer privatba-
nespor. Desuden viser tabel 1 fordelingen af det statslige investeringstilskud, der for-
deles af Transportministeriet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor mange penge der årligt gives i tilskud til regionerne til drift og vedligehold af de regionalt ejede jernbaner og tog, samt hvor meget bruger regionerne på henholdsvis drift og vedligehold, til social- og indenrigsministeren, kopi til transport- og bygningsministeren
1562166_0002.png
Tabel 1
Fordeling af tilskud i 2014, årets pl, mio. kr.
Bloktilskudskriteriet
om privatbanespor
126,9
191,8
36,3
82,1
55,3
492,4
Region
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midt
Region Nordjylland
I alt
Investeringstilskud
40,8
32,6
0,9
11,4
18,2
103,9
I alt
167,7
224,4
37,2
93,5
73,5
596,3
Kilde: Rapport fra arbejdsgruppen om antal kilometer privatbanespor, Økonomi – og Indenrigsministeriet,
2014 samt Finansloven for 2014.
Transport- og bygningsministeriet oplyser, at det er trafikselskaberne, der køber den
trafik, der udbydes på privatbanerne, men det er regionerne, der finansierer nettoud-
giftsbehovet ved privatbanetrafikken. Nettoudgiftsbehovet er i den sammenhæng op-
gjort som de samlede udgifter ved privatbanerne fratrukket passagerindtægterne.
Tabel 2 viser de samlede brutto- og nettoudgifter ved privatbanetrafikken i 2014 fordelt
på de enkelte regioner.
Tabel 2
Privatbanernes udgiftsbehov 2014, årets pl, mio. kr.
Region
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midt
Region Nordjylland
I alt
Samlede udgifter
234,2
256,3
31,8
70,3
57,5
650,1
Passagerindtægter
110,2
65,2
3,5
17,0
25,5
221,5
Nettoudgiftsbehov
124,0
191,1
28,3
53,3
32,0
428,6
Kilde: Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2014, Trafik- og Byggestyrelsen 2015.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2