Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1659860_0001.png
BANEDANMARK
ADRESSE
OMBYGNING AF RINGSTED
STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED
UDGANGSPUNKT I UDFØRT
0+-ALTERNATIV
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
TLF
FAX
WWW
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
3
4
Indledning
Anlægsoverslag
Fradrag NURV 2024
Fradrag NURØ 2024
Besparelse på anlægsoverslag
Ændring af bevillingsbehov
1
2
3
4
5
5
1
Indledning
Banedanmark arbejder i øjeblikket på at reducere køretiden mellem København og
Odense.
I den forbindelse har Banedanmark undersøgt flere muligheder for en hastigheds-
opgradering gennem Ringsted. Det drejer sig om:
Alternativ 0, som er den løsning, der er planlagt gennemført, og som er bevil-
get under
Den ny bane København - Ringsted.
I denne løsning kan togene
køre med en hastighed på 120 km/t gennem Ringsted. Krydsning af alle tog-
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
UDGIVELSESDATO
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
A063686
A063686-0-041
1.0
15.12.2015
CHCE
EMB
EMB
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om oversendelse af den særskilte undersøgelse, der henvises til i skrivelsen til Transport- og Bygningsudvalget den 14. juni 2016 (TRU alm. del – bilag 311), til transport- og bygningsministeren
1659860_0002.png
2/6
OMBYGNING AF RINGSTED STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED UDGANGSPUNKT I UDFØRT 0+-ALTERNATIV
veje foretages i niveau.
Alternativ 0+, hvor togene kan køre med en hastighed på 180 km/t gennem
Ringsted. Krydsning af alle togveje foretages i niveau.
NURV (Niveaufri Udfletning Ringsted Vest), som indeholder en brokonstrukti-
on, der tillader en niveaufri krydsning for tog til henholdsvis Odense og Rødby.
Konstruktionen for den niveaufrie skæring er placeret umiddelbart vest for
Ringsted Station.
NURØ (Niveaufri Udfletning Ringsted Øst), som indeholder en brokonstrukti-
on, der tillader en niveaufri krydsning for tog til henholdsvis Odense og Rødby.
Konstruktionen for den niveaufrie skæring er placeret øst for Ringsted Station
nær godset Adamshøj.
For både NURV og NURØ er der udarbejdet anlægsoverslag for såvel en løsning,
som tillader en åbning af anlæggene i 2021 og en løsning, hvor åbning af anlæg-
gene er udskudt til 2024.
I 2024 varianterne åbner Den ny bane København – Ringsted som planlagt i 2018,
dvs. 0-alternativet forudsættes gennemført i fuldt omfang og anvendes i ca. 1�½ år,
inden der påbegyndes nye projekterings- og anlægsarbejder.
Dette notat redegør for de ændringer, der vil være til anlægsoverslagene for 2024
varianterne, såfremt det forudsættes at 0+-alternativet gennemføres i fuldt omfang,
inden nye projekterings- og anlægsarbejder igangsættes.
Endvidere angives de ændringer, der vil være i bevillingsbehovet for 2024 varian-
terne.
Notatet er udarbejdet ved kvalitativ analyse af de skematiske sporplaner for alter-
nativerne og de dertil hørende anlægsoverslag. Der er ikke foretaget digitalt ud-
træk af mængder.
2
Anlægsoverslag
Generelt kan følgende nævnes.
0+-alternativet indeholder følgende yderligere elementer i forhold til 0-alternativet:
Sideflytning af spor 5 og spor 6
Sideudvidelse af perron mellem spor 4 og spor 5
Hastighedsopgradering i spor 2 og spor 4
Ekstra støjskærme
Ekstra facadeisolering
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om oversendelse af den særskilte undersøgelse, der henvises til i skrivelsen til Transport- og Bygningsudvalget den 14. juni 2016 (TRU alm. del – bilag 311), til transport- og bygningsministeren
1659860_0003.png
OMBYGNING AF RINGSTED STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED UDGANGSPUNKT I UDFØRT 0+-ALTERNATIV
3/6
2.1
Fradrag NURV 2024
Såfremt 0+ alternativet gennemføres opnås følgende besparelser i NURV 2024
2.1.1 Sideflytning af spor 5 og spor 6:
NURV 2024 skal sideflytte spor 5 og spor 6. Når denne sideflytning allerede er ud-
ført under 0+-alternativet spares:
NAB overslag for 0+-alternativet post 1.1.4 Sidetrækning
= 1,73 mio.kr
NAB overslag for 0+-alternativet post 2.8.1 Sporkasse Spor 5 og 6 = 1,95 mio.kr
Sum
= 3,68 mio.kr.
2.1.2 Sideudvidelse af perron mellem spor 4 og spor 5
NURV 2024 skal sideudvide og forlænge perron mellem spor 4 og spor 5. Når
denne sideudvidelse allerede er udført under 0+-alternativet spares:
NAB overslag for 0+-alternativet post 3.6.1
Perronforlængelser og udvidelser, 50% besparelse da perroner i 0+ og NURV ikke
er fuldstændigt ens.
= 3,2 mio.kr
NAB overslag for 0+-alternativet post 3.6.2
Flytning af trappe og elevator
NAB overslag for 0+-alternativet post 3.6.3
Flytning og forlængelse af perrontag, spor 4 og 5
NAB overslag for 0+-alternativet post 3.6.4
Justering af perronaptering, spor 4 og 5
NAB overslag for 0+-alternativet post 3.6.5
Nyt tunneldæk inkl. Vægge og fundamenter, spor 2 og 4,
50% besparelse, da kun dæk under spor 4 kan anvendes
NAB overslag for 0+-alternativet hovedpost 4 Kørestrøm
Sum
= 0,93 mio.kr
= 1,20 mio.kr
= 0,30 mio.kr
= 1,85 mio.kr.
= 2,37 mio.kr
= 9,85 mio.kr.
2.1.3 Hastighedsopgradering i spor 2 og spor 4
Ingen besparelse for NURV 2024, da sporplacering ikke er identisk i 0+-alternativet
og NURV 2024, således at der alligevel skal laves ny sporkasse.
2.1.4 Ekstra støjskærme
Ingen besparelse. Der er kun sammenfald mellem støjskærme i 0+ og NURV ved
Rønnedevej, hvor de skal være 2 m høje i 0+, men 3 m høje i NURV.
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om oversendelse af den særskilte undersøgelse, der henvises til i skrivelsen til Transport- og Bygningsudvalget den 14. juni 2016 (TRU alm. del – bilag 311), til transport- og bygningsministeren
1659860_0004.png
4/6
OMBYGNING AF RINGSTED STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED UDGANGSPUNKT I UDFØRT 0+-ALTERNATIV
2.1.5 Ekstra facadeisolering
Der kan spares facadeisolering på anslået 50 boliger
á kr. 55.000 pr. bolig.
= 2,75 mio.kr.
Samlet anslået besparelse på anlægsoverslag for NURV 2024 = 16,3 mio.kr.
2.2
Fradrag NURØ 2024
Såfremt 0+ alternativet gennemføres opnås følgende besparelser i NURØ 2024
2.2.1 Sideflytning af spor 5 og spor 6:
Ingen besparelse, da spor 5 og spor 6 ikke berøres af NURØ-projektet. Det forud-
sættes at NURØ 2024 ikke skal fjerne de ændringer 0+-alternativet har udført.
2.2.2 Sideudvidelse af perron mellem spor 4 og spor 5:
NURØ 2024 skal udføre ombygning af perrontunnel i spor 1 og spor 2.
Da 0+-alternativet har udført denne ombygning i spor 2 spares:
NAB overslag for NURØ 2024 Ringsted Station post 3.6.7
Nyt tunneldæk inkl. Vægge og fundamenter, spor 2 og 4,
50% besparelse, da kun dæk under spor 4 kan anvendes
= 1,85 mio.kr.
2.2.3 Hastighedsopgradering i spor 2 og spor 4
Ingen besparelse for NURØ 2024, da sporplacering ikke er identisk i 0+-alternativet
og NURØ 2024, således at der alligevel skal laves ny sporkasse.
2.2.4 Ekstra støjskærme
Alle støjskærme i NURØ 2024 etableres ligeledes i 0+-alternativet, således at
NURØ-projektet kan spare
NAB overslag for NURØ 2024 Ringsted Station
post 10.1.1 Støjskærme, h = 2 m
= 3,60 mio.kr
2.2.5 Ekstra facadeisolering
Al facadeisolering ved Ringsted Station i NURØ 2024 etableres ligeledes i 0+-
alternativet, således at NURØ-projektet kan spare:
NAB overslag for NURØ 2024 Ringsted Station
post 10.2.4 Facadeisolering
= 0,57 mio.kr
Samlet anslået besparelse på anlægsoverslag for NURØ 2024 = 6,0 mio.kr.
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om oversendelse af den særskilte undersøgelse, der henvises til i skrivelsen til Transport- og Bygningsudvalget den 14. juni 2016 (TRU alm. del – bilag 311), til transport- og bygningsministeren
1659860_0005.png
OMBYGNING AF RINGSTED STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED UDGANGSPUNKT I UDFØRT 0+-ALTERNATIV
5/6
3
Besparelse på anlægsoverslag
I dette notat er anslået en konsekvens for anlægsoverslagene for NURV 2024 og
NURØ 2024, såfremt 0+-alternativet gennemføres i stedet for 0-alternativet.
Resultatet er resumeret nedenfor:
Løsning
Anslået besparelse på anlægsoverslag
mio. kr. ekskl. EKB 5 % og ekskl. korrek-
tionstillæg 30 %
16,3
6,0
NURV 2024
NURØ 2024
4
Ændring af bevillingsbehov
Ligeledes medfører besparelserne på anlægsoverslagene en ændring af bevil-
lingsbehovene for NURV 2024 og NURØ 2024.
I
COWI-notat A063686-040 "Opgørelse af bevillingsbehov", revision 2.0 af
01.12.2015
er fundet følgende bevillingsbehov for alternativerne:
Løsning
Bevillingsbehov mio. kr.
inkl. EKB 5 % og inkl. korrektionstillæg
30 %
85,9
768,2
1.065,4
1.093,4
Alternativ 0+
NURV 2024
NURØ 2024 Syd
NURØ 2024 Nord
Når Alternativ 0+ gennemføres, skal der bevilges yderligere 85,9 mio. kr. til byg-
ning af alternativet, mens der kan spares henholdsvis 16,3 mio. kr. på udførelsen
af NURV og 6,0 mio. kr. på udførelsen af NURØ. Der anvendes på den sikre side
ikke EKB og korrektionstillæg på besparelser.
Det vil sige at bevillingsbehovet for NURV 2024 øges med 69,6 mio. kr.
Bevillingsbehovet for NURØ 2024 Syd og NURØ 2024 Nord øges med 79,9 mio.kr.
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om oversendelse af den særskilte undersøgelse, der henvises til i skrivelsen til Transport- og Bygningsudvalget den 14. juni 2016 (TRU alm. del – bilag 311), til transport- og bygningsministeren
1659860_0006.png
6/6
OMBYGNING AF RINGSTED STATION
UDSKUDTE LØSNINGER MED UDGANGSPUNKT I UDFØRT 0+-ALTERNATIV
Således findes det reviderede bevillingsbehov såfremt 0+-alternativet gennemføres
før en udskudt løsning:
Løsning
Bevillingsbehov mio. kr.
inkl. EKB 5 % og inkl. korrektionstillæg
30 %
837,8
1.145,3
1.173,3
NURV 2024
NURØ 2024 Syd
NURØ 2024 Nord
http://projects.cowiportal.com/ps/A063686/Documents/03 Project documents/PL/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+/A063686-0-041 Udskudte løsninger med basis i 0+.docx