== AKT 115700 == Dokument 2 == [ Fra Banedanmark - notat vedr. NURØ med tilpasninger ] ==
Notat
08.02.2016
NURØ - høringssvar vedrørende østlig udfletning i niveau
Banedanmark har foretaget en vurdering af de trafikale og tekniske muligheder i 0+ alternativet og
0+øst forslaget. 0+ alternativet er en opgradering af den løsning, der indgår i anlægsloven for
København-Ringsted, som muliggør højere hastigheder og dermed kortere rejsetid på strækningen fra
København mod Odense.
0+øst er et forslag fra den afsluttede VVM høring, der omfatter etablering af en udfletning
i niveau
mellem Kværkeby og Ringsted, der senere kan udbygges til en niveaufri udfletning øst for Ringsted
fordi en række anlægselementer er fælles mellem en niveaufri udfletning Øst for Ringsted. 0+øst
indeholder derimod ikke elementer, der kan genbruges, hvis der senere besluttes en vestlig udfletning.
Overordnet kan følgende konkluderes, hvilket er uddybet i efterfølgende afsnit:
-
0+ alternativet er
ikke
en forberedelse til en niveaufri udfletning, men kan afvikle den forventede
fremtidige trafik på et tilfredsstillende niveau. Den kan senere udbygges til såvel en niveaufri
udfletning øst eller vest for Ringsted Station, men det er kun en begrænset del af anlægget, der kan
genanvendes – uanset om en niveaufri udfletning måtte blive placeret mod øst eller vest.
0+øst er forventeligt
ikke
billigere end 0+ alternativet, men kan genanvendes i vid udstrækning
ved en senere beslutning om at bygge en niveaufri udfletning øst for Ringsted. Hvis der besluttes
en vestlig løsning kan 0+øst ikke genanvendes.
Det vurderes, at 0+øst
ikke
kan afvikle trafikken på samme niveau som 0/0+ alternativet, blandt
andet fordi løsningen
i praksis
indebærer, at tog fra Roskilde og tog fra København-Ringsted mod
Odense vil benytte samme spor over en længere strækning. 0+øst vil derfor ikke kunne opfylde
driftsoplæggets krav til kapacitet og rejsetider.
Det vurderes at 0+øst
ikke
vil være gennemførligt, hvis det i sin helhed skal ibrugtages inden
ultimo 2018. Hermed vil den nye bane København-Ringsted ikke kunne ibrugtages ultimo 2018
som forudsat, men flere år senere.
.
-
Kommentar [l1]:
Vi vil gerne fasthol
dette, da forslagstillernes påstand om at
0+øst er billigst ellers står uimodsagt.
-
-
Øst + forslaget
Banedanmark har i høringsperioden for VVM undersøgelsen modtaget et høringssvar der indeholdt et
forslag om at etablere en udfletning i niveau øst for Ringsted kombineret med ombygninger på
Ringsted station, særligt i den østlige ende. Grundtanken med forslaget er, at det senere skal kunne
udvides med en niveaufri udfletning, da spor 1 og 2 i begge tilfælde anvendes som gennemkørende
spor mod Storebælt.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4187 9936
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(7)