Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1660284_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
01. september 2016
2016-3944
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 9. august 2016 stillet mig følgende
spørgsmål 590 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 590:
Danmark har en EU-forpligtigelse til at have 10 pct. vedvarende energi i trans-
portsektoren inden 2020, men indtil nu har energi-, forsynings- og klimamini-
steren ikke taget særlige initiativer til at nå målet. Imidlertid vil en væsentlig
større anvendelse af elbusser i stedet for diselbusser være en del af løsningen,
samtidig med at det kan bidrage til at løse problemerne med for høje NO2-
forureninger i de større byer. Imidlertid kan lokale trafikselskaber være bundet
af længerevarende kontrakter på de nuværende anvendte diselbusser, på den
baggrund bedes ministeren redegøre for, hvilke redskaber staten kan tage i
anvendelse for at fremme en hurtigere indfasning af elbusser.
Svar:
Det er de seks trafikselskaber, der på vegne af kommuner og regioner varetager
udbud og indgåelse af kontrakter med forskellige vognmænd om kørsel af de
forskellige busruter.
Der er i den forbindelse ikke noget til hinder for, at trafikselskaberne, i over-
ensstemmelse med kommunernes og regionernes eventuelle ønsker, stiller krav
om, at en vis andel af busserne skal være elbusser. Trafikselskaberne vil dog i
sagens natur være bundet af de betingelser, som indgår i kontrakterne i kon-
traktperioden.
Med venlig hilsen
./.
Hans Chr. Schmidt