Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1661597_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2. september 2016
2016-3618
Landgangspassagerer på Rønne-Ystad
På baggrund af henvendelser vedrørende vilkårene for landgangspassagerer
(typisk rejsende med tog eller bus) på Rønne-Ystad under kontrakt af 21. juni
2016 med Mols-Linien og spørgsmål af 5. juli 2016 fra Bornholms Tidende har
ministeriet udarbejdet nærværende notat.
Det er ministeriets opfattelse, at kontrakten er udbudt med tilstrækkelig over-
kapacitet til håndtering af den fremtidige efterspørgsel – også i forhold til land-
gangspassagerer.
Derudover er der indarbejdet en høj grad af fleksibilitet, således at der kan flyt-
tes 200 dobbeltture og tilkøbes ekstra dobbeltture.
Ministeriet kan naturligvis ikke garantere, at der er ledige pladser på årets mest
efterspurgte overfarter (typisk overfarter midt på dagen i juli og starten af au-
gust). Det er netop derfor, at der på de mest travle dage er flere overfarter end
andre dage i løbet af året – minimum 8 overfarter, jf. nedenfor. Det giver de
rejsende god mulighed for at booke alternative overfarter på dage, hvor visse
overfarter måtte være udsolgt.
Det er i øvrigt værd at bemærke, at det faktum, at man som rejsende kan ople-
ve, at en given billettype er udsolgt, ikke er et anderledes vilkår end dem der
gælder for alle andre rejsende i Danmark.
Ministeriet vil løbende følge trafikudviklingen når Mols-Linien går i drift den 1.
september 2018, og ministeriet forventer en god løbende dialog med både rede-
riet og Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm, der som i dag er hø-
ringspart i forbindelse med tilrettelæggelse af sejlplanen.
I øvrigt er Mols-Linien forpligtet til at samarbejde med andre trafikoperatører
om koordination af rejseplaner, billetsamarbejde m.v., jf. ydelsesspecifikatio-
nens pkt. 9.3 i kontrakten. Bestemmelsen indebærer en pligt til at indgå billet-
samarbejde med bus- og togoperatører på strækningen mellem København og
Ystad, således at passagerer kan købe kombineret bus-/tog- og færgebillet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661597_0002.png
Kontraktkrav vedrørende kapacitet på Rønne-Ystad
Kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm blev udbudt i henhold til færge-
forliget af 11. december 2014 og tillægsaftale af 26. maj 2015, der blev indgået
af et bredt politisk flertal bestående af den daværende regering (Socialdemo-
kraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti. Det følger af aftalen, at der skal stilles
krav til den samlede kapacitet på færgerne pr. dag. Der blev ikke aftalt krav om,
at tilbudsgiverne skal anvende hurtigfærger med en bestemt kapacitet til pas-
sagerer eller biler. Det ville have begrænset konkurrencen betydeligt og trukket
imod hensigten med udbuddet, som var at sikre de størst mulige gennemsnitli-
ge billetprisreduktioner.
Det har ved udbuddet været vigtigt for ministeriet at sætte nogle kapacitets-
krav, der dels sikrede tilstrækkelig kapacitet på ruterne til Bornholm, og dels
gav de bedste betingelser for konkurrence ved udbuddet. Derfor er det eksiste-
rende kontraktkrav om, at den primære hurtigfærge skal kunne medbringe alle
passagerer i de medbragte køretøjer og yderligere 300 landgangspassagerer
ikke videreført i den udbudte kontrakt.
Ministeriet finder det positivt, at der fra 1. september 2018 vil være færger på
Ystad-ruten med plads til endnu flere biler end i dag.
Ministeriet finder det også positivt, at Mols-Liniens tilbud indebærer, at der vil
være flere afgange end i dag på mellem-, høj- og maksimumkapacitetsdage. Der
vil altså være mere plads til biler og flere afgange for både biler og gående pas-
sagerer. Det er samtidig ministeriets forventning, at Mols-Linien som kommer-
ciel operatør vil have en interesse i at medtage så mange passagerer som mu-
ligt, uanset om disse kører eller går om bord på færgen.
Kontrakten indeholder følgende kapacitetskrav for så vidt angår passagerer og
personbilenheder, jf. Ydelsesspecifikationens pkt. 1.2:
Kapacitetsdage
Passagerer
Personbilen-
heder*
2.200
8
Frekvens
Side 2/6
Maksimumkapaci-
tetsdag
Højkapacitetsdag
9.000
7.000
1.500
1.000
5
4
Mellemkapacitetsdag 5.000
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661597_0003.png
Lavkapacitetsdag
2.000
600
400
3
3
Side 3/6
Minimumkapacitets- 1.400
dag
*En personbilenhed er efter kontrakten defineret som 4,5 meter x 1,75 meter. Per-
sonbilenheder anvendes til at fastsætte krav til vogndækskapaciteten, og enheden
er således ikke udtryk for, hvor meget en bil rent faktisk fylder.
Efter samme bestemmelse stiller kontrakten krav om følgende antal kapaci-
tetsdage pr. år:
Type
Maksimumkapacitetsdage
Højkapacitetsdage
Mellemkapacitetsdage
Lavkapacitetsdage
Minimumkapacitetsdage
Antal dage pr. år
minimum 38
minimum 46
minimum 50
minimum 80
Resten
Faktisk antal rejsende
I en periode på over 4 år fra den 1. september 2011 til den 31. december
2015 var der i gennemsnit 2,5 personer i hvert køretøj (det vil sige biler, busser,
lastbiler, motorcykler og cykler) på ruten mellem Rønne og Ystad.
Lægges det til grund, at der er 2,5 passagerer i køretøjerne, og at der skal være
300 landgangspassagerer på samme overfart, kan der medtages 350 køretøjer
på KatExpress 1. I den pågældende periode har der ikke været overfarter med
over 346 køretøjer, selvom Leonora Christina har kapacitet til 359 personbi-
lenheder. Overfarten med 346 køretøjer blev gennemført den 12. juli 2015 kl.
10.30 i retningen fra Rønne mod Ystad. På overfarten var der 279 biler, 5 biler
med anhænger, 2 cykler og 60 motorcykler. Den næststørste overfart i samme
retning blev gennemført den 12. juli 2015 kl. 14.30. På overfarten var der 264
biler, 4 biler med anhænger, 4 cykler og 65 motorcykler.
Faktisk var der i perioden på over 4 år kun 108 overfarter med mellem 300 og
346 køretøjer på en overfart ud af i alt 12.386 overfarter. På 1.437 overfarter var
der mellem 200 og 299 køretøjer, mens der på de resterende overfarter var
færre køretøjer.
I samme periode på over 4 år var der blot 22 dage med flere end 7.000 passa-
gerer i retningen fra Rønne mod Ystad (det vil sige behov for maksimumkapa-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661597_0004.png
citet), mens der var 10 tilsvarende dage i retningen Ystad-Rønne. Det svarer til
under 6 dage om året i retningen fra Rønne mod Ystad og under 3 dage om året
i retningen fra Ystad mod Rønne.
Tilsvarende var der i alt 34 dage med flere end 1.500 køretøjer i retningen fra
Rønne mod Ystad, mens der i alt var 26 dage i retningen fra Ystad mod Rønne.
Det svarer til under 9 dage om året i retningen fra Rønne mod Ystad og under 7
dage om året i retningen fra Ystad mod Rønne.
Når der stilles krav om 38 maksimumkapacitetsdage pr. år, er der således ge-
nerelt tale om en stor overkapacitet, selvom der er få dage om året med høj
efterspørgsel. Denne overkapacitet kan efter kontrakten flyttes til andre dage.
I perioden på over 4 år har der grundet ekstra indsat tonnage i fri trafik været
flere passagerer og biler på to hjemrejsedage i forbindelse med folkemødet.
Ministeriet ser dog ikke dette som et problem, idet Mols-Linien også efter kon-
trakten kan indsætte ekstra sejlads i fritrafik. Derudover må det fremhæves, at
kontrakten er meget fleksibilitet i forhold til optimering af sejlplanen. Sejlpla-
nen skal desuden sendes i høring hos kontaktrådet, og det forventes, at der
mellem Mols-Linien og kontaktrådet vil være en fornuftig dialog.
Nedenfor ses en oversigt over passagerer og køretøjer fra Rønne mod Ystad,
hvor der i perioden på over 4 år har været 1.500 køretøjer (ikke personbilenhe-
der) eller flere. Oversigten er opgjort pr. dag. Den viser desuden det gennem-
snitlige antal passagerer i køretøjer, samt overskydende kapacitet til passagerer
i forhold til et kapacitetskrav på 9.000 passagerer.
Dato (Røn- Passag- Landgangs- Passagerer i
ne mod
erer i
passagerer
køretøjer
Ystad)
alt
Side 4/6
Køretøjer
Gns. pas-
Overskydende
(ikke op-
sagerer i passagerkapacitet
gjort som
køretøjer i forhold til kra-
person-
vet på 9.000
bilenheder)
1.726
1.676
1.900
1.524
1.995
1.702
1.628
1.821
1.641
1.623
3,0
3,3
3,3
3,2
3,3
3,1
3,3
3,0
2,6
3,2
1.547
2.355
1.103
2.296
704
1.910
2.442
1.089
2.251
2.440
20-05-2012
14-07-2012
21-07-2012
22-07-2012
28-07-2012
29-07-2012
04-08-2012
12-05-2013
16-06-2013*
13-07-2013
7.453
6.645
7.897
6.704
8.296
7.090
6.558
7.911
6.749
6.560
2.355
1.151
1.551
1.853
1.670
1.830
1.207
2.462
2.452
1.369
5.098
5.494
6.346
4.851
6.626
5.260
5.351
5.449
4.297
5.191
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661597_0005.png
14-07-2013
20-07-2013
21-07-2013
27-07-2013
28-07-2013
03-08-2013
01-06-2014
15-06-2014*
12-07-2014
13-07-2014
19-07-2014
20-07-2014
26-07-2014
27-07-2014
02-08-2014
17-05-2015
14-06-2015*
11-07-2015
12-07-2015
18-07-2015
19-07-2015
25-07-2015
01-08-2015
08-08-2015
Gennemsnit
5.940
7.450
6.522
8.203
7.203
7.257
7.213
9.208
7.427
6.170
7.930
6.915
8.231
7.633
7.865
7.482
10.234
7.484
6.179
7.997
6.993
8.869
7.360
6.149
7.405
1.741
1.586
1.803
1.879
1.873
1.484
2.354
3.411
1.645
1.784
1.654
1.891
1.935
2.098
1.824
1.941
4.106
1.464
1.858
1.556
1.964
1.756
1.554
1.452
1.897
4.199
5.864
4.719
6.324
5.330
5.773
4.859
5.797
5.782
4.386
6.276
5.024
6.296
5.535
6.041
5.541
6.128
6.020
4.321
6.441
5.029
7.113
5.806
4.697
5.508
1.615
1.737
1.564
1.910
1.727
1.732
1.657
2.167
1.788
1.614
1.886
1.606
1.901
1.746
1.773
1.853
2.333
1.797
1.583
1.881
1.598
2.102
1.753
1.515
1.767
Side
2,6
5/6
3.060
1.550
2.478
797
1.797
1.743
1.787
-208
1.573
2.830
1.070
2.085
769
1.367
1.135
1.518
-1.234
1.516
2.821
1.003
2.007
131
1.640
2.851
1.595
3,4
3,0
3,3
3,1
3,3
2,9
2,7
3,2
2,7
3,3
3,1
3,3
3,2
3,4
3,0
2,6
3,4
2,7
3,4
3,1
3,4
3,3
3,1
3,1
*Hjemrejsedage fra Folkemødet.
På disse særligt travle dage i peroden på over 4 år, var det gennemsnitlige antal
køretøjer pr. overfart således langt under 346.
Eksempel fra Bornholms Tidende
Bornholms Tidende har ved mail af 5. juli 2016 anført at det gennemsnitlige
antal passagerer pr. bil ifølge egne kilder er 3,2 i højsæsonen. Endvidere er det
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661597_0006.png
anført, at såfremt KatEkspress 1 er fyldt med 396 personbilenheder vil der være
flere passagerer end de 1.177 passagerer KatExpress 1 har kapacitet til.
Eksemplet er tænkt og svarer ikke til virkeligheden, idet det forudsætter, (1) at
der på samme overfart kun bookes billetter til biler med dimensioner, der sva-
rer til en personbilenhed, (2) at der ikke er booket en eneste bus, campingvogn,
autocamper, varebil, lastbil eller andet, der er større end en personbilenhed, og
(3) at der i gennemsnit er 3,2 passagerer i disse køretøjer. Det svarer ikke til de
faktiske trafiktal, og det må erindres, at der på maksimumkapacitetsdage er
minimum 8 overfarter i hver retning, hvilket giver flere alternative rejsemulig-
heder.
Anvendes faktiske trafiktal på KatExpress 1 med udgangspunkt i overfarten
med 346 køretøjer og et interval på 2,5 til 3,1 passagerer pr. køretøj i gennem-
snit, ville der på KatExpress 1 være kapacitet til de 865 til 1.073 passagerer fra
køretøjerne samt yderligere 104 til 312 landgangspassagerer.
På overfarter med 300 køretøjer og med samme interval for gennemsnitligt
antal passagerer pr. køretøj, ville der være kapacitet til mellem 247 og 427
landgangspassagerer.
Side 6/6