MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. september 2016
2016-3749
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 588:
Hvad agter ministeren at gøre ved det problem, der er opstået i forbindelse
med den nye færgekontrakt for Bornholm, hvor kravet om 300 landgangspas-
sagerer er udeladt, hvorved der kan opstå situationer, hvor der ikke er plads til
tog og buspassager på forbindelsen Ystad – Rønne? Og vil ministeren redegøre
for, hvorfor forligskredsen ikke er orienteret om ændringen? Der henvises
blandt andet til artiklen ”Krav om plads til landgangspassagerer fjernet i ny
færgekontrakt” bragt i Bornholms Tidende den 6. juli 2016.
Svar:
Kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm blev udbudt i henhold til færge-
forliget af 11. december 2014 og tillægsaftalen af 26. maj 2015, der begge blev
indgået af et bredt politisk flertal bestående af den daværende regering (Social-
demokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalerne blev indgået før valget i
2015, og således før jeg blev transport- og bygningsminister. Jeg deltog derfor
ikke personligt i forhandlingerne, men mit ministerium har oplyst mig om de
politiske forhandlinger, som aftalerne blev indgået på grundlag af.
Det har været et helt grundlæggende vilkår for de politiske forhandlinger i 2014
henholdsvis i foråret 2015, at der skulle skabes konkurrence om udbuddet, for
at sikre mest mulig færgebetjening for pengene. Det har også været et grund-
læggende vilkår i de drøftede koncepter for færgebetjeningen, at operatøren er
ansvarlig for tonnagen. Heri ligger, at operatøren frit vælger tonnage, når blot
kontraktkravene opfyldes.
I forhold til tonnagen på Rønne-Ystad er det væsentligt, at kapacitetskravene
under forhandlingerne konsekvent har været angivet som den daglige kapacitet
og ikke kapaciteten på den enkelte færge. Kapacitetskravene blev optimeret,
fordi der var overkapacitet, hvilket har været oplyst under forhandlingerne. Der
blev således ikke aftalt krav om, at tilbudsgiverne skal anvende hurtigfærger