Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1661596_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. september 2016
2016-3749
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 588:
Hvad agter ministeren at gøre ved det problem, der er opstået i forbindelse
med den nye færgekontrakt for Bornholm, hvor kravet om 300 landgangspas-
sagerer er udeladt, hvorved der kan opstå situationer, hvor der ikke er plads til
tog og buspassager på forbindelsen Ystad – Rønne? Og vil ministeren redegøre
for, hvorfor forligskredsen ikke er orienteret om ændringen? Der henvises
blandt andet til artiklen ”Krav om plads til landgangspassagerer fjernet i ny
færgekontrakt” bragt i Bornholms Tidende den 6. juli 2016.
Svar:
Kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm blev udbudt i henhold til færge-
forliget af 11. december 2014 og tillægsaftalen af 26. maj 2015, der begge blev
indgået af et bredt politisk flertal bestående af den daværende regering (Social-
demokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalerne blev indgået før valget i
2015, og således før jeg blev transport- og bygningsminister. Jeg deltog derfor
ikke personligt i forhandlingerne, men mit ministerium har oplyst mig om de
politiske forhandlinger, som aftalerne blev indgået på grundlag af.
Det har været et helt grundlæggende vilkår for de politiske forhandlinger i 2014
henholdsvis i foråret 2015, at der skulle skabes konkurrence om udbuddet, for
at sikre mest mulig færgebetjening for pengene. Det har også været et grund-
læggende vilkår i de drøftede koncepter for færgebetjeningen, at operatøren er
ansvarlig for tonnagen. Heri ligger, at operatøren frit vælger tonnage, når blot
kontraktkravene opfyldes.
I forhold til tonnagen på Rønne-Ystad er det væsentligt, at kapacitetskravene
under forhandlingerne konsekvent har været angivet som den daglige kapacitet
og ikke kapaciteten på den enkelte færge. Kapacitetskravene blev optimeret,
fordi der var overkapacitet, hvilket har været oplyst under forhandlingerne. Der
blev således ikke aftalt krav om, at tilbudsgiverne skal anvende hurtigfærger
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 588: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre ift. opstået problem med ny færgekontrakt for Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1661596_0002.png
med en bestemt kapacitet til passagerer eller biler. Det ville have begrænset
konkurrencen betydeligt, stik imod den grundlæggende hensigt.
Når det er sagt, indeholder kontrakten både en mulighed for operatøren til at
flytte op til 200 dobbeltture per år for bedre at imødekomme efterspørgslen og
en pligt for operatøren til, mod særskilt betaling og på ministeriets anmodning,
at gennemføre ekstra dobbeltture. De tilkøbte ture skal kunne håndteres med
den tilbudte tonnage, såfremt denne i øvrigt er ledig på det pågældende tids-
punkt. Tilkøbsbestemmelsen giver således ministeriet mulighed for at øge ka-
paciteten, skulle det blive nødvendigt. Der er dog i gennemsnit stadig en mar-
kant overkapacitet, som operatøren altså kan rykke rundt på ved hjælp af be-
stemmelsen om flytning af op til 200 dobbeltture per år.
Den udbudte kontrakt flugter med aftalerne og stemmer i øvrigt overens med,
hvad jeg har oplyst forligskredsen ved brev sendt den 4. november 2015 med
ministeriets notat af 29. oktober 2015. Kontrakten medfører lavere billetpriser,
flere afgange og større fleksibilitet for operatøren, Mols-Linien A/S, til at møde
passagerernes ønsker.
Det er i øvrigt ministeriets opfattelse, at den nye kontrakt er udbudt med til-
strækkelig overkapacitet til at håndtere den fremtidige efterspørgsel, herunder
til landgangspassagerer. Jeg henviser i den forbindelse til vedlagte notat af 2.
september 2016. En tidligere udgave af notatet er den 20. juli 2016 sendt til
Bornholm-forligskredsen, Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm
samt Bornholms Tidende.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt