Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1661151_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. september 2016
2016-3674
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. juli 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 582:
Under en minihøring i Folketingets Transportudvalg den 14. maj 2014 om den
niveaufri udfletning ved Ringsted oplyste Banedanmark at trace og spor (uden
broer) bygges til en pris som er ca. 25 pct. lavere end den pris, Banedanmark
har budgetteret med. Ministeren bedes oplyse, hvor meget der samlet set er
sparet på trace og spor som følge af lavere kontraktpriser end forudsat?
Svar:
I ”Status for anlægs- og byggeprojekter, 1. halvår 2016” er der på side 32 rede-
gjort for projektets budgetmæssige situation, hvor det fremgår, at:
”Ny bane København Ringsteds totaludgift udgør 11.714,2 mio. kr. (2016-
priser) ekskl. Niveaufri udfletning Ny Ellebjerg, jf. nedenfor. De hidtil kontra-
herede kontrakter er indgået til væsentligt lavere priser end forudsat i anlægs-
lovens budget, og pt. forventes et væsentligt mindre forbrug i projektet. Der
tilbageføres derfor 658,5 mio. kr. fra projektet til Infrastrukturfonden. Heraf
stammer en del fra, at der ikke gennemføres en niveaufri udfletning ved Ring-
sted Station, men i stedet gennemføres den løsning, der er forudsat i anlægslo-
ven for den nye bane København-Ringsted, jf. ovenfor.”
Besparelser på trace og spor indgår i ovenstående.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt